Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vlaams regeerakkoord: Genitale verminking Besnijdenis strafbaar in België! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=250223)

zwart op wit 1 oktober 2019 13:01

Vlaams regeerakkoord: Genitale verminking Besnijdenis strafbaar in België!
 
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Anna List 1 oktober 2019 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

oei, hebben ze u bij uw pietje gehad mss?

Xenophon 1 oktober 2019 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Verboden in Vlaanderen bedoel je?

Eerst zien en dan geloven. Ben benieuwd naar wat de joodse gemeenschap daar van vindt.

Die laten hun kinderen dan besnijden in Wallonie.

Dadeemelee 1 oktober 2019 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

En gij gelooft dat?

Citaat:

We nemen het voortouwin destrijd tegen gendergerelateerd geweld. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan kwetsbare personen en aan het voorkomen van huwelijksdwang, eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking, waarvoor een bevoegdheidsoverschrijdende en transversale aanpak wordt uitgewerkt.
Hypocrieten.

Xenophon 1 oktober 2019 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128082)
En gij gelooft dat?



Hypocrieten.

Belgische politici.

ViveLaBelgique 1 oktober 2019 13:49

.

Dadeemelee 1 oktober 2019 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9128092)
Citaat uit het akkoord:

We nemen het voortouw in de strijd tegen gendergerelateerd geweld. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan kwetsbare personen en aan het voorkomen van huwelijksdwang, eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking, waarvoor een bevoegdheidsoverschrijdende en transversale aanpak wordt uitgewerkt.

Geen woord over besnijdenis bij de man om niet medische reden. Ook zelfverminking door tatoeages en piercings blijven een non-issue.

Zolang dat uit vrije wil is bij meerderjarigheid heb ik er niks op tegen.
Anders: altijd verbieden.

ViveLaBelgique 1 oktober 2019 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128095)
Zolang dat uit vrije wil is bij meerderjarigheid heb ik er niks op tegen.
Anders: altijd verbieden.

Dat zou al een stap in de goede richting zijn. Om zeker te zijn van de uiting van "vrije wil" zou ook een verplichtte bedenktijd nodig zijn. Ook zouden er getuigen moeten zijn die attesteren dat de meerderjarige een bewuste, overdachte en vastberaden keuze maakt om zichzelf te laten verminken met tattoo's en/of piercings.

Wat de besnijdenis bij vrouwen betreft spreken ze enkel over een "aanpak". Van verbod is geen sprake, dat kan volgens mij ook niet onder de Vlaamse bevoegdheden. Ook frapperend is dat er onder de sectie "inburgering" in het akkoord niets over wordt vermeld.

fred vanhove 1 oktober 2019 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9128059)
Verboden in Vlaanderen bedoel je?

Eerst zien en dan geloven. Ben benieuwd naar wat de joodse gemeenschap daar van vindt.

Die laten hun kinderen dan besnijden in Wallonie.

Het overlopen gaat al beginnen zeker ?
Staan jullie dan niet achter de regels van uw leiders ?
Als het jullie goed uitkomt is Wallonië wel het beloofde land.
Binnenkort onafhankelijk en ge moet een speciaal visum hebben om Wallonië binnen te komen (en medische ingrepen zullen niet meer toegelaten zijn)

Anna List 1 oktober 2019 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9128114)
Het overlopen gaat al beginnen zeker ?
Staan jullie dan niet achter de regels van uw leiders ?
Als het jullie goed uitkomt is Wallonië wel het beloofde land.
Binnenkort onafhankelijk en ge moet een speciaal visum hebben om Wallonië binnen te komen (en medische ingrepen zullen niet meer toegelaten zijn)

Walbanië is altijd al het beloofde land geweest.
gewoon handjes hakken als de opbrengt er te laag blijft gaat alles oplossen.
en uiteraard 0 inspraak geven ginder.

Xenophon 1 oktober 2019 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9128114)
Het overlopen gaat al beginnen zeker ?
Staan jullie dan niet achter de regels van uw leiders ?
Als het jullie goed uitkomt is Wallonië wel het beloofde land.
Binnenkort onafhankelijk en ge moet een speciaal visum hebben om Wallonië binnen te komen (en medische ingrepen zullen niet meer toegelaten zijn)

Ik heb op niemand van de regeringsleden of partijen gestemd.

