Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Spanje en de blindheid van de EU : niet in mijn naam ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241093)

Gwylan 16 november 2017 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 8575310)
Onvoorspelbaarheid wat het gerecht zal doen wanneer de ten laste legging gekend is lijkt me meer iets voor bananenrepublieken.

In een democratie worden de voorgehouden gepleegde feiten getoetst aan de tenlastelegging, mijnheer. De tenlastelegging is gekend (want is vermeld op de vraag tot uitlevering), maar er blijken vragen te zijn omtrent de voorgehouden gepleegde feiten, en omtrent hun toetsing aan de tenlastelegging.

Gwylan 16 november 2017 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8575316)
Leuk, proberen de discussie te doen ontsporen in gelul. Je hebt de NVA debatfiches goed gelezen ;)

Ik heb geen enkele debatfiche van wie of wat dan ook gelezen. Wat ik stel is de realiteit van zaken, niets méér noch minder. De eerstvolgende rechters die aan zet zijn, is de Raadkamer (morgen 17 november, als ik het goed begrepen heb). Nu gaat het echter nog even over de vragen en twijfels van het Brussels parket.

Dadeemelee 16 november 2017 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 8575325)
Ik heb geen enkele fiche van wie of wat dan ook gelezen. Wat ik stel is de realiteit van zaken, niets méér noch minder. De eerstvolgende rechters die aan zet zijn, is de Raadkamer (morgen 17 november, als ik het goed begrepen heb). Nu gaat het echter nog even over de vragen en twijfels van het Brussels parket.

Nu kom je zelf zeggen dat het rechters zijn die gaan beslissen.

Je bedoel dus dat die rechters aangestuurd worden door Jambon via het parket?

Gwylan 16 november 2017 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8575332)
Nu kom je zelf zeggen dat het rechters zijn die gaan beslissen.

Je bedoel dus dat die rechters aangestuurd worden door Jambon via het parket?

Morgen komt - als ik het goed begrepen heb - de zaak voor de Raadkamer. Ik heb nooit iets anders beweerd, mijnheer. En ik heb nooit ofte nimmer beweerd of "bedoeld" dat de rechters aangestuurd worden door Jambon - of wie dan ook - via het parket. Ik vind het volkomen lachwekkend dat u kennelijk geen andere "argumenten" hebt dan beweringen die u mij losjes doch volkomen onterecht in de schoenen schuift.

Kennelijk neemt u mij twijfels en vragen van het Brussel parket kwalijk. Toch even voor alle duidelijkheid : ik ben het Brussels parket niet, en ik heb daar nul komma niets mee te maken. Mocht u dienaangaand klachten hebben, gelieve u tot het Brussel parket te wenden.

Jan van den Berghe 16 november 2017 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8575314)
Je moet dit in het geheel kunnen bekijken, en dat lukt blijkbaar niet voor jou.

Wij hebben al een goede reputatie ivm onze gevangenissen, en wij gaan dan nog gaan 'eisen' van Spanje dat...
Dat is gewoon vragen om een reaktie van hun kant uit.
Ongeacht wie die vraag gesteld heeft aan Spanje. Het gerecht, de regering, of whatever. De 3 machten vormen wel nog altijd één geheel hé, of ben ik mis ?
'België', het geheel, kan het deksel op zijn neus krijgen.

Als Spanje niet op de vraag wilt antwoorden, zal dat "gefundenes Fressen" zijn voor de advocaten van Puigdemont.

Het vormt juist het fundament van onze rechtstaat dat de machten gescheiden zijn. Niet dat ze "nog altijd één geheel" vormen.

kojak 17 november 2017 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8575349)
Het vormt juist het fundament van onze rechtstaat dat de machten gescheiden zijn. Niet dat ze "nog altijd één geheel" vormen.

