Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=185190)

Vito 9 april 2013 15:41

Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?
 
Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?

Zwitser 9 april 2013 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595462)
Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?

Natuurlijk is dat mogelijk. Als de nationale bank een inflatie van 0% als doel stelt, en de geldhoeveelheid dus navenant aan laat groeien of krimpen om dat te halen, dan heb je 0% inflatie... In Zwitserland is als je over meerdere jaren kijkt de inflatie al een poos 0...

MIS 9 april 2013 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6595538)
Natuurlijk is dat mogelijk. Als de nationale bank een inflatie van 0% als doel stelt, en de geldhoeveelheid dus navenant aan laat groeien of krimpen om dat te halen, dan heb je 0% inflatie... In Zwitserland is als je over meerdere jaren kijkt de inflatie al een poos 0...

Dan kan je best ook rente uit het systeem halen, en het narcisme ook. Economisch gezien kan dat perfect, zullen dan nog wel even een en ander moeten herstellen.

Karel Martel B 9 april 2013 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595462)
Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?

Vraag je eerst af of dat wenselijk is, een economie zonder inflatie.

Conscience 9 april 2013 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595462)
Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?

Het moet zijn : met of zonder inflatie- of deflatieverwachtingen.

De verwachtingen drijven inflatie en deflatie.

MIS 9 april 2013 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6595769)
Vraag je eerst af of dat wenselijk is, een economie zonder inflatie.

Bij deflatie komt er geld vrij in het economische circuit, hoeven we niet zo naar geld meer te zoeken. We nemen dan even aan dat de oeroude platitudes geen obstakel meer vormen uiteraard, spreekt denkelijk voor zich.

Rr00ttt 9 april 2013 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6595769)
Vraag je eerst af of dat wenselijk is, een economie zonder inflatie.

En waarom zou inflatie wenselijk zijn?

Er is geen bewijs van een link tussen toename van welvaart en inflatie. Er is wel de zekerheid dat het een welvaartstransfer van arm en de middenklasse naar rijk en de overheid impliceert.

Om op de originele vraag te antwoorden.

Hangt er om te beginnen al vanaf wat je met inflatie bedoelt.

Bedoel je stabiele prijzen of bedoel je een constante geldhoeveelheid?

Het eerste lijkt me onmogelijk. Je hebt nu eenmaal verschuivingen in vraag en aanbod, technologische veranderingen enz. Je kan aldus nooit stabiele prijzen garanderen. Een constante geldhoeveelheid kan in theorie wel.

Vito 9 april 2013 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6595769)
Vraag je eerst af of dat wenselijk is, een economie zonder inflatie.

Vind jij het logisch dat je geld, in zijn origine een ruilgoed, minder waard wordt?

Dus stel ik ruil mijn 4 varkens voor een som geld en met dat geld kan ik door inflatie het volgende jaar slechts 3 varkens kopen. Men zou zeggen dat je bedrogen bent, tegenwoordig noemt men dat inflatie.

Deflatie vind ik eveneens zeer onlogisch. Stel dat ik mijn geld voor mijn vier varkens opzijzet en ik neem geen enkel risico dat een meerwaarde rechtvaardigt, en ik kan het jaar erop 5 varkens kopen, dan is dat toch zeer vreemd?

Ik weet dat een inflatie van 2% als "normaal en heilzaam" voor de economie wordt gezien. Waarom eigenlijk? Om break-even te blijven moet je elk jaar 2% productiever blijven. Na een eeuw is je geld 7 keer minder waard en na 2 eeuwen 52 keer minder. Na een millenium zit je aan 400 miljoen.

Ik dacht dat onze wereld eindig was...

Vito 9 april 2013 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6595825)
En waarom zou inflatie wenselijk zijn?

Er is geen bewijs van een link tussen toename van welvaart en inflatie. Er is wel de zekerheid dat het een welvaartstransfer van arm en de middenklasse naar rijk en de overheid impliceert.

