Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De Vlaggenstrijd. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239780)

Dadeemelee 20 juli 2017 09:29

De Vlaggenstrijd.
 
Op 11 juli heb ik 1 Vlaamse vlag aan een huis gezien.

Benieuwd wat het morgen zal zijn. Post hier uw bevindingen :)

Skobelev 20 juli 2017 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493446)
Op 11 juli heb ik 1 Vlaamse vlag aan een huis gezien.

Benieuwd wat het morgen zal zijn. Post hier uw bevindingen :)

Mijne maat heeft zelfs een doosje (met drie) pralines gekregen omdat zijn leeuw aan de gevel hing. :roll:
Fuck VL, fuck B, fuck EUR. :fist:

HRobin 20 juli 2017 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493446)
Op 11 juli heb ik 1 Vlaamse vlag aan een huis gezien.

Benieuwd wat het morgen zal zijn. Post hier uw bevindingen :)

Ik zie nog steeds een groot aantal Jupiler, Coca-Cola en andere promotie-vlaggen hangen. Die zijn ondertussen al ferm verkleurd en zijn vervallen tot wat ze behoren te zijn: vuile vodden ;-)

fox 20 juli 2017 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493446)
Op 11 juli heb ik 1 Vlaamse vlag aan een huis gezien.

Benieuwd wat het morgen zal zijn. Post hier uw bevindingen :)

Emo-nationalisme is inderdaad gebruikelijker bij Belgicisten. Begrijpelijk, want rationeel gezien is er weinig om mee te werken. Dan vallen ze maar terug op een vlag, een relict uit de tijden van de veldslagen.

Truder 20 juli 2017 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8493463)
Emo-nationalisme is inderdaad gebruikelijker bij Belgicisten. Begrijpelijk, want rationeel gezien is er weinig om mee te werken. Dan vallen ze maar terug op een vlag, een relict uit de tijden van de veldslagen.

En zelfs dat klopt niet, want de vod die ze nu hangen heeft geen enkele betekenis. Tijdens de veldslagen en tot 1831 waren de kleuren in een andere volgorde en lagen die de strepen horizontaal.

" In artikel 193 van de Grondwet staat het volgende: De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kenspreuk EENDRACHT MAAKT MACHT. ‘Tijdens de revolutie in 1830 was de vlag inderdaad rood-geel-zwart’, zegt Vrielink. ‘Ook waren de lijnen toen nog horizontaal: waarschijnlijk om zich helemaal af te zetten tegen de Nederlanders, werden die in 1831 een kwartslag gedraaid. Een andere reden die hiervoor vaak wordt aangehaald, namelijk om verwarring met de Duitse vlag te voorkomen, klopt niet, omdat die vlag pas in 1848 een officiële status kreeg.’

In 1831 werd ook om esthetische redenen beslist dat de zwarte baan tegen de vlaggenstok zou komen. ‘Dat vonden ze mooier.’ Aangepast in de Grondwet werd de volgorde van de kleuren echter nooit." bron: Jogchum Vrielink van het Instituut voor Constitutioneel Recht van de KU Leuven.

Dadeemelee 20 juli 2017 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8493472)
En zelfs dat klopt niet, want de vod die ze nu hangen heeft geen enkele betekenis. Tijdens de veldslagen en tot 1831 waren de kleuren in een andere volgorde en lagen die de strepen horizontaal.

" In artikel 193 van de Grondwet staat het volgende: De Belgische Natie kiest als kleuren rood, geel en zwart, en als rijkswapen de Belgische Leeuw met de kenspreuk EENDRACHT MAAKT MACHT. ‘Tijdens de revolutie in 1830 was de vlag inderdaad rood-geel-zwart’, zegt Vrielink. ‘Ook waren de lijnen toen nog horizontaal: waarschijnlijk om zich helemaal af te zetten tegen de Nederlanders, werden die in 1831 een kwartslag gedraaid. Een andere reden die hiervoor vaak wordt aangehaald, namelijk om verwarring met de Duitse vlag te voorkomen, klopt niet, omdat die vlag pas in 1848 een officiële status kreeg.’

In 1831 werd ook om esthetische redenen beslist dat de zwarte baan tegen de vlaggenstok zou komen. ‘Dat vonden ze mooier.’ Aangepast in de Grondwet werd de volgorde van de kleuren echter nooit."

En het zijn de kleuren van het Groothertogdom Brabant :cheer:

Truder 20 juli 2017 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493476)
En het zijn de kleuren van het Groothertogdom Brabant :cheer:

Vlaamse provincies Brabant en Antwerpen.

