Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Scheiding tussen kerk en staat in Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134547)

Alboreto 30 januari 2010 10:01

Scheiding tussen kerk en staat in Nederland
 
Ik hoop dat dit op de correcte plaats staat.

Citaat:

Gelovigen laten archeologisch rapport aanpassen: "Aarde is slechts 6.000 jaar oud"

In de Nederlandse gemeente Staphorst is een meerderheid van gelovigen in de gemeenteraad erin geslaagd een rapport over archeologische waarden in de gemeente te laten aanpassen.
...
"Wij gaan samen met een groot deel van de bevolking in deze gemeente uit van een jongere Aarde. Waarom zou dat niet in een gemeentelijk rapport verwoord worden?'', vraagt raadslid Klaas Harke (ChristenUnie) zich af. (anp/sam)
http://hln.be/hln/nl/959/Bizar/artic...jaar-oud.dhtml

Het is dus blijkbaar een gemeentelijk rapport dat onder druk van de gelovigen in de gemeente wordt aangepast.
Zandduinen zijn (volgens hen) niet miljoenen jaar oud, maar slechts enkele duizenden jaren.

Ik zie de laatste tijd steeds meer inmenging van de kerk in staatszaken.

Inno 30 januari 2010 10:30

Ik zal je moeten teleurstellen, Staphorst is geen Katholieke gemeente, maar een protestanse en dus heeft de Katholieke Kerk zich niet gemengd in die zaak.

Staphorst is een stad vol van hervormde protestanten en heel gelovig. Als zij dat nu geloven dat de aarde 6000jaar oud, dan is dat maar zo. Wij geloven dat niet, zij wel.

Alboreto 30 januari 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4572730)
Ik zal je moeten teleurstellen, Staphorst is geen Katholieke gemeente, maar een protestanse en dus heeft de Katholieke Kerk zich niet gemengd in die zaak.

Heb ik ook nergens gezegd.
In deze is het dus de protestantse kerk(gemeenschap)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4572730)
Staphorst is een stad vol van hervormde protestanten en heel gelovig. Als zij dat nu geloven dat de aarde 6000jaar oud, dan is dat maar zo. Wij geloven dat niet, zij wel.

Klopt, maar ze willen hun geloof in officiële gemeentelijke (wetenschappelijke) documenten.

Alboreto 30 januari 2010 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4572730)
Staphorst is een stad vol van hervormde protestanten en heel gelovig. Als zij dat nu geloven dat de aarde 6000jaar oud, dan is dat maar zo. Wij geloven dat niet, zij wel.

Ok, wat meer onderzoek gedaan

Citaat:

De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) is een Nederlandse politieke partij van orthodox-gereformeerde signatuur en staat in de protestants-politieke traditie. De confessionele SGP is in Nederland de enige christelijke partij die een theocratie nastreeft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatku...rmeerde_Partij

Ze streven dus bewust naar inmenging van kerk in de staatszaken.

Travis66 30 januari 2010 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4572730)
Ik zal je moeten teleurstellen, Staphorst is geen Katholieke gemeente, maar een protestanse en dus heeft de Katholieke Kerk zich niet gemengd in die zaak.

Staphorst is een stad vol van hervormde protestanten en heel gelovig. Als zij dat nu geloven dat de aarde 6000jaar oud, dan is dat maar zo. Wij geloven dat niet, zij wel.

Citaat:

De gemeente Staphorst kwam in het begin van de jaren 70 in het wereldnieuws door een uitbraak van polio of kinderverlamming. Verschillende inwoners wilden om godsdienstige redenen niet dat hun kinderen tegen deze virusziekte werden ingeënt omdat ze dat in strijd vonden met de "Voorzienigheid Gods". Hierdoor raakten 39 inwoners, van wie de meesten kinderen waren, met de ziekte besmet. Vijf van hen overleden, een aantal anderen raakten gehandicapt.

Ook vandaag de dag is zo'n twintig procent van de Staphorsters nog altijd niet ingeënt. Omdat het gaat om een in één gemeente samenlevende groep, geldt Staphorst met een aantal vergelijkbare andere plaatsen in Nederland als risicogebied voor polio voor de Wereldgezondheidsorganisatie, het enige in Europa.

Wij geloven dat niet, zij geloven dat wel. Als zij willen dat hun kinderen sterven of gehandicapt worden, dan is dat maar zo.

Alboreto 30 januari 2010 10:45

omg... ik dacht dat dit enkel in Amerika mogelijk was.
Ik wist niet dat het zo erg was.

Een streek om te vermijden dus.

Travis66 30 januari 2010 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4572755)
omg... ik dacht dat dit enkel in Amerika mogelijk was.
Ik wist niet dat het zo erg was.

Een streek om te vermijden dus.

Lach maar, maandag en dinsdag moet ik daar een presentatie geven. Ik zal op mijn tanden mogen bijten.

