Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Neonazi herdenking in Wunsiedel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=463)

Sinistra 2 september 2002 22:48

Op 17 augustus herdachten bijna 3000 militanten Rudolf Hess in het Duitse Wunsiedel. Onder de deelnemers waren ook ruime delegaties uit Vlaanderen, Nederland, Scandinavië en Italië.

De ongeveer 400 tegenbetogers van voornamelijk autonomen en AFA-leden werden door de ordediensten voor hun veiligheid vakkundig weggehouden van de herdenking.

Wat vinden jullie ervan????

DavidVdB 3 september 2002 00:58

De informatie over deze herdenking kan als louter informatief aanvaard worden. Uw Rudolf Hess lied heb ik wel moeten verwijderen.

Pieterjan 3 september 2002 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lonsdale
Vlaams


Schandalig, hiermee heeft Vlaanderen geen betrokkenheid!!!

Supe®Staaf 3 september 2002 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lonsdale
Vlaams


Schandalig, hiermee heeft Vlaanderen geen betrokkenheid!!!

Tjsa Pieterjan.

Als je de verheerlijking van dergelijke 'festiviteiten' en wat ermee samenhangt, door 'vlaamsnationalisten' op sommige fora eens overloopt, dan mag het niet verwonderlijk zijn dat de vlaamse beweging door de meesten nog vaak met bruine fasco-blubber geässocieerd wordt.
Voor mijn part mogen ze het posten, het ruikt niet naar gas, en ik weet graag met wie ik vandoen heb, zelfs in het virtuele forumwereldje.

Besef echter goed welke aanhang je aan je slippen krijgt, wanneer je je voor bepaalde politieke karretjes laat spannen. Daartegenover is mijn belgische vlagje en loyauteit aan de door u zo verguisde koning slechts een onschuldig vermaak...........

Sinistra 3 september 2002 13:52

Voor vélén neonazi's is Hess wel een held. Tenslotte was hij 1 van de vooraanstaande SS-ers die vrede wou sluiten met de Britten maar dat kost hem ze'n vrijheid. Hij overleedt in 1987 geloof ik , in de Spandau-gevangenis in Duitsland.

Pieterjan 3 september 2002 17:40

N-VA steunt ETA?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
De Spaanse overheid heeft het Baskisch nationalisme vogelvrij verklaard. De Spaanse regering tracht élke uiting van Baskisch autonomiestreven te criminaliseren door het op één hoopje te gooien met het ETA-geweld. Baskische journalisten (o.a. onderzoeksjournalist Pepe Rei) en media (o.a. dagblad Egin en radiostation Egin Irratia) worden vervolgd. Diverse basisbewegingen (Ekin, Haika, Gestorak, Askatasuna en Segi) worden zonder enige vorm van proces buiten de wet gesteld. Rekeningen van AEK (avondscholen voor Baskisch taalonderwijs) en Herriko Tabernak (lokalen van de Baskische beweging) worden geblokkeerd. Daarnaast bevestigen rapporten van mensenrechtenorganisaties als Amnesty International dat folterpraktijken in Spaanse commissariaten en gevangenissen schering en inslag blijven.

Met de " Ley de partidos" (wet op de partijen) wil Madrid nu de Baskische partij Batasuna buiten de wet stellen. Alle Baskische partijen, inclusief de gematigde PNV en EA, protesteerden heftig tegen deze werkwijze samen met o.a. de Catalaanse en Gallicische nationalisten, de Baskische vredesbeweging en bisschoppen.

In deze context ondertekenen de N-VA parlementsleden Jan Loones en Kris van Dijck een internationale petitie 'For the variety of political ideas' tegen de illegalisering van Batasuna. Vlaams parlementslid Kris van Dijck had hieromtrent recent nog een overleg met vertegenwoordigers van PNV en EA. Ook internationale bekendheden als gewezen Italiaans president Cossiga en Argentijns winnaar van de Nobelprijs voor de vrede Adolfo Perez Esquivel ondertekenden de petitie.

Zoals een legitieme eis naar zelfbestuur geen excuus kan zijn voor het ETA- terrorisme, kan de strijd tegen het terrorisme noch het Spaans EU-lidmaatschap een vrijgeleide zijn om ongestoord een volledige onafhankelijkheidsbeweging te illegaliseren.