Mijn leiders zijn het dus in geen geval.

De schoofzak 1 oktober 2019 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128095)
Zolang dat uit vrije wil is bij meerderjarigheid heb ik er niks op tegen.
Anders: altijd verbieden.

In jouw definitie is het natuurlijk geen verminking meer.

De schoofzak 1 oktober 2019 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9128099)
Dat zou al een stap in de goede richting zijn. Om zeker te zijn van de uiting van "vrije wil" zou ook een verplichtte bedenktijd nodig zijn. Ook zouden er getuigen moeten zijn die attesteren dat de meerderjarige een bewuste, overdachte en vastberaden keuze maakt om zichzelf te laten verminken met tattoo's en/of piercings.

Wat de besnijdenis bij vrouwen betreft spreken ze enkel over een "aanpak". Van verbod is geen sprake, dat kan volgens mij ook niet onder de Vlaamse bevoegdheden. Ook frapperend is dat er onder de sectie "inburgering" in het akkoord niets over wordt vermeld.

Proficiat: een tattoo laten zetten als meerderjarige, ten berde brengen en vergelijken met het wegsnijden van (een deel van) een orgaan bij kinderen.

De schoofzak 1 oktober 2019 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9128133)
Ik heb op niemand van de regeringsleden of partijen gestemd.

Mijn leiders zijn het dus in geen geval.

Als democraat zou je dat nochtans - mits nog wat voorwaarden - moeten aanvaarden.

fred vanhove 1 oktober 2019 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9128133)
Ik heb op niemand van de regeringsleden of partijen gestemd.

Mijn leiders zijn het dus in geen geval.

Dus niet gaan stemmen ? Schouppe fan ;-)

alice 1 oktober 2019 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Nu pas???Schande gewoon...

marie daenen 1 oktober 2019 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9128172)
Nu pas???Schande gewoon...

Ja maar, ja maar, nu alleen nog maar voor Vlaanderen... Dus de vraag blijf wat er werkelijk van in huis zal komen...
Het gerecht is toch federaal, of niet???

alice 1 oktober 2019 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 9128173)
Ja maar, ja maar, nu alleen nog maar voor Vlaanderen... Dus de vraag blijf wat er werkelijk van in huis zal komen...
Het gerecht is toch federaal, of niet???

Zwart op wit spreekt over Belgie...klopt dan niet?

marie daenen 1 oktober 2019 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9128178)
Zwart op wit spreekt over Belgie...klopt dan niet?

Denk jij dat de Vlaamse deelstaat kan en mag beslissen voor la Belgique???

Guinevere 1 oktober 2019 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128082)
En gij gelooft dat?



Hypocrieten.

Huh? Er is gewoon niets mis met de mannelijke besnijdenis. Integendeel... :-P

Guinevere 1 oktober 2019 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Wat kan u dat nu schelen? Of dat een paar mannen besneden zijn of niet?

Xenophon 1 oktober 2019 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9128215)
Wat kan u dat nu schelen? Of dat een paar mannen besneden zijn of niet?

- lol -

ViveLaBelgique 1 oktober 2019 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9128172)
Nu pas???Schande gewoon...

Inderdaad schande.

De vrouwenbesnijdenis is door de UN aanzien als verminking in 1993.

https://en.wikipedia.org/wiki/Declar..._Against_Women

De schoofzak 1 oktober 2019 17:58

Ik vind het heel spijtig dat de draadopstarter niet vermeldde welke partij dat tot gisteren dus tegen hield.
Tip: hun motivering was dat dit behoorde tot de vrije godsdienstbeleving.

Proficiat Sterke Jan, om die kaloten hun arm omgewrongen te hebben.

Anna List 1 oktober 2019 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9128213)
Huh? Er is gewoon niets mis met de mannelijke besnijdenis. Integendeel... :-P

²

:-D

Dadeemelee 1 oktober 2019 18:10

Er is wel iets wat ik niet snap. In Belgie is vrouwelijke genitale besnijdenis al sinds 2000 verboden.

Weet Jambon dat niet? 8O

fred vanhove 1 oktober 2019 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9128289)
Ik vind het heel spijtig dat de draadopstarter niet vermeldde welke partij dat tot gisteren dus tegen hield.
Tip: hun motivering was dat dit behoorde tot de vrije godsdienstbeleving.

