Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Geen hete herfst bij de NMBS maar een hete lente. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226633)

Patrick M. 11 december 2015 16:46

vrijheideerst, ik heb u toch geantwoord. Kijk maar naar nummer 59.

Athelas 11 december 2015 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926132)
Athelas, uw redenering klopt nog altijd niet want u telt daar 13 kredietdagen bij maar om die 13 kredietdagen per jaar te krijgen moet ik werken.
En die 35 kredietdagen die alle werknemers van de NMBS achter staan, daar hebben we voor gewerkt.
Gemakkelijk uitleg te geven door personen die nooit een week-end moeten werken.

Wel natuurlijk moet je voor die kredietdagen werken. Maar als je die dagen op neemt, dan werk je die 10m ook niet langer op die dagen want je bent thuis. Beetje hetzelfde als adv dagen. Als je 1 ADV dag krijgt per maand voor 40u te werken per week, dan zal je op die 1 dag normaal ook 8 uur gewerkt hebben normaal ipv 7u36 maar je doet noch 7u36 of 8 maar 0.

Ik kan wel tellen, daarvoor hoef ik geen weekends te werken. Dat gezegd zijnde heb ik ook al in shiften gewerkt (ook op nieuwjaar bvb). Ik weet ook wel hoe die systemen werken. Mijn rekening gaat er wel van uit dat je je verlofdagen kan opnemen. Indien dat niet kan en je staakt/voert actie voor meer personeel/openemen van verlof, dan zal ik dat ook steunen.

Patrick M. 11 december 2015 17:27

We kunnen de kredietdagen niet opnemen want bijna alle NMBS werknemers staan 35 kredietdagen achter van vorige jaren.Tel maar uit aan 13 kredietdagen per jaar.
Ik heb het al geschreven : in mijn geval sta ik
35 kredietdagen van vorige jaren
14 dagen verlof 2015
36 cv's van zaterdagen te werken in 2015
rusten van zondagen te werken in 2015
achter. Ze kunnen mij deze dagen niet geven want er is personeelstekort bij het werkvolk bij de NMBS en ik behoor tot dat werkvolk.
En wat gaat de volgende beslissing zijn?
Dagen die ze ons niet kunnen geven uitbetalen en daar 50% belastingen op betalen?
maw, de helft van de dagen opgeven.
Het arbeidsreglement zegt dat we tenminste 1 vrij week-end per maand moeten hebben, in september 2015 ben ik juist 1 zaterdag in het week-end thuis geweest.
De andere zaterdagen en alle zondagen in die maand gewerkt.
En waar ik werk telt dit voor iedere persoon bij het werkvolk.

Zwitser 11 december 2015 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926267)
We kunnen de kredietdagen niet opnemen want bijna alle NMBS werknemers staan 35 kredietdagen achter van vorige jaren.Tel maar uit aan 13 kredietdagen per jaar.
Ik heb het al geschreven : in mijn geval sta ik
35 kredietdagen van vorige jaren
14 dagen verlof 2015
36 cv's van zaterdagen te werken in 2015
rusten van zondagen te werken in 2015
achter. Ze kunnen mij deze dagen niet geven want er is personeelstekort bij het werkvolk bij de NMBS en ik behoor tot dat werkvolk.
En wat gaat de volgende beslissing zijn?
Dagen die ze ons niet kunnen geven uitbetalen en daar 50% belastingen op betalen?
maw, de helft van de dagen opgeven.
Het arbeidsreglement zegt dat we tenminste 1 vrij week-end per maand moeten hebben, in september 2015 ben ik juist 1 zaterdag in het week-end thuis geweest.
De andere zaterdagen en alle zondagen in die maand gewerkt.
En waar ik werk telt dit voor iedere persoon bij het werkvolk.

Mischien is de oplossing om inderdaad weer terug naar een 40 urige werkweek te gaan, en gewoon meer loon te betalen.
Dat heeft men zo bij de SBB gedaan. Daar is de werkweek zelfs 41 uur. En men gaat er ten vroegste met 63 op pensioen...

Jan van den Berghe 11 december 2015 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926172)
Ik werk acht uur per dag, soms zeven dagen op rij.
Als ik toch een werkweek van maar 5 dagen heb dan werk ik 5X8 uren = 40 uren.
Als ik het gemiddelde van een maand neem dan werk ik meer dan 40 uren per week.

