Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Afrika, enkele observaties. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236892)

tomm 18 januari 2017 15:41

Afrika, enkele observaties.
 
Ik bevind me nu in het Afrikaanse land Kenia, doe er zaken en heb er contacten op verschillende niveaus, meestal met Kenianen van Afrikaanse origine (de overgrote meerderheid, er zijn ook kleine maar rijke Indische en Anglosaksische minderheden, naast een Arabische minderheid aan de kust).

Het zou gemakkelijk zijn te vervallen in de cliché's zoals "ze zullen het nooit kunnen" en "de armoede in vreselijk", "corruptie is vreselijk", "ze moeten opnieuw gekoloniseerd worden". Inderdaad steeds opnieuw valt op hoe weinig efficiënt ze wel zijn, om een dom voorbeeld te noemen er is altijd een probleem met het sanitair, en een eenvoudige koffie bestellen kan een zaak van uren zijn. Daarnaast valt het water en elektriciteit regelmatig uit voor uren of dagen. (niet zo handig als je volledig ingezeept klaar staat om een douche te nemen). Het verkeer is een totale chaos, alle veiligheidsregels worden genegeerd, ik kan zonder problemen in Rusland of Tunesië rijden maar hier krijg je me niet achter het stuur.
En dan is er natuurlijk de blijvende armoede, het feit dat 85% van de bevolking geen toegang tot drinkbaar water, gezondheidszorg of elektriciteit heeft, het openbaar onderwijs een ramp is, het tribalisme dat elk moment kan opflakkeren (bvb. tijdens de volgende presidentsverkiezingen binnen enkele maanden), de extreme corruptie, het feit dat bepaalde streken elk jaar opnieuw bedreigd worden door hongersnoden. In de supermarkten liggen de prijzen over het algemeen hoger dan in België, een gemiddeld maandloon bedraagt 100 euro.
Je kunt het gerust een apenland noemen, en Kenia is dan nog zeker niet de slechtste van Afrika.
Anderzijds zie ik ook positieve elementen. De middenklasse neemt toe, en vooral de kikuyu's zijn harde werkers. Veel Kenianen werken van 6 u 's morgens tot 8 u 's avonds of combineren verschillende jobs. Terwijl er inderdaad een heleboel zijn die doen alsof ze werken (hoe zou je zelf zijn voor 2 euro per dag) zijn er daarentegen ook Kenianen die keihard werken.
Ze nemen er de angstaanjagende filles bij op op hun werk te geraken.
Alles is op het scherpst van de snee, voor elke 10 centiem wordt gevochten, soms letterlijk.
Er wordt eindelijk iets gedaan aan de vuiligheid, en de infrastructuur wordt eindelijk uitgebreid. De Chinezen hebben het land grotendeels ingepalmd, en je ziet dat ze een goede invloed hebben, al zien ze Afrika ook wel als afzetmarkt voor minderwaardige producten die ze nergens anders durven verkopen. De Chinese wegen zijn degelijk. De Chinezen passen zich ook vrij snel aan aan de lokale zeden, zo zijn er hele "hoerendorpen" ontstaan langs de hogesnelheidslijn, waaraan heel wat Chinese ingenieurs meewerken.
Wat corruptie betreft, zie ik verbetering. De politie blijft mega corrupt, maar bij het gerecht is er een mentaliteitswijziging ontstaan, al moet je op je hoede blijven. Bij alles moet je je steeds afvragen in hoeverre corruptie een rol speelt. Als je zaken doet, is dit onvermijdelijk.
Zelfs in de sloppenwijken, waar de meerderheid woont, zie je enkele bemoedigende initiatieven. Zo bestaan er tegenwoordig vliegende toiletten, mensen worden aangemoedigd hun behoefte te doen in een plastieken zak, die elke week worden opgehaald, zo wordt de uitbraak van ziektes tegengegaan. Ook bestaan er vliegende hospitaals, waar mensen supergoedkoop een HIV-test kunnen afleggen of enkele basisbehandelingen ondergaan tegen gemakkelijk te genezen ziektes waar helaas nog veel mensen aan sterven zoals malaria en TBC. Veel krottenwijkbewoners hebben een goedkope Chinese smartphone waarmee ze toch nog enkele euro's proberen te verdienen, de inventiviteit is eindeloos. Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar er is vooruitgang.
Je ziet dat de middenklasse alle westerse trends omarmt, zo heb je ook al "mocktails", een opkomende homoscene, biologische winkels, een fitness en loop scene, een verbod op roken in openbare plaatsen (wel wat wrang als je de gigantische vervuiling ziet en de enorme armoede en ongezonde levensomstandigheden in de sloppen, of denkt aan het gebrek aan gezondheidszorg)
Een prangende kwestie in een stad als Nairobi, 6 miljoen inwoners, waar er geen openbaar vervoer is, enkel dure en super vervuilende "matatu's" die het hele wegennet doen dichtslibben. In buurland Ethiopië, nochtans geen rijk land, werd in de hoofdstad een ring gebouwd, er rijdt ook een bovengrondse metro. Maar in Kenia houdt corruptie en gelobby zo'n ontwikkeling tegen.
Waar de overheid faalt, vullen burgers echter zo goed als het kan het gat. Zo doet Uber goede zaken, en het systeem werkt heel efficiënt.

