Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Antwerpen bant oude dieselwagens zonder roetfilter (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191567)

Micele 18 oktober 2015 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kikvorsman (Bericht 7861558)
Geachte Micele,

Ik denk dat uw bewering dat er in de "Umweltzonen" van Berlijn en Hannover enkel Dieselvoertuigen met roetfilter mogen rondrijden niet klopt.

In post 72 heb ik dat rechtgezet want ik citeerde dat het volgens type diesel of sleutelnummer gaat, blauw is zonder (standaard geregelde) roetfilter, vet of de meeste personenwagendiesels zijn met roetfilter (mit Partikelfilter):


Citaat:

Schadstoffgruppe 4

praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb

Emissionsschlüsselnummern:

Benziner: 01, 02, 14, 16, 18–70, 71–75*, 77
Diesel: 32, 33, 38, 39, 43, 53–70, 73–75
Diesel mit Partikelfilter
PM1: 49-52, 27**
PM2: 30, 31, 36, 37, 42, 44–48, 67–70
PM3: 32, 33, 38, 39, 43, 53–66


Die sleutelnummers staan in de Fahrzeugbrief.
Bovenaan staat het ook indirect te lezen:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6837038)
- 1) page 1 tot 6 : duidelijk maken dat PM 10 de verkeerde maat is voor dieselroet uit dieselvoertuigen te meten als het gaat om een evolutie in een milieuzone te analyseren voor en na de invoering, tenslotte worden vooral dieselvoertuigen volledig geband die geen roetfilter hebben (dus van black smoke tot en met euro 3 in elk geval)
dieselvoertuigen stoten maar 8 �* 10 % uit van PM 10 in de stad, metingen in Dresden en Leipzig.

Er bestaan ook dieselpersonenwagens euronorm 4 zonder roetfilter. (de lichte dieselwagens pakweg 1600 cc en minder) Sticker groen nr. 4 = haalt euronorm 4 fijnstofgrenswaarde, zie onderaan.
Sticker nr 3 geel = quasi euronorm 3 (PM1) en uitzonderingen euronorm 2, of de nageruste, zie onderaan.
Citaat:

Schadstoffgruppe 3
Emissionsschlüsselnummern:

Fahrzeuge mit Ottomotor: (nicht vorgesehen)
Diesel: 30, 31, 36, 37, 42, 44–52, 72
Diesel PM1 (Partikelminderungsstufe): 14, 16, 18, 21, 22, 25–29, 34, 35, 40, 41, 71, 77
PM1 krijgt dus maar een gele sticker.

Het is dus eerder een minderheid dieselpersonenwagens zonder roetfilter die nog een groene sticker krijgen namelijk de PM2-PM3-PM4-PM5
Citaat:

https://de.wikipedia.org/wiki/Diesel...nderungsstufen

Partikelminderungsstufen[Bearbeiten]

Durch die Einführung der sogenannten Feinstaubverordnung wird die Kennzeichnung von Kraftfahrzeugen nach der Höhe ihrer Partikelemission bundesweit einheitlich geregelt. Hiernach können Diesel-PKW durch Nachrüstung mit Partikelfiltern bestimmte Grenzwerte erreichen, die zu einer Einstufung in eine Partikelminderungsstufe führen und als Kriterium für Plakettenvergabe (grün, gelb oder rot) in Deutschland gelten. Die Grenzwerte PM1 bis PM3 werden durch die sogenannten „offenen“ Partikelfiltersysteme erreicht, die den Partikelmassenausstoß bei Weitem nicht bis auf das Niveau von 0,001 g/km wie bei geschlossenen Partikelfiltersystemen senken.

PM1: Euro-1- und Euro-2-Diesel-Pkw können dadurch die Grenzwerte für Euro 3 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,05 g/km.
PM2: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro 4 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.
PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.
PM4: Diese Stufe erhalten nachgerüstete Euro-4-Diesel-Pkw, die ab Werk entsprechend vorgerüstet waren, aber wegen fehlender Produktionskapazitäten nicht mit den „geregelten Partikelfiltern“ ausgerüstet werden konnten, die eine Minderungsrate von mehr als 90 % erreichen. PM4-Fahrzeuge halten mit einem Partikelmassenausstoß von weniger als 0,005 g/km die Grenzwerte für Euro 5 ein.
PM5: Erhalten nur Neufahrzeuge der Schadstoffklassen Euro 3 und Euro 4, die ab dem Tag der Erstzulassung anstelle eines PM-Grenzwertes von 0,050 g/km nach Euro 3 bzw. 0,025 g/km nach Euro 4 bereits den für Euro 5 vorgeschriebenen Grenzwert von 0,005 g/km einhalten.

