Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Twee eenvoudige vragen voor een Nederlander (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165387)

Effect 27 december 2011 16:40

Twee eenvoudige vragen voor een Nederlander
 
Van het weekend probeerde een Nederlander mij uit te dagen een politiek statement te doen. In plaats daarvan zei ik dat ik hem slechts 2 vragen zou stellen:
- Zou u een Fries als eerste minister accepteren die geen woord Nederlands kent, enkel Fries?
-- Antwoord: Nee!
- Zou u een kabinet accepteren, gedragen door 80% van de Friezen en 49% van de rest van Nederland terwijl belastingverhogingen worden gestemd die vooral de rest van Nederland treffen?
-- Uiteraard niet!
- Welkom in België.

Txiki 27 december 2011 16:42

:-D

Die moet'k onthouden. Zeer efficiënt toch.

vrijevlaming 27 december 2011 16:44

hoe reageerde hij verder?

Effect 27 december 2011 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 5890766)
:-D

Die moet'k onthouden. Zeer efficiënt toch.

Bij een amerikaan werkt dezelfde truc door te vragen of ze Obama zouden accepteren als hij enkel spaans zou spreken, nochtans een erkende taal in de VSA. In andere landen zijn vergelijkbare voorbeelden mogelijk. Bvb Zwitserland met Retoromaans, Frankrijk met Langue d'Oc of Spanje met Catalaans.

Effect 27 december 2011 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5890772)
hoe reageerde hij verder?

Ik had de discussie gewonnen daar hij de situatie begreep. Meer uitleg was niet nodig. Ik had eigenlijk geen zin om NOG een keer over politiek te beginnen in het buitenland, daarom dat deze 2 vragen zo handig zijn.

matthias999 27 december 2011 18:50

Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.

Effect 27 december 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5891120)
Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.

Laat staan als je vertelt dat 60+% van België Nederlandstalig is.

vrijevlaming 27 december 2011 18:57

ik heb zelf veel gereisd voor mijn werk , hoofdzakelijk binnen europa, en dat was ook altijd een hele uitleg tegen dat ze het enigszins verstonden. En standaard was de vraag dan op het einde :" maar waarom splitsen jullie dan gewoon niet als het zo verloopt?" tja

Effect 27 december 2011 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5891135)
ik heb zelf veel gereisd voor mijn werk , hoofdzakelijk binnen europa, en dat was ook altijd een hele uitleg tegen dat ze het enigszins verstonden. En standaard was de vraag dan op het einde :" maar waarom splitsen jullie dan gewoon niet als het zo verloopt?" tja

Mijn gefrustreerde antwoord op een Duitse, die maar bleef hameren dat ik als Vlaming separatist moet zijn (ten tijde van formateur leterme, 1e maal):
- Would you like your country to be split?
Niet bepaald de slimste opmerking, maar ze snapte het wel. België als het kan, Vlaanderen als het moet. In de 3 jaar sinds het gesprek met die duitse weet ik dat België niet meer kan.

vrijevlaming 27 december 2011 19:45

vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus

Pinda 28 december 2011 08:17

Op die eerste vraag had ik ook NEEN geantwoord. :x

Maar vraag 2, had ik niet eens antwoord op kunnen gegeven, omdat z'n dergelijke situatie niet eens kan voorkomen in Nederland. :?

1 man, 1 stem, en een Fries is net z'n een Nederlander als een Hollander, een Zeeuw, een Limburger of een Brabander dat is.

Ik heb het met jullie Vlamingen te doen.
Sterkte!.

Jeff

Effect 28 december 2011 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pinda (Bericht 5892345)
Op die eerste vraag had ik ook NEEN geantwoord. :x

Maar vraag 2, had ik niet eens antwoord op kunnen gegeven, omdat z'n dergelijke situatie niet eens kan voorkomen in Nederland. :?

1 man, 1 stem, en een Fries is net z'n een Nederlander als een Hollander, een Zeeuw, een Limburger of een Brabander dat is.

Ik heb het met jullie Vlamingen te doen.
Sterkte!.

Jeff

Dergelijke situatie is doodnormaal in België. De minderheid beslist. Democratie en logica ten top.

Ik heb geen probleem met bescherming van minderheden, maar misschien is het beschermen van meerderheden ook wel wat waard??

lombas 28 december 2011 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5891120)
Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.

Vele Amerikanen weten geen snars van België af.

Effect 28 december 2011 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5892359)
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.

Van "no taxation without representation" weten ze echter meer dan eender wie.

Weyland 28 december 2011 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5892359)
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.

Ja, maar de sitcoms zijn Amerikaans. De mening van een Fox-kijkende zapper is dus relevant. Wij moeten ons bekend maken aan hen. ;)

lombas 28 december 2011 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5890774)
Bij een amerikaan werkt dezelfde truc door te vragen of ze Obama zouden accepteren als hij enkel spaans zou spreken, nochtans een erkende taal in de VSA. In andere landen zijn vergelijkbare voorbeelden mogelijk. Bvb Zwitserland met Retoromaans, Frankrijk met Langue d'Oc of Spanje met Catalaans.

Spaans is geen "erkende taal" in de VS omdat de VS geen officiële talen heeft.

;-)

stuyckp 28 december 2011 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5891298)
vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus

Voila, mijn gedacht.

lombas 28 december 2011 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5892362)
Van "no taxation without representation" weten ze echter meer dan eender wie.

En terecht. Zouden we hier in België ook wel eens kunnen gebruiken.

Braddock kwam in 1755 aan in Virginia en verwachtte dat de koloniale gouverneurs gingen opdraaien voor alle kosten - en kookte van woede toen ze hem fijntjes antwoordden dat hij met zijn grieven beter in Londen terecht kon...

Overigens werd hij uiteindelijk geholpen door een bemiddelaar van Morris: Benjamin Franklin.

;-)

Txiki 28 december 2011 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5891298)
vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5892370)
Voila, mijn gedacht.

Is het dan nog steeds niet duidelijk dat "het niet kan met België" :roll:

vrijevlaming 28 december 2011 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5892359)
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.

de meesten weten inderdaad niets van belgie vanaf. Wie belgie wel kent, weet er direct ook van dat er nederlandstaligen en franstaligen zijn, en dat er spanningen zijn tussen de twee volkeren die wonen in België. Zeer vreemd, een tussenweg tussen die twee ben ik nooit tegengekomen. Ze wisten altijd "alles" of niets.



Grappig trouwens: ik zat met een collega op café in Virginia en dat vriendelijk meiske achter den toog zag dat we graag bier dronken. Nu, ze hadden redelijk wat soorten daar. Komt ze op een bepaald moment af "we also have this belgian style white beer"
Ikke proeven: veel te veel citrusschillen erin, maar tviel nog mee. Waar op ik tegen haar zeg : "There are too many peals from lemon in this beer. Back in belgium we would not do this."

zij : "Back in belgium?"
ikke : "eu yeah. Where the style from this beer came from according to you"
zij: "..."
ikke: "you don't know where belgium is hé"
zij : "What (!?!) is Belgium"

Toen toch veel gelachen ze. De belgo's die hier op het forum soms bezig zijn dat Vlaanderen niet gekend is in een groot deel van de wereld, ik moet ze gelijk geven. Maar belgie is ook niet gekend hoor, en indien wel gekend, in een zeer negatieve manier.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be