Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   Artificiële Intelligentie gaat ons van kant maken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=238858)

Het Oosten 18 juli 2017 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 8492078)
Die exacte overdenking heb ik ook reeds vaak gemaakt.
Het lijkt me zeer goed denkbaar dat gevorderde AI's inderdaad technologische mogelijkheden bieden aan de mens, waar we zonder die hulp misschien nooit toe zouden komen.

Doet me altijd denken aan Hyperion van Dan Simmons, één van de beste SF romans die ik ooit gelezen heb. Daarin geeft een groepering van AI's de mens inderdaad de technologische mogelijkheden voor interstellair reizen, supersnelle communicatie over de lichtjaren heen en teleportatie. Doch dit terzijde :-)

Vergeet niet dat moest AI echt een feit worden, in de zin dat er ook een artificieel bewustzijn wordt gecreeërd of ontstaat , dan is mijnsinziens de kans groot dat deze intelligentie de menselijke vlug zal overvleugelen. Met alle gevolgen van dien.

Het Oosten 18 juli 2017 15:39

/

Micele 18 juli 2017 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492162)
Vergeet niet dat moest AI echt een feit worden, in de zin dat er ook een artificieel bewustzijn wordt gecreeërd of ontstaat , dan is mijnsinziens de kans groot dat deze intelligentie de menselijke vlug zal overvleugelen. Met alle gevolgen van dien.

Zouden ze bij de brandweer kunnen dienen? ;-)

Nr.10 18 juli 2017 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492424)
Zouden ze bij de brandweer kunnen dienen? ;-)

Deze opmerking heeft er niets mee te maken.
U wil lacherig doen over het onderwerp van discussie.
AI ontwikkelt zich binnen de zeer specifieke dynamiek van het kapitalistische systeem.
Krachtige AI zal ingezet worden voor winstmaximalisatie.

Het Oosten 19 juli 2017 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492424)
Zouden ze bij de brandweer kunnen dienen? ;-)

Een brandweer is een vrij primitief iets. Hij bestaat slechts omdat er brand kan ontstaan. Een hoog zelfbewuste hyperintelligente entiteit zal zodanig 'denken' dat het materialen zal ontwerpen niet meer ontvlambaar zijn. Het zal met andere woorden de brandweer overbodig maken.

fox 19 juli 2017 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492692)
Een brandweer is een vrij primitief iets. Hij bestaat slechts omdat er brand kan ontstaan. Een hoog zelfbewuste hyperintelligente entiteit zal zodanig 'denken' dat het materialen zal ontwerpen niet meer ontvlambaar zijn. Het zal met andere woorden de brandweer overbodig maken.

Juist, AI gaat er voor zorgen dat een hout niet meer kan branden, dat vulkanen niet meer uitbarsten

Micele 19 juli 2017 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492692)
Een brandweer is een vrij primitief iets. Hij bestaat slechts omdat er brand kan ontstaan. Een hoog zelfbewuste hyperintelligente entiteit zal zodanig 'denken' dat het materialen zal ontwerpen niet meer ontvlambaar zijn. Het zal met andere woorden de brandweer overbodig maken.

Meen je dat echt? Bossen en wouden die niet meer kunnen branden?

Ik dacht nochtans dat een (in de mate van het mogelijke) onbrandbare/onkwetsbare robot levens zou kunnen redden, ipv de brandweerman die zelf in een brand of eenderwelke interventie zelf omkomt.

Volgens mij doet de brandweer toch heel wat meer dan slechts tussenkomen bij brand:
Citaat:

https://www.civieleveiligheid.be/nl/...t-de-brandweer

Interventies

De opdracht van de brandweer is natuurlijk brandbestrijding.

De brandweer heeft echter nog veel andere opdrachten. Zij treden ook op:

- als ambulancedienst voor spoedgevallen
- bij verkeersongevallen, voor de bevrijding van geknelde personen
- om de openbare weg vrij te maken na een zwaar ongeval
- bij overstromingen, explosies, instortingen…
- bij kleine dagelijks problemen, zoals mensen die geblokkeerd zijn in liften...


Micele 19 juli 2017 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8492697)
Juist, AI gaat er voor zorgen dat een hout niet meer kan branden, dat vulkanen niet meer uitbarsten

En de bliksem onschadelijk maken. ;-)
(naja de lijst natuurlijke rampen is lang)

Het Oosten 19 juli 2017 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492761)
Meen je dat echt? Bossen en wouden die niet meer kunnen branden?

Ik dacht nochtans dat een (in de mate van het mogelijke) onbrandbare/onkwetsbare robot levens zou kunnen redden, ipv de brandweerman die zelf in een brand of eenderwelke interventie zelf omkomt.

Volgens mij doet de brandweer toch heel wat meer dan

Ik
slechts tussenkomen bij brand:

Ik dacht hier vooral aan een brandweer die huizen blust.

Natuurlijk zouden er beperkingen kunnen zijn aan artificiële intelligentie. Maar helemaal zeker is dit niet. Want een zelfbewuste zich steeds vernieuwende en intelligentie-vergrotende entiteit zou zijn intelligentie onbeperkt kunnen uitbreiden op termijn. En relatief snel. Niet gehinderd door een lichaam, veroudering en dies meer. De grenzen van zulke intelligentie zijn in principe onbeperkt. En ook hier weer: met alle gevolgen van dien.

