Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Aliens ! Ze bestaan ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114968)

Cdude 12 oktober 2010 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 5030087)
dat denk ik niet, hij heeft een visie, een idee fix,
kan iedereen gebeuren,
zelfs albert einstain had het, (zijn idee over de ether)
ik wil gewoon weten wat zijn is,

Zoals elke meer dan 2braincellige : I believe it when I see it.
Maar dan alleen WAT ik zie. Rest zijn theorien en hypotheses.

En waarom kunnen het geen onbemande verkenningstoestellen zijn met AI?
Lijkt me HEEL wat plausibeler dan wezens te sturen die atmosfeer, bescherming tegen straling, voedsel , ... nodig hebben.

Micele 12 oktober 2010 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5030093)
En waarom kunnen het geen onbemande verkenningstoestellen zijn met AI?

Tja waarom niet, sluit wel niet uit dat er veel grotere UFO´s zijn met enkele echte "chiefs".

En als de verkenners het terrein Safe doorgeven komt af en toe een chief mee ook een kijkje nemen. :-)

kiko 12 oktober 2010 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 5030000)
Kun je me eens de reden geven waarom dat leven niet tot hier kan komen?

- waarom zouden ze hier komen ? Er zijn miljarden planeten, waarom net de aarde ? Zo interessant zijn we niet, denk ik.

- misschien zijn ze al eens geweest en vonden ze het maar een saaie bedoening.

- misschien komen ze ooit nog, wie weet.

- misschien weten ze niet eens dat we bestaan.

- ook al weten ze wel dat we bestaan, wie zegt dat ze naar ons willen komen, of de technologische kennis hebben om de afstanden te overbruggen ?

- de afstanden vormen immers een haast onoverbrugbaar probleem.

Nu kun je uiteraard je fantasie op hol laten slaan en er wormgaten, teleportatie, sneller-dan-het-licht-raketten, cryo-behandeling of gewoon magie erop loslaten, tot zolang je maar beseft dat het allemaal maar fantasie is en dat buitenaardse wezens ook aan de natuurwetten moeten gehoorzamen en hoogstwaarschijnlijk ook met de onoverbrugbare afstanden geconfronteerd worden.

Cdude 12 oktober 2010 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5030120)
Tja waarom niet, sluit wel niet uit dat er veel grotere UFO´s zijn met enkele echte "chiefs".

En als de verkenners het terrein Safe doorgeven komt af en toe een chief mee ook een kijkje nemen. :-)

Je weet niets, je kan dus NIETS uitsluiten.

En die film heb ik ook gezien :roll:

Steve_M 12 oktober 2010 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5030136)
- waarom zouden ze hier komen ? Er zijn miljarden planeten, waarom net de aarde ? Zo interessant zijn we niet, denk ik.

- misschien zijn ze al eens geweest en vonden ze het maar een saaie bedoening.

- misschien komen ze ooit nog, wie weet.

- misschien weten ze niet eens dat we bestaan.

- ook al weten ze wel dat we bestaan, wie zegt dat ze naar ons willen komen, of de technologische kennis hebben om de afstanden te overbruggen ?

- de afstanden vormen immers een haast onoverbrugbaar probleem.

Nu kun je uiteraard je fantasie op hol laten slaan en er wormgaten, teleportatie, sneller-dan-het-licht-raketten, cryo-behandeling of gewoon magie erop loslaten, tot zolang je maar beseft dat het allemaal maar fantasie is en dat buitenaardse wezens ook aan de natuurwetten moeten gehoorzamen en hoogstwaarschijnlijk ook met de onoverbrugbare afstanden geconfronteerd worden.

Dit dus.

Sodomis 12 oktober 2010 23:24

Citaat:

Nu kun je uiteraard je fantasie op hol laten slaan en er wormgaten, teleportatie, sneller-dan-het-licht-raketten, cryo-behandeling of gewoon magie erop loslaten, tot zolang je maar beseft dat het allemaal maar fantasie is en dat buitenaardse wezens ook aan de natuurwetten moeten gehoorzamen en hoogstwaarschijnlijk ook met de onoverbrugbare afstanden geconfronteerd worden.
Columbus draait zich om in zijn graf!
Newton ligt nog geen eens 300 jaar onder de zoden... en we lopen al tegen een "onoverbrugbare afstand". :lol:
Denk je dat de menselijke kennis de grenzen van de fysica heeft bereikt?

Citaat:

- waarom zouden ze hier komen ? Er zijn miljarden planeten, waarom net de aarde ?
Dat lijkt me een vrij gemakkelijke vraag. Als je een lichtpuntje van leven ziet in een zee van duisternis; lijkt me dat de moeite om te gaan kijken.

