Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   (Te) hoge wolkenkrabbers: loopt dit ooit fout af? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268310)

Den Ardennees 13 maart 2023 18:23

(Te) hoge wolkenkrabbers: loopt dit ooit fout af?
 
Om de zoveel tijd is er een nieuwe sjeik of Aziatische potentaat die laat weten dat hij de grootste wolkenkrabber in zijn rijkje wil bouwen. Of het nuttig is en/of technisch en financieel doenbaar, lijkt daarbij van ondergeschikt belang.

De vraag die ik me stel is dat er toch ooit een grens moet zijn aan de technische mogelijkheden? Je kan – denk ik – toch geen kilometershoog gebouw gaan zetten? Ik vraag me af of er niet ooit eens zo’n mega-wolkenkrabber gaat instorten. Het zou het symbolische einde zijn van de hoogmoed van sommige mensen.


kelt 13 maart 2023 19:41

Naar ik begrijp is de wolkenkrabber-technologie niet alleen in de toegepaste materialen maar ook in de fundamentele opbouwmethode nogal veranderd de laatste 100 jaar...Het lijkt wel of het ganse gebouw "hangt" aan een of meer extreem stijve- en diep gefundeerde kokers....

Technisch weet ik niet waar de grens zit,maar economisch is die grens ergens een jaar of 20 geleden al ver overschreden.Grote bedrijven bouwen ZULK geen dingen(meer)...Dit zijn prestigeprojecten waar een overheid (of een mecenas) een aanzienlijk deel van de kosten van opneemt ...Iedere stad van enige omvang wil een" skyline" blijkbaar maar mogen dan zelf de lappen ervoor helpen neerleggen...

De schoofzak 13 maart 2023 20:00

Theoretisch, vermoed ik, is er geen limiet. Al moet je de funderingen op en in de grond zo groot maken als de stad Antwerpen, en zo diep als onze staatsschuld. (neen, zo diep, da's niet mogelijk).
Maar financieel-economisch des te meer. Elke verdiepje hoger kost meer dan dat er net onder. En wat ga je ermee doen, met al die ruimte?

Universalia 13 maart 2023 21:08

Ik hoop dat men daar nooit een liftprobleem heeft zoals op huidig ogenblik in een hoogbouw te Sint-Niklaas dacht ik. :?

p.s.

De Toren van Babel...

Citaat:

Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en we zullen niet over de hele aarde verspreid raken.' Maar toen daalde de Heer af om te kijken naar de stad en de toren die mensen aan het bouwen waren.
:lol:

Dadeemelee 13 maart 2023 21:13

Ik zou niet in een (zelfs relatief laag) torengebouw wiillen wonen. Op de hogere verdiepingen bennje eraan als er een brand optreedt.

maddox 13 maart 2023 21:22

Dat zijn prestigeprojecten. Je kan dat vergelijken met de Pyramides, de Maanlandingen of met de Scheepslift van Strepy-Thieux.

Soms hebben dat soort van dingen nog nut ook, uitgezonderd technologie-demonstrators.

Micele 13 maart 2023 22:39

China legt de grens op 500 meter. En nog wat weetjes:

https://www.hln.be/buitenland/china-...teit~aff185ff/

patrickve 14 maart 2023 06:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10130450)
Ik zou niet in een (zelfs relatief laag) torengebouw wiillen wonen. Op de hogere verdiepingen bennje eraan als er een brand optreedt.

Je kan altijd uit het raam springen. Een mooie dood. Heerlijk spectakel, en zo goed als niet afzien.

kelt 14 maart 2023 06:49

In de roemruchte SF-boeken "Ringwereld" stonden- of zweefden ook zulke immense constructies.....
Ieder gebouw functioneerde feitelijk als een eigen autonome entiteit en voerde oorlog -,of dreef handel - met andere "gebouwen" ..

Zoveel mensen leven en werken reeds in bestaande gebouwen nu,dat ze al als een eigen soort gemeenschap functioneren...Voor zover mij bekend heeft nog geen zo een gebouw een "wijkstatus" laat staan een "gemeentestatus" gekregen .....wat ondertussen enigszins logisch zou zijn...

Herr Flick 14 maart 2023 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10130557)
Je kan altijd uit het raam springen. Een mooie dood. Heerlijk spectakel, en zo goed als niet afzien.

Ja ik twijfel ook of de impuls van uw huid en andere sensoren de tijd gaat hebben om uw hersenen te breiken alvorens die permanent uitgeschakeld worden.

Maar de flighttime is toch al rap een paar seconden, genoeg om uw broek vol te doen.

Herr Flick 14 maart 2023 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10130411)
Theoretisch, vermoed ik, is er geen limiet. Al moet je de funderingen op en in de grond zo groot maken als de stad Antwerpen, en zo diep als onze staatsschuld. (neen, zo diep, da's niet mogelijk).
Maar financieel-economisch des te meer. Elke verdiepje hoger kost meer dan dat er net onder. En wat ga je ermee doen, met al die ruimte?

Inderdaad, ik ben geen bouwkundige, maar ik denk ook dat de beperking eerder in de fundering zal zitten die X ton per vierkante cm moet kunnen hebben dan bij de uiteindelijke hoogte van de building.

De kranen die dat zetten , zetten zichzelf met een soort lift systeem. Dus de beperking zit daar eerder op de grote en gewicht van de kabel drum dan op de lengte van de kraan zelf.

Het oppompen wan water om op 2 km hoogte uw pieske door te sjasen, dat kan ook nog wel eens spannend worden. Misschien moeten ze zelf koeling in de afvoerbuizen om te voorkomen dat uw kakske van spicy arabian food van de avond ervoor geen vlam vat door de wrijvingsenergie.

