Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Een Nederlandse journalist getuigt: Vlaanderen en Nederland gaan niet samen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129739)

Hollander 14 oktober 2009 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390378)
Waar haalt u dat nu weer uit. Ik haal gewoon de argumenten aan van een Nederlander die op basis van het feit dat hij hier woont (en dus de vergelijking kan trekken met Nederland) tot de nuchtere vaststelling komt dat Noord en Zuid niet samengaan. Hij doet daar niet vijandig over of zo, maar stelt wel dat Noord en Zuid het moeten houden bij een goede samenwerking. En verder moet men niet gaan omdat er een te groot verschil is tussen de twee. En hij heeft gelijk.

natuurlijk heeft hij gelijk. Voor u.

Aangezien uw paradigma nogal gelimiteerd is tot 'feiten' die Vlaamse-Nederlands samengaan tegenspreken zullen we hier maar niet dieper op ingaan.

Bovenbuur 14 oktober 2009 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4390374)
:roll:
:lol:
welk een grote overwinning zeg.....

Nou, kom op, dat is verder dan de meeste forummers die hier in de marge van de politiek hun mening lopen te schreeuwen zijn gekomen... Toch? :|

system 14 oktober 2009 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4390376)
En wèlke 'feiten' staan er in zijn tekstje, system?


Dat er hier dialecten gesproken worden? Dan moet het samenleven van Vlamingen en Walen wel een hel zijn, want die spreken zelfs geen verschillende dialecten, die spreken gewoon een andere taal!


Dat 'één land met twee megagrote havensteden nooit goed kan gaan'?

Ooit had 'Great Britain' méér dan twee volgens de toen geldende normen 'megagrote' havensteden, en dat heeft het British Empire geen windeieren gelegd.
Ligt er in China echt niet méér dan één megagrote havenstad? Of in India?
En hoe zit het met Japan, of de U.S.A.?


De man geeft zelf toe dat hij slechts op één werkplek ervaring heeft, en dat hij hier amper 15 maanden 'permanent verblijft'.
Wat zou ik mij van wat zo'n 'expert' meent te 'weten' moeten aantrekken?


Wat voor journalist is hij trouwens? Een sportjournalist? Een financieel verslaggever? Een modejournalist? Een culinair journalist?

Wie weet is de man die hier twee keer per week de bladeren komt wegblazen wel net zo'n 'expert' als uw journalist?

Uit 'Trouw' 23 mei 2008
Met Vlaanderen samen lukt nooit.

Citaat:

Geert Wilders wil iets onmogelijks: dat Vlaanderen en Nederland samengaan. Het verschil is te groot.
Citaat:

Als Nederlander, meer dan 20 jaar woonachtig in België, zie ik de kloof tussen Nederland en Vlaanderen de laatste jaren alleen maar breder worden. Vroeger maakten we veel meer kennis met elkaars media. Intellectueel Vlaanderen las Vrij Nederland, ’s avonds heette de omroepster van de Tros ook ’onze kijkers in Vlaanderen’ hartelijk welkom. De komst van de commerciële tv heeft dat veranderd. Sindsdien zijn we een beetje van elkaar vervreemd.

De Nederlandse directe manier van communicatie stoort de Belgen. Nederlanders vinden wat meer inlevingsvermogen niet nodig. We spreken toch dezelfde taal? Maar daarmee hebben we alle overeenkomsten wel gehad.

.../...

De verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders zijn immens en daarom is een fusie, zoals Wilders voorstelde, een onzalig idee.
Nogmaals een mening van iemand die sedert geruime tijd in Belgiê woont (20 jaar!). En deze komt spontaan tot hetzelfde besluit. En hij zal het weten: een fusie is een onzalig idee (sic).

Hertog van Gelre 14 oktober 2009 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4390376)
De man geeft zelf toe dat hij slechts op één werkplek ervaring heeft, en dat hij hier amper 15 maanden 'permanent verblijft'.
Wat zou ik mij van wat zo'n 'expert' meent te 'weten' moeten aantrekken?


Wat voor journalist is hij trouwens? Een sportjournalist? Een financieel verslaggever? Een modejournalist? Een culinair journalist?