Omdat we familie zijn, lijkt me ook een beredeneerd antwoord. 8-)

Steve_M 12 oktober 2010 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030161)
Columbus draait zich om in zijn graf!
Newton ligt nog geen eens 300 jaar onder de zoden... en we lopen al tegen een "onoverbrugbare afstand". :lol:
Denk je dat de menselijke kennis de grenzen van de fysica heeft bereikt?


Dat lijkt me een vrij gemakkelijke vraag. Als je een lichtpuntje van leven ziet in een zee van duisternis; lijkt me dat de moeite om te gaan kijken.

Omdat we familie zijn, lijkt me ook een beredeneerd antwoord. 8-)

Waarom zouden "zij" een lichtpuntje van leven zien? Waarom zouden "zij" familie zijn?

Cdude 12 oktober 2010 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5030163)
Waarom zouden "zij" een lichtpuntje van leven zien? Waarom zouden "zij" familie zijn?

Voooral als je bedenkt dat onze levenstekenen amper een spreekwoordelijke scheet van ons bolletje zijn zijn verwijderd.
Radio ea elecmag golven : 50? Lj?

Micele 12 oktober 2010 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5030154)
En die film heb ik ook gezien :roll:

Welke ? ik niet.

Maar ik weet wel dat er spionagesatellieten zijn die de boel eerst verkennen.
Voor de (primitieve) mens op aarde dan.

Sodomis 12 oktober 2010 23:39

Citaat:

Waarom zouden "zij" een lichtpuntje van leven zien? Waarom zouden "zij" familie zijn?
Wij bestaan, dus we maken lawaai in het heelal.
Als wij, met onze huidige technologie, 10 lichtjaar verder een sterrestelsel
kunnen observeren & planeten zien die levensvatbaar kunnen zijn;
Dan kan een buitenaardse beschaving dat ongetwijfeld ook en waarschijnlijk zelfs beter.

We zouden familie kunnen zijn.
Het leven hoeft, wetenschappelijk gezien, niet op aarde onstaan te zijn geweest.
Het is ook mogelijk dat het leven zich op een andere planeet heeft ontwikkeld & zich via meteoorinslagen doorheen het heelal heeft geslingerd.
Not my idea, Iemand heeft daar ooit een Nobelprijs voor gekregen. ;-)

Met een paar rake meteorinslagen zou je exponentieel leven kunnen zaaien doorheen het heelal. Toch als je een boer bent met veel geduld & vooral veel tijd.

Steve_M 12 oktober 2010 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030177)
Wij bestaan, dus we maken lawaai in het heelal.
Als wij, met onze huidige technologie, 10 lichtjaar verder een sterrestelsel
kunnen observeren & planeten zien die levensvatbaar kunnen zijn;
Dan kan een buitenaardse beschaving dat ongetwijfeld ook en waarschijnlijk zelfs beter.

We zouden familie kunnen zijn.
Het leven hoeft, wetenschappelijk gezien, niet op aarde onstaan te zijn geweest.
Het is ook mogelijk dat het leven zich op een andere planeet heeft ontwikkeld & zich via meteoorinslagen doorheen het heelal heeft geslingerd.
Not my idea, Iemand heeft daar ooit een Nobelprijs voor gekregen. ;-)

Wie?

EDIT: en je gaat er dus van uit dat het leven zich elders precies zo heeft ontwikkeld als op aarde, met dezelfde filosofische levensvragen (zijn we alleen?) en met dezelfde technologische ontwikkelingen (de "hemel" afspeuren). Veel te antropocentrisch voor mij.

Sodomis 12 oktober 2010 23:55

Citaat:

Wie?
Francis Crick, maar hij kreeg zijn nobelprijs voor de ontdekking van DNA, niet voor zijn werk over transpermia.

Citaat:

en je gaat er dus van uit dat het leven zich elders precies zo heeft ontwikkeld als op aarde, met dezelfde filosofische levensvragen (zijn we alleen?) en met dezelfde technologische ontwikkelingen (de "hemel" afspeuren)
Daar ga ik helemaal niet vanuit. :-D
Maar wiskundig gezien moet er een beschaving bestaan die verder staat dan de onze. We liggen niet pal in het midden van ons universum. Dus als er een oerknal was, moeten er plekken zijn waar er eerder leven mogelijk was.
Maar de hemel afspeuren zullen ze zeker: Er is immers niet naast te kijken. ;-)

Cdude 13 oktober 2010 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5030175)
Welke ? ik niet.

Maar ik weet wel dat er spionagesatellieten zijn die de boel eerst verkennen.
Voor de (primitieve) mens op aarde dan.

Neee echt? Wat is dat een "spionagesatelliet"?

