Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Schotland zal ons de weg wijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258946)

Witte Kaproen 6 mei 2021 13:58

Schotland zal ons de weg wijzen

Vandaag gaan de Schotten naar de stembus.

De kans is groot dat de Schotse onafhankelijkheidspartijen(SNP en Alba) de absolute meerderheid halen.

https://www.thescottishsun.co.uk/new...olls-odds-win/

Dan ligt de weg open voor een nieuw onafhankelijkheidsreferendum en de daaruit volgende Schotse onafhankelijkheid.

De Vlaamsgezinden duimen ondertussen voor onze Schotse kameraden.

Go Scotland go go.

Vrijheideerst 6 mei 2021 13:59

Situatie is, voor de zoveelste keer, niet te vergelijken met Vlaanderen.

En je vergat de Schotse groenen nog, die in tegenstelling tot de SNP, de Euro wil invoeren om zo volledige economische onafhankelijkheid te bekomen.

Dadeemelee 6 mei 2021 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9671971)
Vandaag gaan de Schotten naar de stembus.

De kans is groot dat de Schotse onafhankelijkheidspartijen(SNP en Alba) de absolute meerderheid halen.

https://www.thescottishsun.co.uk/new...olls-odds-win/

Dan ligt de weg open voor een nieuw onafhankelijkheidsreferendum en de daaruit volgende Schotse onafhankelijkheid.

De Vlaamsgezinden duimen ondertussen voor onze Schotse kameraden.

Go Scotland go go.

Ik gun ze het, maar voor een referendum moet Boris toestemming geven en hij heeft al njet gezegd.

Vrijheideerst 6 mei 2021 15:06

Laat er geen twijfel over bestaan: ik gun het Alba ook. 8-)

Boduo 6 mei 2021 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9672035)
Ik gun ze het, maar voor een referendum moet Boris toestemming geven en hij heeft al njet gezegd.

Uiteindelijk zou een rechter beslissen.
Die heeft de toestemming van Boris niet nodig.

Vrijheideerst 6 mei 2021 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9672065)

Ah, staat dat al vast?

Witte Kaproen 6 mei 2021 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9671973)

En je vergat de Schotse groenen nog, die in tegenstelling tot de SNP, de Euro wil invoeren om zo volledige economische onafhankelijkheid te bekomen.

Ja hier zijn de Groene Belgicist ipv Vlaamsgezind :roll:

zo lang Groen aan de leiband van Ecolo blijft lopen

zullen ze nooit boven de 10% geraken in Vlaanderen.

Witte Kaproen 6 mei 2021 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9672035)

Ook zonder de toestemming van Boris zullen de Schotten hun referendum houden als de SNP en Alba de meerderheid behalen in het Schots Parlement.

Witte Kaproen 6 mei 2021 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9672065)

Boris heeft gen Guardia Civil tot zijner beschikking om de Schotse referendum kiezers tot moes te slagen.

quercus 6 mei 2021 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9671973)

Dat zou van de kant van de Schotse groenen niet zo verstandig zijn. De intrede in een andere munt vergt een lange voorbereiding. En verder, zelfs voor een onafhankelijk Schotland zal Engeland en Wales nog steeds een belangrijke afzetmarkt blijven. Dus ook het Pond zal belangrijk blijven voor de Schotten. Trouwens niet alle leden van de Europese Unie zijn toegetreden tot de Eurozone. Zweden en Denemarken alvast niet. Je zou je natuurlijk ook kunnen voorstellen dat de Schotten zouden opteren voor een eigen munt bv. een Schots Pond.

Vrijheideerst 6 mei 2021 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9672111)
Dat zou van de kant van de Schotse groenen niet zo verstandig zijn. De intrede in een andere munt vergt een lange voorbereiding. En verder, zelfs voor een onafhankelijk Schotland zal Engeland en Wales nog steeds een belangrijke afzetmarkt blijven. Dus ook het Pond zal belangrijk blijven voor de Schotten. Trouwens niet alle leden van de Europese Unie zijn toegetreden tot de Eurozone. Zweden en Denemarken alvast niet. Je zou je natuurlijk ook kunnen voorstellen dat de Schotten zouden opteren voor een eigen munt bv. een Schots Pond.

Ik denk ook wel dat de weg die de SNP bewandelt de correcte is. Maar het doet me toch plezier dat er ginder een groene partij ook volop de kaart van de onafhankelijkheid trekt.

Vrijheideerst 6 mei 2021 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9672089)
Ja hier zijn de Groene Belgicist ipv Vlaamsgezind :roll:

zo lang Groen aan de leiband van Ecolo blijft lopen

zullen ze nooit boven de 10% geraken in Vlaanderen.

De meeste volksnationalistische/regionalistische partijen zijn links he. ;-)

Witte Kaproen 6 mei 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 9672118)
De meeste volksnationalistische/regionalistische partijen zijn links he. ;-)

Links of rechts heeft geen belang voor mij ;

zo lang ze maar voor de Vlaamse onafhankelijkheid zijn.:-)

N-VA 6 mei 2021 16:38

De Schotten hebben hun kans gehad en hebben het verprutst, gaan ze nu om de tien jaar een referendum houden tot het lukt?

Ik gun het ze ook, ieder volk heeft recht op zelfbeschikking maar dan hadden ze hun kans meteen moeten grijpen.

quercus 6 mei 2021 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9672144)
De Schotten hebben hun kans gehad en hebben het verprutst, gaan ze nu om de tien jaar een referendum houden tot het lukt?

Ik gun het ze ook, ieder volk heeft recht op zelfbeschikking maar dan hadden ze hun kans meteen moeten grijpen.

Met het vorig referendum heeft de SNP geen meerderheid pro onafhankelijkheid gehaald. Naar ik gelezen heb zou het ook nu kantje-boordje worden.

Vrijheideerst 6 mei 2021 16:43

Citaat:

De omstandigheden zijn nu anders he.

Dadeemelee 6 mei 2021 16:53

Citaat:

De Britten hebben toen allerlei beloften gedaan die ze niet gehouden hebben. Oa dat ze nooit uit de EU zouden stappen.

N-VA 6 mei 2021 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9672164)
De Britten hebben toen allerlei beloften gedaan die ze niet gehouden hebben. Oa dat ze nooit uit de EU zouden stappen.

Het lag er toen al vingerdik op dat de Engelsen die beloftes snel zouden vergeten, de Schotten hebben zich toen serieus laten naaien.

Xenophon 6 mei 2021 17:46

Citaat:

Ik weet niet goed hoe we dat moeten begrijpen. Wie in het verleden niet onafhankelijk is geworden heeft nu geen recht meer op zelfbeschikking? Is dat uw punt?

Vrijheideerst 6 mei 2021 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA (Bericht 9672180)
Het lag er toen al vingerdik op dat de Engelsen die beloftes snel zouden vergeten, de Schotten hebben zich toen serieus laten naaien.

Ja, toen misschien. Dat is nu anders. Ze hebben de EU ook mee.

Boris zijn legacy zal zijn dat hij het VK niet kon bijeenhouden. :rofl:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be