Het is op 23 augustus 2007 geschreven door een Johan Peters, free-lance broodschrijver.

system 14 oktober 2009 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4390422)
Het is op 23 augustus 2007 geschreven door een Johan Peters, free-lance broodschrijver.

Ja dat soort antwoord kunnen we van u verwachten. Maar u hebt pech, want bovenstaande Nederlander is geen broodschrijver en woont 20 jaar in België.

Hertog van Gelre 14 oktober 2009 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390427)
Ja dat soort antwoord kunnen we van u verwachten.

Je bedoelt dat ik je bronnen regelmatig check en dan merk dat je een ingezonden brief van een lezer in een huis-aan-huis-krant als belangrijke bron kenmerkt?

system 14 oktober 2009 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4390434)
Je bedoelt dat ik je bronnen regelmatig check en dan merk dat je een ingezonden brief van een lezer in een huis-aan-huis-krant als belangrijke bron kenmerkt?

Zwak. Belachelijk zwak zelfs.

Hertog van Gelre 14 oktober 2009 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390435)
Zwak. Belachelijk zwak zelfs.

Maar wel de waarheid.

system 14 oktober 2009 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 4390456)
Maar wel de waarheid.

Denk eens na. Wanneer iemand (meer dan) 20 jaar in België woont en tot het besluit komt dat een fusie (zoals Wilders die voorstelt) misschien wel goed bedoeld is, maar totaal onzinnig is, dan weet die man wel waarover hij praat. Want hij woont meer dan 20 jaar in België als Nederlander. U niet.

De Waal 14 oktober 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 4390408)
Nou, kom op, dat is verder dan de meeste forummers die hier in de marge van de politiek hun mening lopen te schreeuwen zijn gekomen... Toch? :|

zouden die hollanders niet beter voor hun eigen deur vegen,
http://weblogs.nrc.nl/commentaar/200...-wordt-breder/

wij zeggen elk is baas in zijn eigen kot. of je het nu graag hoort of niet zo is het en zo zal het altijd blijven

djimi 14 oktober 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390410)
Uit 'Trouw' 23 mei 2008
Met Vlaanderen samen lukt nooit.

>>>
fragment:
...

De verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders zijn immens ...

einde fragment
<<<

Nogmaals een mening van iemand die sedert geruime tijd in Belgiê woont (20 jaar!). En deze komt spontaan tot hetzelfde besluit. En hij zal het weten: een fusie is een onzalig idee (sic).

Ten eerste: er is nog steeds een fundamenteel verschil tussen 'een confederatie' en 'een fusie'.

Ten tweede: hoe 'immens' zijn die verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders?

Zijn de Nederlanders gemiddeld 2 meter 30 grote blonde blauwogige blanken en de Vlamingen pikzwarte pygmeeën? Zijn de Nederlanders polygaam en de Vlamingen celibatair? Zijn de Nederlanders vegetariërs en de Vlamingen strikt carnivoor? Hebben de Nederlanders 'allemaal' een caravan en verkiezen de Vlamingen 'allemaal' bed & breakfast? Hebben de Nederlanders een 'West-Aziatische' cultuur en de Vlamingen een 'Zuid-Europese'? Lezen de Nederlanders kranten en de Vlamingen helemaal niks?
Spelen de Nederlanders bij voorkeur voetbal en de Vlamingen bij voorkeur rugby?

Als die verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen werkelijk zo 'immens' zijn, horen die mensen dan nog wel samen in de NAVO, de Benelux, de EU, de VN?

djimi 14 oktober 2009 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 4390479)
zouden die hollanders niet beter voor hun eigen deur vegen,
http://weblogs.nrc.nl/commentaar/200...-wordt-breder/

wij zeggen elk is baas in zijn eigen kot. of je het nu graag hoort of niet zo is het en zo zal het altijd blijven

Behalve de Vlamingen dan, uiteraard.

In het Vlaams kot zijn de 'belges' de baas.

Zo is het, en zo zal het altijd blijven, niet?

Shadowke 14 oktober 2009 20:38

goe gezegd djimi.

