Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Aliens ! Ze bestaan ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114968)

Mambo 14 juni 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6676376)
Het is wel zo hoe dichter je bij de lichtsnelheid komt, hoe meer de tijd vertraagt in de raket ten opzichte van de rest van het heelal. Dat is basisnatuurkunde wat ik nu uitleg.

Als je dicht genoeg bij de lichtsnelheid komt kan de 20 lichtjaar afgelegd worden in slechts minder dan 1 jaar. Althans voor de reizigers. Dus heen en terug kan men in een 2 a 3 tal jaar terug zijn. Echter op aarde zal er ondertussen ruim 40 verstreken zijn....

Bovendien heb je enorme hoeveelheden energie nodig om dergelijke snelheden te halen. Kernfusie is een sowieso een must.

Zou dit wel kloppen allemaal?
Stel dat ik aan de snelheid van het licht naar de krantenwinkel kan dan zie ik daar de gazet van morgen liggen?

Johnny Blaze 14 juni 2013 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6677109)
Zou dit wel kloppen allemaal?
Stel dat ik aan de snelheid van het licht naar de krantenwinkel kan dan zie ik daar de gazet van morgen liggen?

Nee, de gazet van net nu. Tijddilatatie klopt, anders zouden bvb onze GPS systemen niet werken.

Max van Dietschland 14 juni 2013 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6677126)
Bah zoveel begrijp ik er nu ook weer niet van...maar één en ander doen mij toch vermoeden dat ik de gazet van morgen met de snelheid van het licht gaan halen niet te zien zal krijgen.

Om het met de krantenwinkel uit te leggen is het wat moeilijk. Het gemakkelijkst is het om het uit te leggen met een ster of een planeet.

Een voorbeeld: In 2020 vertrekt een ruimteschip naar een planeet die 20 lichtjaar ver is. Dit ruimteschip kan een snelheid halen van 99% van de lichtsnelheid. We blijven slechts 1 dag op de vreemde planeet en keren dan weer terug. Dan zal het schip, rekening houdend met de versnelling en vertraging naar en van de lichtsnelheid, aankomen op de planeet ergens in 2045, en terugkeren naar de aarde in het jaar 2070. Wie denkt dat de bemanning 50 jaar ouder zal zijn heeft het verkeerd voor. Voor de bemanning in het schip gaat de tijd veel trager, zeker als ze 99% van de lichtsnelheid vliegen. De heenreis zal slechts enkele jaren duren en de terugreis ook. Daarmee zal de bemanning slechts 5 jaar ouder zijn als ze landen op aarde. Dus voor hen zal het slechts 2025 zijn in plaats van 2070. Als ze uitstappen hebben ze 45 jaar in de tijd gereisd.

Op die manier kan je enorme afstanden afleggen binnen een mensenleven. Stel dat een mensenleven 80 jaar duurt en je reist die 80 jaar aan 99% van de lichtsnelheid (100% is wetenschappelijk niet mogelijk), dan heb je geen 75 lichtjaar afgelegd maar meer dan 750 lichtjaar....

Max van Dietschland 14 juni 2013 21:24

Het is dus theoretisch, wetenschappelijk mogelijk voor buitenaardse wezens om naar hier te komen. Echter voorlopig hebben we nog niemand gezien.

Eigen volk eerst zou dan heel andere bijklank hebben. :twisted:

parcifal 14 juni 2013 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6677803)
Het is dus theoretisch, wetenschappelijk mogelijk voor buitenaardse wezens om naar hier te komen. Echter voorlopig hebben we nog niemand gezien.:

Mogelijk, dat is optimistisch.
We sturen pas sinds 60 jaar em-straling uit van radio en tv, we zijn dus detecteerbaar binnen een bol met straal 60 lichtjaar rond de aarde, dat is natuurlijk peanuts. We zijn dus vrijwel zeker niet detecteerbaar voor alien beschavingen en het is wellicht vrij lastig voor aliens met eindige middelen om honderden miljoenen planeten fysiek te bezoeken.

De kans dat er intelligent leven is binnen een straal van een paar duizend lichtjaar is vrij klein, maar stijgt natuurlijk sterk eenmaal je over miljoenen of miljarden lichtjaren praat.

Maar de tijd die voor een reis voor zo'n afstanden, zelfs bij 0,99c blijft duizenden jaren of een groot veelvoud ervan.
Het is dus mogelijk, theoretisch, maar zeer zeer onwaarschijnlijk. Verwaarloosbaar eigenlijk.

praha 14 juni 2013 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6677748)
Om het met de krantenwinkel uit te leggen is het wat moeilijk. Het gemakkelijkst is het om het uit te leggen met een ster of een planeet.