Micele 18 oktober 2015 22:04

vervolg... men ziet dat zelfs ook een euronorm 3 zonder roetfilter tijdens de (flut)normtest de grenswaarde van een euronorm 4 (< 0,025 g/km roetmassa) kon halen (toch de lichte diesels), een roetfilter is daar niet eens voor nodig, want men telde toen nog enkel massa=gewicht, pas vanaf euro 5b ging men ook het aantal roetdeeltjes tellen (PN)
Citaat:

PM2: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro 4 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.
Die krijgen dus ook nog een groene plakette... als hun sleutelnummer genoemd staat, dan kan zelfs PM1 ook nog, voor buitenlandse dieselvoertuigen (geen kfz-brief) neemt men het bouw-jaar/maand.

Jij hebt zelfs een euro 4 diesel (ook zonder roetfilter) dus je kreeg zeker een groene sticker, want je valt onder PM3.
Citaat:

PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.
https://de.wikipedia.org/wiki/Diesel...nderungsstufen
Citaat:

Ik heb trouwens zelf een Diesel met Euro 4 maar zonder Partikelfilter en toch heb ik de groene Umweltplakete nr 4 kunnen kopen in Duitsland.
Idd.

strijkijzer 6 maart 2017 06:29

Citaat:

De lage-emissiezone is belangrijker dan de straten netjes te houden. Dat zou je kunnen afleiden uit het verhaal van het bedrijf LTC-Veegwerken uit Beveren. De helft van hun wagens mag Antwerpen niet meer in. Als andere steden volgen, staan 17 mensen op straat. Schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) staat op haar strepen. "Ik kan geen uitzonderingen toelaten. Want dat creëert ongelijkheid." bron
"Ik kan geen uitzonderingen toelaten want dat creëert ongelijkheid" ... behalve dan voor het spoorvervoer ...

Nr.10 30 mei 2017 00:39

1 Bijlage(n)
Op deze site kunt u testen of uw voertuig de LEZ in Antwerpen nog binnen mag:
https://lez.antwerpen.be/?Taal=NL
De lage-emissiezone werd ingevoerd op 1 februari 2017.
In februari was 5,21% van de voertuigen in overtreding.
In maart was dat al gezakt naar 2,72%.
Vanaf 1 maart worden ook effectief boetes uitgeschreven.
De administratieve geldboete bedraagt 125 euro.

daiwa 30 mei 2017 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8397756)
"Ik kan geen uitzonderingen toelaten want dat creëert ongelijkheid" ... behalve dan voor het spoorvervoer ...

........ En de meest vervuilende scheepvaart.

......... En stokoude bussen van privé autocar uitbaters.

dpg 30 mei 2017 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 8457948)
........ En de meest vervuilende scheepvaart.

......... En stokoude bussen van privé autocar uitbaters.

En buitenlandse nummerplaten.

brother paul 30 mei 2017 07:41

Micele heb eens een paar vragen voor u:

Heeft het stad een netwerk van metingen en gaan ze het effect van hun maatregel ondersteunen met bewijzen van hun metingen ?


1 stel dat alle diesels rijden op koolzaad olie... waarom zou je diesels verbannen ?
de emissie is CO2 neutraal
de roet verdwijnt

2 stel dat alle diesels rijden op diemethylether, waarom zou je diesels verbannen ?
de CO2 emissie verdwijnt
de roet is ook weer weg

3 stel dat de auto 30% van het probleem is, en dat 70% komt van verouderde huisverwarming. Wat is het effect van deze maatregel ?


welk probleem moet je prioritair aanpakken ? Een stadswarmtenetwerk waar alle warmte van alle processen in worden gedumpt, en waar iedereen zijn warm water van aftapt... Opgelet: het water in het netwerk moet niet warmer zijn dan 20° om een goeie warmtebron te zijn voor warmwaterpompen

4 Wat is de emissie van het transitverkeer ?

brother paul 30 mei 2017 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door strijkijzer (Bericht 8397756)
"Ik kan geen uitzonderingen toelaten want dat creëert ongelijkheid" ... behalve dan voor het spoorvervoer ...

het spoor, moet toch ook betalen wat is dat nu ? welke discriminatie is dat nu weer

Micele 30 mei 2017 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 8458020)
Micele heb eens een paar vragen voor u:

Heeft het stad een netwerk van metingen en gaan ze het effect van hun maatregel ondersteunen met bewijzen van hun metingen ?


