Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Antwerpse pastoor wordt kamerheer van paus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=61493)

Antoon 29 september 2006 08:24

Antwerpse pastoor wordt kamerheer van paus
 
Citaat:

Luc De Maere (50), pastoor van de Antwerpse Sint-Jacobsparochie, is benoemd tot kamerheer van de paus, met als gevolg dat hij zich "monseigneur" mag noemen. Hij is sinds enkele decennia de enige niet-bisschop in Vlaanderen die deze eer te beurt valt. (belga)

spunk 29 september 2006 08:27

kamerheer? wtf
ik dacht dat ze daarvoor kindertjes gebruikten

Gun 29 september 2006 08:37

En wil je hier een discussie over opstarten of speel je internetgazet zoals de werkgroep in het verleden pleegde te doen??

Antoon 29 september 2006 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2027741)
En wil je hier een discussie over opstarten of speel je internetgazet zoals de werkgroep in het verleden pleegde te doen??

Wat ben jij een verzuurde azijnpisser, zeg! Ik zou niet in jouw omgeving willen vertoeven.

Herr Flick 29 september 2006 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spunk (Bericht 2027723)
kamerheer? wtf
ik dacht dat ze daarvoor kindertjes gebruikten


Die kindertjes moeten tegenwoordig op subtielere manier worden aangevoerd hé...

;-)

Lincoln 29 september 2006 12:00

8O En wat staat er allemaal op het programma ??? kamerstrelen ???

Lincoln 29 september 2006 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2027741)
En wil je hier een discussie over opstarten of speel je internetgazet zoals de werkgroep in het verleden pleegde te doen??

De paus is nu een held geworden in de ogen van "patriotisten en fundamentalistische liberalen", paar jaren geleden was dat anders...;-) ...de bastaard,.

Rudy Van Nespen 29 september 2006 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2028127)
De paus is nu een held geworden in de ogen van "patriotisten en fundamentalistische liberalen", paar jaren geleden was dat anders...;-) ...de bastaard,.

Tja, het moet niet altijd dezelfde sekte zijn, die fundamentalisme belijdt, hé.
Deze paus durft tenminste eisen wat terecht geëist mag worden: WEDERZIJDS respect. Niet zoals de aanhangers van de 'Zonder Haat Straat', dewelke blijkbaar enkel eenrichtingsverkeer toelaat!

garfield 29 september 2006 13:32

een grote eer.
Kan mss zelf snel Kardinaal worden.

spunk 29 september 2006 13:34

onlang zag ik een bischop, wat een bedrieger, hij liep niet eens diagonaal

Gun 29 september 2006 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2028032)
Wat ben jij een verzuurde azijnpisser, zeg! Ik zou niet in jouw omgeving willen vertoeven.

U don't know me;-)

Lincoln 29 september 2006 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen (Bericht 2028141)
Tja, het moet niet altijd dezelfde sekte zijn, die fundamentalisme belijdt, hé.
Deze paus durft tenminste eisen wat terecht geëist mag worden: WEDERZIJDS respect. Niet zoals de aanhangers van de 'Zonder Haat Straat', dewelke blijkbaar enkel eenrichtingsverkeer toelaat!

Ik denk dat je alleen oren en ogen hebt voor je eigen volk, daarom is je praat zo typerend en even lachwekkend,. Dank u voor de grap !;-)

Lincoln 29 september 2006 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2028341)
een grote eer.
Kan mss zelf snel Kardinaal worden.

Wat houdt u dan tegen ??

KrisKras 30 september 2006 05:13

Ey man, proficiat, kom feesje bouwen!!!

Uh-Huh 30 september 2006 06:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2030539)
Ey man, proficiat, kom feesje bouwen!!!

Woohoo, let's get this party started..!! :cheer:

Vraagje: wat is nu juist de taak van een kamerheer?

Duupje 30 september 2006 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2030570)
Woohoo, let's get this party started..!! :cheer:

Vraagje: wat is nu juist de taak van een kamerheer?

Omdat ik het mij ook afvroeg, ben ik even gaan kijken op wikipedia.
Het resultaat was nogal euhm, tjah, lees zelf maar even.

Met het Italiaanse woord Camerlengo wordt meer in het bijzonder de kamerheer van de Paus bedoeld.
Nog specifieker staat de Camerlengo bekend als Kardinaal-schatbewaarder, de tijdelijke beheerder van de pauselijke goederen en rechten, tussen het overlijden van een paus en de keuze van diens opvolger. In die periode is de Camerlengo de belangrijkste functionaris binnen het Vaticaan. Het ambt bestaat al sinds de Middeleeuwen. Toen gold de Camerlengo ook als plaatsvervanger van de Paus wanneer deze - tijdelijk - buiten Rome verbleef maar dat is, sinds er moderne communicatiemiddelen bestaan, niet meer het geval
Een van de belangrijkste taken van de Camerlengo is het vaststellen van de dood van een paus. Dat doet hij door drie keer aan de paus, bij zijn doopnaam, te vragen of hij slaapt. In het geval van Paus Johannes Paulus II: "Carole, dormisne?" (Karol, slaap je?). Vervolgens tikt hij de paus drie maal op zijn voorhoofd met een speciaal hiertoe ontworpen zilveren hamertje, dat voorzien is van het wapen van de paus. Staat de dood eenmaal vast, dan wordt het hoofd van de overledene overdekt met een Velum. De Camerlengo stelt een akte van overlijden op en neemt de pontificale vissersring, met zegel, van diens hand. De ring wordt vernietigd in het bijzijn van enkele getuigen. Na het overlijden regelt de Camerlengo alle aangelegenheden die te maken hebben met de pontificale begrafenis, protocol en de organisatie van het Conclaaf.

Maw, zijn persoonlijke begrafenisregelaar. :-)

Lincoln 2 oktober 2006 18:19

Ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren???

Judokus 2 oktober 2006 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lincoln (Bericht 2038794)

zie link
http://forum.politics.be/showpost.ph...96&postcount=8


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be