Anna List 20 juli 2017 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493446)
Op 11 juli heb ik 1 Vlaamse vlag aan een huis gezien.

Benieuwd wat het morgen zal zijn. Post hier uw bevindingen :)


hou ons niet langer in spanning Dadee!
was het er een met zwarte of rode nagels?

Dadeemelee 20 juli 2017 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8493481)
Vlaamse provincies Brabant en Antwerpen.

En Zuid-Nederland en Noord-Henegouwen!

Dadeemelee 20 juli 2017 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8493482)
hou ons niet langer in spanning Dadee!
was het er een met zwarte of rode nagels?

Rode nagels. Telt die mee?

Pandareus 20 juli 2017 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8493484)
Rode nagels. Telt die mee?

Natuurlijk, dat is de echte. Die zonder nagels is ersatz van de blokkers.

Jay-P. 20 juli 2017 10:27

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8493489)
Natuurlijk, dat is de echte. Die zonder nagels is ersatz van de blokkers.

HERHALING:

Anna List 20 juli 2017 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8493493)
HERHALING:

geef subliem ook nog maar homofobie mee ... sterke propagandatool.

De schoofzak 20 juli 2017 10:42

Ik ga morgen een uitstapje maken. Naar Frankrijk. Ne keer goed gaan eten, dat geeft goede punten bij m'n heksie perfeksie.

Den Duisteren Duikboot 20 juli 2017 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8493463)
Emo-nationalisme is inderdaad gebruikelijker bij Belgicisten. Begrijpelijk, want rationeel gezien is er weinig om mee te werken. Dan vallen ze maar terug op een vlag, een relict uit de tijden van de veldslagen.

In mijn buurt hangen er traditioneel meer Vlaamse dan Belgische vlaggen uit. Alleen al vanuit esthetisch oogpunt een smet op het wijklandschap.

Belgisch nationalisme steunt veel meer op civiel dan op etnisch-cultureel nationalisme en is alleen al daarom minder emotioneel geladen. Dat wordt deels gecamoufleerd door het gegeven dat de landencompetities in populaire sporten vaak nog op Belgisch niveau opereren.

Truder 20 juli 2017 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8493489)
Natuurlijk, dat is de echte. Die zonder nagels is ersatz van de blokkers.

Klopt niet volgens mij. Het is niet omdat het VB de vlag gebruikt dan het ook meteen van hen is. Het is de Vlaamse leeuw, niet van het VB, die van Vlaanderen. Die met de rode nageltjes, en rode tong (irritatie van het kontlikken bij Franstaligen), is de Belgische versie. Weet je wel de kleuren van België zwart geel en rood. ;-)

En de Vlaamse kleuren zijn enkel zwart en geel. Zie maar naar het nieuwe logo van Vlaanderen, het rode is subtiel weggewerkt. Gewoon omdat het er niet thuis hoort. :-D


Elio di Supo 20 juli 2017 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Truder (Bericht 8493531)
Klopt niet volgens mij. Het is niet omdat het VB de vlag gebruikt dan het ook meteen van hen is. Het is de Vlaamse leeuw, niet van het VB, die van Vlaanderen. Die met de rode nageltjes, en rode tong (irritatie van het kontlikken bij Franstaligen), is de Belgische versie. Weet je wel de kleuren van België zwart geel en rood. ;-)

En de Vlaamse kleuren zijn enkel zwart en geel. Zie maar naar het nieuwe logo van Vlaanderen, het rode is subtiel weggewerkt. Gewoon omdat het er niet thuis hoort. :-D


Hoe men in dat beest een leeuw ziet is me toch een raadsel.

Truder 20 juli 2017 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8493496)
geef subliem ook nog maar homofobie mee ... sterke propagandatool.

Voor mij zijn homo's en het woord janet, niet hetzelfde. Wat jij doet uitschijnen is dat alle homo's hun nagels lakken en vrouwelijk overkomen. Dat is pas stereotype denken.

Truder 20 juli 2017 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8493535)
Hoe men in dat beest een leeuw ziet is me toch een raadsel.

Haa, De Beest, waar is de tijd gebleven. :-)

Xenophon 20 juli 2017 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8493496)
geef subliem ook nog maar homofobie mee ... sterke propagandatool.

Dat is nu eenmaal de linkerzijde, die dan ook nog eens de mond vol heeft over hypocrisie.

Herinner u het geval Verschaeve en zijn kamerscherm met daarop een of andere naaktfoto van een man, plots waren volgens onze linkse vrienden homo's terug vies.

Over komedianten gesproken...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be