Micele 19 juli 2017 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492788)
Ik dacht hier vooral aan een brandweer die huizen blust.

Ook daar kunnen AI-robotten levens redden bij brand of andere interventies.

En onlangs (vb Portugal en andere) doen bosbranden ook de huizen branden, mensen die dan vertwijfeld proberen hun huis te redden, komen dan ook om, soms zelfs brandweerlui.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosbra..._Portugal_2017

Citaat:

Natuurlijk zouden er beperkingen kunnen zijn aan artificiële intelligentie. Maar helemaal zeker is dit niet. Want een zelfbewuste zich steeds vernieuwende en intelligentie-vergrotende entiteit zou zijn intelligentie onbeperkt kunnen uitbreiden op termijn. En relatief snel. Niet gehinderd door een lichaam, veroudering en dies meer. De grenzen van zulke intelligentie zijn in principe onbeperkt. En ook hier weer: met alle gevolgen van dien.
Uw tekst klinkt zo negatief. En "met alle gevolgen van dien" blijft ook bij 100 maal herhalen nietszeggend.

Het Oosten 19 juli 2017 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492815)
Ook daar kunnen AI-robotten levens redden bij brand of andere interventies.


Uw tekst klinkt zo negatief. En "met alle gevolgen van dien" blijft ook bij 100 maal herhalen nietszeggend.

Dat is niet negatief. Dat is gewoon een niet zo irreëel scenario. Indien er zoiets zou komen te bestaan als een kunstmatige intelligentie zoals boven beschreven die onze intelligentie in zeer verre mate zou overtreffen, dan zijn de gevolgen inderdaad niet te overzien. Want we zouden niet meer snappen wat deze intelligentie uiteindelijk van plan is.

Micele 19 juli 2017 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492831)
Dat is niet negatief. Dat is gewoon een niet zo irreëel scenario. Indien er zoiets zou komen te bestaan als een kunstmatige intelligentie zoals boven beschreven die onze intelligentie in zeer verre mate zou overtreffen, dan zijn de gevolgen inderdaad niet te overzien. Want we zouden niet meer snappen wat deze intelligentie uiteindelijk van plan is.

Voor mij klinkt dat negatief hoor.

Een vb van een positief klinkende post:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8454980)
De grote wereldproblemen vergen een AI of meerdere AI's om te kunnen aangepakt worden.

AI's zijn noodzakelijk.


Het Oosten 19 juli 2017 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492839)
Voor mij klinkt dat negatief hoor.

Een 'gewettigd (preventief) realisme' lijkt me een betere term.

Anna List 19 juli 2017 12:05

ik denk dat het voor AI ook nogal voordehandliggend zal zijn om niet zelf de mensheid uit te schakelen, maar de mensheid zichzelf te laten uitschakelen.

voor zoiets volstaan een aantal gerichte schokgolven door de financiële structuren.

Micele 19 juli 2017 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8492841)
Een 'gewettigd (preventief) realisme' lijkt me een betere term.

Dat preventief realisme heb ik al duidelijk aangehaald in een post, met link.

Micele 19 juli 2017 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8492843)
ik denk dat het voor AI ook nogal voordehandliggend zal zijn om niet zelf de mensheid uit te schakelen, maar de mensheid zichzelf te laten uitschakelen.

voor zoiets volstaan een aantal gerichte schokgolven door de financiële structuren.

Doet me denken aan Argentinië, waar ooit 300% inflatie was per jaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argent...omische_crisis

Mensen trekken hun plan hoor, ook helemaal zonder geld (ruilhandel):
http://www.mo.be/artikel/ruilhandel-bloeit-argentinie

Anna List 19 juli 2017 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492853)
Doet me denken aan Argentinië, waar ooit 300% inflatie was per jaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Argent...omische_crisis

Mensen trekken hun plan hoor, ook helemaal zonder geld (ruilhandel):
http://www.mo.be/artikel/ruilhandel-bloeit-argentinie

zolang dat interne natieproblemen zijn idd, eens het conflicten worden wordt de situatie sneller explosief, en als het doel is de mensheid decimeren, kan dat maar beter globaal tussen de grootste blokken beginnen, niet? :-)

ik vind het wel een fascinerend gedachtenspel, je hoeft zelfs geen groot of artificieel licht te zijn om hiervoor makkelijke taktieken te bedenken. :p

Micele 19 juli 2017 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8492858)
zolang dat interne natieproblemen zijn idd, eens het conflicten worden wordt de situatie sneller explosief, en als het doel is de mensheid decimeren, kan dat maar beter globaal tussen de grootste blokken beginnen, niet? :-)

ik vind het wel een fascinerend gedachtenspel, je hoeft zelfs geen groot of artificieel licht te zijn om hiervoor makkelijke taktieken te bedenken. :p

En wat baten heeft de AI dan nog als hun speeltje de mensheid verdwenen is?

Gaan ze dan kaarten om geld? ;-)

Anna List 19 juli 2017 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8492860)
En wat baten heeft de AI dan nog als hun speeltje de mensheid verdwenen is?

Gaan ze dan kaarten om geld? ;-)

waarom zou AI een doel moeten hebben (buiten het conserveren van de planeet)?

Micele 19 juli 2017 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8492864)
waarom zou AI een doel moeten hebben (buiten het conserveren van de planeet)?

Waarom zou AI geen andere doelen nastreven? Of waarom enkel "de planeet" ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be