Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Foutief getankt, of zelfs water in de brandstof... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242299)

Micele 7 februari 2018 19:33

Foutief getankt, of zelfs water in de brandstof...
 
Al iemand aan de hand gehad?

Diesel ipv benzine of omgekeerd?

Of slechte brandstof, of zelfs waterdoorsijpeling in ondergrondse tanks?

Citaat:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180207_0...ne-uit-de-pomp

Vandaag om 08:09
elien van wynsberghe

Twee wagens om zeep na tankbeurten bij Q8: “Er kwam water in plaats van benzine uit de pomp”

Jean Van Santvoort en zijn vrouw Monique bij de kapotte Renault. “Jammer dat Q8 en de verzekeraar hier niet meer vaart achter zetten. We zitten al meer dan twee weken zonder onze Kangoo.”

“Het begon allemaal op maandagochtend 22 januari”, begint Hobokenaar Jean Van Santvoort (69) zijn merkwaardig verhaal. “Ik ging tanken bij het Q8-tankstation in de Heidestraat, vlak bij mijn woning. Na die tankbeurt keerde ik terug naar huis, maar viel in panne.” Blijkbaar had de pechvogel water in plaats van benzine getankt. En hij was niet de enige.
Van Santvoort kocht zijn Renault Kangoo vrij recent aan. “Het is een auto met een schuifdeur. Een belangrijk detail, want mijn vrouw loopt permanent met een zuurstofapparaat rond. Dat krijg je niet zomaar in een gewone auto”, zegt Jean Van Santfoort, die de auto die bewuste maandagochtend voor zijn vrouw Monique (69) ging voltanken. “Want ze rijdt meermaals per week met die wagen naar het Stuivenbergziekenhuis en ik wilde er zeker van zijn dat er voldoende brandstof in de tank zat voor een hele week.”

Maar dat liep dus grondig mis. “Omdat mijn Renault plots in panne stond, moest ik beroep doen op mijn andere wagen. Maar ook die Citroën had bijna geen benzine meer. Ik reed dus opnieuw naar de Q8 in de Heidestraat. Ik tankte, om een paar honderd meter te rijden en vervolgens opnieuw stil te vallen. Echt de wet van Murphy”, vertelt Van Santvoort.

Nieuwe motor

“Een bevriende automechanieker voor wiens deur mijn oude auto in panne was gevallen, had al snel door dat het probleem aan de naft moest liggen. Ik heb toen meteen naar Q8 gebeld, waar de vermoedens bevestigd werden: ik had water in plaats van benzine gepompt en bleek bovendien niet de enige te zijn. De pomp werd meteen afgesloten, maar mijn beide wagens waren wel stuk.”

Voor Jeans oude auto bleef het euvel al bij al beperkt. “Die bevriende mechanieker heeft de tank leeggemaakt en de leidingen uitgespoeld en nu rijdt hij terug. Mijn nieuwe Renault echter, de auto waarmee mijn vrouw zich verplaatst, is er veel erger aan toe. De motor is volledig stuk. Een kostenplaatje dat oploopt tot maar liefst 8.000 euro.”

Q8 liet de gedupeerden weten voor de kosten te zullen opdraaien. “De kosten van beide tankbeurten en de herstelling van mijn oude wagen hebben ze reeds vergoed”, reageert de Hobokenaar. Maar voor de hoge factuur laat het bedrijf op zich wachten. “Q8 stelde een expert aan, maar zolang dat rapport niet rond is, kan ik niets beginnen en vooral: kan mijn vrouw zich niet verplaatsen. Want het openbaar vervoer nemen, dat lukt haar niet.”

Geen menselijkheid

De herstellingen voorschieten durft Van Santvoort niet. “Want stel dat de kostenraming van de expert niet overeenkomt met de gemaakte kosten, dan ben ik gezien. Ik vind het jammer dat Q8 en de verzekeraar hier niet meer vaart achter zetten. We zitten nu al meer dan twee weken zonder onze Kangoo, en dat is echt bijzonder lastig voor ons. Ik begrijp het wel, hoor: voor de verzekeringsmaatschappij ben ik maar een geval. Het menselijke en het emotionele, daar houden ze geen rekening mee.”
Volgens Q8 was er waterinsijpeling in de ondergrondse tank, normaal zou er een alarm afgaan? maar dat gebeurde niet...

