Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   B-H-V protesteert tegen ''onwettige'' verkiezingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=86249)

Online 29 maart 2007 15:09

B-H-V protesteert tegen ''onwettige'' verkiezingen
 
B-H-V protesteert tegen ''onwettige'' verkiezingen






LONDERZEEL - Op een bijeenkomst van vertegenwoordigers van 25 gemeentebesturen uit Halle-Vilvoorde is donderdag beslist aan alle schepencolleges een motie voor te leggen waarin ze stellen ''in de onmogelijkheid te verkeren medewerking te verlenen aan de organisatie van onwettige verkiezingen zoals gepland op 10 juni 2007'' omdat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst is.
De geplande verkiezingen zijn volgens de gemeentebesturen immers strijdig met de grondwet. Het bestaan van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde is niet-conform met de grondwettelijke indeling van het land in gemeenschappen, gewesten en taalgebieden. Er is daarnaast het arrest van het Arbitragehof van mei 2006 dat wees op een ongelijke behandeling van de kandidaten uit de provincie Vlaams-Brabant en andere provincies en inmiddels nog niet opgeheven is.

,,Van het college kan niet verwacht worden dat het deze onwettige verkiezingen, die de hoogste rechtsnormen van het land schenden, zou organiseren. Het college verkeert derhalve moreel en juridisch in de onmogelijkheid om de verkiezingen te organiseren. Er kan derhalve geen gevolg gegeven worden aan de vraag van Binnenlandse Zaken aan colleges om het rijksregister toelating te verlenen kiezerslijsten aan te maken, evenals om kiezerslijsten op te stellen'', aldus de motie.

Volgens de Gooikse burgemeester Michel Doomst (CD&V) hebben 21 van de gemeentebesturen, die donderdag aanwezig waren in Londerzeel, aangegeven deze motie te zullen verdedigen op het schepencollege. ,,Drie anderen moeten ze nog bespreken. Het gemeentebestuur van Beersel tot slot toonde zich enigszins terughoudend''.

De beslissingen vallen voor donderdag 5 april, de dag waarop normaliter de kiezerslijsten moeten vastgesteld worden.

De Standaard 29.03.2007


"Het gemeentebestuur van Beersel tot slot toonde zich enigszins terughoudend''. Lees : de CD&V burgemeester van Beersel toont zich enigszins terughoudend. Het is dan ook één van de weinige BHV burgemeesters die ACTIEF meewerkt aan de verfransing van zijn gemeente (hoewel hij het tegendeel laat uitschijnen en graag de Vlaamse kaart trekt als hij er maar de media mee haalt).
Zo slaagde deze burgemeester erin om het beheer van een relatief nieuw park van sociale woningen uit te besteden aan een immokantoor waar men geen woord Nederlands verstond en sprak. De resultaten zijn er ook naar : terwijl het de bedoeling was dat jonge mensen uit de gemeente/streek een betaalbare woning zouden kunnen verwerven, werd die wijk van sociale woningen voor 99,99 % gekoloniseerd door eentalig franstaligen die uiteraard geen moeite doen om hun taalarrogantie af te bouwen.

Zwartengeel 29 maart 2007 18:43

Beersel? Was dat ook niet de gemeente waar de 'Waalsgezinde Liberalen en Democraten' samenspanden met de UF voor de verdeling van de OCMW-mandaten?

Online 29 maart 2007 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2567942)
Beersel? Was dat ook niet de gemeente waar de 'Waalsgezinde Liberalen en Democraten' samenspanden met de UF voor de verdeling van de OCMW-mandaten?

Ik meen van wel ja.

Jan Meuleman 29 maart 2007 20:41

Hugo Casaer, burgemeester van Beersel, is misschien solidair met Dehaene?

Jong N-VA'er 1 april 2007 14:07

Dat diene pipo van Beersel maar in de Borinage gaat wonen...

Miguelito 5 april 2007 17:33

Citaat:

24 gemeenten uit Halle-Vilvoorde hebben nu formeel besloten om de federale verkiezingen van 10 juni te boycotten. Dat betekent dat ze geen kiezerslijsten zullen opmaken.
De gemeenten doen dat, omdat de tweetalige kieskring Brussel-Halle- Vilvoorde nog altijd niet gesplitst is.

De splitsing moest normaal voor het einde van de huidige regeerperiode geregeld zijn, maar dat is dus niet gebeurd.

De boycot is vooral een signaal, want wellicht worden de gemeente gedwongen om toch kiezerslijsten op te maken.

Een aantal gemeenten uit Halle-Vilvoorde steunt de eis tot splitsing wel, maar wil niet meedoen met de boycot
5 minuten polieke moed

:zucht:

kelt 5 april 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito (Bericht 2584867)
5 minuten polieke moed

:zucht:

Het vervolg zou kunnen zijn dat de Vlaamse partijen weigeren op te komen in de Federale verkiezingen ......
TOT dit geregeld is...

