Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   ernstige bedreiging van de godsdienstvrijheid in een EU lidstaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244721)

Pandareus 15 augustus 2018 17:43

ernstige bedreiging van de godsdienstvrijheid in een EU lidstaat
 
Er is een zorgwekkende intolerantie tegenover leden van een religie die het dragen van een hoofddeksel als onderdeel van hun religieuze identiteit zien en alsdusdanig willen op foto gezet worden op hun ID kaart.
Voor moslima's kan dat blijkbaar in nederland, voor pastafarians ontzegt de gemeente hen dat recht dat nochtans evident is als iedereen gelijk is voor de wet. Erger is dat de rechter dat ook naar de prullenmand verwijst en nog veel erger is dat de Raad van State nu zelfs beweert dat pastafarianisme geen religie is ! 8O

Is nederland een dictatuur geworden waar activistische rechters de burger zijn rechten die hij heeft krachtens het EVRM miskent ?

Ik hoop echt dat de betrokken dame naar het Europees hof stapt.
https://www.hln.be/bizar/mienke-mag-...enst~a3ebd386/

Indomitable 15 augustus 2018 17:51

Haar godsdienst zal waarschijnlijk niet dodelijk, seksueel gefrustreerd en vrouwonvriendelijk genoeg zijn om in aanmerking te komen.

Bobke 15 augustus 2018 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8780077)
Er is een zorgwekkende intolerantie tegenover leden van een religie die het dragen van een hoofddeksel als onderdeel van hun religieuze identiteit zien en alsdusdanig willen op foto gezet worden op hun ID kaart.
Voor moslima's kan dat blijkbaar in nederland, voor pastafarians ontzegt de gemeente hen dat recht dat nochtans evident is als iedereen gelijk is voor de wet. Erger is dat de rechter dat ook naar de prullenmand verwijst en nog veel erger is dat de Raad van State nu zelfs beweert dat pastafarianisme geen religie is ! 8O

Is nederland een dictatuur geworden waar activistische rechters de burger zijn rechten die hij heeft krachtens het EVRM miskent ?

Ik hoop echt dat de betrokken dame naar het Europees hof stapt.
https://www.hln.be/bizar/mienke-mag-...enst~a3ebd386/

Voor mijn part mag Mieke heus met haar hoofddeksel op haar pasfoto.
Voorwaarde is dan wel dat ze nooit het huis verlaat zonder.

Aton 15 augustus 2018 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8780091)
Voor mijn part mag Mieke heus met haar hoofddeksel op haar pasfoto.
Voorwaarde is dan wel dat ze nooit het huis verlaat zonder.

Is volgens haar geloof geen verplichting.

Bobke 15 augustus 2018 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8780106)
Is volgens haar geloof geen verplichting.

In de islam ook niet.

JimmyB 15 augustus 2018 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8780077)
Er is een zorgwekkende intolerantie tegenover leden van een religie die het dragen van een hoofddeksel als onderdeel van hun religieuze identiteit zien en alsdusdanig willen op foto gezet worden op hun ID kaart.
Voor moslima's kan dat blijkbaar in nederland, voor pastafarians ontzegt de gemeente hen dat recht dat nochtans evident is als iedereen gelijk is voor de wet. Erger is dat de rechter dat ook naar de prullenmand verwijst en nog veel erger is dat de Raad van State nu zelfs beweert dat pastafarianisme geen religie is ! 8O

Is nederland een dictatuur geworden waar activistische rechters de burger zijn rechten die hij heeft krachtens het EVRM miskent ?

Ik hoop echt dat de betrokken dame naar het Europees hof stapt.
https://www.hln.be/bizar/mienke-mag-...enst~a3ebd386/

Pastafarianisme geen religie? Nu ben ik wel gekrenkt in mijn eer!

geertvdb 15 augustus 2018 19:45

Sinds wanneer bepalen rechters wat een religie is?

Sinds wanneer bepalen rechters wat binnen een religie een verplichting is en wat niet?

Bovenbuur 15 augustus 2018 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8780205)
Sinds wanneer bepalen rechters wat een religie is?