Het klassieke foutief tanken zou ~18.000 keer per jaar voorkomen volgens Touring, wat een miserie toch.

Citaat:

https://www.touring.be/nl/artikels/f...-wat-nu-gedaan

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.

Fout getankt, wat nu?

Wanneer je benzine in plaats van diesel of omgekeerd getankt hebt, zijn er 3 mogelijkheden:

- Je merkt de fout op tijdens het tanken: zet je auto in neutraal en duw hem naar een plaats waar hij veilig en niet in de weg van andere weggebruikers staat.

- Je merkt de fout op tijdens het rijden: parkeer je auto onmiddellijk op een veilige plaats en zet de motor af.

- Je merkt de fout niet op: je motor zal automatisch afslaan. Gezien je motor niet gebouwd is om te werken op diesel en benzine, zal dit allicht nog binnen een straal van 1 kilometer van het tankstation gebeuren.
ADAC heeft een grondige link en details, en er zijn idd veel automerken en modellen waar het foutief tanken gemakkelijker gaat. Zelfs redelijk veel benzinemodellen waar men een dieselpistool in krijgt...

Bovendien is het bij moderne motoren en goed geisoleerde modellen nauwelijks hoorbaar dat je verkeerd getankt hebt, zet je de muziek aan zeker niet...

Citaat:

https://www.adac.de/infotestrat/tank...t/default.aspx

Teure Schäden drohen

Falsch getankt – was tun?

Wer versehentlich Benzin statt Diesel tankt, kann einen tausende Euro teuren Motorschaden provozieren. Auch Diesel anstelle von Benzin ist bei modernen Motoren gefährlich.

Wo liegen die Ursachen für die steigende Zahl von Fehlbetankungen? Was sollen Fahrzeughersteller und Tankstellen dagegen unternehmen?

Warum wird falsch getankt?

Die Ursachen für Fehlbetankungen sind vielfältig
:

- immer mehr Spritsorten an einer Zapfsäule („Multi-Dispenser“) anstelle der früher üblichen räumlichen Trennung von Benzin und Diesel

- Benzin-Zapfpistole passt häufig auch in Diesel-Einfüllstutzen

- moderne Dieselmotoren am Geräusch oft nur schwer von Benzinern zu unterscheiden

- Werbeaufkleber auf den Zapfpistolen oft größer als die Sortenbezeichnung

- leicht zu verwechselnde Produktbezeichnungen (die Premiumsorten wie beispielsweise „V-Power“ sowie „Ultimate“ gibt es sowohl als Benzin wie auch als Diesel)

- kleine oder fehlende Beschriftung des Tankdeckels mit der Spritsorte

- Unachtsamkeit der Autofahrer

Der ADAC hat mehrere hundert aktuelle Fahrzeugmodelle untersucht:

Bis auf einige Modelle von Audi, BMW, Ford, LandRover, Peugeot und VW konnten alle Dieselfahrzeuge irrtümlich mit Benzin betankt werden (aufgrund der Zapfpistole mit kleinerem Durchmesser).

Bei folgenden Benzinern war – im Gegensatz zu den anderen untersuchten Modellen – irrtümlich sogar Diesel einzufüllen:

aktuelle Modelle von: Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Seat, Skoda, Subaru, Toyota und Volkswagenältere Modelle: Chrysler 300 C, Citroen C1 und C4, Lexus IS 250 und RX 400H, Mazda 5, Mitsubishi Colt, Nissan 350 Z Roadster, Peugeot 107, Seat Toledo II, Skoda Octavia II, Smart forfour-Brabus, Toyota Aygo, VW Golf V

Besondere Vorsicht ist beim Tanken aus Ersatz-Kanistern geboten:
Diese haben zumeist kleine Einfüllrüssel, die sowohl in Benzin- als auch Diesel-Tankstutzen passen. In einem solchen Fall sollte man sicher gehen, dass auch wirklich der richtige Treibstoff eingefüllt wird. Im Zweifelsfall lieber einen anderen Kanister benutzen und neu betanken.

+ links

Mambo 7 februari 2018 21:19

Ik heb eens een auto batterij met een verkeerde oplader proberen op te laden.

Hij bleef plat
:-P

Mambo 7 februari 2018 21:28

Heb ook eens een auto batterij zien ontploffen.
Teveel opgeladen.

Micele 7 februari 2018 21:31

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.