1 stel dat alle diesels rijden op koolzaad olie... waarom zou je diesels verbannen ?
de emissie is CO2 neutraal
de roet verdwijnt

2 stel dat alle diesels rijden op diemethylether, waarom zou je diesels verbannen ?
de CO2 emissie verdwijnt
de roet is ook weer weg

3 stel dat de auto 30% van het probleem is, en dat 70% komt van verouderde huisverwarming. Wat is het effect van deze maatregel ?


welk probleem moet je prioritair aanpakken ? Een stadswarmtenetwerk waar alle warmte van alle processen in worden gedumpt, en waar iedereen zijn warm water van aftapt... Opgelet: het water in het netwerk moet niet warmer zijn dan 20° om een goeie warmtebron te zijn voor warmwaterpompen

4 Wat is de emissie van het transitverkeer ?

Daarvoor heb ik één tegenvraag, de dieselmotor zorgt alleen maar voor last, en aangezien de moderne benzine -zelfs CO2 well to wheel- het beter kan dan de diesel, waarom heb je dan verdomme nog die lastige diesel nodig? Geef één reden voor het verdere bestaan van een dieselmotor voor personenwagens?
Kijk wat de Japanse merken doen, diesel is de eerste waar ze niet meer investeren, en later zal de benzine hetzelfde lot ondergaan, want ze investeren niet meer in fossiele wagens:
https://www.welt.de/wirtschaft/artic...otors-ein.html

moet ik het vertalen Paul?

Dadeemelee 30 mei 2017 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8458087)
Daarvoor heb ik één tegenvraag, de dieselmotor zorgt alleen maar voor last, en aangezien de moderne benzine -zelfs CO2 well to wheel- het beter kan dan de diesel, waarom heb je dan verdomme nog die lastige diesel nodig? Geef één reden voor het verdere bestaan van een dieselmotor voor personenwagens?

snip

Ik rij er graag mee.

Micele 30 mei 2017 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8458101)
Ik rij er graag mee.

Omdat je niets anders kent. :-P

Mambo 30 mei 2017 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8458184)
Omdat je niets anders kent. :-P

Hangt af van uw gebruik he.

Benzine wagens zijn trouwens niet allemaal goedkoper noch properder dan diesels .
Niet in aankoop en niet in gebruik.
Zelfs niet bij weinig gebruik.

Mambo 30 mei 2017 12:16

En in de meeste vb landen die men hier zo gretig ophaalt is een liter benzine goedkoper dan een liter diesel

Logisch gevolg....ze rijden daar benzine

Ps ; in nigeria distileren de negers zelf hun benzine en diesel in zelfgemaakte bric en brac gerief.
Zoveel verschil heeft dat allemaal niet.
Het komt van dezelfde olie.
Gewoon het kookpunt.
Het 1 doen ze 1 keer, het ander 2 keer.

Gelijk wisky.

Dadeemelee 30 mei 2017 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8458184)
Omdat je niets anders kent. :-P

Rijdt aangenamer dan een naftbak en elentriek is niet interessant :-P

Micele 30 mei 2017 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8458226)
Rijdt aangenamer dan een naftbak en elentriek is niet interessant :-P

Diesel is vuile bucht.
Van moderne benzines heb je ook al geen bal verstand.

Dadeemelee 30 mei 2017 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8458250)
Diesel is vuile bucht.
Van moderne benzines heb je ook al geen bal verstand.

Ja maar Micele ik zeg toch ook niet wat gij moet goedvinden. Rij gerust verder met uwe naphte :lol:

Micele 30 mei 2017 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8458259)
Ja maar Micele ik zeg toch ook niet wat gij moet goedvinden. Rij gerust verder met uwe naphte :lol:

En gij met uw tractor. :lol:

Henri1 30 mei 2017 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8458250)
Diesel is vuile bucht.
Van moderne benzines heb je ook al geen bal verstand.

Volgens mij heeft niemand daar nog verstand van als je niet ingenieur bent in de materie.

Is dat bij u het geval ?

fox 30 mei 2017 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8458326)
Volgens mij heeft niemand daar nog verstand van als je niet ingenieur bent in de materie.

Is dat bij u het geval ?

Je moet niet persé ingenieur zijn om er meer verstand van te hebben als jij.

Henri1 30 mei 2017 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8458328)
Je moet niet persé ingenieur zijn om er meer verstand van te hebben als jij.

Is dit een persoonlijke aanval ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be