Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   De bigbang-theorie is onjuist? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254654)

ron kreike 9 augustus 2020 02:34

De bigbang-theorie is onjuist?
 
Sinds een tijdje doe ik wat meer met Facebook, en dat is vaak in het Engels.
Zoals:

If there is a redshift of light in the universe because of distance,
then galaxies that move away with constant velocity
seem to move away with acceleration.

So there is no need for bigbang-theory?

kelt 9 augustus 2020 05:40

Die "gevolgtrekking" schijnt me kompleet raadselachtig toe.

Inderdaad wordt al sedert de formulering van die "Big Bang" gezocht naar mogelijke alternatieve verklaringen voor wat men meent te zien (de roodverschuiving,het schijnbaar zoekgeraakt zijn van waarschijnlijk het grootste deel van de massa en/of energie die zou moeten waarneembaar zijn in de ruimte.....,...).De onderzoekingen gaan blijkbaar vooral in de wiskundige/natuurkundige onderbouw.

Maar op Facebook gaan ze dat niet oplossen,op politics.be ,een nochtans aanzienlijk serieuzer medium,waarschijnlijk ook niet....

patrickve 9 augustus 2020 08:16

Ik denk dat men het hier heeft over "tired light" theorieen, die zeggen dat licht automatisch "naar het rood verschuift" over lange afstanden (ttz, dat de fotonen energie verliezen).

Dadeemelee 9 augustus 2020 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 9411821)
Sinds een tijdje doe ik wat meer met Facebook, en dat is vaak in het Engels.
Zoals:

If there is a redshift of light in the universe because of distance,
then galaxies that move away with constant velocity
seem to move away with acceleration.

So there is no need for bigbang-theory?

Het ontstaan en het einde van de wereld is metafysica.

Jantje 9 augustus 2020 09:00

.

Vlad 9 augustus 2020 09:35

De big bang theorie gaat volgens mij maar over een klein deeltje van het oneindige multiversum. Ik baseer mij daarvoor op geen enkele wetenschappelijke bevinding. Ik heb gewoon nooit kunnen geloven dat vanuit het niets met een bigbang ons universum is ontstaan. Het multiversum is oneindig in ruimte en tijd en weet ik in wat nog allemaal. De mensheid zal nooit in staat zijn de volledige werkelijkheid te achterhalen. Maar het is wel interessant te zien hoe de mensheid die almaar verder onderzoekt en manipuleert.

Universalia 9 augustus 2020 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 9411821)
Sinds een tijdje doe ik wat meer met Facebook, en dat is vaak in het Engels.
Zoals:

If there is a redshift of light in the universe because of distance,
then galaxies that move away with constant velocity
seem to move away with acceleration.

So there is no need for bigbang-theory?

FB is brol. (zal er nooit opkomen hier)

Eduard Khil 12 augustus 2020 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 9411821)
Sinds een tijdje doe ik wat meer met Facebook, en dat is vaak in het Engels.
Zoals:

If there is a redshift of light in the universe because of distance,
then galaxies that move away with constant velocity
seem to move away with acceleration.

So there is no need for bigbang-theory?

redshift is net de aanleiding geweest voor BB-theorie

sbe4kdr 20 augustus 2020 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9416427)
redshift is net de aanleiding geweest voor BB-theorie

De theorie van het 'Electric Universe' ziet het universum als een elektrische (plasma) systeem ook wel plasma cosmology genoemd.

https://www.thunderbolts.info/wp/

Eduard Khil 21 augustus 2020 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9425591)
De theorie van het 'Electric Universe' ziet het universum als een elektrische (plasma) systeem ook wel plasma cosmology genoemd.

https://www.thunderbolts.info/wp/

bol het eens af met uw zever

sbe4kdr 21 augustus 2020 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9426643)
bol het eens af met uw zever

Je komt intellectueel duidelijk te kort om maar enigszins te begrijpen wat er als theorie verkondigd wordt.

