Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Informaticafraude: Grootste domheid bij hoger opgeleiden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250007)

ViveLaBelgique 10 september 2019 08:24

Informaticafraude: Grootste domheid bij hoger opgeleiden.
 
De grootste groep slachtoffers van oplichting via internet in 2018 is tussen de 35 en 49 jaar oud; 65-plussers vormen de kleinste groep. Mensen die hoger onderwijs hebben genoten zijn twee keer zo vaak slachtoffer van online-oplichting als mensen die geen diploma hebben, of alleen een diploma van het lager (secundair) onderwijs.

Het probleem van intellectuelen is veelal hun gebrek aan levenswijsheid. Van de hoger opgeleiden die slachtoffer zijn van internetoplichting zijn er veel te beschaamd om klacht in te dienen. Ze slaan ook zelden alarm in hun omgeving. Ze weten dat ze zelf in de fout zijn gegaan door lichtzinnig met hun identiteit- en betaalgegevens om te gaan. Ze zijn, onterecht, te bang voor shaming door hun familie, kennissen en omgeving.

Een deel van de problematiek is dat de richtlijnen ter voorkoming van internetfraude wordt opgesteld door intellectuelen van hetzelfde allooi. Probeer maar eens bij een bank van zichtrekening te veranderen in een opvlieging als je denkt geconfronteerd te zijn met internetfraude. Een betaalkaart blokkeren lukt onmiddellijk. Alle uitgaande betalingen blokkeren bij een zichtrekening is moeilijker. Een geblokkeerde zichtrekening deblokkeren is eenvoudiger, ook voor criminelen.

Het Verzet 10 september 2019 08:45

Da's mijn generatie.
Lijkt me wel logisch. Wij zijn opgegroeid met computers, en meer geneigd om meer en meer online te laten gebeuren, tegenover de vorige generaties.

Anna List 10 september 2019 09:09

zijn dat dan de hoog IQ empathische Groen en Sp-a stemmers? :p

Dadeemelee 10 september 2019 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9110341)
De grootste groep slachtoffers van oplichting via internet in 2018 is tussen de 35 en 49 jaar oud; 65-plussers vormen de kleinste groep. Mensen die hoger onderwijs hebben genoten zijn twee keer zo vaak slachtoffer van online-oplichting als mensen die geen diploma hebben, of alleen een diploma van het lager (secundair) onderwijs.

Het probleem van intellectuelen is veelal hun gebrek aan levenswijsheid. Van de hoger opgeleiden die slachtoffer zijn van internetoplichting zijn er veel te beschaamd om klacht in te dienen. Ze slaan ook zelden alarm in hun omgeving. Ze weten dat ze zelf in de fout zijn gegaan door lichtzinnig met hun identiteit- en betaalgegevens om te gaan. Ze zijn, onterecht, te bang voor shaming door hun familie, kennissen en omgeving.

Een deel van de problematiek is dat de richtlijnen ter voorkoming van internetfraude wordt opgesteld door intellectuelen van hetzelfde allooi. Probeer maar eens bij een bank van zichtrekening te veranderen in een opvlieging als je denkt geconfronteerd te zijn met internetfraude. Een betaalkaart blokkeren lukt onmiddellijk. Alle uitgaande betalingen blokkeren bij een zichtrekening is moeilijker. Een geblokkeerde zichtrekening deblokkeren is eenvoudiger, ook voor criminelen.

Het is voornamelijk een probleem van mensen die opgegroeid zijn met 'gemakkelijke' informatica en niet snappen hoe dat allemaal werkt.

En die vertrouwen blindelings wat er gezegd wordt. Het staat op internet, dus het zal wel juist zijn.

Anna List 10 september 2019 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9110473)
Het is voornamelijk een probleem van mensen die opgegroeid zijn met 'gemakkelijke' informatica en niet snappen hoe dat allemaal werkt.

En die vertrouwen blindelings wat er gezegd wordt. Het staat op internet, dus het zal wel juist zijn.

tuttut, zo gemakkelijk kom je er niet van af ze.

de meeste slachtoffers zijn hoog intelligente empatische mensen. :-P

Micele 10 september 2019 13:34

Zo zag mijn scherm eruit in de 80ies:


Anna List 10 september 2019 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9110583)
Zo zag mijn scherm eruit in de 80ies:


dir

Xenophon 10 september 2019 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9110585)
dir

Ja, en dan de exe zoeken om dat opgestart te krijgen.