Bij dit alles moet je beseffen dat tot enkele generaties geleden de meeste Kenianen in hutjes woonden (velen doen dat nog steeds). Ze kregen een Engels systeem van ontwikkeling opgelegd dat totaal niet past bij de Afrikaanse cultuur. Hetzelfde geldt overigens voor Congo en de meeste Afrikaanse landen. Het heeft geleid tot een gespleten maatschappij met een elite die westers leeft en een doodarme traditioneel levende meerderheid.
Iedereen wil Amerikaan en rijk zijn, de Amerikaanse rappers zijn de idolen, maar de meerderheid van de bevolking kan zelfs de basisbehoeften niet voldoen.

Het belangrijkste probleem in Kenia is een falende overheid; gedomineerd door tribalisme en corruptie. Wat Afrika nodig heeft is volgens mij geen democratie naar westers model, maar net een verlichte autoritaire leiding als in China en Ethiopië. (maar de naam "communisme' alleen volstaat niet zonder inhoud, zo zie je dat Angola ten prooi is gevallen aan zelfverrijking van de elite)
De overheid moet ten eerste het tribalisme en corruptie met harde hand tegengaan, meer op lange termijn denken (en op dat vlak faalt het huidige systeem van meerdere partijen), vooral wat betreft onderwijs, gezondheidszorg en dergelijke. Zorgt voor een evenwichtige economie, het aantrekken van industrie, investeert in landbouw (nog steeds de basis van de economie), en VOORAL iets doet aan de enorme ongelijkheid.

Wat de mensen zelf betreft, heel veel droevige verhalen van bedrog, zelfs door eigen ouders of kinderen, en inderdaad het is erg moeilijk om mensen te vertrouwen. Anderzijds, toen ik onlangs op de "matatu" mijn wisselgeld niet terug kreeg, ontstond er een hele opstand, en mensen weigerden de bus te verlaten zolang ik m'n geld niet kreeg. Niemand had daar enig eigen belang bij, zie ik in België nog zo vlug niet gebeuren.
Tot slot wil ik nog vermelden dat Kenia, op vraag van het Westen, een bloedige strijd voert in Somalië tegen Al-Shabaab, waar bij ons weinig over geweten is. Jaarlijks sneuvelen er duizenden soldaten, onder wie een kennis van mij. Het land huisvest ook de grootste vluchtelingenkampen ter wereld.

tomm 19 januari 2017 11:08





























Reverberation 19 januari 2017 11:09

Interessante bijdrage! Thanks! @tomm

tomm 19 januari 2017 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation (Bericht 8352182)
Interessante bijdrage! Thanks! @tomm

BEDANKT. zoals je ziet een land van enorme tegenstellingen. Niet altijd het cliché-beeld dat men in Europa van Afrika heeft.

