Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatshervorming in 2024? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257935)

werkman 12 maart 2021 16:41

[quote=pajoske;9626624][/b]
Jammer genoeg niet. Limburg moet de dictatuur ondergaan van de Vlaamse ruit. En zal in drie regio's opgedeeld worden. Dit tegen de wil van de bevolking, het plaatselijke bestuur, de werkgevers. Kortom: tegen de wil van een zeer grote meerderheid van de Limburgse bevolking.

Democratie op zijn Vlaams.

Als er geen rekening moet gehouden worden met een belangrijk deel van de inwoners van het Vlaamse gewest. Als enkel een meerderheid van de Vlaamse bevolking van tel is. Dan is er ook enkel een meerderheid van de Belgische bevolking van tel om te beslissen over Vlaamse onafhankelijkheid.

Die van NV-A en VB kunnen dus naar onafhankelijkheid fluiten volgens hun eigen regels.


Feitelijk zijn wij volop bezig met onze folklore die in feite geen enkele impact heeft op hetgeen de ganse bevolking voelt of ondergaat.
Wij leven allemaal onder het juk van één grote leugen en mogen denken dat wij in een democratie leven. Hoogstens kan je denken dat het een gemanipuleerde democratie is als je alle feiten onderzoekt die ons opgedrongen worden.
Een democratie bevat in sito de vrijheid dat iedereen gelijke rechten heeft en zijn mening mag geven. Pas als hij zaken vertelt die leugens zijn met de bedoeling anderen te beschadigen dan mag/moet er ingegrepen worden.
Welnu ik heb vastgesteld dat de overheid op dat vlak haar plichten verwaarloost. Want democratie is gegrondvest niet alleen op rechten maar ook plichten. En ik stel vast vooral dat laatste omzeild wordt.
Dus ons samenleven wordt grondig verstoord door de gang van zaken die we nu beleven. Sommige groepen hebben zich rechten verschaft/veroorlooft die totaal afwijken van het gelijkheidsbeginsel.
Vrijheid van mening is mooi. Maar niet meer als men daar voor gestraft wordt. Het is dictatoriaal als dit gebeurt. Ik heb dit meegemaakt en nog.
En dit zonder gerechtelijke uitspraak maar gewoon uit kloterij en met medewerking van criminelen die hun door de overheid toegekende macht misbruiken. En dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Meteen ook de echte reden waarom ik afscheid genomen heb van de politiek.
De elite zal hun nageslacht voor de zoveelste generatie weinig waardevols
nalaten. En volgens mijn bescheiden mening worden de gevolgen meer en meer zichtbaar. De jeugd is niet dom. Maar ze doorzien wel de leugens.
En ik geef maar één voorbeeldje. Maar er zijn er vele. En wat erger is dat de jeugd op zeer jonge leeftijd dit moet meemaken. Sommigen beseffen het niet maar de uitzonderingen beseffen het wel.
Beter gooien we onze democratie op de mesthoop.
Dan hebben onze mestkevers er nog iets aan.

werkman 12 maart 2021 16:41

Dubbel.

DeZeeuw 12 maart 2021 17:12

Tja, je hebt Vlamingen, Limburgers en Brabanders, wat is het probleem? In Nederland is het niet anders: je hebt Zeeuwen, Hollanders, Friezen, Tukkers, Limburgers, etc., etc.... Verschillend maar allemaal Nederlander ; )

Pandareus 12 maart 2021 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9626611)
Ik heb het over de andere identiteiten dan de nationaliteit.

Als ik Panda goed begrijp mag ik me na verhuis naar een ander land wel nog Belg voelen (ik heb immers de Belgische nationaliteit) maar geen Antwerpenaar of Vlaming meer.

Ik denk dat een dergelijke manier van denken voor de overgrote meerderheid van de mensen niet het geval is. Veel mensen hechten hun identiteit niet enkel aan nationaliteit.

Neen, maar nu ben je er wel mee aan het spelen hee :lol:

Je weet evengoed als ik dat 'Vlaming' of 'Waal' zijn enkel een relevant gegeven is binnen de context België.

Hoe jij jezelf noemt in Parijs is iets waar behalve jijzelf zeer waarschijnlijk niemand mee bezig is. Als men je daar wil identificeren zal dat ==> Thefourhorsemen ==> nationalité = Belgique zijn. De rest interesseert niemand.

Kijk, als lid van het Ronsische volk heb ik via oude culturele & sociale vetes het allergrootste voorbehoud en wantrouwen tegenover de nabijgelegen stam van het Oudenaardse volk. Dat zijn namelijk boeren. En voor hen zijn wij werkvolk. Zij praten een afgrijselijk 'boers' dialect, veel knorrende & schraperige keelgeluiden enz, terwijl wij een meer verfijnde en aan het prachtige Gentse dialect verwante vorm van Oost-Vlaams praten.