Bron: Touring.

Skobelev 8 februari 2018 07:13

Al eens gehad. Benzine van Gabriëls.
Met de motor gaan tanken(98 octaan) na een paar honderd meter draaide het ding vierkant en viel uiteindelijk stil, niet meer aan de praat te krijgen. Toch thuis geraakt. De benzine uit de tank verwijderd. Nieuwe benzine in de tank => twee keer starten en de motor draaide weer als een horloge.
Met een deel van de benzine van Gabriëls "tweetakt" gemaakt voor gebruik in mijn kettingzaag. Zelfs die wou er niet op draaien.
Gabriëls gecontacteerd maar meteen het deksel op de neus gekregen, niettegenstaande ik geen schadeclaim wou doorgeven, hen enkel wou informeren dat er mogelijk een probleem was.
Gezien hun arrogant antwoord dan maar bij de FOD klacht neergelegd.
Gabriëls wou de klacht niet erkennen, er was ondertussen twee weken voorbij gegaan en het had dus geen zin meer de inhoud van hun reservoir te testen. Ook het staal dat ik nog had wilden ze niet als representatief erkennen.
Ik tank niet meer bij Gabriëls en vertel dat verhaal ook aan ieder die ik ken.

reservespeler 8 februari 2018 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8642285)
Al iemand aan de hand gehad?

Diesel ipv benzine of omgekeerd?

Of slechte brandstof, of zelfs waterdoorsijpeling in ondergrondse tanks?



Volgens Q8 was er waterinsijpeling in de ondergrondse tank, normaal zou er een alarm afgaan? maar dat gebeurde niet...

Het klassieke foutief tanken zou ~18.000 keer per jaar voorkomen volgens Touring, wat een miserie toch.



ADAC heeft een grondige link en details, en er zijn idd veel automerken en modellen waar het foutief tanken gemakkelijker gaat. Zelfs redelijk veel benzinemodellen waar men een dieselpistool in krijgt...

Bovendien is het bij moderne motoren en goed geisoleerde modellen nauwelijks hoorbaar dat je verkeerd getankt hebt, zet je de muziek aan zeker niet...

Ford heeft dat niet slecht opgelost.
De diameters van de tankpistolen zijn verschillend bij benzine en diesel.
De tankvulleiding gaat open door er het pistool van de juiste diameter in te steken.

Benzine bij Diesel gaat sowieso niet omdat het benzinepistool dikker is.
Andersom krijgt het dieselpistool een benzine tankvulleiding niet open.

reservespeler 8 februari 2018 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8642285)
Al iemand aan de hand gehad?

Diesel ipv benzine of omgekeerd?

Of slechte brandstof, of zelfs waterdoorsijpeling in ondergrondse tanks?



Volgens Q8 was er waterinsijpeling in de ondergrondse tank, normaal zou er een alarm afgaan? maar dat gebeurde niet...

Het klassieke foutief tanken zou ~18.000 keer per jaar voorkomen volgens Touring, wat een miserie toch.



ADAC heeft een grondige link en details, en er zijn idd veel automerken en modellen waar het foutief tanken gemakkelijker gaat. Zelfs redelijk veel benzinemodellen waar men een dieselpistool in krijgt...

Bovendien is het bij moderne motoren en goed geisoleerde modellen nauwelijks hoorbaar dat je verkeerd getankt hebt, zet je de muziek aan zeker niet...

Kameraad deed Ad Bleu in de dieseltank van zijne T6 i.p.v. in het voorziene tankje.

Voor verschillende duizenden euro's stukken en garantie op de motor kwijt.


Ook dit kan niet bij Ford.

reservespeler 8 februari 2018 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8642426)
Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.

Bron: Touring.

Bel zeker Touring niet.

Skobelev 8 februari 2018 07:41

Mijn pa had in zijn Toyota Carina eens diesel getankt ipv benzine. Stilgevallen onderweg.
Ter plekke de diesel er uit en benzine der in, paar keer starten, wat rook en hopla, zonder schade het ding weer vertrokken.
:cheer:

reservespeler 8 februari 2018 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8642654)
Mijn pa had in zijn Toyota Carina eens diesel getankt ipv benzine. Stilgevallen onderweg.
Ter plekke de diesel er uit en benzine der in, paar keer starten, wat rook en hopla, zonder schade het ding weer vertrokken.
:cheer:

Tegenwoordig is dat allemaal zo simpel niet meer.
Ook het ter plaatse leeg maken van een tank, als ze u daarmee betrappen...