Proficiat Sterke Jan, om die kaloten hun arm omgewrongen te hebben.

Zou sterke Jan durven opkomen tegen de Joodse gemeenschap ?
Joodse jongetjes worden besneden. Dus sterke Jan gaat dat verbieden als ik U moet volgen ?

ViveLaBelgique 1 oktober 2019 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128314)
Er is wel iets wat ik niet snap. In Belgie is vrouwelijke genitale besnijdenis al sinds 2000 verboden.

Weet Jambon dat niet? 8O

Citaat van de website Gams vzw:


Belgische wetgeving:

Sinds 2001 bestaat een specifieke wet die VGV strafbaar stelt.

Artikel 409 van het Strafwetboek (in werking sinds 27 maart 2001) voorziet een gevangenisstraf van 3 tot 5 jaar voor

« elke persoon die eender welke vorm van verminking van de genitaliën van een persoon van het vrouwelijk geslacht uitvoert, vergemakkelijkt of bevordert, met of zonder haar toestemming. De poging wordt gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar. (…). (…)».
- Art. 409 van het Strafwetboek

Sinds juli 2014 is ook het aanzetten tot het uitvoeren van VGV strafbaar met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 1 jaar. Er bestaan verschillende verzwarende omstandigheden: minderjarigheid van het slachtoffer, de ernst van de gevolgen, winstoogmerk en, in het algemeen, afhankelijkheid en kwetsbaarheid van het slachtoffer (wanneer de uitvoerder/-ster macht heeft over het slachtoffer, bijvoorbeeld: een ouder, een arts, …). Afhankelijk van deze omstandigheden, kan een gevangenisstraf tot 15 jaar uitgesproken worden.

De verjaringstermijn bedraagt gewoonlijk 5 jaar. Deze termijn kan oplopen tot 10 jaar wanneer er sprake is van verzwarende omstandigheden en tot 15 jaar indien het slachtoffer minderjarig was op het moment van de feiten. In dit laatste geval begint de verjaringstermijn pas te lopen op de dag dat het slachtoffer 18 jaar wordt.

Bovendien kan elke persoon die een genitale verminking op een minderjarige uitvoert, vergemakkelijkt of bevordert – ook wanneer de verminking buiten de landsgrenzen uitgevoerd werd – vervolgd worden wanneer hij/zij zich op het Belgisch grondgebied bevindt (extraterritorialiteitsbeginsel).

Sinds het bestaan van deze wetgeving werden slechts zeer weinig klachten ingediend en werd geen enkele veroordeling uitgesproken. (Tussen 2009 en 2014 werden 15 klachten ingediend). Hierover bestaat dus nog geen jurisprudentie.


In het regeerakkoord gaat het over "aanpak tot voorkomen". Dat is in lijn met de visie van vzw Gams. Dit is echter een Belgische vzw. Gaat Vlaanderen enkel Vlaamse vzw's die vrouwelijke genitale verminking bestrijden financieren ?

In 1997 kreeg de Belgische vzw Gams al subsidies van Charles Picqué en Miet Smet.

Skobelev 1 oktober 2019 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9128213)
Huh? Er is gewoon niets mis met de mannelijke besnijdenis. Integendeel... :-P

Natuurlijk niet. Van mij mogen ze alle islamitische mannen besnijden. De wietel er volledig af.

maddox 1 oktober 2019 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9128452)
Natuurlijk niet. Van mij mogen ze alle islamitische mannen besnijden. De wietel er volledig af.

Bof, na de besnijdenis zouden ze een stropdas moeten dragen, om het litteken te verbergen.

dalibor 1 oktober 2019 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Strafrecht is een federale bevoegdheid. Maar daar storen we ons niet aan zeker?

praha 1 oktober 2019 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9128155)
In jouw definitie is het natuurlijk geen verminking meer.

goed om weten dat we het groene boekje alvast met één woord moeilijk woord en bijhorende synoniem mogen inkorten :lol:

dalibor 1 oktober 2019 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9128289)
Ik vind het heel spijtig dat de draadopstarter niet vermeldde welke partij dat tot gisteren dus tegen hield.
Tip: hun motivering was dat dit behoorde tot de vrije godsdienstbeleving.

