Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Is een dialect ook al werelderfgoed? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242046)

cato 18 januari 2018 14:23

Is een dialect ook al werelderfgoed?
 
Het Westfries is sinds deze week werelderfgoed geworden op de lijst van de Uneco
Een geweldige promotie van deze streek en dit dialect
Staan er meer dialecten op de list van werelderfgoed?

http://www.weeff.nl/westfries-is-nu-...t/item?1061538

cato 18 januari 2018 15:24

Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Weyland 18 januari 2018 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626776)
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Pajoske ga je op je dak krijgen nu.

quercus 18 januari 2018 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626709)
Het Westfries is sinds deze week werelderfgoed geworden op de lijst van de Uneco
Een geweldige promotie van deze streek en dit dialect
Staan er meer dialecten op de list van werelderfgoed?

http://www.weeff.nl/westfries-is-nu-...t/item?1061538

Ik heb het zowat gehad met het Unesco gedoe rond die "werelderfgoed" lijst. Je kunt het moeilijk nog ernstig nemen wanneer je ziet wat daar allemaal wordt ingestopt. Gewoon belachelijk.

Jan van den Berghe 18 januari 2018 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626776)
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Wat is er gek aan de erkenning van een taalvorm als erfgoed? Is taal niet iets wat bij uitstek van generatie op generatie wordt overgeërfd?

Jan van den Berghe 18 januari 2018 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626776)
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Wat is er gek aan de erkenning van een taalvorm als erfgoed? Is taal niet iets wat bij uitstek van generatie op generatie wordt overgeërfd?

Het Oosten 19 januari 2018 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8626851)
Ik heb het zowat gehad met het Unesco gedoe rond die "werelderfgoed" lijst. Je kunt het moeilijk nog ernstig nemen wanneer je ziet wat daar allemaal wordt ingestopt. Gewoon belachelijk.

Maar mens, als er één goed als cultureel (wereld) erfgoed kan worden bestempeld, dan is het wel het dialect.

cato 19 januari 2018 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8627263)
Maar mens, als er één goed als cultureel (wereld) erfgoed kan worden bestempeld, dan is het wel het dialect.

Dialecten van het Nederlands prima, als het maar niet zo gek wordt zoals de Limburgers beweren, dat hun taal , een taal is naast het Nederlands .

http://taal.phileon.nl/limburgs.php

quercus 19 januari 2018 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8627263)
Maar mens, als er één goed als cultureel (wereld) erfgoed kan worden bestempeld, dan is het wel het dialect.

Je dwingt mij tot "schoolmeesteren": je moet met meer aandacht lezen! De werelderfgoed-lijst gaat niet louter over dialecten.

Het Oosten 19 januari 2018 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8627303)
Je dwingt mij tot "schoolmeesteren": je moet met meer aandacht lezen! De werelderfgoed-lijst gaat niet louter over dialecten.

Ik dwing u niet tot schoolmeesteren. Schoolmeesteren bij u is een genetische must. Meer nog, het is een vervelend (voor de anderen) atavisme waarvan men nooit geneest. U zou dit toch nu allengs moeten weten.

quercus 19 januari 2018 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8627644)
Ik dwing u niet tot schoolmeesteren. Schoolmeesteren bij u is een genetische must. Meer nog, het is een vervelend (voor de anderen) atavisme waarvan men nooit geneest. U zou dit toch nu allengs moeten weten.

Inderdaad, u hebt gelijk...
Zeker wanneer je mijn schrijfsels vergelijkt met de sprankelende teksten van uw hand die hier telkenmale de harten van de forumgenoten verblijden. Weinigen kunnen daar aan tippen. 8-)

Het Oosten 19 januari 2018 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8627819)
Inderdaad, u hebt gelijk...
Zeker wanneer je mijn schrijfsels vergelijkt met de sprankelende teksten van uw hand die hier telkenmale de harten van de forumgenoten verblijden. Weinigen kunnen daar aan tippen. 8-)

Ik dank u voor de complementen.

Jan van den Berghe 19 januari 2018 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8626851)
Ik heb het zowat gehad met het Unesco gedoe rond die "werelderfgoed" lijst. Je kunt het moeilijk nog ernstig nemen wanneer je ziet wat daar allemaal wordt ingestopt. Gewoon belachelijk.

Wat zit er precies in wat u belachelijk vindt?

Jay-P. 20 januari 2018 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8626851)
Ik heb het zowat gehad met het Unesco gedoe rond die "werelderfgoed" lijst. Je kunt het moeilijk nog ernstig nemen wanneer je ziet wat daar allemaal wordt ingestopt. Gewoon belachelijk.

Zijdh'et hie, Baziel?

pajoske 26 januari 2018 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626776)
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Niet meer nodig. Dat is er al. ;)

Een antwoord op de vraag is een dialect/streektaal werelderfgoed geven is iets moeilijker.