Een voorbeeld: In 2020 vertrekt een ruimteschip naar een planeet die 20 lichtjaar ver is. Dit ruimteschip kan een snelheid halen van 99% van de lichtsnelheid. We blijven slechts 1 dag op de vreemde planeet en keren dan weer terug. Dan zal het schip, rekening houdend met de versnelling en vertraging naar en van de lichtsnelheid, aankomen op de planeet ergens in 2045, en terugkeren naar de aarde in het jaar 2070. Wie denkt dat de bemanning 50 jaar ouder zal zijn heeft het verkeerd voor. Voor de bemanning in het schip gaat de tijd veel trager, zeker als ze 99% van de lichtsnelheid vliegen. De heenreis zal slechts enkele jaren duren en de terugreis ook. Daarmee zal de bemanning slechts 5 jaar ouder zijn als ze landen op aarde. Dus voor hen zal het slechts 2025 zijn in plaats van 2070. Als ze uitstappen hebben ze 45 jaar in de tijd gereisd.

Op die manier kan je enorme afstanden afleggen binnen een mensenleven. Stel dat een mensenleven 80 jaar duurt en je reist die 80 jaar aan 99% van de lichtsnelheid (100% is wetenschappelijk niet mogelijk), dan heb je geen 75 lichtjaar afgelegd maar meer dan 750 lichtjaar....

ja klopt ... maar dat is allemaal zuiver theorie hé
Je dient de benodigde energie te leveren + en meer of even belangrijk je dient te versnellen/vertragen ... neem nu nog dat je max een 20 tal g aankunt

Mambo 15 juni 2013 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6677748)
Om het met de krantenwinkel uit te leggen is het wat moeilijk. Het gemakkelijkst is het om het uit te leggen met een ster of een planeet.

Een voorbeeld: In 2020 vertrekt een ruimteschip naar een planeet die 20 lichtjaar ver is. Dit ruimteschip kan een snelheid halen van 99% van de lichtsnelheid. We blijven slechts 1 dag op de vreemde planeet en keren dan weer terug. Dan zal het schip, rekening houdend met de versnelling en vertraging naar en van de lichtsnelheid, aankomen op de planeet ergens in 2045, en terugkeren naar de aarde in het jaar 2070. Wie denkt dat de bemanning 50 jaar ouder zal zijn heeft het verkeerd voor. Voor de bemanning in het schip gaat de tijd veel trager, zeker als ze 99% van de lichtsnelheid vliegen. De heenreis zal slechts enkele jaren duren en de terugreis ook. Daarmee zal de bemanning slechts 5 jaar ouder zijn als ze landen op aarde. Dus voor hen zal het slechts 2025 zijn in plaats van 2070. Als ze uitstappen hebben ze 45 jaar in de tijd gereisd.

Op die manier kan je enorme afstanden afleggen binnen een mensenleven. Stel dat een mensenleven 80 jaar duurt en je reist die 80 jaar aan 99% van de lichtsnelheid (100% is wetenschappelijk niet mogelijk), dan heb je geen 75 lichtjaar afgelegd maar meer dan 750 lichtjaar....

Oké bedankt. allemaal niet zo simpel vind ik.
Het lijkt wel alsof tijd afstand is en door zo snel te reizen je gebruikte tijd gelijk met die afstand komt te staan waardoor er geen of weinig verlies meer is.
Enfin ik raaskal er maar op los zie ik.

meneer 15 juni 2013 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6678059)
Oké bedankt. allemaal niet zo simpel vind ik.
Het lijkt wel alsof tijd afstand is en door zo snel te reizen je gebruikte tijd gelijk met die afstand komt te staan waardoor er geen of weinig verlies meer is.
Enfin ik raaskal er maar op los zie ik.

Tijd is een illusie .

http://www.sg.unimaas.nl/programma.a...id=822&lang=nl
Citaat:

Parmenides, Einstein en de illusie van de tijd

Woensdag 03 oktober, 20h00 - 22h00 • Aula Minderbroedersberg 4-6 • € 5 / studenten gratis • Dr. G. Bodifée, astrofysicus, journalist en schrijver, Lummen (B)




Tijd bestaat niet. De ervaring van tijd is een illusie. Tot dat besluit kwam de oude Griekse filosoof Parmenides op basis van een strikt logische redenering.