Sukkelaar 19 januari 2017 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)

Het belangrijkste probleem in Kenia is een falende overheid; gedomineerd door tribalisme en corruptie. Wat Afrika nodig heeft is volgens mij geen democratie naar westers model, maar net een verlichte autoritaire leiding als in China en Ethiopië. (maar de naam "communisme' alleen volstaat niet zonder inhoud, zo zie je dat Angola ten prooi is gevallen aan zelfverrijking van de elite)
De overheid moet ten eerste het tribalisme en corruptie met harde hand tegengaan, meer op lange termijn denken (en op dat vlak faalt het huidige systeem van meerdere partijen), vooral wat betreft onderwijs, gezondheidszorg en dergelijke. Zorgt voor een evenwichtige economie, het aantrekken van industrie, investeert in landbouw (nog steeds de basis van de economie), en VOORAL iets doet aan de enorme ongelijkheid.

Wat de mensen zelf betreft, heel veel droevige verhalen van bedrog, zelfs door eigen ouders of kinderen, en inderdaad het is erg moeilijk om mensen te vertrouwen. Anderzijds, toen ik onlangs op de "matatu" mijn wisselgeld niet terug kreeg, ontstond er een hele opstand, en mensen weigerden de bus te verlaten zolang ik m'n geld niet kreeg. Niemand had daar enig eigen belang bij, zie ik in België nog zo vlug niet gebeuren.
Tot slot wil ik nog vermelden dat Kenia, op vraag van het Westen, een bloedige strijd voert in Somalië tegen Al-Shabaab, waar bij ons weinig over geweten is. Jaarlijks sneuvelen er duizenden soldaten, onder wie een kennis van mij. Het land huisvest ook de grootste vluchtelingenkampen ter wereld.

Het is duidelijk dat wij heel weinig weten over Kenia.

Thuleander 19 januari 2017 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)
Ik bevind me nu in het Afrikaanse land Kenia,

Wat heeft u daar in godsnaam verloren?

Waarom wil u die mensen met een 'verlichte dictatuur' naar Chinees model opzadelen?

Wat hebben die mensen u ooit misdaan?

fox 19 januari 2017 16:19

Het Westerse kolonialisme was foei. Het Chinese is hoera.

fox 19 januari 2017 16:19

Het Westerse kolonialisme was foei. Het Chinese is hoera.

Zipper 19 januari 2017 16:37

Zeven jaar geleden was ik nog met vakantie in Kenia. Leuke safari meegemaakt.

vlijmscherp 19 januari 2017 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8352490)
Het Westerse kolonialisme was foei. Het Chinese is hoera.

volgens tomm is het blijkbaar iets genuanceerder. Heb jij andere ervaringen?

Nr.10 19 januari 2017 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)
(...) Bij dit alles moet je beseffen dat tot enkele generaties geleden de meeste Kenianen in hutjes woonden (velen doen dat nog steeds). Ze kregen een Engels systeem van ontwikkeling opgelegd dat totaal niet past bij de Afrikaanse cultuur. Hetzelfde geldt overigens voor Congo en de meeste Afrikaanse landen. Het heeft geleid tot een gespleten maatschappij met een elite die westers leeft en een doodarme traditioneel levende meerderheid.
Iedereen wil Amerikaan en rijk zijn, de Amerikaanse rappers zijn de idolen, maar de meerderheid van de bevolking kan zelfs de basisbehoeften niet voldoen. (...)

Ik ben in Kinshasa geweest. Heb er alles gezien, de hele stad. Van de betere kwartieren in het noorden tot de enorm druk bevolkte verpauperde stadsdelen in het oosten en het zuiden. In de betere kwartieren is er plaats en ruimte, aan het andere einde krioelt het van de mensen en zijn de leefomstandigheden erbarmelijk.