Correctie: u bent acht uur per dag aanwezig. En af en toe moet u werken. Als ik zie wat die gele mannetjes aan het spoor maar doen, tja... Je ziet ze langs of op het spoor staan met een hele groep, maar dan zie je er nauwelijks twee werken.

Jan van den Berghe 11 december 2015 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7923719)
Achterban verwerpt de onderhandelingen bij de NMBS.
Dus ipv een hete herfst(die er spijtig genoeg niet is) wordt het
misschien een hete lente?
Ik hoop van wel, dan kunnen we nog eens een BBQ'ke doen en pinten drinken.

Achterban? U bedoelt de vakbonden. Daarom is het goed dat de NMBS het financieringssysteem voor de vakbonden opzegt. Als de vakbonden chanteren, mag de NMBS dat ook doen. Rook die vakbonden maar eens leeg, Cornu!

Patrick M. 11 december 2015 18:16

Ik ben niet 8 uur aanwezig, ik werk 7h40 en ik heb 20 minuten pauze om te eten.
En natuurlijk staan die mannekes in het geel langs het spoor als de trein er rijdt of moeten die mannekes dan in het spoor gaan staan.
En ik loop niet langs het spoor, ik werk op een perron.
Zo kan ik ook zeggen dat leraars als ze toezicht hebben op de speelplaats er ook een beetje lopen en aanwezig zijn.
Wat was er ook al weer gezegd door die ex-leraar die in pensioen was?
Ah ja, niet veel uren gewerkt, veel vrije tijd en veel van de wereld gezien tijdens mijn verlof en 22 uur per week werken.

Patrick M. 11 december 2015 18:20

Zwitser, daar kan ik mee instemmen;
41 uur per week werken en betaald worden.
En tot 63 jaar werken ook.

Tavek 11 december 2015 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7926173)
En toen werd het vlijmstil ;-)

Als het er boenk op zit, is iedereen stil.

Tavek 11 december 2015 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926267)
We kunnen de kredietdagen niet opnemen want bijna alle NMBS werknemers staan 35 kredietdagen achter van vorige jaren.Tel maar uit aan 13 kredietdagen per jaar.
Ik heb het al geschreven : in mijn geval sta ik
35 kredietdagen van vorige jaren
14 dagen verlof 2015
36 cv's van zaterdagen te werken in 2015
rusten van zondagen te werken in 2015
achter. Ze kunnen mij deze dagen niet geven want er is personeelstekort bij het werkvolk bij de NMBS en ik behoor tot dat werkvolk.
En wat gaat de volgende beslissing zijn?
Dagen die ze ons niet kunnen geven uitbetalen en daar 50% belastingen op betalen?
maw, de helft van de dagen opgeven.
Het arbeidsreglement zegt dat we tenminste 1 vrij week-end per maand moeten hebben, in september 2015 ben ik juist 1 zaterdag in het week-end thuis geweest.
De andere zaterdagen en alle zondagen in die maand gewerkt.
En waar ik werk telt dit voor iedere persoon bij het werkvolk.

Simpel op te lossen:38 urige werkweek zoals een ander.

Wapper 11 december 2015 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7926685)
Simpel op te lossen:38 urige werkweek zoals een ander.

2!
En optioneel die kredietdagen laten uitbetalen ipv ze op te nemen, dan is dat eeuwig gezever over verlofachterstand ook gedaan.
Ik weet niet of ze nu nog bestaat, maar die regeling waar - dixit mijn NMBS buurman - iedereen "recht" had op 12 ziektedagen per jaar, en die bij niet-opname levenslang mocht opsparen en zo voor zijn pensioen een jaar of meer betaald verlof kon nemen: opzouten!

Jan van den Berghe 11 december 2015 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926400)
Ik ben niet 8 uur aanwezig, ik werk 7h40 en ik heb 20 minuten pauze om te eten.

Ja, ik weet wel dat de gele mannetjes "werken" nogal flexibel invullen. Met vijf staan kijken, terwijl er twee werken... Iedereen die werken aan het spoor ziet, kan dit steeds weer opnieuw vaststellen. Onlangs ook weer gezien in Brussel-Noord waar ze aan de wissels aan het werken waren.

