Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Met een elektrische auto op reis naar Zuid-Frankrijk: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244171)

daiwa 29 juni 2018 02:09

Met een elektrische auto op reis naar Zuid-Frankrijk:
 
Dit houd je toch niet voor mogelijk, wie koopt die brol. :rofl:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...jk-is-dat-rea/

Citaat:

“Het is te doen”, zo schat Joni Junes van VAB de 'Voyage Voltage' van de Radio 2-reporters in. “Maar ze moeten het eerder als een ‘roadtrip’ zien met wellicht veel tussenstops en misschien wat tegenslagen. Het is dus misschien eerder iets voor de meer avontuurlijke reiziger (lacht).

dpg 29 juni 2018 06:32

Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.

Bobke 29 juni 2018 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8749115)
Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.

Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.
Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.

Libro 29 juni 2018 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8749131)
Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.

² Elektrisch is leuk voor het dagelijkse pendelen, maar voor langere afstanden moet je wel bereid zijn offers te brengen.

Citaat:

Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.
Hopelijk geen crash and burn.

araneus 29 juni 2018 09:05

Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.

Bobke 29 juni 2018 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8749223)
Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.

De prijs van de rit maakt weinig uit als men de aankoopprijs bekijkt.
Maar wat gebeurt er als men in file staat of een omleiding uw planning in de war stuurt?

Anna List 29 juni 2018 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8749090)
Dit houd je toch niet voor mogelijk, wie koopt die brol. :rofl:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06...jk-is-dat-rea/

blijkbaar zijn ze er op de VRT nog niet achter dat je daar op pakweg vijf dagen ook met de fiets geraakt. :p

da's pas vakantie. :D

vlijmscherp 29 juni 2018 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8749223)
Met een Tesla had dat er heel wat minder problematisch uitgezien.

Met een Model S 100D is de volgende reisweg zeer goed te doen:

- Brussel
- Supercharger Metz (267 km): laadtijd 27 min
- Supercharger Beaune (319 km): laadtijd 36 min
- Supercharger Valence (272 km): laadtijd 27 min
- Montpellier

Dit zou een rijtijd opleveren van 10:19 en een laadtijd van 1:29 min. Dit kan wellicht nog geoptimaliseerd worden.

Op een rit naar het zuiden van Frankrijk zijn 3 stops zeker niet veel. Bovendien blijven de wachttijden beperkt tot een half uurtje. Dit geeft net genoeg ruimte voor een plaspauze, de benen te strekken en wat te eten.

De Tesla zou voor deze rit ongeveer 190 kWh nodig hebben. Superchargen in Frankrijk zou 0,2 euro kosten als deze betalend zou zijn, voor een Model S is het quasi altijd gratis.
De rit tot de supercharger in Metz verbruikt 48 kWh. Als je dat thuis laadt kost dat ongeveer 12 euro. De overige 142 kWh kosten je bij betalend superchargen 28,4 euro. De totale rit kost dus 50,4 euro aan elektriciteit!
De Model S is bovendien een veel grotere en wagen dan die Nissan Leaf. Als de Model 3 éénmaal in Europa beschikbaar komt zal het energieverbruik nog een pak lager liggen. Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.

Dat zou wel te doen zijn maar de prijs van zo'n auto is gewoon te hoog om dat te overwegen.

kelt 29 juni 2018 13:07

EV wint een race...
 
https://arstechnica.com/cars/2018/06...tric-race-car/

Goed,deze race ,de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado, bestaat uit één ronde over een circuit van net geen 20 kilometer aangelegd op grote hoogte.

Maar de wagen van Volkswagen,een volledig electrische bolide,versloeg voor de rest van het veld (ICE's).Want eenmaal je in zo een 1-lap start is het "volle bak" tot de finish....

En ondertussen is daar ook een paaltje verzet...het kon in minder dan 10 minuten...

VW,met in de VS een ernstig beschadigd imago (het sinaasappelsap schandaal...inderdaad....:roll: ) is bezig aan het opbouwen van een ander imago,gebaseerd op Electrische voertuigen.In de VS is het nu van levensbelang dat een autobouwer een EV-toekomst LAAT ZIEN of het zal nuttiger zijn het kamp op te breken en te vertrekken...