Sinds wanneer bepalen rechters wat binnen een religie een verplichting is en wat niet?

Sinds er aardse wetten zijn die omschrijven wat voor dingen enkel en alleen mogen als het van je religie moet. Om te toetsen of mensen zich aan die aardse wetten houden moet een rechter dit kunnen bepalen. Anders ga ik in het kader van de wet op speciaal onderwijs meteen een "16 uur per dag hard werken in mijn fabriek"-istische kleuterschool oprichten.

En ja, dat is een van de fundamentele problemen met dit soort wetgeving.

Dadeemelee 15 augustus 2018 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8780077)
Er is een zorgwekkende intolerantie tegenover leden van een religie die het dragen van een hoofddeksel als onderdeel van hun religieuze identiteit zien en alsdusdanig willen op foto gezet worden op hun ID kaart.
Voor moslima's kan dat blijkbaar in nederland, voor pastafarians ontzegt de gemeente hen dat recht dat nochtans evident is als iedereen gelijk is voor de wet. Erger is dat de rechter dat ook naar de prullenmand verwijst en nog veel erger is dat de Raad van State nu zelfs beweert dat pastafarianisme geen religie is ! 8O

Is nederland een dictatuur geworden waar activistische rechters de burger zijn rechten die hij heeft krachtens het EVRM miskent ?

Ik hoop echt dat de betrokken dame naar het Europees hof stapt.
https://www.hln.be/bizar/mienke-mag-...enst~a3ebd386/

Ik moet de op hier bijtreden. Als op de pasfoto een hoofddoek mag, dan moet een vergiet, een dildo of een fellaini pruik ook mogen.

Bobke 15 augustus 2018 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8780233)
Ik moet de op hier bijtreden. Als op de pasfoto een hoofddoek mag, dan moet een vergiet, een dildo of een fellaini pruik ook mogen.

Natuurlijk, maar op voorwaarde dat men dat altijd draagt in het openbaat.
Men moet immers herkenbaar zijn op de foto.

Piero 15 augustus 2018 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8780216)
Sinds er aardse wetten zijn die omschrijven wat voor dingen enkel en alleen mogen als het van je religie moet. Om te toetsen of mensen zich aan die aardse wetten houden moet een rechter dit kunnen bepalen. Anders ga ik in het kader van de wet op speciaal onderwijs meteen een "16 uur per dag hard werken in mijn fabriek"-istische kleuterschool oprichten.

En ja, dat is een van de fundamentele problemen met dit soort wetgeving.

Dat is niet precies wat hier speelt. Het gaat niet om een wet die bepaalt wat men mag doen als dit door een religie wordt voorgeschreven maar om wat nen niet hoeft te doen als dit door de religie wordt verboden. De wet eist dat op een pasfoto voor een rijbwijs het gelaat en de schedel, eventueel behaard, zichtbaar zijn. Dus is een foto waarop de aanvrager van een rijbewijs een pet, hoed, bivakmuts, valhelm, hoofddoek, zonnebril, zwembril, vergiet enzovoort draagt niet acceptabel.

Gek genoeg wordt een uitzondering gemaakt voor een hoofddoek indien die om religieuze redenen in het openbaar gedragen wordt. In dat geval zal ook geen oor van die persoon afgebeeld zijn. Deze ontheffing druist uiteraard in tegen de bedoeling van de wet, namelijk om identificatie van de persoon mogelijk te maken en dat wordt door de pastafari's terecht aan de kaak gesteld. De uitzondering in de wet maakt het belang van identificatie ondergeschikt aan het persoonlijke belang op basis van een zogenaamde religieuze plicht.

Zo waren er in het verleden nog wel meer problemen met religies die voorschreven dat men zich niet mag laten inenten, dat men geen verzekeringen mag afsluiten, dat men geen belasting mag betalen voor defensie en geen wapens mag opnemen. De nederlandse overheid heeft steeds gezocht naar mogelijkheden om aan zulke religieuze denkbeelden tegemoet te komen. Of die kwesties nog spelen weet ik niet. Misschien is alleen de hoofddoek nog steeds heilig verklaard (door de Raad van State).

geertvdb 15 augustus 2018 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8780238)
Natuurlijk, maar op voorwaarde dat men dat altijd draagt in het openbaat.
Men moet immers herkenbaar zijn op de foto.

waarom? Dan zou men het recht verliezen zijn religie af te vallen.

