Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Bart Maddens vergelijkt N-VA achterban met kikkers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201636)

ViveLaBelgique 2 mei 2014 16:02

Bart Maddens vergelijkt N-VA achterban met kikkers
 
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/op...ngrin_standard

De belangrijkste game-changer van deze verkiezingen ligt inmiddels ook al acht maanden achter ons: de beslissing van de N-VA om voorrang te geven aan een economisch herstelbeleid en het confederalisme naar het achterplan te verschuiven. Zou de N-VA ooit overwogen hebben om die spectaculaire koerswending pas in volle campagne bekend te maken ? Louter campagne-technisch bekeken viel daar wel iets voor te zeggen. Het zou de directe aanloop naar de verkiezingen in elk geval minder saai hebben gemaakt.

Maar allicht zou de schok voor de Vlaams-nationale achterban te groot geweest zijn. Nu kon de strategische bocht beetje bij beetje worden genomen. De militanten hadden zo ruim de tijd om eraan wennen. Je kent dat wel van die kikker in langzaam aan de kook gebracht water… Aanvankelijk was er nog sprake van een confederale beginselverklaring op een A4-tje, die door alle coalitiepartners moest worden goedgekeurd. Vandaag lijkt zelfs dat restje confederalisme weggesmolten.


Bart Maddens is geen TV kok maar een politicoloog.

Knuppel 2 mei 2014 16:13

En Maddens gaat onmiddellijk verder met deze woorden:

Citaat:

Maar wat een strategische meesterzet ! In één klap werd het grootste deel van de munitie tegen de N-VA waardeloos. Soms lijkt het wel of de traditionele partijen daar nog steeds niet van bekomen zijn. Want dat is toch wel wat het meest opvalt in deze fase : de N-VA domineert deze campagne als nooit tevoren, en geen enkele partij lijkt erin te slagen om die suprematie te doorbreken. Dit lijkt wel een presidentsverkiezing met slechts één kandidaat. De reus en de vijf dwergen.

ViveLaBelgique 2 mei 2014 16:19

Wat blijft er nog over van de N-VA nadat hun achterban als kikkers langzaam aan de kook is gebracht ?

Nu bon, de kikker-aan-de-kook techniek bleek een minder controversiële oplossing te zijn dan de N-VA achterban op een boot te zetten die je laat zinken in de oceaan. Het resultaat is echter hetzelfde.

ilfalco 2 mei 2014 16:30

De n-va laat haar programma wegsmelten en de n-va achterban volgt slaafs.....

Anselmo 2 mei 2014 16:38

Strategisch is dit in feite de enige weg.
Om de betreffende plannen door te voeren, moet men eerst de juiste hefbomen in handen hebben.
Men merkt dat de traditionelen er alles aan doen om juist dit te beletten.
Dit moet de N-VA ten allen prijze voorkomen, ook al betekent dit nu een stap terug zetten.
De echte beoordeling zal eerst achteraf kunnen gebeuren.
Dit is een risico dat de Vlaamse kiezer moet aanvaarden.
Een andere keuze is er niet.
Met de traditionelen weet men sowieso dat er met meer Vlaamse zelfstandigheid niets in huis komt.

Het werd tijd dat er een partij strategisch optreedt.
Met de kop tegen de muur komt men er niet.
Het VB heeft dit nu jarenlang moeten ervaren.

Hypochonder 2 mei 2014 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7123059)
En Maddens gaat onmiddellijk verder met deze woorden:

De nagel op de kop! De anderen lopen de feiten achterna en hun kritiek klinkt als geblaat in het ijle.

Bad Attila 2 mei 2014 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 7123101)
Strategisch is dit in feite de enige weg.
Om de betreffende plannen door te voeren, moet men eerst de juiste hefbomen in handen hebben.
Men merkt dat de traditionelen er alles aan doen om juist dit te beletten.
Dit moet de N-VA ten allen prijze voorkomen, ook al betekent dit nu een stap terug zetten.
De echte beoordeling zal eerst achteraf kunnen gebeuren.
Dit is een risico dat de Vlaamse kiezer moet aanvaarden.
Een andere keuze is er niet.
Met de traditionelen weet men sowieso dat er met meer Vlaamse zelfstandigheid niets in huis komt.

Het werd tijd dat er een partij strategisch optreedt.
Met de kop tegen de muur komt men er niet.
Het VB heeft dit nu jarenlang moeten ervaren.