Een geweldloze, democratische uitweg voor het conflict kan volgens Loones en Van Dijck enkel gevonden worden aan de hand van een politiek overleg naar analogie van het Noord-Ierse voorbeeld. Loones en Van Dijck veroordelen het blinde geweld van de ETA en het schuldig zwijgen van bepaalde Baskische organisaties, maar evenzeer de blinde en contraproductieve repressie van de Spaanse overheid. Er bestaat nog steeds een voedingsbodem én steun voor de ETA-acties. De Spaanse repressie versterkt enkel deze voedingsbodem en creëert nieuwe rekruten.

Loones en Van Dijck roepen alle Vlaamse politieke partijen op om niet langs de kant te blijven staan en in de diverse parlementen de vraag naar een écht vredesproces met respect voor het democratisch zelfbeschikkingsrecht van de Basken te ondersteunen. Dat is veel productiever dan het goedkeuren van een nieuw arsenaal repressieve maatregelen en alleszins ethischer dan het laten sollen met democratische basisrechten.

En in welke mate dragen de maoïstische rebellen de sympathie van de N-VA weg???

Otto 16 september 2002 20:23

Rudolf Hess maakte deel uit van het smerige Nazi-Duitsland die in heel europa een massaslachting hebben bewerkstelligd. Het is een grote schande dat er nederlanders op de herdenking waren, zij zijn hun staatsburgerschap niet waard en nemen wat mij betreft de eerste trein naar hun geliefde derde Rijk. Zijn deze smerige landveraders vergeten wat de nazis in Rotterdam, Putten, en andere gebieden in Europa hebben gedaan??

Eert liever echte helden, zoals deze.


Jan van den Berghe 16 september 2002 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Eert liever echte helden, zoals deze.


Churchill, een echte held?

Blijkbaar bent u niet zo goed op de hoogte van al de onverkwikkelijkheden die Churchill allemaal op zijn actief heeft geschreven in WO II.

http://www.fpp.co.uk/books/Churchill/index.html

Churchill was bij de overwinnaars; dat is al. Maar dat maakt hem nog niet tot een held.

Otto 16 september 2002 20:44

In ieder geval beter dan Hess lijkt me zo.

Dan maar een zeeheld.


Jan van den Berghe 16 september 2002 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otto
In ieder geval beter dan Hess lijkt me zo.

Het gaat er niet om de een "beter" te achten dan de andere. Churchill noch Hess zijn in mijn ogen helden. En misschien heeft Churchill zich een mooi aureool kunnen aanmeten, maar dat neemt niet weg dat hij even machtswellustig en wreed was als bepaalde van zijn tegenstrevers. Maar om die aspecten van de (ongekende) Churchill te ontdekken, raad ik u echt het boek van Irving te lezen.

de moralist 16 september 2002 23:20

Die drieduizend betogers hadden eigenlijk moeten leven in hun glorieperiode om eens werkelijk te weten te komen met wie zij hun ideeën delen. Ik vraag me dan af hoeveel van die mannetjessputters er nog bij die aanhangers zouden meezeulen. De tegenbetogers zijn niet altijd het linkse schorem maar ook mensen,zoals ik,die vrede en verdraagzaamheid hoog in de vaandel dragen.Indien ik niet verdraagzaam zou zijn mag je ervan gerust zijn dat ik je hoofd zou volschelden. Maar dat hoeft niet omdat ik er zeker van ben dat u een goed mens bent maar een verkeerde en onverdraagzame opinie op na houdt.Stel je eigen meer vragen over hoe,wie ,wat en waarom om tot een diepzinnig besluit tekomen en als je tot een besluit komt begin opnieuw en wanneer er geen argumenten meer zijn dan pas kan je spreken over een vaste overtuiging. Een groot wijsheer ten tijde van de Grieken stelde zich zelf nog vragen net voor zijn doodstraf.

Pelgrim 18 september 2002 15:45

Mag ik eens vragen, wie is in godsnaam Rudolf Hess????

Als u dan toch met helden begint, Gandhi heeft altijd mijn grote voorkeur gehad. Die heeft namelijk alle kenmerken van een échte held.