Vijfentwintig eeuwen later ontdekt Einstein met de methoden van de natuurkunde dat tijd relatief is. Niet alleen tijdsduren, ook de "nu-momenten" kunnen verschillend zijn voor verschillende waarnemers. Eenzelfde gebeurtenis die voor de ene persoon al in het verleden ligt, of nog in de toekomst, gebeurt voor een ander op het huidige moment.

De begrippen heden, verleden en toekomst missen absolute betekenis. De stroming van de tijd is een illusie, vond ook Einstein. Al gaf hij toe dat het een hardnekkige illusie is.




meneer 15 juni 2013 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6678114)
Je gelooft dus niet in de proef van Michelson en Morley?

Ter herinnering :http://nl.wikipedia.org/wiki/Michels...ley-experiment

Citaat:

De ironie wil dat het experiment, ondanks alle voorbereiding, resulteerde in een mislukking, tot heden het beroemdste mislukte experiment. In plaats van dat men inzicht kreeg in de eigenschappen van de ether, bleek uit niets dat de beweging van de Aarde een "etherwind" opleverde. Er werd wel een klein snelheidsverschil gemeten, maar dat was veel te klein om als bewijs van de ether te kunnen dienen. Bovendien was het verschil altijd even groot, onafhankelijk van het tijdstip van de dag of het jaargetijde, en bovendien was het verschil zo klein dat het binnen de onnauwkeurigheden van de meetapparatuur viel, waaruit geconcludeerd werd dat het snelheidsverschil nul was. De apparatuur gedroeg zich alsof er helemaal geen etherwind was, alsof de Aarde stilstond.
Ik geloof in het experiment van Michelson & Morley, in die zin dat zij écht ge-experimenteerd hebben. Maar hun experiment is mislukt...Wat nu ?:-)
Ik weet niet wat ik erover moet denken...Misschien weten de Aliens wel waar het allemaal over gaat ?:-D

meneer 15 juni 2013 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 6678933)
komkom ... niet rond de pot draaien man
Hoe zit het ?

HOE zit het ?
ZO zit het :http://www.rtlnieuws.nl/editienl/doc...aliens-bestaan

Citaat:

E.T. bestaat. Tenminste dat is de conclusie van de documentaire Sirius die vanaf vandaag te zien is.

Veel mensen zullen roepen dat het klinklare onzin is, maar sommige wetenschappers zijn al langer 'believers'. Er is zoveel bewijs dat je er er niet meer omheen kan dat aliens echt bestaan, zeggen ze.

Bewijs!

De documentaire is vanaf vandaag online te bekijken en voor 19,95 euro op DVD te krijgen.

De makers doen onderzoek naar het bestaan van buitenaards leven, onder meer aan de hand van een een klein 'mensachtig' wezentje dat jaren geleden gevonden werd in een woestijn in Chili.

Of het echt om een buitenaards wezen gaat, weten we lang niet zeker, maar wetenschappers zijn er al langer van overtuigd dat aliens bestaan. Ook wetenschappers in ons land.

E.T bestaat

"Er is, alles bij elkaar, zoveel bewijs dat je er niet omheen kan dat er buitenaards leven bestaat", zegt docent lucht- en ruimtevaarttechniek Coen Vermeeren van de TU Delft.

Vermeeren schreef een boek over UFO's. Maar voor hem is het zo klaar als een kloontje: die bestaan.

In de doofpot

De docent lucht- en ruimtevaarttechniek zegt heel veel piloten gesproken te hebben die 'iets' hebben gezien. "Ik kan niet anders dan die mensen serieus nemen", zegt hij.



Ook ruimtevaartdeskundige Piet Smolders is er van overtuigd dat er meer is.

Dat de buitenaardse wezens zich nog niet aan ons hebben laten zien, is in ons eigen belang. "Als ze dat wel zouden doen, zou dat de wereld zover op z'n kop zetten dat alles anders wordt", denkt Smolders.

In de gaten gehouden

"Onze samenleving zou ontwricht worden door het besef dat er meer is."

Smolders denkt dat aliens ons wel in de gaten houden. "Het zou niet ethisch zijn als ze zich met ons zouden bemoeien. Dat weten ze."