Ondanks mijn egelstelling tgo het Oudenaerdsche volk, moet ook ik erkennen dat zij binnen de context van onze nationaliteit (die determinerend is voor onze identiteit) net als ik Vlaming zijn, naast Belg.

Maar als ik dat verhaal ga proberen te doen aan een fransman van Parijs, dan gaat die dat na een paar minuten samenvatten met de vaststelling dat wij twee Belgen zijn. Wallon ou Flamand, on s'en fout.

Van welke regio je bent, is iets dat enkel binnen de lokale context van je eigen land enige relevantie heeft. Bij ons (= in België) is die relevantie meer dan puur cultureel, ze heeft ook erfrechterlijke, sociale, zelfs belastingtechnische gevolgen.
Maar vanuit perspectief van een buitenlander die naar ons kijkt speelt dat niet de minste rol.

Boduo 12 maart 2021 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9626688)
Tja, je hebt Vlamingen, Limburgers en Brabanders, wat is het probleem? In Nederland is het niet anders: je hebt Zeeuwen, Hollanders, Friezen, Tukkers, Limburgers, etc., etc.... Verschillend maar allemaal Nederlander ; )

VVT
De Nederlanders spreken over de "Vlamingen" zoals wij over de "Hollanders"

TheFourHorsemen 12 maart 2021 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9626725)
Neen, maar nu ben je er wel mee aan het spelen hee :lol:

Helemaal niet.

Ik zie het verschil niet tussen een Schot die zich buiten het VK Schot voelt en een Vlaming die zich buiten België Vlaming voelt.

MORPHEUS 12 maart 2021 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9626215)
We leven wel in een federaal land met 3 deelstaten.

en elke deelstaat kan afhaken

de laatste verkiezingen zat NVA VBL op amper 1.5 %

de opiniepeilingen laten telkens dit groeien naar zelfs plus 6 %

nu nog spreken over staatshervorming zijn vijgen na pasen

Vivalid heeft beslist om een regering te vormen en de vlaamse meerderheid te negeren

Dat krijgen ze nooit meer dichtgelijmd , zeker niet met de opiniepeilingen

Allez, waar gaan ze nu 2/3 meerderheid vinden als het doel van NVA VBL dichter en dichter komt

Er was grote vreugde bij de Belgische nationalisten toen NVA met Vivaldi wer uitgeschakeld

Koning Filip zag dit ander en vreesde. Deze vrees zal langzaam insijpelen bij de Belgische nationalisten. Maar het is te laat

Leve Vivaldi. Het is altijd het donkerst voor de zonsopgang

MORPHEUS 12 maart 2021 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9626657)
Er is geen tegenstelling tussen Vlaanderen en België. Dat is allemaal nationalistische propaganda. Zelfs de Franstalige Vlamingen, die tot lang in de 20ste eeuw nog aanwezig waren in het straatbeeld, vonden van zichzelf dat ze Vlaming waren. Wanneer de eerste generaties flaminganten over Vlaanderen spraken of over België, dan hadden ze het over hetzelfde ding.

sinds de Romeinen lopen er breuklijnen in Europa, al 2000 jaar

breuklijnen op gebied van taal, religie, politiek, cultuur, mentaliteit, ....

een 2000 jaar oude breuklijn is Hadrian lijn, of beter Hadrians wall

anno 2021 bekent al de grens tussen Engeland en Schotland ........


een ander breuklijn al 2000 jaar oud is de Sambre en de Maas

beter bekend als de lijn die de Nederlanden liet splitsen met een nieuw land België als gevolg.

En hoe hebben ze België gemaakt in 1830? met de 2000 jaar oude breuklijn als een soort evenaar door het nieuwe land

deze breuklijn heeft al veel voor bevingen gezorgd in het nieuwe land België .Zelfs toen men gedwongen werd in WO I om samen de loopgraven in te duiken kwam deze breuklijn tot uiting

en ja, zelfs het covid virus legt deze breuklijn bloot

DeZeeuw 12 maart 2021 19:37

Morpheus,

Ned. Limburg, Noord-Brabant en Zeeland liggen ook tussen Samber en Maas ; )

MORPHEUS 12 maart 2021 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9626779)
Morpheus,

Ned. Limburg, Noord-Brabant en Zeeland liggen ook tussen Samber en Maas ; )

Ik zie deze bevolking beter overeenkomen dan met de Waalse stemmende PTB PS bevolking van Wallonië

Had men in 1830 de Nederlanden gesplitst aan de breuklijn sambre Maas. Dan was zelfs ik niet anno 2021 vlaams nationalist

Boduo 12 maart 2021 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 9626758)
sinds de Romeinen lopen er breuklijnen in Europa, al 2000 jaar

breuklijnen op gebied van taal, religie, politiek, cultuur, mentaliteit, ....

een 2000 jaar oude breuklijn is Hadrian lijn, of beter Hadrians wall

anno 2021 bekent al de grens tussen Engeland en Schotland ........


een ander breuklijn al 2000 jaar oud is de Sambre en de Maas

beter bekend als de lijn die de Nederlanden liet splitsen met een nieuw land België als gevolg.