Een tijdje geleden waren er twee slimmekes de olie aan het verversen in de ondergrondse parking.

Netjes boven de riolering gereden, dop eraf, olie laten lopen, dop erop, nieuwe olie erin.

Alles netjes gefilmd op de bewakingscamera.
Flinke boete en kosten betalen voor het opruimen.

Hypochonder 8 februari 2018 07:47

Die kerel met zijn twee auto's kapot is nu wel de dupe van gans dat spel. Mocht ik van hem zijn, ik trok heel die zaak voor een rechtbank en nog schadevergoeding eisen ook. Als je in zo'n gevallen op een verzekeraar moet wachten dan kan je lang wachten, die trekken zich daar niks van aan.

Skobelev 8 februari 2018 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8642655)
Tegenwoordig is dat allemaal zo simpel niet meer.
Ook het ter plaatse leeg maken van een tank, als ze u daarmee betrappen...


Een tijdje geleden waren er twee slimmekes de olie aan het verversen in de ondergrondse parking.

Netjes boven de riolering gereden, dop eraf, olie laten lopen, dop erop, nieuwe olie erin.

Alles netjes gefilmd op de bewakingscamera.
Flinke boete en kosten betalen voor het opruimen.

How, halt, we hebben die diesel in twee vaten van 25l overgepompt (en ze daarna in mijn tractor gegoten), niets verloren hé.

reservespeler 8 februari 2018 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8642659)
How, halt, we hebben die diesel in twee vaten van 25l overgepompt (en ze daarna in mijn tractor gegoten), niets verloren hé.

Ik zeg u, als ze u ter plaatse moeten betrappen, dat je problemen krijgt.
Als er ook maar de kans bestaat van één druppelke te morsen ...


Inderdaad, zo'n garagist vraagt veel geld.
Hij vraagt dan ook nog eens geld om de diesel of benzine op te ruimen.

Dat opruimen bestaat gewoonlijk uit "in de tank van de CV kappen".

Skobelev 8 februari 2018 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8642663)
Ik zeg u, als ze u ter plaatse moeten betrappen, dat je problemen krijgt.
Als er ook maar de kans bestaat van één druppelke te morsen ...


Inderdaad, zo'n garagist vraagt veel geld.
Hij vraagt dan ook nog eens geld om de diesel of benzine op te ruimen.

Dat opruimen bestaat gewoonlijk uit "in de tank van de CV kappen".

Er zal natuurlijk wel wat gemorst zijn...:? Als je 40 liter met een handpomp overpompt....

Nog een verhaal
'k Had in het begin van mijn autorijden een Chrysler gekregen van mijn dooppeter. Een wagen van een jaar of zes die hij kotsbeu was. Telkens als het regende viel hij tijdens het rijden stil om na enige tijd en wat demareren weer te vertrekken.
Bon, geen probleem, er kwam op ongekende wijze "vuil" in de benzine. Extra filter er tussen, en af en toe de carburator openen en reinigen, ook onderweg. Tot op een rondpunt, in kostuum, klaar om naar een trouwfeest te gaan. Maar als het moest dan moest het.
Uiteindelijk gevonden wat het was. Op de vulslang naar de tank stond iets opgeschroefd, 'k vermoed een ventiel om lucht in de tank te laten. Dat ding stond los en zo kwam er tijdens het rijden bij regen, water en smurrie in de tank. Problem solved. ;-)

Micele 8 februari 2018 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8642648)
Ford heeft dat niet slecht opgelost.
De diameters van de tankpistolen zijn verschillend bij benzine en diesel.
De tankvulleiding gaat open door er het pistool van de juiste diameter in te steken.

Benzine bij Diesel gaat sowieso niet omdat het benzinepistool dikker is.
Andersom krijgt het dieselpistool een benzine tankvulleiding niet open.

Fijn voor diegene die deze Ford-modellen rijden, of andere bepaalde recente modellen van de opgesomde 6 merken.

