Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Is het GO ondewijs minderwaardig aan het Katholiek onderwijs? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247998)

Dadeemelee 6 april 2019 19:50

Is het GO ondewijs minderwaardig aan het Katholiek onderwijs?
 
De NVA denk het blijkbaar.

Post hier uw mening. ;-)

Edit: anonieme enquete ;-)

Edit 2: want anders durven de partijpapegaaien niet stemmen ;-)

eno2 6 april 2019 23:23

Al die ongelovige of niet pratikerende ouders die hun kinderen naar het Vrij Onderwijs sturen, waarom zouden die dat doen?

patrickve 7 april 2019 05:54

Ik ben te lang weg uit België om daar een antwoord op te geven. Ik had de indruk dat er meer "goeie" vrije scholen waren, lang geleden, dan openbare scholen, maar de vergelijking was school per school en niet net tegen net. Er waren heel goeie openbare scholen (en heel slechte). Er waren heel goeie vrije scholen (en heel slechte). Maar ik had de indruk destijds, dat er meer goeie, en vooral minder heel slechte, waren in het katholieke onderwijs dan in het openbare onderwijs. Maar dat kan ondertussen allang veranderd zijn, of misschien was ik destijds zelfs mis.

Het hangt ook af van wat men als kwaliteit beschouwt. Voor sommigen is dat het bereikte niveau bij uitstroming. Voor mij is de kwaliteit van een onderwijs systeem "de mate waarin dat systeem een individuele leerling zijn kennis en kunde niveau omhoog helpt".

Maw, een school die enkel maar probleemgevallen binnenkrijgt, en daar toch dingen aan weet bij te brengen, is een excellente school in mijn ogen. Een die veel goed gemotiveerde leerlingen binnenkrijgt, en daar maar matig iets mee doet, ook al zijn die leerlingen op het einde op een hoger niveau dan die van die eerste school, is maar een middelmatige school.

Met nog andere woorden: een goeie school is er een waar een leerling veel goeie dingen leert ; het is niet noodzakelijk bepaald door het niveau van de leerlingen die eruit stromen.

In dat opzicht is het katholieke onderwijs misschien (zelfs destijds) niet beter dan het openbare. Zij konden wel wat meer hun instroom selecteren.

reservespeler 7 april 2019 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8985164)
De NVA denk het blijkbaar.

Post hier uw mening. ;-)

Edit: anonieme enquete ;-)

Edit 2: want anders durven de partijpapegaaien niet stemmen ;-)

Die van de N-VA zouden schrijven: "De NVA denkt het blijkbaar."

Die van de GO schrijven het gewoon zonder T

Dadeemelee 7 april 2019 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8985315)
Die van de N-VA zouden schrijven: "De NVA denkt het blijkbaar."

Die van de GO schrijven het gewoon zonder T

Die van het Katholiek buizen in Rechten. :-P

reservespeler 7 april 2019 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8985326)
Die van het Katholiek buizen in Rechten. :-P

Van het GO buizen er veel meer.

Universalia 7 april 2019 09:13

Het Katholieke Onderwijs waar de klasjes afgeladen vol zitten met inwijkelingen die hun 'godsdienst, manier van samenleven' totaal niet strookt met de katholieke gedachte.

Gemeenschapsonderwijs als GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, of dat echt moet onderdoen daar heb ik geen idee van daar het mij zeer twijfelachtige zaak lijkt. :|

reservespeler 7 april 2019 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8985384)
Het Katholieke Onderwijs waar de klasjes afgeladen vol zitten met inwijkelingen die hun 'godsdienst, manier van samenleven' totaal niet strookt met de katholieke gedachte.

Gemeenschapsonderwijs als GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, of dat echt moet onderdoen daar heb ik geen idee van daar het mij zeer twijfelachtige zaak lijkt. :|

Kost alleszins veel meer aan de gemeenschap.

Pandareus 7 april 2019 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8985164)
De NVA denk het blijkbaar.

Post hier uw mening. ;-)

Edit: anonieme enquete ;-)

Edit 2: want anders durven de partijpapegaaien niet stemmen ;-)

stront enquete dus... :-(

DucDEnghien 7 april 2019 19:17

In de top tien zou de meerderheid toch uit scholen zijn uit het katholiek onderwijs.
In de top honderd zou het verschil veel gemengder en minder duidelijk zijn.