Smolders heeft er een metafoor voor: "Het is alsof je Julius Caesar een iPad zou geven. Hij zou 'm of door de WC spoelen of hij zou het zien als een teken van een of andere god."
Ziedet nu ? Nu hoor je het eens van een ander !:-)

Mambo 15 juni 2013 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6678438)

Nee het is geen illusie, bewijs is dat je ouder wordt naarmate tijd verstrijkt.
Maar als tijd kan vertragen door snelheid valt daar misschien iets meer over te zeggen?
Iets heel ergs ingewikkeld. :lol:

meneer 16 juni 2013 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6678946)
Nee het is geen illusie, bewijs is dat je ouder wordt naarmate tijd verstrijkt.
Maar als tijd kan vertragen door snelheid valt daar misschien iets meer over te zeggen?
Iets heel ergs ingewikkeld. :lol:

Dat heeft niets met tijd te maken. Uw cellen breken af, dat is alles. Andere cellen zien het licht.
In uw ogen is 100 jaar een lange tijd, omdat het de tijd is dat uw cellen in leven blijven ( ongeveer, ik wens je om die 100 jaar te bereiken in aanvaardbare toestand :-) ). Maar 100 jaar in de geschiedenis van het universum is twee keren niks. Iedereen maakt de tijd anders mee. Bvb tien minuten kunnen ongelofelijk lang duren als er een paar gasten u aan het aframmelen zijn. Als je aan het neuken bent echter, zijn die heel vlug voorbij.:-)
Oude mensen zeggen bvb ook dat ze de indruk hebben dat de jaren steeds sneller voorbijgaan.
Tijd is dus wel degelijk een illusie.
Je moet de zaken op simpele wijze bezien, en je zal dan beseffen dat het helemaal niet zo ingewikkeld is.

kiko 16 juni 2013 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6679161)
Dat heeft niets met tijd te maken. Uw cellen breken af, dat is alles. Andere cellen zien het licht.
In uw ogen is 100 jaar een lange tijd, omdat het de tijd is dat uw cellen in leven blijven ( ongeveer, ik wens je om die 100 jaar te bereiken in aanvaardbare toestand :-) ). Maar 100 jaar in de geschiedenis van het universum is twee keren niks. Iedereen maakt de tijd anders mee. Bvb tien minuten kunnen ongelofelijk lang duren als er een paar gasten u aan het aframmelen zijn. Als je aan het neuken bent echter, zijn die heel vlug voorbij.:-)
Oude mensen zeggen bvb ook dat ze de indruk hebben dat de jaren steeds sneller voorbijgaan.
Tijd is dus wel degelijk een illusie.
Je moet de zaken op simpele wijze bezien, en je zal dan beseffen dat het helemaal niet zo ingewikkeld is.

De ervaring van tijd is, afhankelijk van de waarnemer en de omstandigheden, anders. Tijd zelf is evenwel geen illusie.

Een mier bekijkt een emmer als een gigantische berg, bekeken vanop een dak lijkt die emmer echter heel klein.

Het blijft dezelfde emmer, met dezelfde afmetingen, gewicht, kleur en dergelijke. Volgens jouw redenering is de emmer echter een illusie.

Nietzsche 16 juni 2013 09:59

Tijd is inderdaad een illusie. En dat komt omdat er geen verandering is. Er is alleen zijn en niet-zijn.

Nu lijkt het natuurlijk evident dat er verandering is: verandert de rups immers niet in een vlinder? De dingen zijn echter niet zoals ze ons voorkomen. Want als een rups verandert in een vlinder, waar was die vlinder dan eerst? Die moet in de rups zijn.

meneer 16 juni 2013 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6679181)
De ervaring van tijd is, afhankelijk van de waarnemer en de omstandigheden, anders. Tijd zelf is evenwel geen illusie.

Een mier bekijkt een emmer als een gigantische berg, bekeken vanop een dak lijkt die emmer echter heel klein.

Het blijft dezelfde emmer, met dezelfde afmetingen, gewicht, kleur en dergelijke. Volgens jouw redenering is de emmer echter een illusie.

Tijd heeft niks met emmers te maken, of met hoe mieren die bekijken.:-)

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtetijd
Ruimtetijd en de speciale relativiteitstheorie[bewerken]

Albert Einstein stelde in zijn speciale relativiteitstheorie dat het niet mogelijk is over ruimte en tijd als twee afzonderlijke entiteiten te spreken, maar dat er slechts één entiteit bestaat namelijk de ruimtetijd, die in feite alle gebeurtenissen in het verleden, heden en toekomst in ons heelal bevat. De tijd is daarbij een dimensie net als de andere, die echter op menselijke schaal anders wordt ervaren. De vier dimensies worden ook in dezelfde eenheid gemeten: door de vaststaande lichtsnelheid komt 299 792 458 meter overeen met 1 seconde.

