Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Kurt De Loor zegt het zoals het is. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=134406)

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 27 januari 2010 20:36

Kurt De Loor zegt het zoals het is.
 
Uit De Morgen.

Citaat:

"In tegenstelling tot wat vooral Vlaams-nationalisten u graag op de mouw spelden, stelt het Grondwettelijk Hof niet dat B-H-V kost wat kost moet gesplitst worden," stelt De Loor, die daarmee het standpunt van de Franstaligen overneemt.
Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat Vlaams-nationalisten de kemel van Verhofstadt om de kiesdistricten uit balans te halen met de mantel der liefde toedekken. Op elk en eender welk ander gebied zijn ze er als de haantjes en de kippetjes bij om de Liberalen op hun kas te geven.

Shadowke 27 januari 2010 20:39

en wat is nu je argument?
de RvS heeft duidelijk gezegd dat BHV ongrondwettelijk is.
dus waarom moet het dan blijven bestaan?

de zoveelste topic om het Belgicisme te propageren.

solidarnosc 27 januari 2010 20:56

Tja dat weten we al verschillende jaren. Het is alleen verboden door de gedapo in Vlaanderen om dat te zeggen.

solidarnosc 27 januari 2010 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4567474)
en wat is nu je argument?
de RvS heeft duidelijk gezegd dat BHV ongrondwettelijk is.
dus waarom moet het dan blijven bestaan?

de zoveelste topic om het Belgicisme te propageren.

Het Grondwettelijk hof zegt nergens hoe die onwettelijkheid concreet moet worden opgelost.

Shadowke 27 januari 2010 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4567521)
Het Grondwettelijk hof zegt nergens hoe die onwettelijkheid concreet moet worden opgelost.

maar de enige mogelijkheid om het grondwettelijk te maken, is juist de splitsing.
maar dat durven ze niet uitspreken.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 27 januari 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4567527)
maar de enige mogelijkheid om het grondwettelijk te maken, is juist de splitsing.

Neen.

Shadowke 27 januari 2010 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567548)
Neen.

terug naar de vroegere kieskringen gaat ook niet, want het blijft ongrondwettelijk omdat één kieskring over twee gewesten blijft.

een federale kieskring willen de Franstalige partijen niet.

dus je opties zijn zeer gelimiteerd.

we kunnen altijd Brussel bij Vlaanderen voegen.
dan is het wel grondwettelijk.

Zwartengeel 27 januari 2010 21:14

Kurt De Loor is een onnozelaar. En in Zottegem zijn het lang niet alleen Vlaams-nationalisten die daar zo over denken.

system 27 januari 2010 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567464)
Uit De Morgen.



Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat Vlaams-nationalisten de kemel van Verhofstadt om de kiesdistricten uit balans te halen met de mantel der liefde toedekken. Op elk en eender welk ander gebied zijn ze er als de haantjes en de kippetjes bij om de Liberalen op hun kas te geven.

Het systeem van de kieskring BHV is een discriminatie tegenover één taalgroep (in casu: de Vlaamse of Nederlandstalige) zegt het -let wel- Arbitragehof. En terecht. En daarom is het ongrondwettelijk.

solidarnosc 27 januari 2010 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4567560)
Kurt De Loor is een onnozelaar. En in Zottegem zijn het lang niet alleen Vlaams-nationalisten die daar zo over denken.


Een onozelaar in Zottegem? :lol: Ne pun intended.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 27 januari 2010 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4567561)
Het systeem van de kieskring BHV is een discriminatie zegt het, let wel, arbitragehof. En terecht. En daarom is het ongrondwettelijk.

Correct. Het hof beveelt dus geen splitsing.

ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds 27 januari 2010 21:22

Van ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4567527)
de enige mogelijkheid

Naar .....


Citaat:

opties zijn zeer gelimiteerd

Een beetje draaien met de wind.

filosoof 27 januari 2010 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 4567518)
Tja dat weten we al verschillende jaren. Het is alleen verboden door de gedapo in Vlaanderen om dat te zeggen.

De Vlagedapo, bedoel je!

Shadowke 27 januari 2010 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567580)
Van ...



Naar .....





Een beetje draaien met de wind.

neen, met realistische feiten.

system 27 januari 2010 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567576)
Correct. Het hof beveelt dus geen splitsing.

Ja maar om die discriminatie ongedaan te maken moet de kieskring BHV gesplitst. Tenzij u een andere oplossing weet.

Dus:

°Het eentalige Nederlandstalig kiesdistrict Halle –Vilvoorde wordt gescheiden van Brussel.

°Halle –Vilvoorde wordt gevoegd bij Vlaams Brabant.

°Tweetalig Brussel komt apart.

Spinoza 27 januari 2010 21:44

Ik heb het al vaker gezegd, en ik ga het nogmaals herhalen: Ik blijf het vreemd vinden dat Vlamingen zich vastklampen aan een gebied waar ze zelf kennelijk niet willen wonen. De Rand kan alleen maar verfransen omdat de Vlamingen er wegtrekken.

system 27 januari 2010 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4567635)
Ik heb het al vaker gezegd, en ik ga het nogmaals herhalen: Ik blijf het vreemd vinden dat Vlamingen zich vastklampen aan een gebied waar ze zelf kennelijk niet willen wonen. De Rand kan alleen maar verfransen omdat de Vlamingen er wegtrekken.

Dat is zeker voor een stuk waar inderdaad. Maar dat is niet de enige reden natuurlijk.

daiwa 27 januari 2010 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567576)
Correct. Het hof beveelt dus geen splitsing.

In een zichzelf democratisch noemend land zou er zelfs geen hof aan te pas mogen/moeten komen, daar leeft men gewoon de grondwet na.
Een grondwet die in samenwerking van Vlamingen én Franstaligen tot stand kwam.

quercus 27 januari 2010 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds (Bericht 4567464)
Uit De Morgen.



Ik heb het altijd maar vreemd gevonden dat Vlaams-nationalisten de kemel van Verhofstadt om de kiesdistricten uit balans te halen met de mantel der liefde toedekken. Op elk en eender welk ander gebied zijn ze er als de haantjes en de kippetjes bij om de Liberalen op hun kas te geven.

Dat is volstrekt niets nieuws. Weten we reeds zeer lang. Het Grondwettelijk Hof heeft wel gezegd dat de huidige situatie in strijd is met het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel. Welnu, om dat probleem op te lossen zegt de meerderheid van de Vlamingen dat een splitsing van BHV in B en HV het meest aangewezen is. Punt.

Txiki 27 januari 2010 22:21

Wie is Kurt De Loor?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be