De schoofzak 8 april 2019 08:42

Ik vind het vooral stom dat er concurrentie moet zijn, of is, in het onderwijs.

marie daenen 8 april 2019 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8985260)
Al die ongelovige of niet pratikerende ouders die hun kinderen naar het Vrij Onderwijs sturen, waarom zouden die dat doen?

2

Duupje 8 april 2019 08:54

Zowel het Atheneum hier als de katholieke scholen hier in de stad werken met praktisch dezelfde handboeken. Verschil zit em in de mentaliteit. Katholiek is iets strenger en krijgen iets meer huiswerk/lessen dan de jongeren uit het Atheneum.

Duupje 8 april 2019 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8986039)
Ik vind het vooral stom dat er concurrentie moet zijn, of is, in het onderwijs.

2
Temeer omdat ze allemaal het leerplan moeten volgen. Alleen de invulling ervan is anders.

Duupje 8 april 2019 08:58

Mijn gasten komen uit Freinet. En godzijdank is er nu ook een middelbaar vervolg op gekomen hier. 2 middelbare Freinetscholen.
Mijn keuze was rap gemaakt vroeger.

Zipper 8 april 2019 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8985778)
stront enquete dus... :-(

Waarom ??? Het is totaal irrelevant wie voor wat kiest.

marie daenen 8 april 2019 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8986084)
Waarom ??? Het is totaal irrelevant wie voor wat kiest.

Strontenquete voor Pandareus, want de regerende elite heeft dan geen macht meer om de mensen in de pas te doen lopen... Je weet wel hun politiek correcte tirannie...

Zipper 8 april 2019 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8986091)
Strontenquete voor Pandareus, want de regerende elite heeft dan geen macht meer om de mensen in de pas te doen lopen... Je weet wel hun politiek correcte tirannie...

hij wil weten waar mede-forummers in een enquete voor kiezen, terwijl dat totaal irrelevant is, en eigenlijk niemands zaken zijn.

marie daenen 8 april 2019 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8986099)
hij wil weten waar mede-forummers in een enquete voor kiezen, terwijl dat totaal irrelevant is, en eigenlijk niemands zaken zijn.

Ja maar, ja maar, hij kan dat dan gebruiken tegen hen daar waar hij met zijn mond vol tanden staat en het absoluut niet kan halen als hij de bal moet spelen en niet de man...

patrickve 8 april 2019 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8986039)
Ik vind het vooral stom dat er concurrentie moet zijn, of is, in het onderwijs.

Ge gaat peinzen dat ik ne pik op U heb, 't is nochtans niet waar.

Maar ik zie de vreselijke gevolgen van GEEN concurrentie in Frankrijk. In Frankrijk is het zo, dat het openbare net enorm is (het vrije net is minder dan 20% of zo van het aanbod), en dat het georganiseerd is als een openbare dienst: uw woonplaats bepaalt naar welke school uwe kleine gaat. Die school beslist (zoals meestal) welke leraars uwe kleine krijgt. Daar hebt ge als burger niks over te zeggen.

Als dusdanig is er voor een leraar geen enkel motief om "goed les te geven". Er zijn een paar naïevelingen zoals mijn vrouw die gepassioneerde lesgevers zijn, maar er zijn er veel, en meer en meer, die plannentrekkers zijn, die gewoon in 't onderwijs terecht gekomen zijn bij gebrek aan beter, of die beseffen dat het geen ballen verschil maakt of ge nu uw best doet, of niet. De kwaliteit van het onderwijs is dan ook in het algemeen zwaar, zwaar bedroevend. En dat komt niet alleen door de programma's. De meeste leraren gaan daar namelijk op zitten. Die trekken het zich niet aan. En ge kunt daar niks tegen doen. Ge kunt niet kiezen. Zelfs de directie heeft er niks aan te zeggen. De inspectie kan ook niet veel doen. Zolang ge geen leerlingen fysisch mishandelt of verkracht, kan niemand U wat dan ook in de weg leggen.
Dat is omdat het een communistische organisatie heeft, waar er geen concurrentie is tussen scholen en systemen.

Onderwijs is een dienstverlening. Onder het mom van gelijke dienst, zijn er verschillen in kwaliteit die enorm zijn. Enkel concurrentie, ttz, de daadwerkelijke beslissing van de "klant", kan zoiets tegenkoppelen.

Zonder concurrentie werkt geen enkele dienstverlening.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be