Meer nog, de periode dat er deflatie heerste in Europa, 18e en 19e eeuw, was er een van ongekende voortuitgang. Wel eveneens met weinig wegebbing van het verschil tussen rijk en arm...


Citaat:

Hangt er om te beginnen al vanaf wat je met inflatie bedoelt.

Bedoel je stabiele prijzen of bedoel je een constante geldhoeveelheid?

Het eerste lijkt me onmogelijk. Je hebt nu eenmaal verschuivingen in vraag en aanbod, technologische veranderingen enz. Je kan aldus nooit stabiele prijzen garanderen. Een constante geldhoeveelheid kan in theorie wel.
Het spijt me, ik bedoelde het vanuit een monetaristische visie. De geldhoeveelheid dus.

MIS 10 april 2013 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6595825)
En waarom zou inflatie wenselijk zijn? Er is geen bewijs van een link tussen toename van welvaart en inflatie. Er is wel de zekerheid dat het een welvaartstransfer van arm en de middenklasse naar rijk en de overheid impliceert. Om op de originele vraag te antwoorden. Hangt er om te beginnen al vanaf wat je met inflatie bedoelt. Bedoel je stabiele prijzen of bedoel je een constante geldhoeveelheid? Het eerste lijkt me onmogelijk. Je hebt nu eenmaal verschuivingen in vraag en aanbod, technologische veranderingen enz. Je kan aldus nooit stabiele prijzen garanderen. Een constante geldhoeveelheid kan in theorie wel.

Volledig mee eens, is enkel een kwestie van gezond monetair beleid, meer ook niet. Mits een gezond monetair beleid heb je ook al die besparingsmaatregelen niet nodig, dat politiek ons anders wijsmaakt stemt zeer ernstig tot nadenken, het is zelfs mensonterend.

MIS 10 april 2013 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595835)
Meer nog, de periode dat er deflatie heerste in Europa, 18e en 19e eeuw, was er een van ongekende voortuitgang. Wel eveneens met weinig wegebbing van het verschil tussen rijk en arm...

Als we het monetaire beleid goed bekijken dan bestaan er grosso modo 3 middelen om de economie te sturen, er is (1) inflatie, (2) deflatie en (3) flateren, naargelang welke optie gekozen wordt leven we in welzijn of armoede, er bestaat altijd een wisselwerking tussen deze 3 instrumenten.

JeeBee 10 april 2013 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595829)
Vind jij het logisch dat je geld, in zijn origine een ruilgoed, minder waard wordt?

Dus stel ik ruil mijn 4 varkens voor een som geld en met dat geld kan ik door inflatie het volgende jaar slechts 3 varkens kopen. Men zou zeggen dat je bedrogen bent, tegenwoordig noemt men dat inflatie.

Stel dat je die 4 varkens wil 'ruilen' voor geld en dat er 5 mensen absoluut een varken willen en dus een hogere prijs zullen bieden....dan heb je al inflatie.

JeeBee 10 april 2013 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt;6595825enz. Je kan aldus [I
nooit[/i] stabiele prijzen garanderen. Een constante geldhoeveelheid kan in theorie wel.

Hoe breng je de theorie in praktijk?

Stel dat de geldhoeveelheid sinds de oude Egyptenaren onveranderd was gebleven terwijl er toch wel een paar producten en diensten zijn bijgekomen....en heel veel mensen die geen geld zouden hebben - want het is er niet (genoeg) - om dat allemaal te betalen tenzij mits ruilhandel.

Karel Martel B 10 april 2013 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595829)
Vind jij het logisch dat je geld, in zijn origine een ruilgoed, minder waard wordt?

Beschouw het gewoon als een belasting op mensen met cash. Waarom zouden we die niet kunnen belasten? We belasten wel arbeiders en bedienden.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6595829)
Dus stel ik ruil mijn 4 varkens voor een som geld en met dat geld kan ik door inflatie het volgende jaar slechts 3 varkens kopen. Men zou zeggen dat je bedrogen bent, tegenwoordig noemt men dat inflatie.