Wat weet jij feel sech :silly:

Cdude 13 oktober 2010 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030189)
Francis Crick, maar hij kreeg zijn nobelprijs voor de ontdekking van DNA, niet voor zijn werk over transpermia.


Daar ga ik helemaal niet vanuit. :-D
Maar wiskundig gezien moet er een beschaving bestaan die verder staat dan de onze. We liggen niet pal in het midden van ons universum. Dus als er een oerknal was, moeten er plekken zijn waar er eerder leven mogelijk was.
Maar de hemel afspeuren zullen ze zeker: Er is immers niet naast te kijken. ;-)

Al eens gedacht dat , wiskundig gezien , gezien de grootte van het heelal zulke beschavinge'n kunnen ontstaan en verdwijnen ZONDER met elkaar in contact te komen?
Let wel, dan spreek ik over interplanetaire eh ...

Stop met dromen of schrijf een SF boek. Alles wat je zegt las ik reeds ts 12 en 22.

Cdude 13 oktober 2010 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030177)
Wij bestaan, dus we maken lawaai in het heelal.
Als wij, met onze huidige technologie, 10 lichtjaar verder een sterrestelsel
kunnen observeren & planeten zien die levensvatbaar kunnen zijn;
Dan kan een buitenaardse beschaving dat ongetwijfeld ook en waarschijnlijk zelfs beter.

We zouden familie kunnen zijn.
Het leven hoeft, wetenschappelijk gezien, niet op aarde onstaan te zijn geweest.
Het is ook mogelijk dat het leven zich op een andere planeet heeft ontwikkeld & zich via meteoorinslagen doorheen het heelal heeft geslingerd.
Not my idea, Iemand heeft daar ooit een Nobelprijs voor gekregen. ;-)

Met een paar rake meteorinslagen zou je exponentieel leven kunnen zaaien doorheen het heelal. Toch als je een boer bent met veel geduld & vooral veel tijd.

10 lichtjaar is een scheet, zelfs 1000 Lj is niet meer dan een zucht.
Levensvatbaar "kunnen zijn" is nog niet "leven kunnen zien" etc etc ...
Veronderstellingen , dromerij , SF , ...

Micele 13 oktober 2010 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030177)
Het is ook mogelijk dat het leven zich op een andere planeet heeft ontwikkeld & zich via meteoorinslagen doorheen het heelal heeft geslingerd.
Not my idea, Iemand heeft daar ooit een Nobelprijs voor gekregen. ;-)

Met een paar rake meteorinslagen zou je exponentieel leven kunnen zaaien doorheen het heelal. Toch als je een boer bent met veel geduld & vooral veel tijd.

Volgens de Wiki was het Gerichtete Panspermie, ttz die levenssporen zijn niet toevallig maar opzettelijk door buitenaardsen verspreid... zelfs een motief staat erin.

Citaat:

Gerichtete Panspermie [Bearbeiten]
Ein weiterer prominenter Protagonist der Panspermie, der Nobelpreisträger Francis Crick, formulierte 1973 zusammen mit Leslie Orgel die Theorie der gerichteten Panspermie. Nach dieser Theorie sind die Sporen des Lebens nicht zufällig ins Weltall geraten, sondern absichtlich von einer außerirdischen Zivilisation losgeschickt worden. Das Versenden von kleinen Körnern mit Bakterien ist nach Crick der kostengünstigste und effektivste Weg, um Leben auf einen potentiell lebensfähigen Planeten zu transportieren. Als Grund wird zum Beispiel angesehen, dass die Zivilisation einer unausweichlichen Katastrophe entgegensah, oder auf ein Terraforming anderer Planeten für eine spätere Kolonisation hoffte.
http://de.wikipedia.org/wiki/Pansper...ete_Panspermie
of
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pansper...ted_panspermia

Directed panspermia

A second prominent proponent of panspermia was the late Nobel prize winner Professor Francis Crick, who along with Leslie Orgel proposed the hypothesis of 'directed panspermia'. {F. H. C. Crick and L. E. Orgel, p 341-346 v 19, Icarus, 1973.} This proposes that the seeds of life may have been purposely spread by an advanced extraterrestrial civilization facing catastrophic annihilation, or hoping to terraform planets for later colonization. Later, after biologists had proposed that an "RNA world" might be involved in the origin of life, Crick noted that he had been overly pessimistic about the chances of life originating on Earth.[53] See: Francis Crick.