Het is moeilijk om van hieruit de Afrikaanse cultuur juist in te schatten. Mijn verwachting is dat de enorme ongelijkheid nog een tijdje gaat duren. Een kleine elite die westers leeft en die alles naar zich toetrekt. En daarnaast dan de grote meerderheid die maar amper aan overleven toekomt.

Hier bij ons heeft dat tot revoluties geleid. Tot het ontstaan van de natiestaat, tot ideologische systemen waarrond grote debatten werden gehouden. In Afrika zijn we zover nog niet. Mensen spreken er elkaar aan over hun tribale afkomst en op basis van die tribale afkomst maken ze voor zichzelf een beeld van de Ander. Wat je in Kinshasa dan hebt dat is dat daar enorm veel groepen bij elkaar beginnen komen. Omwille van de migratie vanuit het binnenland naar de hoofdstad, maar ook migratie vanuit andere delen van Afrika (Nigeria, Rwanda), tot soms zelfs andere werelddelen. Indiërs bijvoorbeeld. Ik heb er ook Chinezen gezien.

Belgen ook. Maar in het straatbeeld zijn de Belgen niet echt aanwezig. Er zijn bij mijn weten geen Belgische banken meer in Kinshasa en ook de voormalige supermarktketen GB verkocht haar vestiging aan een Zuid-Afrikaanse groep.

Nr.10 19 januari 2017 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)
(...) De Chinezen passen zich ook vrij snel aan aan de lokale zeden, zo zijn er hele "hoerendorpen" ontstaan langs de hogesnelheidslijn, waaraan heel wat Chinese ingenieurs meewerken. (...)

Wat bedoel je hiermee? Hoe verhouden de lokale zeden zich tot deze zogenaamde hoerendorpen?

Nr.10 19 januari 2017 18:21

Kenia lijkt me wel een land om eens te bezoeken. Waar zou je de Belg aanraden om naartoe te gaan?

Gipsy 19 januari 2017 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)
Ik bevind me nu in het Afrikaanse land Kenia, doe er zaken en heb er contacten op verschillende niveaus, meestal met Kenianen van Afrikaanse origine (de overgrote meerderheid, er zijn ook kleine maar rijke Indische en Anglosaksische minderheden, naast een Arabische minderheid aan de kust).

Ik speel al een tijdje met het idee Afrika te bewerken vooral de rijkere landen zoals Kenia etc. Maar ik ben al op zoveel plaatsen bezig en het is terug een totaal andere mentaliteit en organisatie. Maar gezien de groeiende Afrikaanse economie en een rijker wordende middenklasse en hogere klasse moet dat er vroeg of laat van komen.

Witte Kaproen 19 januari 2017 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8352623)
Ik speel al een tijdje met het idee Afrika te bewerken vooral de rijkere landen zoals Kenia etc. Maar ik ben al op zoveel plaatsen bezig en het is terug een totaal andere mentaliteit en organisatie. Maar gezien de groeiende Afrikaanse economie en een rijker wordende middenklasse en hogere klasse moet dat er vroeg of laat van komen.

Namibië en Botswana zijn de beste landen om handel mee te drijven volgens mij.

Tamelijk grote middenklase en veel veiliger dan de rest van Afrika.

vanderzapig 19 januari 2017 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 8351528)
Ik bevind me nu in het Afrikaanse land Kenia

Het is nog maar januari en dit zal wellicht de inhoudelijk sterkste post zijn van 2017.

Graag nog meer van dat!

tomm 20 januari 2017 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 8352471)
Wat heeft u daar in godsnaam verloren?

Waarom wil u die mensen met een 'verlichte dictatuur' naar Chinees model opzadelen?

Wat hebben die mensen u ooit misdaan?

Omdat het huidige systeem gewoon niet werkt in een land als Kenia, en regelmatig tot geweld leidt.

tomm 20 januari 2017 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8352490)
Het Westerse kolonialisme was foei. Het Chinese is hoera.