Jan van den Berghe 11 december 2015 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926400)
Zo kan ik ook zeggen dat leraars als ze toezicht hebben op de speelplaats er ook een beetje lopen en aanwezig zijn.

Alleen zitten de toezichten niet in onze lesopdracht, maar wel in de schoolopdracht. Dat is nu het grote verschil.

vlijmscherp 11 december 2015 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7926172)
Ik werk acht uur per dag, soms zeven dagen op rij.
Als ik toch een werkweek van maar 5 dagen heb dan werk ik 5X8 uren = 40 uren.
Als ik het gemiddelde van een maand neem dan werk ik meer dan 40 uren per week.

Die je dan mag recupereren. Ik werk vaak meer dan 45 uren per week, zonder te recupereren.

Zwitser 12 december 2015 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7926775)
Ja, ik weet wel dat de gele mannetjes "werken" nogal flexibel invullen. Met vijf staan kijken, terwijl er twee werken... Iedereen die werken aan het spoor ziet, kan dit steeds weer opnieuw vaststellen. Onlangs ook weer gezien in Brussel-Noord waar ze aan de wissels aan het werken waren.

Men kan natuurlijk ook doen zoals in Nederland of het VK: Als er aan een wissel gewerkt moet worden leg je de hele lijn (in dit geval dus heel Brussel Noord) stil, en verplicht je alle reizigers om vervangbussen te nemen.
Dan heb je die uitkijkers inderdaad niet nodig...

vlijmscherp 12 december 2015 09:23

de vakbonden hebben nog 1 strohalm om zich terug in de gratie van de publieke opinie te wringen: de minimale dienstverlening die de regering zou opleggen.

Als de regering dat doet, is de kans zeer groot dat er op die stakingsdagen een immense chaos komt met veel reizigers die zich gaan bedrogen voelen door de regering. Als de vakbonden dan een klein beetje goed communiceren, winnen ze een beetje geloofwaardigheid terug bij een aantal mensen.

HRobin 12 december 2015 10:26

Iets meer detail : hiervoor willen spoorbonden staken

Citaat:

En dan staan van onderstaande lijst enkel de eerste drie voordelen ter discussie.

2 feestdagen voor de prijs van 1
Als een feestdag in het weekend valt, krijgt het spoorpersoneel twéé vrije dagen in de plaats.

Recup verdienen als je ziek bent
Omdat sommige personeelsleden langer werken dan de voorziene 36 uur per week, krijgt iedereen 13 recupdagen per jaar. Alleen verdienen ze die óók als ze ziek of afwezig zijn.

Te laat komen is ook werken
Wie laattijdig arriveert door een vertraging, heeft officieel toch gewerkt.

Sporten tijdens diensturen
Vrijetijdsactiviteiten die 'erkend worden' door de NMBS - bijvoorbeeld deelname aan een sportevenement - mogen in bepaalde omstandigheden worden uitgeoefend tijdens de diensturen.

Rit naar refter wordt betaald
Voor administratief personeel dat in het bedrijfsrestaurant wil eten maar niet in dat gebouw werkt, geldt de tocht daarnaartoe ook als werktijd.

Chef geeft loon door tijdens verlof
Als een bureauchef met vakantie gaat, krijgt de onderbureauchef gedurende die periode zijn loon. Ook al doet die enkel z'n eigen job.
Vasthouden aan dat eerste punt vind ik je reinste waanzin.

Punt twee snap ik niet zo goed: omdat sommigen meer dan 36 uur per week werkt, krijgt iedereen

Punt drie is dan ook weer te zot om los te lopen: je moet als werknemer maar rekening houden met eventuele drukte tijdens woon-werkverkeer.

Punt vier = :lol:

Punt vijf = kan ik nog inkomen, maar da's dan afhankelijk van de duur van die rit.

Punt zes: snap ik ook niet zo goed.

Voor mij mogen volgende punten zeker op de wip: 1 / 3 / 4 / 5.

Athelas 12 december 2015 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 7927073)
Iets meer detail : hiervoor willen spoorbonden staken



Vasthouden aan dat eerste punt vind ik je reinste waanzin.