Proficiat Sterke Jan, om die kaloten hun arm omgewrongen te hebben.

Vrouwenbesnijdenis is al een jaar of 20 strafbaar in België. Beschamende passage dus.

praha 1 oktober 2019 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128314)
Er is wel iets wat ik niet snap. In Belgie is vrouwelijke genitale besnijdenis al sinds 2000 verboden.

gelukkig en ook ongelukkig
Ge moet die tekst er eens bij halen.
Die is zo (algemeen) opgesteld _ uiteraard als stok achter de deur om 'misdadigers' er niet onderuit te kunnen laten komen _ dat het in feite een beperking is van de fysieke integriteit van een volwassen vrouw

Citaat:

Weet Jambon dat niet? 8O
uiteraard ! ... van daar dat zo'n voldongen feit in zo'n akkoord kan opgenomen worden.
Want voor een wetswijziging om zoiets te verbieden ( in de redenering moest er nog niet zo'n wet zijn ) dient dat natuurlijk eerst het parlement te passeren

praha 1 oktober 2019 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9128331)
Zou sterke Jan durven opkomen tegen de Joodse gemeenschap ?
Joodse jongetjes worden besneden. Dus sterke Jan gaat dat verbieden als ik U moet volgen ?

Gewoon het woordje circumcisie ( veel te moeilijk voor een A2 Nederlands ) schrappen uit het groene boekje en het probleemis van de kaart volgens Stoof :twisted:

praha 1 oktober 2019 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9128465)
Strafrecht is een federale bevoegdheid. Maar daar storen we ons niet aan zeker?

gewoon ...
het VB klaagt dat al een decennium aan
Uiteraard niet zo zeer met het lot van de slachtoffers in hun achterhoofd maar wat dat de belastingbetaler wel kost om de fratsen van een zootje ongeregeld geregeld te krijgen ("Op die manier kleurt men zogenaamd binnen de lijntjes van de RIZIV-nomenclatuur, terwijl men eigenlijk fraude pleegt” : aldus Pas)

Uiteraard volledig terecht dat die uitwassen eruit moeten maar tevens weer zó typisch VB-selectief makkaken geneuk.
Strafrechtelijk is het dus op federaal niveau okay...dient enkel het NVA ( en rest van coalitie) zich nu sterk te maken dat het daarvan eindelijk werk gaat maken.
Ik ben benieuwd wat eruit de bus gaat komen.

Bach 1 oktober 2019 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit (Bericht 9128032)
Eindelijk in het Vlaams regeerakkoord opgenomen (N-VA): Genitale verminking (besnijdenis) verboden in België! Er is geen enkele medische reden voor een verminkende ingreep! Eindelijk strafbaar!

Daarvoor zijn ze te laf.

De schoofzak 2 oktober 2019 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9128314)
Er is wel iets wat ik niet snap. In Belgie is vrouwelijke genitale besnijdenis al sinds 2000 verboden.

Weet Jambon dat niet? 8O

Wat verstaat gij niet aan "in België"?
Er is nu eindelijk een akkoord om meer aandacht te besteden aan het besnijdenistoerisme.

Of dachten jullie nu echt dat x onderhandelaars uit 3 partijen, met al hun aanhang, enz. dit niet wisten?

De schoofzak 2 oktober 2019 10:33

Zeveren, zeveren door sommigen hier op dit forum:

Citaat:

We nemen het voortouw in de strijd tegen gendergerelateerd geweld. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan kwetsbare personen en aan het voorkomen van huwelijksdwang, eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking, waarvoor een bevoegdheidsoverschrijdende en transversale aanpak wordt uitgewerkt.

De schoofzak 2 oktober 2019 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9128331)
Zou sterke Jan durven opkomen tegen de Joodse gemeenschap ?
Joodse jongetjes worden besneden. Dus sterke Jan gaat dat verbieden als ik U moet volgen ?

Ik heb me laten vertellen dat het gebruik van de besnijdenis in Westerse Joden middens geëvolueerd is naar een symbolisch ritueel die een besnijdenis uitbeeldt: de rabijn met zijn groot mes komt figuurlijk in de buurt van het penisje, en dat is voldoende.
(wat niet betekent dat iemand met een groot mes in de buurt van de mijne zou moeten komen ...)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be