Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Den Hengel roert de communautaire trom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241257)

De schoofzak 19 november 2017 16:16

Den Hengel roert de communautaire trom
 
Maar of zijn haring gaat braden ...

Zegt hij dat nu om zijn eigen voorstel op voorhand te kelderen, of wat ?

titel: Vanhengel is duidelijk: "Politie-eenheid van het Brussels Gewest en misschien daarbuiten"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11...usselse-gewes/



Citaat:

Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) is te vinden vóór een eenheid van politie. "Een politie-eenheid van het Brussels Gewest en misschien daarbuiten - denk aan Vilvoorde of Zaventem - zou nuttig zijn."
Hanne Decré
13:29



We gaan even terug in de tijd naar afgelopen week: twee keer waren er rellen in hartje Brussel. "Onaanvaardbaar", reageert Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) in "De zevende dag". "Een uurtje was werkelijk alles toegelaten aan criminaliteit."

Hij pleit wel voor wat meer afstand tot het dossier. "De dag nadien toetert men dat men achter de politie staat, twee dagen later breekt men de politie af tot onder de grond. Ik wil rechtlijnigheid, een beetje meer recul en bezadigdheid. Dat zal de actie op het terrein en vooral het berechten van de jongeren ten goede komen."
Eenheid van politie in Brussel? "Nuttig"

Volgens hem moet er vooral worden gezorgd dat de politie bij zulke opstootjes meteen paraat staat om ze de kop te kunnen indrukken. "Daarvoor hebben we de nodige manschappen, de juiste uitrusting en een eenheid van bevel nodig. Maar dat doe je als politici niet door elkaar voortdurend rond de oren te slaan met tweets en gratuite statements."

"Wat mij vaak stoort, is dat Brussel overkomt als een rommelig zooitje. Maar daar dragen politici aan bij door commentaren in alle richtingen te geven."

Vooral een eenheid van politie zou nuttig zijn, zegt Vanhengel. "Hoe dat praktisch moet worden uitgewerkt, moet worden besproken. Maar dat er een eenheid van het Brussels Gewest en misschien daarbuiten - denk aan Vilvoorde of Zaventem - moet komen, is duidelijk."

Dat er een eenheid van het Brussels Gewest en misschien daarbuiten - denk aan Vilvoorde of Zaventem - moet komen, is duidelijk

morte-vivante 19 november 2017 17:40

Waarom met zaventem en vilvoorde?

Hypochonder 19 november 2017 17:43

Van Hengel is zelf ook verantwoordelijk voor de huidige situatie. Door jarenlang tegen de PS aan te schurken heeft hij hun luizen ook gekregen. De symptomen van dit alles zijn niet min: Bruxelles is compleet naar de kloten en de hele wereld weet het.

Zucht 19 november 2017 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 8577085)
Waarom met zaventem en vilvoorde?

Blijven proberen om het "Très grande Bruxelles" te realiseren.

marie daenen 19 november 2017 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8577091)
Blijven proberen om het "Très grande Bruxelles" te realiseren.

en Vlaams Brabant zo verder te verfransen...

Dadeemelee 20 november 2017 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 8577085)
Waarom met zaventem en vilvoorde?

Zaventem is de luchthaven. Daar is iets voor te zeggen. Voor een deel van Vilvoorde ook, maar er is ook het Noordelijk deel dat niks met Brussel te maken heeft.

De schoofzak 20 november 2017 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8577474)
Zaventem is de luchthaven. Daar is iets voor te zeggen. Voor een deel van Vilvoorde ook, maar er is ook het Noordelijk deel dat niks met Brussel te maken heeft.

De flikken van Zaventem-"dorp" zijn boerenflikken. Deze op de luchthaven zelf zijn federalen.
Daar heeft het stedelijk geval van Brussel geen kloten mee te maken.

Dadeemelee 20 november 2017 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8577516)
De flikken van Zaventem-"dorp" zijn boerenflikken. Deze op de luchthaven zelf zijn federalen.
Daar heeft het stedelijk geval van Brussel geen kloten mee te maken.

Ik zeg niet dat het moet, maar dat er iets voor te zeggen is. Abdesalaat (of hoe heet em ook weer) is te voet van Zaventem naar zijn huis in Brussel gewandeld hé (om maar te situeren waarover we spreken).

Mindset 20 november 2017 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8577538)
Ik zeg niet dat het moet, maar dat er iets voor te zeggen is. Abdesalaat (of hoe heet em ook weer) is te voet van Zaventem naar zijn huis in Brussel gewandeld hé (om maar te situeren waarover we spreken).

Ik zeg niet dat hier moet maar er valt iets te zeggen voor uitbreiding van het Vlaams gewest met ukkel. Je kan geraakt er immers te voet vanuit beersel en linkebeek.

Dadeemelee 20 november 2017 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mindset (Bericht 8577616)
Ik zeg niet dat hier moet maar er valt iets te zeggen voor uitbreiding van het Vlaams gewest met ukkel. Je kan geraakt er immers te voet vanuit beersel en linkebeek.

