Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   VS gaan kernafval dumpen in Rusland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=53434)

stonaar 9 juli 2006 11:43

VS gaan kernafval dumpen in Rusland
 
Citaat:

WASHINGTON - De Verenigde Staten en Rusland hebben een akkoord gesloten over het transporteren en opslaan van duizenden tonnen Amerikaans kernafval op Russische bodem. Het gaat volgens The Washington Post van zaterdag om een miljardendeal.

De Amerikaanse president George Bush en zijn Russische collega Vladimir Poetin zullen de overeenkomst komende zaterdag bekendmaken in de marge van een internationale conferentie in Sint Petersburg.

De VS stonden jaren op het standpunt dat een civiele nucleaire samenwerking met Rusland geen optie was. Washington heeft steeds gezegd dat Rusland eerst moet stoppen met de bouw van een kerncentrale in Iran. Rusland zelf wil maar al te graag de miljarden binnenslepen. Al in 2001 wijzigde het parlement de Russische wet om de import en opslag van buitenlands kernafval mogelijk te maken.

In de visie van Bush heeft Moskou intussen laten zien dat het bereid is druk uit te oefenen op Iran. Bovendien verzekerde Rusland dat de hulp aan Iran niet zal inhouden dat de islamitische staat met Russische hulp kernwapens kan maken.

De overeenkomst zal ongetwijfeld tot verzet leiden in het Amerikaanse Congres, maar dat hoeft formeel geen goedkeuring te geven aan dit akkoord met Rusland. Milieubeschermers zullen zeker moord en brand schreeuwen omdat Rusland een zeer slechte reputatie heeft als het gaat om de opslag van kernafval en de bescherming van het milieu tegen lekkende radioactiviteit.

Volgens The New York Times zullen Bush en Poetin tijdens hun ontmoeting in Sint Petersburg nog geen akkoord bekendmaken. Bronnen van deze krant meldden dat er wel een vage verklaring zal komen over een nauwere nucleaire samenwerking, maar dat er daarna nog onderhandelingen zullen volgen over alle details over de overeenkomst. Volgens het dagblad zijn de VS en Rusland al maanden met elkaar in gesprek over de kwestie.

bron:http://www.telegraaf.nl/buitenland/4...n_Rusland.html
Ik dacht dat de VS, qua oppervlakte, groot genoeg was ..

Chipie 9 juli 2006 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1809547)
Ik dacht dat de VS, qua oppervlakte, groot genoeg was ..

En wat vindt U van Rusland? ;-)

stonaar 9 juli 2006 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1809562)
En wat vindt U van Rusland? ;-)

Ja, maar het gaat hier om afval éh ;-)

illwill 9 juli 2006 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1809594)
Ja, maar het gaat hier om afval éh ;-)

Waar bemoei jij je mee? Als Rusland dit goed vind...wat doet amerika dan weer verkeerd?

carlgustaaf 9 juli 2006 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 1809562)
En wat vindt U van Rusland? ;-)

dat ligt te dicht bij Europa.

stonaar 9 juli 2006 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 1809902)
Waar bemoei jij je mee? Als Rusland dit goed vind...wat doet amerika dan weer verkeerd?

Of Rusland het goed vindT of niet goed vindT, speelt hier geen rol. Denk aan moedernatuur, gvd :lol:

Zo kunnen de vs bljiven afval produceren, grotere afvalcontainer dan Rusland kan je niet vinden.

Antoon 9 juli 2006 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 1809902)
Waar bemoei jij je mee? Als Rusland dit goed vind...wat doet amerika dan weer verkeerd?

Dacht ik ook.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1810168)
Of Rusland het goed vindT of niet goed vindT, speelt hier geen rol. Denk aan moedernatuur, gvd :lol:

Zo kunnen de vs bljiven afval produceren, grotere afvalcontainer dan Rusland kan je niet vinden.

Dat is een non-argument. Want anders dumpen ze hun afval in eigen land. Voor moeder natuur verandert er weinig.

stonaar 9 juli 2006 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1810343)
Dacht ik ook.



Dat is een non-argument. Want anders dumpen ze hun afval in eigen land. Voor moeder natuur verandert er weinig.

Misschien dat ze dan minder afval produceren?

Antoon 9 juli 2006 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1810396)
Misschien dat ze dan minder afval produceren?

Had gekunnen. Spijtig genoeg is dat tot de dag van vandaag niet gebleken.

Turkje 10 juli 2006 11:31

Om het bericht correct te kunnen interpreteren en inschatten, zouden we moeten weten over wat voor soort afval het gaat: lang-levend en hoogradioactief? of kort-levend en laagradioactief?

Dat maakt natuurlijk een immens verschil uit.

Wat betreft hoogradioactief afval, bestuderen de VS al jarenlang Yucca Mountain als potentiële (lange-termijn) stockage site. Rusland... staat nog niet veel verder dan proberen de oude dumping sites en de vandaaruit migrerende radionucliden in kaart te brengen. Gezien de gevaarlijkheid van dit afval vind ik het niet meer dan normaal dat de VS zijn verantwoordelijkheid daarin neemt.

lombas 10 juli 2006 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1809547)
Ik dacht dat de VS, qua oppervlakte, groot genoeg was ..

Maar er zijn niet veel onbewoonde plekken die geen reservaat zijn of bewoonde gebieden in het radius hebben. Dat ligt in Rusland geheel anders.

illwill 10 juli 2006 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1810168)
Of Rusland het goed vindT of niet goed vindT, speelt hier geen rol. Denk aan moedernatuur, gvd :lol:

Zo kunnen de vs bljiven afval produceren, grotere afvalcontainer dan Rusland kan je niet vinden.

Jij en ik doen toch nethetzelfde (heel de wereld trouwens)...waarom nu amerika weer alleen aanvallen?

Belgie is verdomme 1 van de grootste lichtvervuilers wat enorme hoeveelheid electriek verbruikt...ik hoor je niet klagen...

stonaar 10 juli 2006 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 1812462)
Jij en ik doen toch nethetzelfde (heel de wereld trouwens)...waarom nu amerika weer alleen aanvallen?

Belgie is verdomme 1 van de grootste lichtvervuilers wat enorme hoeveelheid electriek verbruikt...ik hoor je niet klagen...

De Russen (ik bedoel de Tsaar) zijn ook schuldig ..:-D

Apocalyps 10 juli 2006 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stonaar (Bericht 1809547)
Ik dacht dat de VS, qua oppervlakte, groot genoeg was ..

Strengere milieuwetgeving dan Rusland.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be