Citaat:

Werelderfgoed is cultureel en natuurlijk erfgoed dat wordt beschouwd als onvervangbaar, uniek en eigendom van de hele wereld, en waarvan het van groot belang wordt geacht om te behouden.
Als ik dit lees lijkt het me niet onlogisch dat de Limburgse streektaal als werelderfgoed zou erkend worden. Omdat het blijkbaar tamelijk uniek is.

Citaat:

Sprekers van het Limburgs verslaan zelfs de Chinezen als het gaat om het horen van melodische verschillen in de uitspraak van woorden.
.....
Het toonsysteem van het Limburgs verschilt sterk van een typische toontaal als het Mandarijn, onder andere doordat de precieze uitspraak van de Limburgse woordmelodieën verandert afhankelijk van bijvoorbeeld de ?*positie van het woord in de zin.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180125_03320514

Dit wetenschappelijk onderzoek bevestigt hetgeen ik al eerder schreef: de hersenen van Limburgers (die de streektaal beheersen) zijn beter ontwikkeld dan die van de rest van de bevolking in Vlaanderen.

:)

cato 27 januari 2018 09:37

Laat de bevolking hun erfgoed kiezen.

Terecht is het Plakkaat van Verlatinghe het pronkstuk van Nederland geworden.
Deze geboorteacte van Nederland en van de Nederlandse revolutie, is nog belangrijker dan het Wilhelmus.
Ondanks het feit, dat er nog Nederlanders waren die dit niet kende ,heeft toch de meerderheid met deze keuze ,
zijn kennis en waardering van de Nederlandse geschiedenis getoond.

citaat Parool

Het Plakkaat van Verlatinghe is 'Het pronkstuk van Nederland' geworden.

Het Plakkaat van Verlatinghe, uit het jaar 1581, is de officiële beslissing van de Nederlandse Staten-Generaal om afstand te nemen van de Spaanse vorst Filips II en hem niet langer als heer der Nederlanden te erkennen. Het Plakkaat markeert de geboorte van de Republiek der Verenigde Nederlanden.

'Ambassadeurs' van negen objecten probeerden deze week onder leiding van Jort Kelder hun onderwerp zo goed mogelijk over het voetlicht te krijgen. Ambassadeur van het winnende Plakkaat (44 procent van de stemmen) was neuropsycholoog Erik Scherder. De eerste onafhankelijkheidsverklaring ter wereld ligt in het Nationaal Archief in Den Haag. Het archief krijgt nu een bronzen schild.

Daarnaast geeft PostNL een postzegelvel uit met daarop de winnaar van Het pronkstuk van Nederland.


https://www.parool.nl/kunst-en-media...land~a4562164/

edwin2 27 januari 2018 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8633617)
Laat de bevolking hun erfgoed kiezen.

Terecht is het Plakkaat van Verlatinghe het pronkstuk van Nederland geworden.
Deze geboorteacte van Nederland en van de Nederlandse revolutie, is nog belangrijker dan het Wilhelmus.
Ondanks het feit, dat er nog Nederlanders waren die dit niet kende ,heeft toch de meerderheid met deze keuze ,
zijn kennis en waardering van de Nederlandse geschiedenis getoond.

citaat Parool

Het Plakkaat van Verlatinghe is 'Het pronkstuk van Nederland' geworden.

Het Plakkaat van Verlatinghe, uit het jaar 1581, is de officiële beslissing van de Nederlandse Staten-Generaal om afstand te nemen van de Spaanse vorst Filips II en hem niet langer als heer der Nederlanden te erkennen. Het Plakkaat markeert de geboorte van de Republiek der Verenigde Nederlanden.

'Ambassadeurs' van negen objecten probeerden deze week onder leiding van Jort Kelder hun onderwerp zo goed mogelijk over het voetlicht te krijgen. Ambassadeur van het winnende Plakkaat (44 procent van de stemmen) was neuropsycholoog Erik Scherder. De eerste onafhankelijkheidsverklaring ter wereld ligt in het Nationaal Archief in Den Haag. Het archief krijgt nu een bronzen schild.

Daarnaast geeft PostNL een postzegelvel uit met daarop de winnaar van Het pronkstuk van Nederland.


https://www.parool.nl/kunst-en-media...land~a4562164/

Nogmaals, waarom 26 juli niet als gemeenschappelijke feestdag in Nederland en Vlaanderen?

edwin2 27 januari 2018 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8626776)
Als het zo doorgaat willen de Limburgers ook nog een eigen taal.
Het moet niet gekker worden.

Ik zou willen pleiten voor het Haags en Antwerps op de erggoedlijst! :cheer:

cato 28 januari 2018 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8633896)
Nogmaals, waarom 26 juli niet als gemeenschappelijke feestdag in Nederland en Vlaanderen?

België viert 1830 ,hun bevrijding van de Hollanders.

Jan van den Berghe 28 januari 2018 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8634747)
België viert 1830 ,hun bevrijding van de Hollanders.

Viert. Een zwaar woord. Op de Belgische feestdag kan je de feestvlaggen in onze gemeente op één hand tellen. Was er geen wettelijke verplichting tot het uithangen van de Belgische vlag aan de openbare gebouwen, dan was er zo goed als niets te zien.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be