meneer |
20 november 2013 23:36 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack
(Bericht 6895162)
Ik geloof u.
Welke voeding eet je om een endodontisch abces weg te krijgen?
|
Voeding ? Eerst die tand verzorgen, daarna kan je eten wat je wil...:lol:
Wat ben jij voor een tandarts zeg ?! " Menier, ik heb zier aan mijn tand. Heel m'n kaak is opgezwolle ".
Leger-Tandarts : " dat is te genezen met de juiste voeding : je moet klontjes suiker knabbelen heel de dag, en veel chocolade, snoepgoed en ijs. En als je pijn hebt, een paar glazen jenever achterover kappen, ik doen da dook "
Citaat:
Een endodontisch abces zit dieper. Het is een gevolg van tandbederf. Bacteriën die in een diep gaatje in de tand, cariës, terechtkomen, komen uiteindelijk in de tandzenuw en bloedvaten terecht. De zenuw raakt ontstoken met heftige tand- of kiespijn tot gevolg. De zenuw zal ten gevolge van de infectie uiteindelijk afsterven. Hierdoor krijgen de bacteriën vrij spel. De pulpaholte en de wortelkanalen raken besmet. Als de bacteriën doorbreken ontstaat er een abces in de het omliggende weefsel waardoor het gezicht op kan zwellen. Soms vindt de pus een weg naar buiten via het tandvlees; er ontstaat een bolletje op het tandvlees waar de etter uitstroomt, een fistel
Behandeling
Een paradontaal abces wordt behandeld door het reinigen van de pocket en het naar buiten laten vloeien van de etter. Vervolgens moet de pocket worden gespoeld om de pus en bacteriën te verwijderen. De tand of kies komt na een tijdje vanzelf weer vast te staan. De behandeling van een endodontisch abces bestaat uit het laten wegvloeien van de etter. Dit kan door in het abces een sneetje te maken, of door via het wortelkanaal te boren. In het laatste geval moet er dan een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden om alle bacteriën te doden. Als de tand of kies te erg beschadigd is, kan de tandarts besluiten deze te verwijderen.
Symptomen
Een abces wordt meestal ontdekt doordat er pijn ontstaat. Daarnaast kunnen bij een endodontisch abces de wang en de lymfeklieren in de hals enorm opzwellen. Soms is het moeilijk precies aan te geven waar de pijn precies zit. De tandarts kan dan vaststellen waar de ontsteking zit door op de tanden en kiezen te tikken of een röntgenfoto te maken.
|
|