Hertog van Gelre 14 oktober 2009 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390465)
Denk eens na. Wanneer iemand (meer dan) 20 jaar in België woont en tot het besluit komt dat een fusie (zoals Wilders die voorstelt) misschien wel goed bedoeld is, maar totaal onzinnig is, dan weet die man wel waarover hij praat. Want hij woont meer dan 20 jaar in België als Nederlander. U niet.

Denk zélf eens na. De auteur, Evert van Wijk, wordt hij weggepest, getreiterd, niet begrepen? Wordt hem het leven in Belgie onmogelijk gemaakt? Komt hij niet aan de bak? Zijn hijzelf, zijn vrouw en zijn bloedjes van kinderen aan de sociale bedelstaf geraakt?

Nee, hij woont al 20 jaar in Belgie en heeft een bloeiend bedrijf en heel veel sociale en culturele contacten. Geen spoor van animositeit, integendeel.

T'serclaes 14 oktober 2009 20:53

Citaat:

Ja, ook in Vlaanderen spreekt men Nederlands. Maar, net zo goed als dat een Hagenees moeite heeft een Groninger te verstaan die in dialect praat en andersom geldt ook voor Vlaanderen dat het een dialectisch allegaartje is dat hier wordt gesproken. Heb al eens op het West-Vlaams gewezen. Ook het Antwerps is zo´n fijn dialect. Praat iemand plat Antwerps, versta ik na bijna 15 maanden permanent verblijf en veel meer jaren occasioneel bezoek aan de stad er nog steeds geen pepernoot van.
:lol::lol::lol:

http://www.garagetv.be/video-galerij..._medium=search

Scarabaeida 14 oktober 2009 20:59

Citaat:

Ja, ook in Vlaanderen spreekt men Nederlands. Maar, net zo goed als dat een Hagenees moeite heeft een Groninger te verstaan die in dialect praat en andersom geldt ook voor Vlaanderen dat het een dialectisch allegaartje is dat hier wordt gesproken. Heb al eens op het West-Vlaams gewezen. Ook het Antwerps is zo´n fijn dialect. Praat iemand plat Antwerps, versta ik na bijna 15 maanden permanent verblijf en veel meer jaren occasioneel bezoek aan de stad er nog steeds geen pepernoot van.
Hier nam ik hem al niet meer serieus, omdat hij zijn eigen bekrompenheid in het verf had gezet.

Renesse 14 oktober 2009 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390341)
Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit.

Democratie op zijn Belgisch zou ik zo zeggen.

Svennies 14 oktober 2009 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390341)
Een Nederlander die in Vlaanderen woont stelt dus vast dat er tussen Vlaanderen en Nederland een onverenigbaarheid is om samen te wonen. Hij doet dit wel op basis van de feiten.

Gek toch hé system dat een vlaming die in belgië woont nét diezelfde onverenigbaarheid kan vaststellen wat het samenwonen van nederlands én franstaligen hier betreft....
En die doet dit ook op basis van feiten mijn beste...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4390341)
[b]En de feiten die hij aanhaalt zijn ondubbelzinnig en gesteund op de praktische ervaring van alledag. Of dat nu één Nederlander zegt of duizend Nederlanders, dat maakt niet zoveel uit. De feiten blijven de feiten en de onverenigbaarheden zijn klaar en duidelijk. Ik had het nauwelijks beter kunnen zeggen.

Zozo, als één vlaming hetzelfde zegt wat betreft samenleven met franstaligen is hij gelijk een racist,facist én kleinzielige vlaams blokker volgens U....

En als één nederlander zijn mening geeft is dit volgens U een delphiaans orakel die dan opeens de mening van een héél land vertolkt...Met als kleine achterliggende boodschap dat met die nederlandstalige belgen sowieso niet samen te leven valt...

En O ,U geeft alléén een citaat,geef eens een bronvermelding daarvan....

Svennies 14 oktober 2009 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 4390603)
Democratie op zijn Belgisch zou ik zo zeggen.

Ach de pure belgicistische manier van debatteren...

En komt het eigenlijk neer op system failed;-)

Zoals gewoonlijk dus....:lol:

Shadowke 14 oktober 2009 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 4390750)
Ach de pure belgicistische manier van debatteren...

En komt het eigenlijk neer op system failed;-)

Zoals gewoonlijk dus....:lol:

system faillure is beter denk ik ;)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be