Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Hollanderhaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53254)

Keats 4 juli 2006 19:08

Hollanderhaat
 
In de tijd die ik hier als Nederlander op dit forum door heb gebracht was ik altijd lichtelijk verbaasd en teleurgesteld over het feit dat zoveel Vlamingen een diepgewortelde hekel hebben aan Nederlanders. Ik ben toch wel benieuwd hoe het nou precies zit, dus vandaar deze peiling.

** Nederlanders en Walen niet stemmen AUB! **

Edit: typefout

FISHERMAN 4 juli 2006 19:16

Ik heb een veel grotere afkeer van mijn mede"vlamingen" dan van Nederlanders.

Jan van den Berghe 4 juli 2006 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1801306)
In de tijd die ik hier als Nederlander op dit forum door heb gebracht was ik altijd lichtelijk verbaasd en teleurgesteld over het feit dat zoveel Vlamingen een diepgewortelde hekel hebben aan Nederlanders.

Ik in ieder geval niet. Hoe zou ik dat ook kunnen hebben: ik heb meerdere Nederlandse vriend(inn)en en kom heel vaak in Nederland. Ik voel me er prima thuis en ben soms stikjaloers op bepaalde zaken.

Supervlaming 4 juli 2006 19:41

Hollanderhaat komt pas als je onbehoedzaam Vlaanderen en Noord-Nederland ineen schuift. Dan zet je de deur open voor ongebreidelde Ollandse dominantie en hoef je de haat alleen nog maar politiek te oogsten om 1830 te doen herhalen.

Jan van den Berghe 4 juli 2006 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 1801368)
Hollanderhaat komt pas als je onbehoedzaam Vlaanderen en Noord-Nederland ineen schuift. Dan zet je de deur open voor ongebreidelde Ollandse dominantie en hoef je de haat alleen nog maar politiek te oogsten om 1830 te doen herhalen.

1830 had weinig of niets hiermee van doen. De onderliggende redenen voor de afscheuring waren heel anders.

Supervlaming 4 juli 2006 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1801371)
1830 had weinig of niets hiermee van doen. De onderliggende redenen voor de afscheuring waren heel anders.

Ik had het enkel over de afscheuring - niet over de motieven. In ieder geval zou 1830 herhalen oerstom zijn!

Jan van den Berghe 4 juli 2006 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 1801373)
Ik had het enkel over de afscheuring - niet over de motieven. In ieder geval zou 1830 herhalen oerstom zijn!

Natuurlijk.

Ondanks onze nabijheid kennen veel Vlamingen de Nederlanders niet en omgekeerd. Hierdoor woekeren er allerlei merkwaardige vooroordelen.

end 4 juli 2006 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1801306)
In de tijd die ik hier als Nederlander op dit forum door heb gebracht was ik altijd lichtelijk verbaasd en teleurgesteld over het feit dat zoveel Vlamingen een diepgewortelde hekel hebben aan Nederlanders. Ik ben toch wel benieuwd hoe het nou precies zit, dus vandaar deze peiling.

** Nederlanders en Walen niet stemmen AUB! **

Edit: typefout

Was jij niet diegene die in een eerdere thread reeds bevestigde dat mijn observaties qua "Belgenhaat" van Nederlanders op het internet klopten?

EDIT:
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=12

van Maerlant 4 juli 2006 19:47

Vlamingen en Nederlanders zijn hetzelfde volk, hoe kunnen we ze dan haten?

ilfalco 4 juli 2006 19:50

Als sommige vlamingen( die noemen zichzelf dan meestal belg) als nederlanders haten is het vooral door een ingelepelde haat van uit media en onderwijs...

Supervlaming 4 juli 2006 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1801390)
Als sommige vlamingen( die noemen zichzelf dan meestal belg) als nederlanders haten is het vooral door een ingelepelde haat van uit media en onderwijs...

Dat betwijfel ik. Pas na 1995 begon de sfeer in Olland te veranderen en bespotte men de Vlamingen niet meer. Alleen zijn Vlamingen nog steeds voor de meerderheid van de Ollanders "Belgen", net als andersom alle Nederlanders voor veel Vlamingen "Ollanders" zijn.

end 4 juli 2006 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming (Bericht 1801394)
...bespotte men de Vlamingen niet meer...

:roll:

Kim 4 juli 2006 19:59

Nederlanders zijn goede buren, dat hoeft voor mij niet te veranderen.

Ik zie een Nederlander dus niet als een "broeder of zuster".

Breda 4 juli 2006 19:59

ik ben Noord Brabander voor dat ik Nederlander ben ;-) ik wou dat Nederland anders was , dan had ik een Hollandse Meid als Vriendin gehad ..... Hollanders & Brabanders & Vlamingen zijn Taal Broeders en Zussen


maar de Hollanders & Noord Brabanders hebben nooit een geweldige relatie gehad (Geloof & Lokaal Cultuur tel ik ff niet mee) zonde dat de enne de baas wou spelen over de andere , respect had men nog nooit van gehoort tijdens de Bataafse Tijden

Kim 4 juli 2006 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1801390)
Als sommige vlamingen( die noemen zichzelf dan meestal belg) als nederlanders haten is het vooral door een ingelepelde haat van uit media en onderwijs...

Dat mag u even nader verklaren. Vanuit de media stel ik enkel maar vast dat je als Vlaming moet neerkijken op een Waal, want een Waal is toch maar een luiaard, een profiteur, een dief en een parasiet. Misschien het woordje Nederlander dus best vervangen door Waal om uw stelling te doen kloppen.

Ik ben Belg (ik behoor dus volgens uw stelling tot de mensen die nederlanders haten :roll: ) maar ik "haat" geen Nederlanders. Nederland is een goed buurland, maar meer ook niet. Ik voel geen extreme sympathie of overdreven burenliefde voor Nederland.

Onze noorderburen zijn goede buren, laat het ons daarbij houden.

Kim 4 juli 2006 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 1801383)
Vlamingen en Nederlanders zijn hetzelfde volk, hoe kunnen we ze dan haten?

Ja en? Wil dat dan zeggen dat we maar bij elkaar gegooid moeten worden?

vercetti 4 juli 2006 20:23

Soms erger ik me wel eens aan die typisch Nederlandse trekjes zoals luidruchtig zijn op de kamping, maar ach.

van Maerlant 4 juli 2006 20:43

Op werchter hebben we een hele sympathieke nederlander ontmoet op de camping. :)

Kim 4 juli 2006 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1801441)
Soms erger ik me wel eens aan die typisch Nederlandse trekjes zoals luidruchtig zijn op de kamping, maar ach.

Ik erger me aan Nederlanders die zonder schaamte tegen onze Kathedraal staan te plassen met de mededeling:"nou, dit kerkje kan er weer tegen".

:evil:

Boadicea 4 juli 2006 20:46

Ik heb helemaal geen problemen met Nederlanders. Van mij mogen ze er gerust zijn. Ik snap eigenlijk zelf niet waarom bepaalde mensen een hekel hebben aan onze Noorderburen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be