Deze visie wijkt af van die van Newton, waarin ruimte en tijd elk als absoluut werden gezien. Er is nog wel iets van in terug te vinden uit de theorieën van Leibniz en Ernst Mach, volgens welke ruimte niet absoluut is en (al dan niet versnelde) bewegingen relatief zijn.
Begrijp je dit ? .

kiko 16 juni 2013 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6679438)
Begrijp je dit ? .

Ik zal eventjes je spelletje meespelen. Waar staat dat tijd een illusie is ? Kun je me dat eventjes aantonen.

meneer 16 juni 2013 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6679442)
Ik zal eventjes je spelletje meespelen. Waar staat dat tijd een illusie is ? Kun je me dat eventjes aantonen.

Parmenides, Einstein en de illusie van de tijd

Woensdag 03 oktober, 20h00 - 22h00 • Aula Minderbroedersberg 4-6 • € 5 / studenten gratis • Dr. G. Bodifée, astrofysicus, journalist en schrijver, Lummen (B)




Citaat:

Tijd bestaat niet. De ervaring van tijd is een illusie. Tot dat besluit kwam de oude Griekse filosoof Parmenides op basis van een strikt logische redenering.

Vijfentwintig eeuwen later ontdekt Einstein met de methoden van de natuurkunde dat tijd relatief is. Niet alleen tijdsduren, ook de "nu-momenten" kunnen verschillend zijn voor verschillende waarnemers. Eenzelfde gebeurtenis die voor de ene persoon al in het verleden ligt, of nog in de toekomst, gebeurt voor een ander op het huidige moment.

De begrippen heden, verleden en toekomst missen absolute betekenis. De stroming van de tijd is een illusie, vond ook Einstein. Al gaf hij toe dat het een hardnekkige illusie is.

http://www.sg.unimaas.nl/programma.a...id=822&lang=nl

U vraagt ? Wij draaien.
Dat tijd een illusie is, is geen van mijn persoonlijke bedenkingen ( die u minacht en constant maar tevergeefs poogt belachelijk te maken ), maar zowel die van een filosoof uit de Oudheid als die van algemeen erkend wetenschapper Einstein.;-)

parcifal 16 juni 2013 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6679438)
Tijd heeft niks met emmers te maken, of met hoe mieren die bekijken.:-)

Wat precies begrijp je niet aan het concept perceptie en de relativiteit ervan?


Citaat:

Begrijp je dit ? .
De wiskundige omschrijving is een ding natuurlijk, vreemd dat je nu plots wel aanvaart wat de theoretische fysica zegt. Ik dacht dat je dat allemaal maar ijl geleuter vond.
Overigens spelen relativistische effecten slechts een rol als er een snelheidsverschil is van minstens .1c tussen waarnemer en object. Binnen onze wereld komt dit niet voor tenzij bij telecom-toepassingen en gps.
Je kan dus gerust tijd beschouwen als een volledig aparte dimensie als ruimte.

meneer 16 juni 2013 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6679453)
Wat precies begrijp je niet aan het concept perceptie en de relativiteit ervan?




De wiskundige omschrijving is een ding natuurlijk, vreemd dat je nu plots wel aanvaart wat de theoretische fysica zegt. Ik dacht dat je dat allemaal maar ijl geleuter vond.
Overigens spelen relativistische effecten slechts een rol als er een snelheidsverschil is van minstens .1c tussen waarnemer en object. Binnen onze wereld komt dit niet voor tenzij bij telecom-toepassingen en gps.
Je kan dus gerust tijd beschouwen als een volledig aparte dimensie als ruimte.

Ach, ik begrijp het nu eindelijk ! Ik besefte niet dat ik hier converseerde met het laatste wereldwonder, parcifal, de man die Einstein voor schut zet !!:lol:

kiko 16 juni 2013 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6679450)
Parmenides, Einstein en de illusie van de tijd

Woensdag 03 oktober, 20h00 - 22h00 • Aula Minderbroedersberg 4-6 • € 5 / studenten gratis • Dr. G. Bodifée, astrofysicus, journalist en schrijver, Lummen (B)

http://www.sg.unimaas.nl/programma.a...id=822&lang=nl

Hm, een link naar een lezing.

Tja, niet echt een antwoord op mijn vraag. Aangezien je tot op heden niet geantwoord of geargumenteerd hebt waarom tijd een illusie is, ga ik er voorlopig van uit dat het geen illusie is.

PS: namedropping is niet argumenteren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be