Punt twee snap ik niet zo goed: omdat sommigen meer dan 36 uur per week werkt, krijgt iedereen

Punt drie is dan ook weer te zot om los te lopen: je moet als werknemer maar rekening houden met eventuele drukte tijdens woon-werkverkeer.

Punt vier = :lol:

Punt vijf = kan ik nog inkomen, maar da's dan afhankelijk van de duur van die rit.

Punt zes: snap ik ook niet zo goed.

Voor mij mogen volgende punten zeker op de wip: 1 / 3 / 4 / 5.

Punt 1 is zowat het enigste logisch volgens mij. Als een feestdag in de privé in het weekend valt, dan krijg je 1 extra dag verlof. Als je die dag dan werkt, krijg je vermoedelijk je feestdag + je dag van het weekend. Als je niet werkt op die dag, dan is 1 voldoende, net zoals de privé.


Recup verdienen als je ziek bent, snap ik ook wel. Ik vermoed dat dit is om de administratie eenvoudig te maken. Plus één dag of twee ziek zijn, verlaagt je bijdrage voor die dag recup niet heel erg veel. Ben je echt langdurig ziek, dan is dat een andere zaak.

Te laat komen is ook werken
Wie laattijdig arriveert door een vertraging, heeft officieel toch gewerkt.

Dit is absurd tenzij je die uren moeilijk kan inhalen omwille van de aard van je job. Een kantoorjob, kan makkelijk verloren tijd inhalen door langer te werken of verloren tijd te spreiden. Rijd je met een trein, dan is dat al moeilijker denk ik dan.

Sporten tijdens diensturen
Vrijetijdsactiviteiten die 'erkend worden' door de NMBS - bijvoorbeeld deelname aan een sportevenement - mogen in bepaalde omstandigheden worden uitgeoefend tijdens de diensturen.

Dit is gewoon idioot.

Rit naar refter wordt betaald
Voor administratief personeel dat in het bedrijfsrestaurant wil eten maar niet in dat gebouw werkt, geldt de tocht daarnaartoe ook als werktijd.

Idem: absurd.

Chef geeft loon door tijdens verlof
Als een bureauchef met vakantie gaat, krijgt de onderbureauchef gedurende die periode zijn loon. Ook al doet die enkel z'n eigen job.

Absurd.

Er zijn zaken die voor sommige diensten te verdedigen vallen maar iedereen krijgt precies zomaar dezelfde voordelen, of ze die nu nodig hebben of niet. Lijkt mij ook niet eerlijk om zomaar recup te krijgen als je effectief 36 uur werkt. Enkel mensen die effectief meer uren werken hebben daar recht op. Met zo'n voordelen moet je in de privé niet afkomen.

Vrijheideerst 12 december 2015 14:17

Maar het is in het belang van den reiziger hoor :magniet:

Patrick M. 12 december 2015 17:13

Punt 1 : 2 feestdagen voor de prijs van 1.
Alleen als je die zondag ook werkt krijgt je een 'rust' terug en 1 feestdag is dus maar 1 dag want je hebt die dag gewerkt.
Punt 2 : recup ook als je ziek bent maar per 5,6 dagen ziek zijn krijg je 1 cv en 1 rust weiniger.
Punt 3 : te laat komen is werken. Als je de trein neemt om te 'gaan' werken bij de NMBS en de trein is te laat dan is het toch de fout van uw werkgever(NMBS) dat je te laat bent.
Punt 4 : sporten tijdens uw diensturen. Telt alleen maar als je in een dagdienst werkt en wie werkt er het meeste in de dagdiensten? De bazen op hun bureau.
Punt 5 : Rit naar refter word aanzien als werken. ook weeral als je in een dagdienst staat en dus weeral meer voor de bazen van toepassing.
Punt 6 : Chef geeft loon door tijdens verlof. Dat noemt men hoger bediening en dit heb ik al aangekaart.28€ premie per dag voor een onderchef die de dienst van de ROR doet en nog meer premie per dag voor een adjunct die de dienst doet van 1 ste adjunct,
maar 8 € premie voor de werkman(rangeerder) die de dienst doet van 1 ste assistent klanten is een probleem.
Zoals ik hier al dikwijls gezegd hebt, alles voor de bazen en niks voor de werkman of werkvrouw.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be