Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Lahaye-Battheu hekelt wereldvreemde houding spoorbonden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226724)

Politics.be 11 december 2015 13:10

Lahaye-Battheu hekelt wereldvreemde houding spoorbonden
 
Nadat hun achterban de ontwerp-cao had verworpen, dienden de spoorbonden een stakingsaanzegging in voor vijf dagen in januari. Sabien Lahaye-Battheu: “Het betrof een redelijk akkoord dat de productiviteit van de NMBS moet opkrikken. Vijf dagen staken is buitenproportioneel. We moeten nu werk maken van een gegarandeerde dienstverlening.”


Een vakbondsman verklaarde op de radio dat de spoorbonden staken in het belang van de reiziger. Open Vld Kamerlid Lahaye-Battheu reageerde namiddag in de Kamer: “Hoe wereldvreemd zijn deze spoorbonden? Deze staking treft duizenden burgers die willen werken, studenten die examens moeten afleggen. Wie vertegenwoordigen deze bonden? De laatste staking werd slechts door 28% van het spoorpersoneel gevolgd.”

Lahaye-Battheu roept de vakbonden op tot redelijkheid. “De NMBS is een overheidsbedrijf met een 36-urenweek, meer dan 50 verlofdagen en een pensioen vanaf 55 jaar. We moeten dit bedrijf hervormen. Op tafel lagen redelijke aanpassingen om de productiviteit jaarlijks op te voeren met 4%, zoals afgesproken in het regeerakkoord. Noch onze fractie, noch de burgers, noch de belastingbetalers begrijpen deze onredelijke staking. En ik ben er van overtuigd dat ook een groot deel van het personeel dit niet meer begrijpt.”

Het Kamerlid herbevestigde de steun van Open Vld aan spoorbaas Cornu en minister Galant om door te zetten met de nodige hervormingen. Daarnaast riep ze de minister op om na maanden sociaal overleg over de gegarandeerde dienstverlening knopen door te hakken.

Minister Galant noemde de stakingsaanzegging ongezien. “Het recht op staken is legitiem, maar het recht op werk, het recht om examens af te leggen evenzeer.” De minister bevestigde dat ze conform het regeerakkoord een voorstel van gegarandeerde dienstverlening zal uitwerken.

In haar repliek riep Lahaye-Battheu het spoorpersoneel op om mee te gaan met de redelijke aanpassingen. “Die zijn ook in hun belang. Samen met de reizigers komen de werknemers op de eerste plaats bij de NMBS, niét de vakbonden.”

Bron: politics.be

Patrick M. 11 december 2015 17:44

Ik ben werkman bij de NMBS en ik heb geen 50 verlofdagen per jaar en ik kan niet op pensioen gaan op de leeftijd van 55 jaar.
Ik ben nu 57 jaar en ik moet nog 3 jaar werken tot mijn 60 jaar en dan heb ik 42 jaar gewerkt.
Ik heb mevrouw wel in het VRT journaal van 19.00h gisteren horen zeggen dat het maar om 1 dag(koningsdag) ging dat de werknemers bij de NMBS moesten opgeven.Quickie zei dat gisteren ook al in het VRT journaal van 13.00h.
Kennen ze het dossier dan niet?
Het gaat meer dan om 1 dag.

Bobke 11 december 2015 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926319)
Ik ben werkman bij de NMBS en ik heb geen 50 verlofdagen per jaar en ik kan niet op pensioen gaan op de leeftijd van 55 jaar.
Ik ben nu 57 jaar en ik moet nog 3 jaar werken tot mijn 60 jaar en dan heb ik 42 jaar gewerkt.
Ik heb mevrouw wel in het VRT journaal van 19.00h gisteren horen zeggen dat het maar om 1 dag(koningsdag) ging dat de werknemers bij de NMBS moesten opgeven.Quickie zei dat gisteren ook al in het VRT journaal van 13.00h.
Kennen ze het dossier dan niet?
Het gaat meer dan om 1 dag.

Dat klopt, wij kennen het dosier niet.
We weten wel dat de vakbonden te rap naar het stakingswapen grijpen.

Libro 11 december 2015 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7926370)
Dat klopt, wij kennen het dosier niet.
We weten wel dat de vakbonden te rap naar het stakingswapen grijpen.

U kent het dossier niet maar u vindt wel dat de vakbonden te rap staken?!

Bobke 11 december 2015 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7926662)
U kent het dossier niet maar u vindt wel dat de vakbonden te rap staken?!

Juist, staken is het ultime middel.
Daar zwaai je niet mee bij elk meningverschil.

Scherven A. Mok 13 december 2015 15:38

De open VLD politici zijn ofwel de meest achterlijke politici die we hebben of wel de gortigste leugenaars. Enkel het rollend personeel mag op 55 met pensioen wegens de zware aanslag op hun gezondheid door het zeer onregelmatige arbeidsregime. Die regeling geldt ook voor de mensen in gelijkaardige regimes in de zee- en luchtvaart.

Als ze de productiviteit van het personeel willen opdrijven dat ze dat dan maar doen door de macht van de plaatselijke politici te breken want het is door hun gesjacher en gemarchandeer dat de organisatie vol inefficiënties zit. De NMBS hangt aan een van de lokale en regionale evenwichten. De reiziger en het personeel is er de dupe van.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be