Wat is het geheel van een rechtsstaat, of denk je dat we in 3 rechtsstaten leven ?
Soms heb ik toch serieus mijn bedenkingen op de manier waarop jij in discussie gaat met mensen hier op dit forum zenne ...

Idem hier... http://forum.politics.be/showthread....07068&page=691

Over net hetzelfde. :)
Eens goed slapen, en morgen een betere dag. Wedden ? ;)

Gwylan 17 november 2017 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8575349)
Als Spanje niet op de vraag wilt antwoorden, zal dat "gefundenes Fressen" zijn voor de advocaten van Puigdemont.

Het vormt juist het fundament van onze rechtstaat dat de machten gescheiden zijn. Niet dat ze "nog altijd één geheel" vormen.

Als de Spaanse justitie geen afdoend antwoord zou willen verstrekken aan het Brussels parket, dan zou het uiteraard logisch zijn dat het Brussels parket – de vragen en twijfels die het heeft niet gelicht zijnd – de vraag om uitlevering (nou ja, overlevering heet dat nu) tot nader order niet meer steunt, en in dat geval kan de Spaanse justitie een (spoedige) overlevering vergeten.

Het zou mij evenwel erg verbazen mocht de Spaanse justitie dergelijke onwil tot het verstrekken van duidelijker informatie vertonen.

Overigens en terzijde is de reputatie van en de toestand in de Belgische gevangenissen in dit specifiek dossier juridisch irrelevant, temeer omdat de betrokken Catalaanse politici in België bij mijn weten niet in een gevangenis werden opgesloten (in ieder geval niet tot heden).

Gwylan 17 november 2017 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8575360)
Wat is het geheel van een rechtsstaat, of denk je dat we in 3 rechtsstaten leven ?
Soms heb ik toch serieus mijn bedenkingen op de manier waarop jij in discussie gaat met mensen hier op dit forum zenne ...

Idem hier... http://forum.politics.be/showthread....07068&page=691

Over net hetzelfde. :)
Eens goed slapen, en morgen een betere dag. Wedden ? ;)

Bedoelde forumdeelnemer had het niet over drie rechtsstaten maar over de drie machten. U kunt meer informatie vinden over de machten in België in uw Belgische grondwet, meer in het bijzonder vanaf artikel 33 tot en met artikel 41.

kojak 17 november 2017 00:42

Dat weet ik ook wel, mijn 3 rechtsstaten waren ironisch bedoeld omdat hij de context van het geheel maar niet wil snappen, maar soit.

Anselmo 17 november 2017 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8575297)
Je kan er maar beter mee lachen hé ;)

Maar serieus: dit is eigenlijk vergelijkbaar met het geval van dat Syrische gezin dat vanuit Libanon asiel aanvroeg.
De rechters moeten gewoon het protocol volgen en er geen dingen bijsleuren.

En daarom verwondert het mij dat er vanuit een zekere hoek ditmaal géén protest is tegen aktivistische rechters.

Is er dan al een uitspraak ?
Die heb ik gemist ! Jammer.

Gwylan 17 november 2017 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 8575225)
Zoals ook al in een andere draad vermeld tracht het parket te Brussel zich alvast in te dekken voor wat de verdere procedure nog in petto kan hebben, en blijkt het niet zomaar bereid om de Spaanse justitie op haar woord te geloven :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171116_03189919

Het is immers hoogst waarschijnlijk dat dit dossier ooit voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens gebracht wordt.

Men kan in ieder geval moeilijk voorbijgaan aan de indruk dat het Brussels parket enige twijfels heeft, en in dat geval ware het een half mirakel dat de Raadkamer met die twijfels geen rekening zou houden.....

Persoonlijk zou het mij dus niet verbazen dat de Raadkamer morgen 18 november haar beslissing zal uitstellen tot er meer duidelijkheid is.

Zoals ik had voorspeld heeft de Raadkamer haar beslissing uitgesteld : http://www.standaard.be/cnt/dmf20171117_03191720


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be