Als er politiezones gefusioneerd worden (ik dacht dat men er ook aan denkt om in Vlaanderen de politiezones groter te maken) dan gebeurt dat best op een efficiënte manier. Zo zou het bijvoorbeeld nogal idioot zijn om een Zone Vlaams-Brabant te maken met een zone Brussel daar middenin.

TheFourHorsemen 20 november 2017 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8577629)
Als er politiezones gefusioneerd worden (ik dacht dat men er ook aan denkt om in Vlaanderen de politiezones groter te maken) dan gebeurt dat best op een efficiënte manier. Zo zou het bijvoorbeeld nogal idioot zijn om een Zone Vlaams-Brabant te maken met een zone Brussel daar middenin.

Vind ik ook.

Tijd dat het Brussels Gewest wordt ontbonden en het deel wordt van de provincie Vlaams-Brabant (en dus het Vlaams Gewest) ;).

Dadeemelee 20 november 2017 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8577673)
Vind ik ook.

Tijd dat het Brussels Gewest wordt ontbonden en het deel wordt van de provincie Vlaams-Brabant (en dus het Vlaams Gewest) ;).

Voor mij mag dat hoor, nu nog de Brusselaars overtuigen ;)

Ernst Niessen 21 november 2017 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8577036)
Maar of zijn haring gaat braden ...

Zegt hij dat nu om zijn eigen voorstel op voorhand te kelderen, of wat ?

titel: Vanhengel is duidelijk: "Politie-eenheid van het Brussels Gewest en misschien daarbuiten"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11...usselse-gewes/

Er is dan ook maar één oplossing: BHG opheffen en de gemeenten, kiesarrondissementen en politiezones indelen bij de provincie Vlaams-Brabant. De Franstalige baronie kan alleen zo geneutraliseerd worden. Vervolgens moet er één Vlaamse politiezone komen, vergelijkbaar met Nederland waar de nationale politie na een reorganisatie tot stand is gekomen. De politie valt onder de verantwoordelijkheid en directe aansturing van de minister van Binnenlands Bestuur.

Dadeemelee 21 november 2017 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 8578590)
Er is dan ook maar één oplossing: BHG opheffen en de gemeenten, kiesarrondissementen en politiezones indelen bij de provincie Vlaams-Brabant. De Franstalige baronie kan alleen zo geneutraliseerd worden. Vervolgens moet er één Vlaamse politiezone komen, vergelijkbaar met Nederland waar de nationale politie na een reorganisatie tot stand is gekomen. De politie valt onder de verantwoordelijkheid en directe aansturing van de minister van Binnenlands Bestuur.

Dat is al een paar jaar geleden gebeurd, tenzij BHG= Baarle-Hertog-Godverdomme ;)

Ernst Niessen 21 november 2017 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8578592)
Dat is al een paar jaar geleden gebeurd, tenzij BHG= Baarle-Hertog-Godverdomme ;)

BHG al opgeheven? Wanneer? Guy Van Hengel is toch nog niet werkloos, hè.

Dadeemelee 21 november 2017 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 8578604)
BHG al opgeheven? Wanneer? Guy Van Hengel is toch nog niet werkloos, hè.

Ge hebt het dus toch over Brussel. En dat gaat bij Vlaanderen gevoegd worden.
Vertel!


reservespeler 21 november 2017 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8577684)
Voor mij mag dat hoor, nu nog de Brusselaars overtuigen ;)

Die kan je gemakkelijk overtuigen.
Gewoon de knip op de beurs.

Jan van den Berghe 21 november 2017 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8577629)
Als er politiezones gefusioneerd worden (ik dacht dat men er ook aan denkt om in Vlaanderen de politiezones groter te maken) dan gebeurt dat best op een efficiënte manier. Zo zou het bijvoorbeeld nogal idioot zijn om een Zone Vlaams-Brabant te maken met een zone Brussel daar middenin.

Laten we Brussel dus maar onderbrengen in zone Vlaams-Brabant. Eens kijken wat de Franstalige politici in Brussel daarvan denken...

The Bold Revenger 27 november 2017 12:20

Van Hengel doet dit gewoon om het debat over de ééngemaakte politiezones onderuit te halen. Hij is immers in realiteit een PS'er die loonplichtig is aan zijn goede vriend en partijgenoot Vervoort.

Van zodra de ééngemaakte politiezones ter sprake komen, proberen de Franstaligen, waarvan Van Hengel er wel degelijk één is, het debat in de kiem te smoren door een communautaire rel te starten. Dat doen ze door er bvb. op te wijzen dat ze te weinig agenten hebben in vgl met Vlaanderen en dus meer geld willen, of door de uitgebreide zone over de taalgrens te heffen (wat Van Hengel nu doet in opdracht van Vervoort, maar wat andere Franstaligen ook in het verleden reeds deden).

Anna List 27 november 2017 12:40

men zou beter eens stoppen met het te hebben over een "Brussels Hoofdstedelijk Gewest"

we hebben het over 19 middelmatige gemeenten
die elke fusie al een eeuwigheid blokkeren en zo meer politieke mandaten en zelfs eigen ministers etc uit de brand sleepten.

19 middelmatige gemeenten. niet meer, niet minder.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be