Want geef toe,onze Premier is momenteel druk doende het Intercontinentaal CO2-gehalte in goede banen te leiden.
Me dunkt is het geval BHV eventjes ontsnapt aan de aandacht Zijner Excellentie.
Een dergelijk management-fenomeen als onze Premier kan toch geen moeite hebben met deze parochiale kwestie?

maar ja..... :|

Hans1 5 april 2007 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2567560)
B-H-V protesteert tegen ''onwettige'' verkiezingen






LONDERZEEL - Op een bijeenkomst van vertegenwoordigers van 25 gemeentebesturen uit Halle-Vilvoorde is donderdag beslist aan alle schepencolleges een motie voor te leggen waarin ze stellen ''in de onmogelijkheid te verkeren medewerking te verlenen aan de organisatie van onwettige verkiezingen zoals gepland op 10 juni 2007'' omdat de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet gesplitst is.
De geplande verkiezingen zijn volgens de gemeentebesturen immers strijdig met de grondwet. Het bestaan van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde is niet-conform met de grondwettelijke indeling van het land in gemeenschappen, gewesten en taalgebieden. Er is daarnaast het arrest van het Arbitragehof van mei 2006 dat wees op een ongelijke behandeling van de kandidaten uit de provincie Vlaams-Brabant en andere provincies en inmiddels nog niet opgeheven is.

,,Van het college kan niet verwacht worden dat het deze onwettige verkiezingen, die de hoogste rechtsnormen van het land schenden, zou organiseren. Het college verkeert derhalve moreel en juridisch in de onmogelijkheid om de verkiezingen te organiseren. Er kan derhalve geen gevolg gegeven worden aan de vraag van Binnenlandse Zaken aan colleges om het rijksregister toelating te verlenen kiezerslijsten aan te maken, evenals om kiezerslijsten op te stellen'', aldus de motie.

Volgens de Gooikse burgemeester Michel Doomst (CD&V) hebben 21 van de gemeentebesturen, die donderdag aanwezig waren in Londerzeel, aangegeven deze motie te zullen verdedigen op het schepencollege. ,,Drie anderen moeten ze nog bespreken. Het gemeentebestuur van Beersel tot slot toonde zich enigszins terughoudend''.

De beslissingen vallen voor donderdag 5 april, de dag waarop normaliter de kiezerslijsten moeten vastgesteld worden.

De Standaard 29.03.2007


"Het gemeentebestuur van Beersel tot slot toonde zich enigszins terughoudend''. Lees : de CD&V burgemeester van Beersel toont zich enigszins terughoudend. Het is dan ook één van de weinige BHV burgemeesters die ACTIEF meewerkt aan de verfransing van zijn gemeente (hoewel hij het tegendeel laat uitschijnen en graag de Vlaamse kaart trekt als hij er maar de media mee haalt).
Zo slaagde deze burgemeester erin om het beheer van een relatief nieuw park van sociale woningen uit te besteden aan een immokantoor waar men geen woord Nederlands verstond en sprak. De resultaten zijn er ook naar : terwijl het de bedoeling was dat jonge mensen uit de gemeente/streek een betaalbare woning zouden kunnen verwerven, werd die wijk van sociale woningen voor 99,99 % gekoloniseerd door eentalig franstaligen die uiteraard geen moeite doen om hun taalarrogantie af te bouwen.

Gekke particraten die mee schuldig zijn aan het huidige apartheidssysteem dat ons door de traditionele partijen al dertig jaar, tegen de wil van de bevolking, wordt opgedrongen en dat handenvol geld kost.

Hertog van Gelre 5 april 2007 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2585075)
Gekke particraten die mee schuldig zijn aan het huidige apartheidssysteem dat ons door de traditionele partijen al dertig jaar, tegen de wil van de bevolking, wordt opgedrongen en dat handenvol geld kost.

U, als jurist, bent dus tegen handhaving van de grondwet en uitvoering geven aan uitspraken van de rechter? Goed om te weten.

Hans1 5 april 2007 18:37

De splitsing van BHV staat bij mijn weten niet in de grondwet. Overigens heb ik niets tegen een nationale kieskring als u dan toch een oplossing wil.

De grondwet wordt voortdurend overtreden (art. 10 gelijkheid van de Belgen, bijvoorbeeld bij de verkiezingen en de discriminatie van de B.U.B. door de openbare media). Dat is 100 keer belangrijker dan wat gezanik over een kieskring die niemand schade berokkent.

Hertog van Gelre 5 april 2007 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2585115)
De splitsing van BHV staat bij mijn weten niet in de grondwet. Overigens heb ik niets tegen een nationale kieskring als u dan toch een oplossing wil.

De grondwet wordt voortdurend overtreden (art. 10 gelijkheid van de Belgen, bijvoorbeeld bij de verkiezingen en de discriminatie van de B.U.B. door de openbare media). Dat is 100 keer belangrijker dan wat gezanik over een kieskring die niemand schade berokkent.