Mooie omweg om eigenlijk te zeggen: de NVA gaat gewoon voor de postjes. Toen zij zagen dat het onafhankelijkheidsverklaring geen postjes zou leveren, zijn zij met de nodige dramatiek overgeschakeld tot een ander verhaal, die wel voor postjes kan zorgen. :lol:

Knuppel 2 mei 2014 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7123109)
Mooie omweg om eigenlijk te zeggen: de NVA gaat gewoon voor de postjes. Toen zij zagen dat het onafhankelijkheidsverklaring geen postjes zou leveren, zijn zij met de nodige dramatiek overgeschakeld tot een ander verhaal, die wel voor postjes kan zorgen. :lol:

Het ligt anders nog vers in geheugen wie het vorige keer om de postjes te doen was, en wie niet.

Bad Attila 2 mei 2014 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7123116)
Het ligt anders nog vers in geheugen wie het vorige keer om de postjes te doen was, en wie niet.

Inderdaad. En de NVA heeft daar zo'n frustratie aan gehouden geen postjes te krijgen, dat het dit keer "absoluut moet lukken, absoluut moet lukken!"

ViveLaBelgique 2 mei 2014 16:55

@Anselmo

Ben jij een kikker of blijf je liever een dikkop ? Bart Maddens stelt dat het lijkt alsof het laatste restje "confederalisme" bij N-VA is weggesmolten. Een jaar terug zou hij dit niet kunnen declareren zonder een bashing van de anti-N-VA-bashers club.

Tegenwoordig laat de N-VA ban zich makjes vergelijken met langzaam-aan-de-kook-gebracht-kikkers door politicologen.

Het gekwaak van de achterban van de N-VA is verdwenen op internetfora, de sociale media, lezersbrieven en het café. Als vroeger iemand Bart De Wever en Liesbeth Homans vergeleek met de Zwanenkoning en zijn bruid was "het kot te klein" voor de N-VA achterban.

Vrijheideerst 2 mei 2014 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 7123087)
De n-va laat haar programma wegsmelten en de n-va achterban volgt slaafs.....

Il Falco die spreekt over "slaafs", het moet niet veel gekker worden. :rofl:

Pandareus 2 mei 2014 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 7123059)
En Maddens gaat onmiddellijk verder met deze woorden:

Citaat:

Maar wat een strategische meesterzet ! In één klap werd het grootste deel van de munitie tegen de N-VA waardeloos. Soms lijkt het wel of de traditionele partijen daar nog steeds niet van bekomen zijn. Want dat is toch wel wat het meest opvalt in deze fase : de N-VA domineert deze campagne als nooit tevoren, en geen enkele partij lijkt erin te slagen om die suprematie te doorbreken. Dit lijkt wel een presidentsverkiezing met slechts één kandidaat. De reus en de vijf dwergen.
Waar jij, en ook Maddens overigens, geen rekening mee schijnt te houden is dat 90% van de weerstand bij veel mensen (zoals ik) net ligt in het communautaire, zeg maar dat confederale gezwam. Eénmaal die landmijn onschadelijk is gemaakt is n-va een partij net zoals de andere. Dat wil zeggen dat je het ermee eens kunt zijn, een klein beetje, een beetje veel, of helemaal niet. Maar wees realistisch : daar gaat politiek in de echte wereld ook over, namelijk de verschillen tussen links en rechts.
Neem de communautaire fratsen weg bij n-va en je krijgt een mengvorm van cd&v voor het traditionele, conservatieve gedachtengoed en meer liberaal voor het economische standpunt.
Mijn persoonlijk standpunt is dat er met een n-va in die opstelling zeker afspraken kunnen gemaakt worden. Het is voor iemand die eerder links denkt niet moeilijker om coalitie gericht te denken naar o-vld toe dan naar een n-va die de confederale kolder terug in het doosje stopt.
Vraag zal zijn : kunnen ze hun (mogelijke) coalitiepartners overtuigen dat dit een gemeende stelling is die duurzaam is, of gaan ze na 6 maanden guerrilla voeren.
De onderhandelaars die Vollezele volgden zullen niet vergeten zijn dat BDW zich verschillende keren heeft laten terugfluiten na een onderhandelingsdag door zijn eigen partijbureau. Dat is iets dat in politiek not done is. Onderhandelaars moeten een volledig mandaat hebben, anders verlies je je tijd door met hen te praten.