Dat zeg ik niet. Je kunt ook niet van Chinees kolonialisme spreken. De Chinezen bemoeien zich niet met politiek. Ze voeren handel, ze bouwen wegen en spoorwegen, in ruil voor geld of grondstoffen. Het is aan de Keniaanse overheid om te beslissen of de Chinezen al dan niet welkom zijn.
Anders dan het Westen willen ze niet beslissen wie nu wel en wie niet aan de macht mag komen, ze initiëren geen militaire coups, en ze stellen geen eisen, behalve dat ze betaald willen worden voor hun werk en producten. Wat ook logisch is.
Als de hogesnelheidspoorweg niet aan de internationale standaard voldoet, is dat omdat een deel van het budget dat oorspronkelijk besteed zou worden aan die lijn verdwenen is. Daarom geen 300 per uur maar 120, en enkel spoor. (toch blijft het een grote vooruitgang, nu rijdt de trein gemiddeld 25 km/u)

tomm 20 januari 2017 00:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8352504)
Zeven jaar geleden was ik nog met vakantie in Kenia. Leuke safari meegemaakt.

Als toerist merk je niet zo veel van de echte toestanden. Tenzij misschien onderweg van en naar de nationale parken.

tomm 20 januari 2017 01:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8352572)
Ik ben in Kinshasa geweest. Heb er alles gezien, de hele stad. Van de betere kwartieren in het noorden tot de enorm druk bevolkte verpauperde stadsdelen in het oosten en het zuiden. In de betere kwartieren is er plaats en ruimte, aan het andere einde krioelt het van de mensen en zijn de leefomstandigheden erbarmelijk.

Het is moeilijk om van hieruit de Afrikaanse cultuur juist in te schatten. Mijn verwachting is dat de enorme ongelijkheid nog een tijdje gaat duren. Een kleine elite die westers leeft en die alles naar zich toetrekt. En daarnaast dan de grote meerderheid die maar amper aan overleven toekomt.

Hier bij ons heeft dat tot revoluties geleid. Tot het ontstaan van de natiestaat, tot ideologische systemen waarrond grote debatten werden gehouden. In Afrika zijn we zover nog niet. Mensen spreken er elkaar aan over hun tribale afkomst en op basis van die tribale afkomst maken ze voor zichzelf een beeld van de Ander. Wat je in Kinshasa dan hebt dat is dat daar enorm veel groepen bij elkaar beginnen komen. Omwille van de migratie vanuit het binnenland naar de hoofdstad, maar ook migratie vanuit andere delen van Afrika (Nigeria, Rwanda), tot soms zelfs andere werelddelen. Indiërs bijvoorbeeld. Ik heb er ook Chinezen gezien.

Belgen ook. Maar in het straatbeeld zijn de Belgen niet echt aanwezig. Er zijn bij mijn weten geen Belgische banken meer in Kinshasa en ook de voormalige supermarktketen GB verkocht haar vestiging aan een Zuid-Afrikaanse groep.

Ik ben nooit in Congo geweest maar het land heeft mij wel altijd gefascineerd. Wel het boek van Van Reybrouck gelezen, een aanrader.
Ik heb mij wel laten vertellen dat een beetje schappelijk hotel in Congo erg duur is, de wegen stellen weinig voor en de lokale luchtvaartmaatschappijen hebben een zeer bedenkelijke reputatie.
Kenia is traditioneel meer ontwikkeld, ook meer verwesterd. Het was de parel van Afrika. Maar jaren van wanbeleid onder president Moi hebben het land doen verloederen en de ontwikkeling gestopt. In Congo was dat natuurlijk nog veel extremer onder Mobutu. De eerste 10 jaar van onafhankelijkheid ging het Kenia nog voor de wind, het verval trad later in, en ook iets minder extreem dan in Congo. In Nairobi heb je een grotere middenklasse dan in Kinshasa heb ik mij laten vertellen. Echter, de sloppenwijken in Nairobi zijn nog armoediger en groter dan in Kinshasa.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be