Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Het Groot Dictee der Nederlandse Taal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=236312)

Marie van de koster 28 december 2016 01:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8330670)
Ik zal me ook maar van het dictee onthouden :oops:

Inderdaad :lol:
Ik heb het dictee meegedaan en was erg tevreden over mijn resultaat. 12 fouten.
Ik dacht altijd dat zo'n dictee enorm moeilijk was omdat de teksten dikwijls zonder meer onbegrijpelijk zijn bij het lezen. Ook nu weer waren er woorden bij die ik helemaal niet kende, hyperboreeërs en kladderadatsch bijvoorbeeld. Maar die zijn eigenlijk niet moeilijk te schrijven.
Ik ging helemaal de mist in bij krambamboelie, dysthymie en qaly's.
"Qaly's" is een afkorting en eigenlijk vind ik dat dat niet zou mogen toegelaten worden.
Toen ik het dictee meedeed, viel dat mee omdat ik gewoon luisterde naar de woorden en niet piekerde over hun betekenis.

Anna List 28 december 2016 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 8330681)
Inderdaad :lol:
Ik heb het dictee meegedaan en was erg tevreden over mijn resultaat. 12 fouten.
Ik dacht altijd dat zo'n dictee enorm moeilijk was omdat de teksten dikwijls zonder meer onbegrijpelijk zijn bij het lezen. Ook nu weer waren er woorden bij die ik helemaal niet kende, hyperboreeërs en kladderadatsch bijvoorbeeld. Maar die zijn eigenlijk niet moeilijk te schrijven.
Ik ging helemaal de mist in bij krambamboelie, dysthymie en qaly's.
"Qaly's" is een afkorting en eigenlijk vind ik dat dat niet zou mogen toegelaten worden.
Toen ik het dictee meedeed, viel dat mee omdat ik gewoon luisterde naar de woorden en niet piekerde over hun betekenis.

had je maar meer cantussen moeten doen! geen medelijden mee! :-)

De schoofzak 28 december 2016 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8330222)
voor mij niks verwarrend aan ... "het Nederlands" gaat over taal en het in het Nederlands taalgebied ... spreken de Vlamingen uiteraard "Zuid-Nederlands". niks duidelijker dan dit.

maar wellicht zat daar ook de wrevel natuurlijk, de erkenning van dat Nederlands taalgebied, waarin Vlaanderen en Nederland een eenheid vormen...

Zuid-Nederlands zou het Nederlands van Zuid-Afrika moeten zijn.
Bij ons is hetgeen het volk het best verstaat en het meest gebruikt (en dat is de bedoeling van taal): Vlaams.
(de bedoeling van taal is niet het een of het ander boek volgen;
de bedoeling van het boek is om te normeren wat de mensen zeggen, en om daar een grootste gemene deler in te vinden; niet er in te vinden wat een omhoog gevallen of politiek benoemde prof.-lid-taalunie er meent in te moeten vinden.)

.

Anna List 28 december 2016 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8330778)
Zuid-Nederlands zou het Nederlands van Zuid-Afrika moeten zijn.
Bij ons is hetgeen het volk het best verstaat en het meest gebruikt (en dat is de bedoeling van taal): Vlaams.
(de bedoeling van taal is niet het een of het ander boek volgen;
de bedoeling van het boek is om te normeren wat de mensen zeggen, en om daar een grootste gemene deler in te vinden; niet er in te vinden wat een omhoog gevallen of politiek benoemde prof.-lid-taalunie er meent in te moeten vinden.)

.

BS Afrikaans is een taal op zich, een verwante taal, maar met een behoorlijk afwijkende woordenschat en grammatica

in woordenboeken is geen plaats voor romantische sentimenten, daar telt een goede definitie, en "Zuid Nederlands" is een correctere definitie en betekenis dan "Vlaams".

Derk de Tweede 4 september 2018 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8330180)
Voor het gemak. De afkorting is BE en die staat zowel voor Belgisch (geografische term) als voor Belgisch Nederlands (Taalterm).

In feite is Zuid-Nederlands verwarrend. Wij zijn Zuid-Nederland niet.

Het zuiden van de Nederlanden.

Jay-P. 5 september 2018 03:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8323707)
Zuid Nederlands bedoel je.

Going south indeed. :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be