The application of directed panspermia has been proposed as a way to spread life from Earth to other solar systems.[9] For example, microbial payloads launched by solar sails at speeds up to 0.0001 c (30,000 m/s) would reach targets at 10 to 100 light-years in 0.1 million to 1 million years. Fleets of microbial capsules can be aimed at clusters of new stars in star-forming clouds where they may land on planets, or captured by asteroids and comets and later delivered to planets. Payloads may contain extremophiles for diverse environments and cyanobacteria similar to early microorganisms. Hardy multicellular organisms (rotifer cysts) may be included to induce higher evolution.[54]

The probability of hitting the target zone can be calculated from where A(target) is the cross-section of the target area, dy is the positional uncertainty at arrival; a - constant (depending on units), r(target) is the radius of the target area; v the velocity of the probe; (tp) the targeting precision (arcsec/yr); and d the distance to the target (all units in SIU). Guided by high-resolution astrometry of 1×10−5 arcsec/yr, almost nearby target stars (Alpha PsA, Beta Pictoris) can be seeded by milligrams of launched microbes; while seeding the Rho Ophiochus star-forming cloud requires hundreds of kilograms of dispersed capsules.[9]

Theoretically, terrestrial spacecraft travelling to other celestial bodies such as the Moon, could carry with them microorganisms or other organic materials ubiquitous on Earth, thus raising the possibility that we can seed life on other planetary bodies. This is a concern among space researchers who try to prevent Earth contamination from distorting data, especially in regards to finding possible extraterrestrial life. Even the best sterilization techniques can not guarantee that potentially invasive biologic or organic materials will not be unintentionally carried along. The harsh environments encountered throughout the rest of the solar system so far do not seem to support complex terrestrial life. However, matter exchange in form of meteor impacts has existed and will exist in the solar system even without human intervention.

Micele 13 oktober 2010 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5030191)
Neee echt? Wat is dat een "spionagesatelliet"?

Wat weet jij feel sech :silly:

En gij waart in de cinema och so weej je toch nikstke :popcorn:

Sodomis 13 oktober 2010 00:38

Citaat:

10 lichtjaar is een scheet, zelfs 1000 Lj is niet meer dan een zucht.
Levensvatbaar "kunnen zijn" is nog niet "leven kunnen zien" etc etc ...
Veronderstellingen , dromerij , SF , ...
10 lichtjaar is genoeg voor leven!
En ik denk dat je de technologische beperkingen overschat.
Technologie groeit exponentieel op een bepaald punt in een beschaving.

kiko 13 oktober 2010 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030161)
Denk je dat de menselijke kennis de grenzen van de fysica heeft bereikt?

Maak je maar vrolijk, maar de afstanden bijven gigantisch. Je onderschat enorm het probleem inzake afstand.

De exoplaneet Gliese 581g, een kanshebber voor leven, ligt op een afstand van meer dan 20 lichtjaar. Besef je wel hoe ver dit is ? Als je in een zeer, zeer snelle raket stapt, duurt dit ongeveer 100.000 jaar vooraleer je bij je bestemming bent.

En dit enkel om een dichtbijzijnde planeet te bezoeken.

Citaat:

Dat lijkt me een vrij gemakkelijke vraag. Als je een lichtpuntje van leven ziet in een zee van duisternis; lijkt me dat de moeite om te gaan kijken.
Correctie: een bijzonder zwak schijnsel temidden van miljarden heldere sterren.

Citaat:

Omdat we familie zijn, lijkt me ook een beredeneerd antwoord.
Daar is niets beredeneerd aan. De kans dat buitenaardse wezens min of meer mensachtig zijn, is microscopisch klein.

parcifal 13 oktober 2010 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis (Bericht 5030212)
10 lichtjaar is genoeg voor leven!
En ik denk dat je de technologische beperkingen overschat.
Technologie groeit exponentieel op een bepaald punt in een beschaving.

Je kan dat niet simpelweg extrapoleren, er zijn bijvb beperkingen op de kosten die met nieuwe technologie verbonden zijn of de hoeveelheid energie/grondstof die ervoor nodig is.

Er zijn ook harde fysieke grenzen.
Net zoals Moore's law beperkt is doordat men nu eenmaal geen mosfets kan bouwen die kleiner zijn dan een paar atomen.

Ivm buitenaards leven geldt voorloping nog altijd de onvermijdelijke Fermi Paradox : http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

Waar zijn ze? Waar is ons contact met die buitenaardse beschavingen dan?
Het is er niet, tenzij je in absurde samenzweringstheorien gelooft.

Misschien zijn de buitenaardse levensvormen in onze eigen melkweg (zo'n 100 000 lichtjaar diameter, wat daarbuiten ligt kan je wel vergeten) wel allemaal in stadia van micro-organismen of in het beste geval korstmossen.

Straffe korstmossen die een relativistisch ruimtetuig kunnen bouwen, die wil ik wel inviteren voor een vast verblijf in mijn terrarium voor een paar interessante gesprekken op koude winteravonden. ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be