Dadeemelee 15 augustus 2018 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8780298)
waarom? Dan zou men het recht verliezen zijn religie af te vallen.

Hij probeert het te laten ontsporen, think ;)

Bobke 16 augustus 2018 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8780298)
waarom? Dan zou men het recht verliezen zijn religie af te vallen.

Helemaal niet, het kost hem alleen een nieuwe paspoort.

marie daenen 16 augustus 2018 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8780205)
Sinds wanneer bepalen rechters wat een religie is?

Sinds wanneer bepalen rechters wat binnen een religie een verplichting is en wat niet?

Sinds ze hun boekjes ver te buiten gaan en vergeten zijn dat er scheiding is van kerk en staat en dat de religie niets meer te zoeken heeft, buiten binnenshuis in ons openbaar leven...
Er is vrijheid van religie, maar alleen zolang die religie zich aan onze wetten en aan onze elementaire vrijheden houdt... Dat zij daarbuiten andere regels aanhangen is hun zaak en niet die van de rechers...

Ten andere op een identiteitskaart staan met een hoofddoek op maakt die persoon gedeeltelijk onherkenbaar en daarvoor dient een identiteitskaart niet...
Een te grote baard die het gezicht bedekt kan hetzelfde effect hebben en zou dan ook moeten afgekeurd worden.

marie daenen 16 augustus 2018 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8780300)
Hij probeert het te laten ontsporen, think ;)

Neen, het is ideaal om in het belachelijke de puntjes op de i te zetten...

Bobke 16 augustus 2018 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8780354)
Sinds ze hun boekjes ver te buiten gaan en vergeten zijn dat er scheiding is van kerk en staat en dat de religie niets meer te zoeken heeft, buiten binnenshuis in ons openbaar leven...
Er is vrijheid van religie, maar alleen zolang die religie zich aan onze wetten en aan onze elementaire vrijheden houdt... Dat zij daarbuiten andere regels aanhangen is hun zaak en niet die van de rechers...

Ten andere op een identiteitskaart staan met een hoofddoek op maakt die persoon gedeeltelijk onherkenbaar en daarvoor dient een identiteitskaart niet...
Een te grote baard die het gezicht bedekt kan hetzelfde effect hebben en zou dan ook moeten afgekeurd worden.

Eigenlijk wel.
Maar ooit was zelfs de haarkleur een kenmerk.
Sinds vrouwen om de haverklap hun haar laten verven of een ander kapsel hebben is dat niet meer houdbaar.
Maar een baard zal wel een reden zijn om een nieuw paspoort nodig te hebben denk ik.

harriechristus 16 augustus 2018 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8780077)
Er is een zorgwekkende intolerantie tegenover leden van een religie die het dragen van een hoofddeksel als onderdeel van hun religieuze identiteit zien en alsdusdanig willen op foto gezet worden op hun ID kaart.
Voor moslima's kan dat blijkbaar in nederland, voor pastafarians ontzegt de gemeente hen dat recht ...

Het geloof in het spaghettimonster is dikke flauwe kul en dat ze ook nog een vergiet op hun hoofd zetten, is natuurlijk ook dikke onzin om daarmee het geloof in het algemeen in de maling te nemen.

Maar goed: de wereld is even maf om daar nog aandacht aan te besteden in plaats van mijn enig serieuze atoomtheorie.

De schoofzak 16 augustus 2018 09:20

Godsdienstvrijheid in Nederland is dus:
je mag kiezen tussen a, b, c of niks. Maar niet d, e of f.

Het Verzet 16 augustus 2018 09:31

Lijkt me logisch.
Allah bestaat al zo'n 1400 jaar niet.
Het spaghettimonster bestaat nog maar zo'n 20 jaar niet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be