ADAC heeft honderden huidige automodellen getest en blijkbaar gaat dat allemaal wel, maar Ford is volgens ADAC een van de 6 merken waar ze wslk bij de zeer recente? modellen idd een oplossing gevonden hebben voor diesels die dan geen benzine kunnen tanken:
Bron ADAC:
Citaat:

De ADAC heeft enkele honderden huidige voertuigmodellen onderzocht:
Met uitzondering van sommige modellen van Audi, BMW, Ford, Land Rover, Peugeot en VW, werden alle dieselvoertuigen ten onrechte bijgetankt met benzine (vanwege het kleinere mondstuk met een kleinere diameter).
(het is blijkbaar niet bij alle huidige modellen van die 6 merken, anders luidde die tekst helemaal anders, dus best navragen bij de garagist of constructeur zelf)

Micele 8 februari 2018 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8642654)
Mijn pa had in zijn Toyota Carina eens diesel getankt ipv benzine. Stilgevallen onderweg.
Ter plekke de diesel er uit en benzine der in, paar keer starten, wat rook en hopla, zonder schade het ding weer vertrokken.
:cheer:

Blijkbaar overleven dat de oude motoren veel beter (zie ook topicverhaal), maar dat de oude auto weer kan rijden wil niet zeggen dat er toch minieme schade is achtergebleven waardoor de motor sneller gaat verslijten... Men kan natuurlijk ook geluk hebben, hangt er vanaf hoe hoog men die motor toen belaste of in de toeren jaagde bij de verkeerde of slechte brandstof, en zeker ook van de motortemperatuur. Bij een nog niet warme motor zal het wslk erger zijn.

Oude (atmosferische) motoren hebben veel minder vermogen per 1000 cc en hebben al die snufjes niet alle energie uit elke druppel brandstof te persen, zoals turbo, directe injectie, ECU-gestuurde emissiefiltering enz...

Ook hydraulische klepregeling, electronische nokkenas verstelling enz... heeft bvb mijn BMW van 1989 niet, de benzinemotor is zelfs ontworpen om vanaf 91 oktaan te rijden, of normale benzine die al lang niet meer verkrijgbaar is in BE. Maar ik weet wel dat het dikke dieselpistool niet in de opening gaat. :-)

Skobelev 8 februari 2018 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8642738)
Blijkbaar overleven dat de oude motoren veel beter (zie ook topicverhaal), maar dat de oude auto weer kan rijden wil niet zeggen dat er toch minieme schade is achtergebleven waardoor de motor sneller gaat verslijten... Men kan natuurlijk ook geluk hebben, hangt er vanaf hoe hoog men die motor toen belaste of in de toeren jaagde bij de verkeerde of slechte brandstof, en zeker ook van de motortemperatuur. Bij een nog niet warme motor zal het wslk erger zijn.

Oude (atmosferische) motoren hebben veel minder vermogen per 1000 cc en hebben al die snufjes niet alle energie uit elke druppel brandstof te persen, zoals turbo, directe injectie, ECU-gestuurde emissiefiltering enz...

Ook hydraulische klepregeling, electronische nokkenas verstelling enz... heeft bvb mijn BMW van 1989 niet, de benzinemotor is zelfs ontworpen om vanaf 91 oktaan te rijden, of normale benzine die al lang niet meer verkrijgbaar is in BE. Maar ik weet wel dat het dikke dieselpistool niet in de opening gaat. :-)

Op een Carina van 88....:-P Er zat zelfs geen servostuur op.

chris k 9 februari 2018 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8642405)
Ik heb eens een auto batterij met een verkeerde oplader proberen op te laden.

Hij bleef plat
:-P

Hoe heb je het getest een engelse sleutel op de batterijklemmen geplaatst , sleutel begint rood te worden of is ineens weg is opgeladen <-> sleutel blijft koud is mislukt ?:twisted:

Dadeemelee 9 februari 2018 12:31

Benzine in een diesel zou niet zo erg moeten zijn voor de motor: er is geen zelfontbranding en de motor valt gewoon stil.

Diesel bij benzine geeft zelfontbranding (pingelen) en gaat de motor naar de vaantjes helpen.

chris k 9 februari 2018 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8643655)
Benzine in een diesel zou niet zo erg moeten zijn voor de motor: er is geen zelfontbranding en de motor valt gewoon stil.

Diesel bij benzine geeft zelfontbranding (pingelen) en gaat de motor naar de vaantjes helpen.

Teveel benzine bij een dieselmotor is fataal voor de inspuiting ...is niet smerend genoeg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be