Ach, nu gaan we haarkloven.
Nee, BHV staat niet in de grondwet. Het houden van verkiezingen op deze wijze is wel strijdig met de grondwet.

van Maerlant 5 april 2007 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2585075)
Gekke particraten die mee schuldig zijn aan het huidige apartheidssysteem dat ons door de traditionele partijen al dertig jaar, tegen de wil van de bevolking, wordt opgedrongen en dat handenvol geld kost.

U zegt gewoonweg constant hetzelfde. Kom er toch gewoon voor uit dat u de Vlaamse Rand bij Brussel wilt. Geef gewoon toe dat u voor verfransing van Vlaanderen pleit :roll:

Everytime 5 april 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2585183)
U zegt gewoonweg constant hetzelfde. Kom er toch gewoon voor uit dat u de Vlaamse Rand bij Brussel wilt. Geef gewoon toe dat u voor verfransing van Vlaanderen pleit :roll:

Maar nee, hij is niet voor de verfransing van Vlaanderen. Ik ook niet trouwens.

evilbu 5 april 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2585228)
Maar nee, hij is niet voor de verfransing van Vlaanderen. Ik ook niet trouwens.

Waarom niet? Schrik dat ze te ver gaan en de Vlamingen het weer voor het zeggen krijgen in Brussel zelf?;-)

van Maerlant 5 april 2007 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2585228)
Maar nee, hij is niet voor de verfransing van Vlaanderen. Ik ook niet trouwens.

Hans is een franskiljon die zijn eigen moeder zou verkopen als het hem een ééntalig, franstalig belgique zou opleveren. Zijn eigen woorden: 'Nederlands is een taaltje voor achterlijke boeren'.

Everytime 5 april 2007 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2585279)
Hans is een franskiljon die zijn eigen moeder zou verkopen als het hem een ééntalig, franstalig belgique zou opleveren. Zijn eigen woorden: 'Nederlands is een taaltje voor achterlijke boeren'.

Dat is zeker niet wat ik denk. Ik geef toe dat ik aanwezig op de FDF betoging in Linkebeek was maar mij zal je nooit meer in zo'n betoging zien. En dus, nee, u zal me niet zien in de betoging in mei in Rode. Als ik naar Vlaanderen op die dag ga, zal het richting Vlaamse Kust om van de zon en de zee te genieten (als het mooi weer natuurlijk is). Nergens anders.

evilbu 5 april 2007 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2585479)
Dat is zeker niet wat ik denk. Ik geef toe dat ik aanwezig op de FDF betoging in Linkebeek was maar mij zal je nooit meer in zo'n betoging zien. En dus, nee, u zal me niet zien in de betoging in mei in Rode. Als ik naar Vlaanderen op die dag ga, zal het richting Vlaamse Kust om van de zon en de zee te genieten (als het mooi weer natuurlijk is). Nergens anders.

Als het jou allemaal niet interesseert, hoe ben jij dan in die betoging terecht geraakt. Denk je echt dat niemand jou doorheeft, met je gezeur?

van Maerlant 5 april 2007 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2585479)
Dat is zeker niet wat ik denk. Ik geef toe dat ik aanwezig op de FDF betoging in Linkebeek was maar mij zal je nooit meer in zo'n betoging zien. En dus, nee, u zal me niet zien in de betoging in mei in Rode. Als ik naar Vlaanderen op die dag ga, zal het richting Vlaamse Kust om van de zon en de zee te genieten (als het mooi weer natuurlijk is). Nergens anders.

Het FDF heeft geen recht te gaan betogen in Linkebeek. Beseft u zelf niet wat voor imperialisten het zijn? Linkebeek en de andere zijn allen Vlaamse gemeentes.

Hans1 5 april 2007 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2585279)
Hans is een franskiljon die zijn eigen moeder zou verkopen als het hem een ééntalig, franstalig belgique zou opleveren. Zijn eigen woorden: 'Nederlands is een taaltje voor achterlijke boeren'.

Als ik het Nederlands een achterlijke taal zou vinden, zou ik het niet zo goed verzorgen.

Dat gezegd zijnde heb ik wel een hekel aan het alomtegenwoordige "verkavelingsvlaams" waar ik mezelf soms trouwens ook op betrap en zowat iedereen.

Maar dat alles heeft niets te maken met een zogezegde verfransing van één of ande rgebied.

Ik ben gewoon tegen apartheid op welke basis dan ook.

Hans1 5 april 2007 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2585496)
Het FDF heeft geen recht te gaan betogen in Linkebeek. Beseft u zelf niet wat voor imperialisten het zijn? Linkebeek en de andere zijn allen Vlaamse gemeentes.

In een democratie heeft iedereen het recht te betogen waar hij of zij wil. Het verwondert mij niet dat u de democratische principes in vraag stelt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be