Bach 22 augustus 2020 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9412082)
De big bang theorie gaat volgens mij maar over een klein deeltje van het oneindige multiversum. Ik baseer mij daarvoor op geen enkele wetenschappelijke bevinding. Ik heb gewoon nooit kunnen geloven dat vanuit het niets met een bigbang ons universum is ontstaan. Het multiversum is oneindig in ruimte en tijd en weet ik in wat nog allemaal. De mensheid zal nooit in staat zijn de volledige werkelijkheid te achterhalen. Maar het is wel interessant te zien hoe de mensheid die almaar verder onderzoekt en manipuleert.

Die big bang theorie lijkt een beetje op een flat earth theorie toen we niet beter wisten. Je meent te observeren dat de aarde vrij plat is als je in de verte kijkt. Waarom zou je denken dat ze rond is en in de ruimte zweeft? plat en het centrum van alles lijkt de evidentie zelf. Je denkt te observeren dat alles te herleiden is tot een grote ontploffing. Hoe primitief zou zo'n gedachte wel niet kunnen overkomen in de toekomst? Eigenlijk komt ze mij nu reeds primitief over. Zo beperkt tot materie en tijd.

Eduard Khil 22 augustus 2020 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9426860)
Je komt intellectueel duidelijk te kort om maar enigszins te begrijpen wat er als theorie verkondigd wordt.

juist ja :lol:

Als jij zou weten wat "theorie" betekent in de wetenschappelijke wereld, zou je uw linkje niet meer durven komen posten.

sbe4kdr 22 augustus 2020 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9426946)
juist ja :lol:

Als jij zou weten wat "theorie" betekent in de wetenschappelijke wereld, zou je uw linkje niet meer durven komen posten.

Een op zwaartekracht gebaseerde theorie als de BB maakt zich totaal belachelijk door het invoeren van donkere energie om hun model enigzins in lijn met de realiteit te houden. De hoeveelheid blijkt dan nog van 70% naar 40% te zakken nadat ze het juist nagerekend hadden.

Johannes Keppler in zijn tijd had al door dat het heelal niet door de zwaartekracht beheerst werd en dat was 400 jaar geleden.

Erw 25 augustus 2020 22:03

Nochtans is die "donkere.. materie" eigenlijk door zwaartekracht samengetrokken, tot een concentratie / dichtheid dat de lichtsnelheid niet meer boven de vereiste ontsnappingssnelheid is, vandaar "donker". Indirect valt de aanwezigheid van de massa wel nog waar te nemen door zwaartekracht uitgeoefend op andere materie.

sbe4kdr 26 augustus 2020 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9430228)
Nochtans is die "donkere.. materie" eigenlijk door zwaartekracht samengetrokken, tot een concentratie / dichtheid dat de lichtsnelheid niet meer boven de vereiste ontsnappingssnelheid is, vandaar "donker". Indirect valt de aanwezigheid van de massa wel nog waar te nemen door zwaartekracht uitgeoefend op andere materie.

Dat is allemaal bedacht om het model van een op zwaartekracht gebaseerd universum in stand te houden.

Hier wordt al getheoriseerd om het model in stand te houden dat 'dark mater' elektrisch geladen zou zijn.

https://www.livescience.com/62726-da...ic-charge.html

Universalia 26 augustus 2020 11:40

In den beginne was er niets en dat is uiteindelijk ook nog ontploft.

sbe4kdr 26 augustus 2020 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9430577)
In den beginne was er niets en dat is uiteindelijk ook nog ontploft.

Het is dan ook uitgevonden door een katholieke pastoor.

Jantje 27 augustus 2020 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9431274)
Het is dan ook uitgevonden door een katholieke pastoor.

Nee, dat is bedacht geweest door een Jood, later overgenomen door een pastoor en bevestigd een Moslim.

Eduard Khil 29 augustus 2020 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9431342)
Nee, dat is bedacht geweest door een Jood, later overgenomen door een pastoor en bevestigd een Moslim.

Precies het begin van een grap


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be