Inno 30 januari 2010 10:48

Ik ben niet akkoord met hen en hun rare ideeën. De protestantse kerk is niet één geheel zoals de Katholieke Kerk. in een gemeente kan het bijna helemaal anders zijn dan in een ander. Nu in Staphorst zijn het wel wereldvreemde vogels. Ik heb daar eens een documentaire over gezien. blijkbaar zouden ze in de jaren 60 twee overspeligen voor de stad gebracht hebben om erover te oordelen. Het leven lijkt daar stil gestaan te hebben ook. Ik vraag me af of ze tv hebben daar :-)

Alboreto 30 januari 2010 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4572758)
Lach maar, maandag en dinsdag moet ik daar een presentatie geven. Ik zal op mijn tanden mogen bijten.

Ik lach niet, in tegendeel. Zo iets is om bij te huilen.
Veel succes in Staphorst.

Inno 30 januari 2010 10:58

ja en koop snel een maliënkolder en een harnas, zodat ze respect hebben voor je :-D en zich in jou herkennen.

Raf 30 januari 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4572750)
Wij geloven dat niet, zij geloven dat wel. Als zij willen dat hun kinderen sterven of gehandicapt worden, dan is dat maar zo.

Dat weet ik nog zo niet... Die kinderen kunnen het toch niet helpen dat hun ouders achterlijk zijn? Dit valt voor mijn part onder extreme kindermishandeling. Kinderen die daar geboren worden, zouden van overheidswege meteen weggehaald moeten worden en in een gezondere omgeving geplaatst worden. Bij homokoppels met een kinderwens bijvoorbeeld.

Verder lijkt het me een goed idee om een groot hek rond Staphorst te plaatsen met aan de poort een bordje "reservaat voor krankzinnigen".

Tavek 30 januari 2010 11:44

Geloven dat de aarde 6000 jaar oud is, valt wel in de categorie krankzinnig en compleet van de pot gerukt.

Het geloof is dus sterker als het verstand. Ik weet het niet, maar dit zijn gevaarlijke mensen.

Travis66 30 januari 2010 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4572901)
Dat weet ik nog zo niet... Die kinderen kunnen het toch niet helpen dat hun ouders achterlijk zijn? Dit valt voor mijn part onder extreme kindermishandeling. Kinderen die daar geboren worden, zouden van overheidswege meteen weggehaald moeten worden en in een gezondere omgeving geplaatst worden. Bij homokoppels met een kinderwens bijvoorbeeld.

Verder lijkt het me een goed idee om een groot hek rond Staphorst te plaatsen met aan de poort een bordje "reservaat voor krankzinnigen".

Het was sarcastisch hoor Raf. In volg jouw mening helemaal.

Nexer 30 januari 2010 12:02

Ze zeggen zelf, ze gaan er van uit. Met andere woorden, ze nemen het aan zonder bewijs.

Archeologie is een tak van de wetenschap. Hoe kan een stelling die geen wetenschappelijke fundering heeft, dan een wetenschappelijk rapport laten veranderen?

Alboreto 30 januari 2010 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4572933)
Archeologie is een tak van de wetenschap. Hoe kan een stelling die geen wetenschappelijke fundering heeft, dan een wetenschappelijk rapport laten veranderen?

Dat is ook mijn vraag.:?

Raf 30 januari 2010 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4572921)
Het was sarcastisch hoor Raf. In volg jouw mening helemaal.

:oops:

oké...

Inno 30 januari 2010 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nexer (Bericht 4572933)
Ze zeggen zelf, ze gaan er van uit. Met andere woorden, ze nemen het aan zonder bewijs.

Archeologie is een tak van de wetenschap. Hoe kan een stelling die geen wetenschappelijke fundering heeft, dan een wetenschappelijk rapport laten veranderen?

Wel vermoedelijk gaan ze er ook van uit dat archeologie een gokje moet wagen omdat ze over miljoenen jaren praten.

Travis66 30 januari 2010 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4573128)
Wel vermoedelijk gaan ze er ook van uit dat archeologie een gokje moet wagen omdat ze over miljoenen jaren praten.

Yep, ze verwerpen wat aantoonbaar is en geloven wat niet aantoonbaar is.
Religie in een notedop.

respublica 30 januari 2010 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4573262)
Yep, ze verwerpen wat aantoonbaar is en geloven wat niet aantoonbaar is.
Religie in een notedop.

Dat is extremisme in een notendop, niet religie. Communisten of neonazi's denken op gelijkaardige manieren; ze gaan feiten niet alleen verdraaien, maar zelfs ontkennen, louter om hun eigen ideeën te bestendigen.

Travis66 30 januari 2010 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4573296)
Dat is extremisme in een notendop, niet religie. Communisten of neonazi's denken op gelijkaardige manieren; ze gaan feiten niet alleen verdraaien, maar zelfs ontkennen, louter om hun eigen ideeën te bestendigen.

Je moet maar eens tegen en gematigd gelovige zeggen dat het felle licht tijdens een bijna dood ervaring niks met een hiernamaals te maken heeft.

Of tegen een gematigd gelovige vertellen dat de laagste IQ's meer geloven dan de hoogste IQ's.

Dan zie je dat mijn stelling wel opgaat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be