Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een Vlaamse canon ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249697)

Jacob Van Artevelde 13 augustus 2019 22:41

Een Vlaamse canon ?
 
Uit de startnota Vlaamse Formatie van augustus 2019:
https://www.scribd.com/document/4215...aal#from_embed

Het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren geven we bijkomende impulsen voor creatieve audiovisuele en literaire Vlaamse productie en versterken we de samenwerking met Nederland, ons naaste buurland.
De VRT moet meer dan ooit focussen op zijn publieke karakter, het versterken van de Vlaamse identiteit en haar representativiteit ten aanzien van het ideologische landschap in Vlaanderen.
De VRT hanteert in principe de Nederlandse standaardtaal maar kan daar in fictieproducties van afwijken.
Om het identiteitsbesef van de jongere generatie te bevorderen, stellen we in navolging van Nederland een Vlaamse canon op, een lijst van ankerpunten uit onze Vlaamse cultuur en geschiedenis, die Vlaanderen als Europese natie typeren en die onze leerlingen op school en nieuwkomers in onze inburgeringscursus moeten kennen.

Canon:
Wiki: "Teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen die het referentiekader vormen van een gedeelde cultuur."

Ik denk dat ik het etymologisch helemaal begrepen heb: Een canon is dus een heus kultuurkanon waarmee men dito barbaren wil beschieten. 8-)

Historicus KU Leuven: "Vlaamse canon neigt naar superioriteits?*denken"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08/13/canon/

Wat moet er volgens u in de ‘Vlaamse canon’ omdat het onze cultuur typeert?
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eert~a6f2e298/

Van collaboratie en Guldensporenslag tot frietjes en F.C. De Kampioenen: dit hoort volgens u thuis in de "Vlaamse canon".
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...vlaamse-canon/

N-VA wil Vlaamse canon, maar broer van Bart De Wever is daartegen gekant: “Een bar slecht idee.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190813_04557071

Verplichte leerstof: de Vlaamse canon.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190812_04556275
(Kan een abonnee hier de volledige tekst neerkwakken aub ?)

De ‘Vlaamse canon’ moet een natie bouwen, maar wordt meteen afgeschoten.
https://www.demorgen.be/nieuws/de-vl...oten~b19fff29/

Amon_Re 13 augustus 2019 22:47

Sorry maar ik ben een Nikon gebruiker

Jacob Van Artevelde 13 augustus 2019 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 9091559)
Sorry maar ik ben een Nikon gebruiker

Die er mits een grote telelens beslist kan uitzien als een kanon...
Maar wat vormt nu eigenlijk de canon van Nikon, is toch wel de vraag die hier alle andere in de schaduw stelt ?
Tenzij die schaduw deskundig weggeflitst wordt uiteraard. :idea:

Jacob Van Artevelde 13 augustus 2019 23:10

In navolging van Nederland wordt dus een Vlaamse canon opgesteld.

In de plaats dat in samenwerking met Nederland een Dietse canon wordt opgesteld...:?

Guinevere 14 augustus 2019 10:11

Het grootste probleem bij het succes van zo'n kanon is dat men in de geschiedenis in een andere tijd en omstandigheden leefde.

Met alle respect voor hen, maar behalve op vlak van religie/ideologie is er niemand die z'n voorouders wil nadoen.

Citaat:

Canon:
Wiki: "Teksten, beelden, kunstwerken en gebeurtenissen die het referentiekader vormen van een gedeelde cultuur."
Maar één gedeelde cultuur? Het Vlaamse canon neigt naar het opleggen van zijn religie aan anderen, m.a.w. is een bedreiging voor de godsdienstvrijheid en zoveel andere culturele vrijheden.

En bij nieuwkomers is er een zeker probleem dat ze nog een andere cultuur delen elders op de wereld. Gaat men bv. van een Spanjaard eisen om de niet-vlaamse cultuur, diens banden met en relaties in Spanje (Spaanse identiteit), op te geven? Onmogelijk.

quercus 14 augustus 2019 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9091567)
In navolging van Nederland wordt dus een Vlaamse canon opgesteld.

In de plaats dat in samenwerking met Nederland een Dietse canon wordt opgesteld...:?

Volledig akkoord. Als een “canon” dan echt nodig blijkt had het er eentje horen te zijn met De Nederlanden als referentie.

Jacob Van Artevelde 14 augustus 2019 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9091838)
Volledig akkoord. Als een “canon” dan echt nodig blijkt had het er eentje horen te zijn met De Nederlanden als referentie.

Ik zeg het u niet graag maar ge zit met een historisch totaal onkorrekte opvatting van het begrip de Nederlanden, hetgeen grosso modo overeenkomt met de Benelux én de Franse Nederlanden. En daarin zitten drie taalgemeenschappen, en met inbegrip van de Friese zelfs vier.
Maar dat is hier in die startnota dus helemaal niet aan de orde, alhoewel dat voor mij gerust wel zou mogen.
IK bedoelde dus weldegelijk een Dietse canon.

Xenophon 14 augustus 2019 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9091555)
...

N-VA wil Vlaamse canon, maar broer van Bart De Wever is daartegen gekant: “Een bar slecht idee.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190813_04557071

...

Hm, dan is het misschien wel een goed idee.

Als meneer "ik haat alles en mezelf omdat ik Vlaams ben" Bruno De Wever het slecht vindt.

Alleszins, als het zo ver komt, dan zou ik graag het canon episcopi toegevoegd zien, voor onze islam-vrienden, opdat zij zouden begrijpen dat geloof in heksen een bijgeloof is.

We leven tenslotte in deze contreien in de jaren 2000+.