Anselmo 2 mei 2014 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7123109)
Mooie omweg om eigenlijk te zeggen: de NVA gaat gewoon voor de postjes. Toen zij zagen dat het onafhankelijkheidsverklaring geen postjes zou leveren, zijn zij met de nodige dramatiek overgeschakeld tot een ander verhaal, die wel voor postjes kan zorgen. :lol:

Deze weg houdt inderdaad een risico in.
Men kan niet in de hoofden van betrokkenen kijken.
Zeker niet bij een nog jonge partij als de N-VA is het risico op carrièrejagers groot..
Bij een aantal figuren (o.a. Bracke) kan men echt twijfels hebben over hun bedoelingen.
Anderzijds is het alternatief om nu nog 5 jaar te wachten op de "grote" doorbraak weinig aantrekkelijk.

Anselmo 2 mei 2014 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 7123121)
@Anselmo

Ben jij een kikker of blijf je liever een dikkop ? Bart Maddens stelt dat het lijkt alsof het laatste restje "confederalisme" bij N-VA is weggesmolten. Een jaar terug zou hij dit niet kunnen declareren zonder een bashing van de anti-N-VA-bashers club.

Tegenwoordig laat de N-VA ban zich makjes vergelijken met langzaam-aan-de-kook-gebracht-kikkers door politicologen.

Het gekwaak van de achterban van de N-VA is verdwenen op internetfora, de sociale media, lezersbrieven en het café. Als vroeger iemand Bart De Wever en Liesbeth Homans vergeleek met de Zwanenkoning en zijn bruid was "het kot te klein" voor de N-VA achterban.

Leer beleefd te reageren en ik zal antwoorden.

ViveLaBelgique 2 mei 2014 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 7123138)
Leer beleefd te reageren en ik zal antwoorden.

Reken jij jezelf tot de N-VA achterban ?

mvd 2 mei 2014 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7123129)
daar gaat politiek in de echte wereld ook over, namelijk de verschillen tussen links en rechts.

Kun je eens definiëren wat ''rechts'' is?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7123129)
Neem de communautaire fratsen weg bij n-va en je krijgt een mengvorm van cd&v voor het traditionele, conservatieve gedachtengoed en meer liberaal voor het economische standpunt.

Kun je eens voorbeelden geven van dat traditionele, conservatieve gedachtengoed van N-VA ?

mvd 2 mei 2014 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 7123101)
Met de traditionelen weet men sowieso dat er met meer Vlaamse zelfstandigheid niets in huis komt.

Met N-VA ook niet. Zij zijn namelijk pro-Europees, ze willen zelfs een Europees leger. Enkel iemand die zwaar aan de drugs zit kan zo iets 'Vlaams nationalisme' noemen.

Nyquist 2 mei 2014 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7123109)
Mooie omweg om eigenlijk te zeggen: de NVA gaat gewoon voor de postjes. Toen zij zagen dat het onafhankelijkheidsverklaring geen postjes zou leveren, zijn zij met de nodige dramatiek overgeschakeld tot een ander verhaal, die wel voor postjes kan zorgen. :lol:

Zeg, eerst 4 jaar mekkeren dat de NVA geen verantwoordelijkheid wil nemen en nu zijn het al direct postjespakkers. Men moet weten wat men wil, he.

Ik denk dat ik voor veel NVA-ers spreek (ik ben er geen) als ik zeg dat het communautaire een middel is en geen doel. Als het nodige kan gebeuren om de welvaart te vrijwaren zal het mij worst wezen op welk niveau dat is. De vraag naar een confederatie kwam er na de vaststelling dat het federale nivea daar al decennia niet in slaagt.

Als men dat alsnog zou kunnen met de NVA aan boord, mij niet gelaten. Om het met de woorden van BDW te zeggen toen hem naar de regeringsvorming werd gevraagd: "Hoe meer van mijn programma er in zit, hoe minder het communautaire belangrijk is."

De schoofzak 2 mei 2014 17:20

Ik voel me niet gekookt worden.

Er wordt me wel verteld dat er in de huidige omstandigheden geen absolute meerderheid mogelijk is; en zelfs een efficiënte blokkeringsminderheid wellicht niet.

De stelling "hoe meer steun de kiezer ons geeft, hoe meer eisen we kunnen op tafel leggen", lijkt dan ook een zeer oude, maar nog steeds actuele waarheid.

Ik kan daarmee leven.

.

Knuppel 2 mei 2014 17:21

Peterpanda@, ik denk dat je jezelf nog geen beetje overschat door te denken dat 90% van de mensen denken zoals jij.

Het kan best zijn dat niet alle N-VA-kiezers even grote confederalisten zijn, maar er zitten er ook nog bij de VLD en de CD&V.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be