Anna List 10 september 2019 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9110583)
Zo zag mijn scherm eruit in de 80ies:


dat MS-DOS venster is nog altijd beschikbaar op je pc of laptop hoor.

Anna List 10 september 2019 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9110605)
Ja, en dan de exe zoeken om dat opgestart te krijgen.

of gewoon format c ;-)

Dadeemelee 10 september 2019 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9110574)
tuttut, zo gemakkelijk kom je er niet van af ze.

de meeste slachtoffers zijn hoog intelligente empatische mensen. :-P

Hoogintelligent betekent niet dat je iets van informatica kent. PC, tablet en smartphones zijn voor de meeste gebruikers black boxes geworden.

Micele 10 september 2019 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9110608)
dat MS-DOS venster is nog altijd beschikbaar op je pc of laptop hoor.

weet ik, heb het al gebruikt.

Leuk met ms-dos 5.0 toen:

voor bepaalde MS-DOS spelletjes moest je proberen zoveel mogelijk drivers hoog te laden in the upper memory.

via edit van autoexec.bat en config.sys en de nodige commandos... in juiste volgorde (dikste driver eerst) lukte dat vrij aardig.

Tavek 10 september 2019 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9110657)
weet ik, heb het al gebruikt.

Leuk met ms-dos 5.0 toen:

voor bepaalde MS-DOS spelletjes moest je proberen zoveel mogelijk drivers hoog te laden in the upper memory.

via edit van autoexec.bat en config.sys en de nodige commandos... in juiste volgorde (dikste driver eerst) lukte dat vrij aardig.

Waar is de tijd....

autoexec.bat en config.sys

Memories....

Johan Daelemans 10 september 2019 21:49

LADEN VAN MS-DOS

1. Zet uw computer aan.
2. Plaats de MS-DOS systeem diskette in diskettestation A.
Draai de grendel linksom en sluit het diskettestation.
3. Als de vraag verschijnt, de huidige datum ingeven in mm-dd-jjjj formaat,
4. De vraag naar de tijd kunt u overslaan door op enter te drukken.

MS-DOS laat de systeemvraag op het scherm komen.

A>

Uw computer is nu klaar voor gebruik.

1983 :lol:

Tavek 10 september 2019 22:07


maddox 11 september 2019 04:02

Waar is de tijd. :)

In alle geval, mijn hamer kan me een blauwe duim geven als ik even niet oplet.
En een blauw scherm des doods is ook al een hele tijd geleden.

Wat betreft computer en oplichting.
Genoeg hoge piefen uit Afrika en het Midden Oosten die me miljoenen willen laten doorsluizen, onbekende familieleden die vanuit het verreweggiestan een erfenis nalaten, om nog niet te spreken over de hitsige meiden van over de hele wereld die mijn facebook account hebben gevonden en me de moderne Adonis vinden.


En de nieuwere. grote internetshops die nog een factuur doorsturen, of nog een pakje liggen hebben voor me. Of banken waar mijn account van geblokkeerd is, en dat ik even al mijn gegevens kan aanreiken om het terug vrij te geven....

blub 11 september 2019 06:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9110609)
of gewoon format c ;-)

Dan moest je van een opstartschijf opstarten :)

blub 11 september 2019 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9110973)
LADEN VAN MS-DOS

1. Zet uw computer aan.
2. Plaats de MS-DOS systeem diskette in diskettestation A.
Draai de grendel linksom en sluit het diskettestation.
3. Als de vraag verschijnt, de huidige datum ingeven in mm-dd-jjjj formaat,
4. De vraag naar de tijd kunt u overslaan door op enter te drukken.

MS-DOS laat de systeemvraag op het scherm komen.

A>

Uw computer is nu klaar voor gebruik.

1983 :lol:

Dat is van voor mijn tijd hoor ik moest de grendel niet meer verdraaien :)

Het Verzet 11 september 2019 07:03

Dagelijkse kost:

reservespeler 11 september 2019 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9110376)
zijn dat dan de hoog IQ empathische Groen en Sp-a stemmers? :p

Yep!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be