Vrijheideerst 14 augustus 2019 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9091878)
Ik zeg het u niet graag maar ge zit met een historisch totaal onkorrekte opvatting van het begrip de Nederlanden, hetgeen grosso modo overeenkomt met de Benelux én de Franse Nederlanden. En daarin zitten drie taalgemeenschappen, en met inbegrip van de Friese zelfs vier.
Maar dat is hier in die startnota dus helemaal niet aan de orde, alhoewel dat voor mij gerust wel zou mogen.
IK bedoelde dus weldegelijk een Dietse canon.

Dit idee steun ik natuurlijk ten volle :thumbsup:

:grootned:

quercus 14 augustus 2019 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9091880)
Hm, dan is het misschien wel een goed idee.

Als meneer "ik haat alles en mezelf omdat ik Vlaams ben" Bruno De Wever het slecht vindt.

Alleszins, als het zo ver komt, dan zou ik graag het canon episcopi toegevoegd zien, voor onze islam-vrienden, opdat zij zouden begrijpen dat geloof in heksen een bijgeloof is.

We leven tenslotte in deze contreien in de jaren 2000+.

Uit dat artikel heb ik toch niet kunnen afleiden dat hij die knotsgekke uitspraak gedaan heeft.

Xenophon 14 augustus 2019 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9091899)
Uit dat artikel heb ik toch niet kunnen afleiden dat hij die knotsgekke uitspraak gedaan heeft.

Je weet niet dat Bruno een uitgesproken anti-Vlaming is?

Dat hij regelmatig in die hoedanigheid wordt opgevoerd door de Belgische media, had je dat nog niet opgemerkt?

quercus 14 augustus 2019 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9091909)
Je weet niet dat Bruno een uitgesproken anti-Vlaming is?

Dat hij regelmatig in die hoedanigheid wordt opgevoerd door de Belgische media, had je dat nog niet opgemerkt?

Je zou op de duur gaan denken dat er aan de Universiteit Gent van hem verwacht wordt dat hij af en toe een dergelijke draak uitkraamt om toch maar goed te staan in belgicistische academische kringen.

Libro 14 augustus 2019 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9091826)
Het grootste probleem bij het succes van zo'n kanon is dat men in de geschiedenis in een andere tijd en omstandigheden leefde.

Met alle respect voor hen, maar behalve op vlak van religie/ideologie is er niemand die z'n voorouders wil nadoen.



Maar één gedeelde cultuur? Het Vlaamse canon neigt naar het opleggen van zijn religie aan anderen, m.a.w. is een bedreiging voor de godsdienstvrijheid en zoveel andere culturele vrijheden.

En bij nieuwkomers is er een zeker probleem dat ze nog een andere cultuur delen elders op de wereld. Gaat men bv. van een Spanjaard eisen om de niet-vlaamse cultuur, diens banden met en relaties in Spanje (Spaanse identiteit), op te geven? Onmogelijk.

No offence meant, maar is dat nu net niet wat islam van zijn volgelingen verwacht?

Trouwens, volgens sommigen zou de Vlaamse canon alleen maar uit de herinnering aan de collaboratie mogen bestaan.

quercus 14 augustus 2019 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 9091878)
Ik zeg het u niet graag maar ge zit met een historisch totaal onkorrekte opvatting van het begrip de Nederlanden, hetgeen grosso modo overeenkomt met de Benelux én de Franse Nederlanden. En daarin zitten drie taalgemeenschappen, en met inbegrip van de Friese zelfs vier.
Maar dat is hier in die startnota dus helemaal niet aan de orde, alhoewel dat voor mij gerust wel zou mogen.
IK bedoelde dus weldegelijk een Dietse canon.

Ik zeg het u ook niet graag maar je mag niet te vlug iemand zijn kennis onderschatten. Het Franstalig gebied van de Nederlanden omvatte ondermeer ook het grootste gedeelte van het hedendaagse Wallonië. Maar u beeldt zich nu toch niet in dat de hedendaagse Walen nog en jota belangstelling koesteren voor dat soort verleden. Zij zijn 100% gefixeerd op "la France". De Nederlanders en de Vlamingen mogen samen dus in 2019 rustig de benaming "De Nederlanden" voor zich opeisen. Er is geen reden om in het hedendaags Nederland en Vlaanderen terug te vallen op de weinig relevante termen "Diets" en "Dietsland".

Everytime 14 augustus 2019 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9091909)
Je weet niet dat Bruno een uitgesproken anti-Vlaming is?

Dat hij regelmatig in die hoedanigheid wordt opgevoerd door de Belgische media, had je dat nog niet opgemerkt?

Hij is even Vlaming als u en het is niet omdat hij niet dezelfde mening als u deelt, dat hij geen Vlaming is.

Xenophon 14 augustus 2019 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9092015)
Hij is even Vlaming als u en het is niet omdat hij niet dezelfde mening als u deelt, dat hij geen Vlaming is.

Vriend, stoppen met zagen nu aub.

Everytime 14 augustus 2019 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9092033)
Vriend, stoppen met zagen nu aub.

Een Vlaming is een inwoner van Vlaanderen. Hij woont in Vlaanderen en is dus Vlaming net als u.

Xenophon 14 augustus 2019 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9092056)
Een Vlaming is een inwoner van Vlaanderen. Hij woont in Vlaanderen en is dus Vlaming net als u.

STOPPEN MET ZAGEN.

Libro 14 augustus 2019 15:20

Eigenlijk grappig om te zien hoe overtrokken sommigen weer reageren. Alsof er weer laarzen door de straten gaan stampen als kinderen over Rubens, Willaert u.s.w. moeten leren.

Vlad 14 augustus 2019 15:59



Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be