Vincent 18 september 2002 18:18

Als rechtse democratische liberaal in hart en nieren is wat er in het nazitijdperk gebeurd is - waarbij Rudolf Hess een belangrijke rol speelde - onaanvaardbaar. Ik ontken niet dat het jodendom een gevaar vormde voor de vrede in Europa, zoals ook nu de islam doet maar de oplossing die Hitler, Himmler, Von Ribbentrop, Hess,... voor ogen hadden is ronduit verwerpelijk. Niemand kan zo'n gruweldaden goedkeuren, laat staan op uitgebreide schaal herdenken. De echte helden van Europa zijn mensen als Vaclav Havel die Oost-Europa eind jaren '80 en begin jaren '90 uit de communistische klauwen bevrijd hebben.

Pelgrim 18 september 2002 20:20

Vaclav Havel? Held? Hebt u ooit de beelden gezien van de betogingen van solidarnosk, waar expliciet werd geroepen 'joden buiten!' en meer van dat moois.

Oost Europa is misschien verlost van een dictatoriaal regime, maar nu heeft Oost Europa niets meer, zelfs niet de voorzieningen die ten tijde van de communisten wel bestonden. Vroeger hadden ze geen vrijheid. Nu hebben ze niets meer. Het is maar wat u bevrijd zijn noemt.

de moralist 18 september 2002 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Vaclav Havel? Held? Hebt u ooit de beelden gezien van de betogingen van solidarnosk, waar expliciet werd geroepen 'joden buiten!' en meer van dat moois.

Oost Europa is misschien verlost van een dictatoriaal regime, maar nu heeft Oost Europa niets meer, zelfs niet de voorzieningen die ten tijde van de communisten wel bestonden. Vroeger hadden ze geen vrijheid. Nu hebben ze niets meer. Het is maar wat u bevrijd zijn noemt.

Nu hebben ze de vrijheid om armoede te hebben en hun criminelen op konolisatie te sturen.Joden,zigeuners,homo's en anderen zgn marginalen(??????) zijn altijd het slachtoffer van hun eigen armoede,haat,en andere geweest en dit als suggoraat voor hun woede,afkeer of wat het ook moge zijn.Een duidelijk voorbeeld van zwakte en lafheid. Een paar crimininelen,gewiekste en tot op het bot niet zuivere zakenlui hebben in de jaren('30) maximaal misbruik gemaakt van de joden als de fout van de slechte economie. Waar het totaal anders lag. Dan is het gemakkelijk om een bepaalde volksgroep een slachtoffer rol in te duwen,het volk opjutten en dan op een laffe manier weerwraak te nemen. Diegenen die deze crimineel voor het mensdom vereren en eren zijn even grote criminelen. Gebasseerd op foute en verkeerde oordelen tov andere bevolkingsgroepen ,kwa ras of politieke gedachte,hebben ze een bepaalde visie gekregen die idem dito gelijkt aan de nazisten en faschisten tijdens de tweede wereld oorlog. Wanneer de maatschappij zich democratisch wil behouden moeten dergelijke mensen als een groot gevaar voor de mensheid aanzien worden.Daarmee moet men niet altijd de joden,zigeuners en anderen hun mentaliteit ,gedrag en doeningen goedkeuren. Maar daarvoor moeten de diverse regeringen van over de ganse wereld goede maatregelen treffen om exsessen te verbieden.

Vincent 19 september 2002 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Vaclav Havel? Held? Hebt u ooit de beelden gezien van de betogingen van solidarnosk, waar expliciet werd geroepen 'joden buiten!' en meer van dat moois.

Oost Europa is misschien verlost van een dictatoriaal regime, maar nu heeft Oost Europa niets meer, zelfs niet de voorzieningen die ten tijde van de communisten wel bestonden. Vroeger hadden ze geen vrijheid. Nu hebben ze niets meer. Het is maar wat u bevrijd zijn noemt.

