praha |
25 december 2013 17:03 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche
(Bericht 6945132)
Ik heb niet in die tijd geleefd. Maar nu zou men wat men toen met Tesla's uitvindingen deed plagiaat of diefstal noemen.
|
Awel dat is net ook iets dat ter discussie staat hé
Er werd in dien tijd heel wat tezelfdertijd ontdekt en uitgebouwd ( vaak al in teams ) daar de stukjes precies in elkaar vielen.
Dat er wat werd 'gepikt' of ronduit plagiaat werd gepleegd lijkt me ook.
( neem dat vb van die gloeilamp waar Edison een octrooi voor vroeg en Göbel dat betwiste )
Citaat:
Wie vond de radio uiteindelijk uit? Marconi of Tesla?
|
In mijn opinie ? Geen van beiden
Het was Hertz die in 1887 ontdekte hoe elektromagnetische radiogolven konden worden opgewekt en terug ontvangen... in feite is dat een radio avant la lettre
Tesla en Marconi ( maar ook vele anderen waaronder Popov ) hebben dat verder uitgebouwd en wilden dat demonstreren over grotere afstanden.
Door tegenslag viel Tesla uit den boot.
Wel te vermelden : Marconi gebruikte een oscilator die was gebaseerd op een ontwerp van Tesla
Citaat:
Tesla was TOEN al bezig met draadloze energie, geen teleoon, energie!
Wie doet hem dat vandaag na?
|
wauw ... hij was bezig maar er is wel niks van terug te vinden... dus veel is daar niet aan na te doen
Het idee van draadloze energie ( dezer dagen is men er weer over bezig ) komt in principe mee met inductie... dus niet echt nieuw
Citaat:
En vindt gij het niet raar dat Tesla zijn ingevingen volgens hem van iets "hogers" kwamen?
|
Welke ingevingen precies ?
Voor zijn wetenschappelijke contributies ( the early years ) had hij daar blijkbaar niet veel behoefte aan... en na '24 ging het bergaf en heeft de man niks meer gepresteerd
Citaat:
Je moet Tesla niet kleiner maken dan geschiedenis hem voorschrijft.
Want fuck de schoolboeken op dat vlak, het was niet Marconi!
|
deed ik in feite niet hoor... ik begon met 't feit dat ie wel een genie te noemen is/was
Maar je moet Tesla ook niet groter maken of méér toeschrijven dan hij was.
|