Micele 14 maart 2023 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10130557)
Je kan altijd uit het raam springen. Een mooie dood. Heerlijk spectakel, en zo goed als niet afzien.

Er zijn er die maken er een hobby telkens van de hoogste gebouwen naar beneden te springen. Wat wil men meer? ;-)
Citaat:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/arti...ouw-afspringen

Voor wie parachutespringen nog niet spannend genoeg vindt, is er basejumping: springen van gebouwen, torens en bruggen. In Kuala Lumpur kunnen basejumpers deze week hun hart ophalen.

In de Maleisische hoofdstad vindt deze week namelijk de KL Tower International Jump plaats. Meer dan 100 deelnemers springen daarbij van de 380 meter hoge Kuala Lumpur Tower.

Zonder risico is het evenement niet. Basejumpen is een gevaarlijke sport, onder meer omdat de springer geen reserveparachute bij zich heeft. Ook bestaat de kans om gebouwen of objecten te raken.


De hoogste (dubbele) sprong zal wel in Dubai zijn, enjoy: 830 meter ofzo...
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=iD4qsWnjsNU

Burj Khalifa Pinnacle BASE Jump - 4K

Herr Flick 16 maart 2023 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10130783)
Er zijn er die maken er een hobby telkens van de hoogste gebouwen naar beneden te springen. Wat wil men meer? ;-)


De hoogste (dubbele) sprong zal wel in Dubai zijn, enjoy: 830 meter ofzo...

precies of dat die knielappen iets uitmaken, ...

Micele 16 maart 2023 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10131920)
precies of dat die knielappen iets uitmaken, ...

Denk jij echt dat die parachute niet open gaat? :roll:

Kijk eens goed waarvoor die kniebeschermers kunnen dienen:
Citaat:

https://www.dumpert.nl/item/100016230_43d64c8e

Basejumpen vanaf het balkon
(soms staan er meer wagens op die parking..., en hoe de windstoten komen weet je niet echt...)

Blijkbaar vangen die ook de schok wat op als je op het harde beton landt...
En de verlichtingspalen op de parking e.d. ...

Herr Flick 16 maart 2023 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10131988)
Denk jij echt dat die parachute niet open gaat? :roll:

Kijk eens goed waarvoor die kniebeschermers kunnen dienen:


(soms staan er meer wagens op die parking..., en hoe de windstoten komen weet je niet echt...)

Blijkbaar vangen die ook de schok wat op als je op het harde beton landt...
En de verlichtingspalen op de parking e.d. ...

De opmerking had te maken met het feit dat inderdaad als uw parachute niet open gaat die kniebeschermers niet veel uitmaken. Ge zit dan tot aan uw schouders in de grond. Of in het het geval van een betonnen plaat, nen overall met ne pooh of mushy goo.

Trouwens als ge met uw kniekes tegen een auto knalt met uw laatste meters to go aan uwe parashute, gaat ge u toch serieus zeer doen.

Micele 16 maart 2023 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10132019)
Trouwens als ge met uw kniekes tegen een auto knalt met uw laatste meters to go aan uwe parashute, gaat ge u toch serieus zeer doen.

..., zeker zonder kniebeschermers. (was je vergeten)

Herr Flick 16 maart 2023 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10132108)
..., zeker zonder kniebeschermers. (was je vergeten)

met ook, de laatste meters maken die gasten nog heel wat snelheid.

Micele 16 maart 2023 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10132180)
met ook, de laatste meters maken die gasten nog heel wat snelheid.

Van een relatief laag balkon moeten ze de verticale snelheid omzetten naar horizontale snelheid, neem ik aan.

Dus dat hangt van hun parachute en techniek af, en sowieso van de hoogte.

Duo-sprong start... (tandem base jump)
https://youtu.be/sCF-QXOrH9U?t=153
en zachte landing ... op haar poepje: (geen kniebeschermers nodig)
https://youtu.be/sCF-QXOrH9U?t=268

Landen op een lagere rotspiek, ideaal weer nodig: (om off-t af te sluiten ;-) )
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=pY52KlEVo_M

The Scariest Base Jump Landing I've Ever Done

patrickve 18 maart 2023 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10130616)
Inderdaad, ik ben geen bouwkundige, maar ik denk ook dat de beperking eerder in de fundering zal zitten die X ton per vierkante cm moet kunnen hebben dan bij de uiteindelijke hoogte van de building.

Vandaar het concept van piramide he :-)

patrickve 18 maart 2023 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10130616)
Het oppompen wan water om op 2 km hoogte uw pieske door te sjasen, dat kan ook nog wel eens spannend worden. Misschien moeten ze zelf koeling in de afvoerbuizen om te voorkomen dat uw kakske van spicy arabian food van de avond ervoor geen vlam vat door de wrijvingsenergie.

Rechttoe-rechtaan 200 bar op de buizekes in de kelder :-) Maar je zou verwachten dat men een etappen systeem heeft, zowel omhoog als omlaag he: Je pompt telkens 100 meter hoger, dat is 10 bar, nog te doen, en daar pompt ge het water in een reservoir dat "open" is, en dus terug aan 1 bar komt. Vandaar pompt ge weer 100 meter hoger, en weer moet de pomp maar 10 bar leveren.

Omgekeerd ook: uw kakske valt 100 meter lager in een bak, komt daar tot rust, en valt dan weer een beetje later, door een tweede pijp, nog 100 meter lager, in een volgende bak. En zo voort.

Want inderdaad, mocht het 1 lange pijp zijn, die op het 2de verdiep verstopt zit, dan zou ik niet naar de wc willen gaan op het derde verdiep, als er ene op het 700ste verdiep zijn kakske doorsjast op dezelfde pijp :-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be