Races winnen tegen race-machines met ICE's behoort zeker tot imago-building....

Dit was een paar jaar geleden eigenlijk niet mogelijk.....de rest is de wacht aangezegd...8-)

Daar is ook de créme de la créme van de Amerikaanse custom-cars scene aanwezig,je weet wel,de mannen met de immense brulboeien...

Hoe gaan die reageren.....hun business-model van extreem -krachtige verbrandigmotoren (big-blocks...) geschoenlepeld in speciale carosserietjes staat misschien wel onder druk....

Vroeger konden die gasten nog zeggen dat,behalve het immense lawaai,rook en vuurontwikkeling hun klanten ook echte spurtkanonnen kochten..

nou...:|

daiwa 29 juni 2018 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8749131)
Ik plan toch liever mijn vakantie in functie van wat ik wil bezoeken.
Maar voor tesla-freaks kan het inderdaad een belevenis zijn.

Je bent al 4 vakantiedagen kwijt om laadpalen te zoeken en stroom bij te vullen.
Heel handig die elektrische brol. :lol:

Bobke 29 juni 2018 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8749489)
Je bent al 4 vakantiedagen kwijt om laadpalen te zoeken en stroom bij te vullen.
Heel handig die elektrische brol. :lol:

En dan maar hopen dat ge de eerste bent om te laden.

Anna List 29 juni 2018 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8749494)
En dan maar hopen dat ge de eerste bent om te laden.

Komt goed in t hoogseizoen! :lol:

Bobke 29 juni 2018 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8749498)
Komt goed in t hoogseizoen! :lol:

Daarom reden ze net voor het hoogseizoen begon. :lol:

chris k 29 juni 2018 16:56

Mijn BMW 520GT van 2016 ritje naar Italië kan ik ineens op één dag zonder stoppen gemiddelde verbruik 5,4 l/100km

Johan Daelemans 29 juni 2018 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8749223)
Mij lijkt 40 euro aan energiekost dan zeker haalbaar.

Hier gewoon vastgesteld, Chevrolet Aveo LPG kost me 20€ voor 600km en dat aan 130 km/uur.
Aankoopprijs 3000€ voor eentje van 8 jaar oud.
Ik moet zeggen dat laden ook soms wat meer tijd vraagt dan benzine of diesel.
De LPG pomp aan de autosnelweg in Leuven deed er onlangs 10 minuten over om 45 liter te tanken...

Mambo 29 juni 2018 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8749622)
Hier gewoon vastgesteld, Chevrolet Aveo LPG kost me 20€ voor 600km en dat aan 130 km/uur.
Aankoopprijs 3000€ voor eentje van 8 jaar oud.
Ik moet zeggen dat laden ook soms wat meer tijd vraagt dan benzine of diesel.
De LPG pomp aan de autosnelweg in Leuven deed er onlangs 10 minuten over om 45 liter te tanken...

Gedaan met de alfa?

Zucht 29 juni 2018 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8749294)
blijkbaar zijn ze er op de VRT nog niet achter dat je daar op pakweg vijf dagen ook met de fiets geraakt. :p

da's pas vakantie. :D

En met een electrische fiets ?

Mambo 29 juni 2018 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8749732)
En met een electrische fiets ?

Heb je daar ook laadpalen voor?

Tavek 30 juni 2018 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8749115)
Je plant je trip in functie van de beschikbare laadstations, tesla-freaks in functie van waar ze "goedkoper" kunnen laden , het is toch immers vakantie, tijd genoeg die men kan verspillen aan laadbeurten en verplichte stops.

Daar komt electrisch rijden in de vakantie op neer.

Superchargers, leer wat ze zijn. Met een tesla zoek je niet achter laadstations.

Tavek 30 juni 2018 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8749558)
Mijn BMW 520GT van 2016 ritje naar Italië kan ik ineens op één dag zonder stoppen gemiddelde verbruik 5,4 l/100km

Maar aangezien die BMW geen autopilot heeft ga jij moeten stoppen omdat je als persoon dat niet getrokken krijgt.

Of je wilt graag stoer en gevaarlijk doen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be