Een wereld met hoge inflatie is niet wenselijk. Maar er is een verschil tussen 2% inflatie en 30% inflatie.

Vito 10 april 2013 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6596129)
Beschouw het gewoon als een belasting op mensen met cash. Waarom zouden we die niet kunnen belasten? We belasten wel arbeiders en bedienden.



Een wereld met hoge inflatie is niet wenselijk. Maar er is een verschil tussen 2% inflatie en 30% inflatie.

Interessante visie, aangezien de overheden de monetaire politiek sturen beschouw ik inflatie inderdaad ook als een belasting, waarmee de staatsschuld wordt afgelost.

Waarom is er een wezenlijk verschil tussen 2% en 30%? Omdat 2% minder pijn doet?

MIS 10 april 2013 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6596107)
Stel dat je die 4 varkens wil 'ruilen' voor geld en dat er 5 mensen absoluut een varken willen en dus een hogere prijs zullen bieden....dan heb je al inflatie.

Ben je zeker dat dat de definitie van inflatie is?

Jantje 10 april 2013 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6595825)
En waarom zou inflatie wenselijk zijn?

Er is geen bewijs van een link tussen toename van welvaart en inflatie. Er is wel de zekerheid dat het een welvaartstransfer van arm en de middenklasse naar rijk en de overheid impliceert.

Om op de originele vraag te antwoorden.

Hangt er om te beginnen al vanaf wat je met inflatie bedoelt.

Bedoel je stabiele prijzen of bedoel je een constante geldhoeveelheid?

Het eerste lijkt me onmogelijk. Je hebt nu eenmaal verschuivingen in vraag en aanbod, technologische veranderingen enz. Je kan aldus nooit stabiele prijzen garanderen. Een constante geldhoeveelheid kan in theorie wel.

Je kan zelfs geen constante geldhoeveelheid garanderen.
Geld geraakt immers niet als alle andere goederen wel eens verloren of vernietigd.

Je kan dus geen economie hebben zonder prijsschommelingen, noch zonder schommelingen van geld hoeveelheid.

Daarnaast zit je met de productieeenheden van goederen en met beschikbare leefruimte.

Economie en alles wat er aan verbonden is, zijn variabele, geen constante, dus NEE een economie zonder inflatie of deflatie, is NIET mogelijk.

MIS 10 april 2013 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6596197)
Je kan zelfs geen constante geldhoeveelheid garanderen. Geld geraakt immers niet als alle andere goederen wel eens verloren of vernietigd. Je kan dus geen economie hebben zonder prijsschommelingen, noch zonder schommelingen van geld hoeveelheid.

Ook dat is achterhaald, 'binnenkort' loopt alles volledig electronisch via je GSM. Overigens, de wet van vraag en aanbod vergelijken met inflatie is een platitude, het geeft nog maar eens aan hoeveel verwarring en onbegrip er bestaat over economie.

vrijevlaming 10 april 2013 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6596107)
Stel dat je die 4 varkens wil 'ruilen' voor geld en dat er 5 mensen absoluut een varken willen en dus een hogere prijs zullen bieden....dan heb je al inflatie.

banee, das vraag en aanbod.

Inflatie is de stijging van de prijzen die daar los van staat. Kijk naar een kg varkensvlees of zo: die is ook hoger dan twintig jaar terug, en je kan moeilijk zeggen dat we te weinig varkens hebben hé.



probleem met een economie zonder inflatie is dat je moeilijk uitgelegd gaat krijgen aan de vakbond dat de index dan afgeschaft mag worden :lol:

vlijmscherp 10 april 2013 11:12

wat zouden de voordelen zijn van een wereld zonder inflatie of deflatie?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be