U bent blijkbaar mis geinformeerd. Vaclav Havel is wel degelijk de held die Tsjechoslowakije in een periode tussen de Praagse Lente van Dubcek in 1968 en de Fluwelen Revolutie in 1989 bevrijd heeft van communistische dictators als Husak en Urbanek die de mensenrechten op uitgebreide schaal schonden. Havel heeft ook niets maar dan ook niets te maken met Solidarnocst. Die vakbondsorganisatie was actief in Polen en gesticht door Lech Walesa, een man die ik pertinent afkeur want nadat hij de macht van Jaruzelski had overgenomen in Polen gaf hij zich over een corruptie en andere illegale (politieke) praktijken. Of ze daadwerkelijk ooit riepen: joden buiten, weet ik niet maar één ding staat vast: Havel heeft dit nooit of te nimmer gedaan, laat staan opgeroepen tot geweld (zie FLUWELEN revolutie). Als ik Oost-Europeanen hoor dan klagen ze indertijd. Op Tsjechië en Polen na zijn het stuk voor stuk erg arme landen. Die mensen beseffen echter maar al te goed dat hun vrijheid veel meer waard is dan het onmenselijke leed dat hen onder het communisme werd aangedaan. Dat ze in die tijd genoeg voedsel, medische hulp,... hadden is een fabeltje, dat weet u net zo goed als ik. Die collectiviteit was natuurlijk op bepaald vlak voor bepaalde mensen gunstig, maar het meerendeel had het slechter dan nu. Dictators als Zhivtov, Jaruzelski, Honecker, Ceausescu, Husak en ik kan nog lang doorgaan voerden een waar terreurbewind waar NIEMAND onder wil of kan leven. Leve Havel! Leve de democratie!

Pelgrim 21 september 2002 07:30

Ik was inderdaad even namen door elkaar aan het halen, mijn excuses.

luc broes 21 september 2002 11:08

Laat Rudolf Hess aan de historici. Hij is in ieder geval onlosmakelijk verbonden met het verwerpelijk naziregime, de gruwelen van concentratiekampen en de oorlog.
Dat de kinderen van Hess trachten aan te tonen dat hun vader ergens ook goede bedoelingen had kan ik nog begrijpen, maar dat Vlamingen die herdenking bijwonen vind ik ziekelijk en aartsdom.
Als men hersens heeft en behoefte aan een vredestichter dan is inderdaad Gandhi een voorbeeld om naar op te kijken.

Sinistra 22 augustus 2004 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Laat Rudolf Hess aan de historici. Hij is in ieder geval onlosmakelijk verbonden met het verwerpelijk naziregime, de gruwelen van concentratiekampen en de oorlog.
Dat de kinderen van Hess trachten aan te tonen dat hun vader ergens ook goede bedoelingen had kan ik nog begrijpen, maar dat Vlamingen die herdenking bijwonen vind ik ziekelijk en aartsdom.
Als men hersens heeft en behoefte aan een vredestichter dan is inderdaad Gandhi een voorbeeld om naar op te kijken.

Waren er trouwens dit jaar Vlamingen aanwezig?? Ik denk wel dat er zich onder die 3.500 hardcore fascisten zich wel wat leden van Wolf's Kussé's groenrechts aanwezig waren??

All by all, ziekelijk om een nazi-kopstuk als Rudolf Hess te herdenken, maar toch weeral treffend dat de linkse fascisten van de AFA het wéér nodig vonden om het straatmeubilair af te breken om de rechtse tegenstanders mee te bekogelen :roll: typisch links zeker???

Seba 23 augustus 2004 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Laat Rudolf Hess aan de historici. Hij is in ieder geval onlosmakelijk verbonden met het verwerpelijk naziregime, de gruwelen van concentratiekampen en de oorlog.
Dat de kinderen van Hess trachten aan te tonen dat hun vader ergens ook goede bedoelingen had kan ik nog begrijpen, maar dat Vlamingen die herdenking bijwonen vind ik ziekelijk en aartsdom.
Als men hersens heeft en behoefte aan een vredestichter dan is inderdaad Gandhi een voorbeeld om naar op te kijken.

mooi gezegd Luc. Op de Nederlandse televisie heb ik ooit eens een reportage gezien over een joodse vrouw wiens bijna ganse familie was uitgeroeid in de concentratiekampen, en zij ging dan met een klein groepje sympathisanten proberen invloed uit te oefenen in een grote neo-nazibetoging ergens in Duitsland. Het was echt schrijnend om te zien hoe die vrouw instortte van verdriet omwille van zoveel onwetendheid van die skinheads...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be