En hoe hebben ze België gemaakt in 1830? met de 2000 jaar oude breuklijn als een soort evenaar door het nieuwe land

deze breuklijn heeft al veel voor bevingen gezorgd in het nieuwe land België .Zelfs toen men gedwongen werd in WO I om samen de loopgraven in te duiken kwam deze breuklijn tot uiting

en ja, zelfs het covid virus legt deze breuklijn bloot

Juist én mooi geformuleerd.

DeZeeuw 13 maart 2021 07:45

Morpheus,

Dat zou een opdeling zijn geweest waar ik me ook wel in zou kunnen vinden: een zuidelijk Nederland (dus Vlaanderen, Zeeland, Brabant én Limburg) als krachtige tegenhanger van het "Holland" van boven de rivieren ; )

1207 13 maart 2021 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 9616995)
ik vind dat Vlaanderen veel beter en efficiënter zou kunnen werken, als
ze alles in eigen handen nemen

de thema's waar ze volledige bevoegdheden hebben lopen wel allemaal volledig in de soep en er is een totale stilstand

er gaat geen dag voorbij of er ontstaat een nieuwe taskforce, een nieuw agentschap, nieuwe regeltjes,...
men is uitsluitend met de vorm en de papieren bezig.

ook nu weer wil men nog meer bureaucratie inbouwen en vlaanderen in een tiental regio's opdelen.
dat schreeuwt dus om 10 nieuwe directeurspostjes met alles wat erbij hoort

+ een extra niveau die de zwarte pet kan afschuiven/lof waar je de zwarte pet naartoe kunt schuiven.

Tavek 13 maart 2021 09:53

Vlaanderen lijkt meer op Wallonië dan ze zelf zou willen...

DeZeeuw 13 maart 2021 11:01

Vind ik niet, Tavek. Als ik in (het overwegend vlakke) Vlaanderen ben waan ik mezelf niet in het buitenland. Dat is in Wallonië wel anders. En dan heb ik het nog niet eens over taal, maar puur over landschap en infrastructuur. Zowel geografisch als taalkundig en historisch past Vlaanderen (+ Limburg ; ) veel beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.

Tavek 13 maart 2021 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9627208)
Vind ik niet, Tavek. Als ik in (het overwegend vlakke) Vlaanderen ben waan ik mezelf niet in het buitenland. Dat is in Wallonië wel anders. En dan heb ik het nog niet eens over taal, maar puur over landschap en infrastructuur. Zowel geografisch als taalkundig en historisch past Vlaanderen (+ Limburg ; ) veel beter bij Zuid-Nederland dan bij Wallonië.

Omdat Zuid Nederland beter bij ons past dan bij jullie....

Geef ons Zeeuw Vlaanderen, Brabant en Limburg terug !

DeZeeuw 13 maart 2021 11:24

Je draait het om, prima. Komt op hetzelfde neer uiteindelijk. Blij dat we het eens zijn ; )

Boduo 13 maart 2021 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9627111)
de thema's waar ze volledige bevoegdheden hebben lopen wel allemaal volledig in de soep en er is een totale stilstand

er gaat geen dag voorbij of er ontstaat een nieuwe taskforce, een nieuw agentschap, nieuwe regeltjes,...
men is uitsluitend met de vorm en de papieren bezig.

ook nu weer wil men nog meer bureaucratie inbouwen en vlaanderen in een tiental regio's opdelen.
dat schreeuwt dus om 10 nieuwe directeurspostjes met alles wat erbij hoort

+ een extra niveau die de zwarte pet kan afschuiven/lof waar je de zwarte pet naartoe kunt schuiven.

De bedoeling hiervan is véél minder intercommunales (die ook elk een directeur hebben).

BWarrior 14 maart 2021 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 9626747)
en elke deelstaat kan afhaken

Eenzijdige afscheiding staat haaks op het internationale recht.
Catalonië werd dan ook door geen enkele staat erkend in 2017.

Shadowke 14 maart 2021 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9627978)
Eenzijdige afscheiding staat haaks op het internationale recht.
Catalonië werd dan ook door geen enkele staat erkend in 2017.

fout! militaire afscheiding (met geweld dus) wordt niet erkend door het internationaal recht.
een gewone éénzijdige afscheiding via diplomatie is geen probleem.

probleem van catalonië is de EU.
als de EU niet bestond, was catalonie onafhankelijk.
de EU zet dus het internationaal recht opzij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be