Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Hoe kan Haïti het beste geholpen worden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=133702)

Derk de Tweede 13 januari 2010 17:29

Hoe kan Haïti het beste geholpen worden ?
 
In Haïti wordt gevreesd duizenden doden, de stad Port-au-Prince ligt bijna volledig in puin.
Geld lijkt mij niet voor de hand liggen, het land is daar te corrupt en politiek te onstabiel voor.
Noodhulp in de vorm van tenten, medicamenten en voedsel lijkt me de eerste optie.
Daarna een lange weg van wederopbouw.

Raven 13 januari 2010 18:47

Nu dat kopenhagen dood & begraven is, en men kan ervanuit gaan dat China de volgende conferenties ook zal saboteren, kan het geld dat bestemd was voor Afrika geschonken worden aan Haiti?

Derk de Tweede 13 januari 2010 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4542224)
Nu dat kopenhagen dood & begraven is, en men kan ervanuit gaan dat China de volgende conferenties ook zal saboteren, kan het geld dat bestemd was voor Afrika geschonken worden aan Haiti?

Ik zou Haïti geen geld geven ivm corruptie en etnische problemen. Hulp zal direct moeten worden gegeven in de vorm van goederen.
Overgens hoor ik nu dat het dodenral hoger dan 100.000 en wellicht 350.000 zal liggen.

Raven 13 januari 2010 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4542246)
Ik zou Haïti geen geld geven ivm corruptie en etnische problemen. Hulp zal direct moeten worden gegeven in de vorm van goederen.
Overgens hoor ik nu dat het dodenral hoger dan 100.000 en wellicht 350.000 zal liggen.

mja, de corruptie & etnische problemen zullen nu alvast wat minder van omvang zijn

D'ARTOIS 13 januari 2010 20:06

In ieder geval niet door Cordaid - dan komt er niets bij de slachtoffers terecht en verdwijnt het overgrote deel van de giften in de algemene kluis die daarna dicht gaat en niet meer open. Er is nog zo'n 55 miljoen onverdeeld Tsunamigeld onder de diverse suborganisaties van Cordaid.

"We willen allemaal helpen" roepen de heren. Maar de insiders weten beter.
Ken nog een paar arme visstertjes op de Malediven ...... die wachten nog steeds........

Johan Bollen 13 januari 2010 20:57

Door het land zijn weg te laten gaan en niet staatsgrepen te plegen zoals tegen Aristide?

D'ARTOIS 13 januari 2010 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4542459)
Door het land zijn weg te laten gaan en niet staatsgrepen te plegen zoals tegen Aristide?

Laten we wel wezen, wat staat er op de politieke agenda? Aagje Schoo en Eveline Herfkens kregen het voor elkaar destijds 100 miljoen gulden naar Papa en Baby Doc te sluizen.
Zouden ze nou echt niet beter geweten hebben?

Natuurlijkhebben die mensen hulp nodig. Maar in concreto en niet via 'mistige' multinationale clubs zoals Cordaid.
Ik zie liever een organisatie zoals Artsen zonder Grenzen hulp coördineren en controleren. Tenminste een integere organisatie die daadwerkelijke hulp biedt en geen virtuele.

Derk de Tweede 13 januari 2010 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 4542470)
Laten we wel wezen, wat staat er op de politieke agenda? Aagje Schoo en Eveline Herfkens kregen het voor elkaar destijds 100 miljoen gulden naar Papa en Baby Doc te sluizen.
Zouden ze nou echt niet beter geweten hebben?

Natuurlijkhebben die mensen hulp nodig. Maar in concreto en niet via 'mistige' multinationale clubs zoals Cordaid.
Ik zie liever een organisatie zoals Artsen zonder Grenzen hulp coördineren en controleren. Tenminste een integere organisatie die daadwerkelijke hulp biedt en geen virtuele.

Doet dat nu terzake ?
Wel moet die hulp strak geregisseerd worden, geen geld, maar goederen en manschappen.

Andro 13 januari 2010 21:10

Met een rookverbod?

Raven 13 januari 2010 21:17

en de mensen maar lachen met het programma Robot Wars op BBC :)

djimi 13 januari 2010 21:18

Een van mijn leerlingen is een recent aangekomen Haïtiaanse.
Ik hoop dat zij niemand uit familie of vriendenkring ginder verloren heeft.

Ik zal morgen aan de directie van de school vragen of wij (de schoolgemeenschap) iets kunnen/mogen doen, eventueel via de familie van dat meisje.

D'ARTOIS 13 januari 2010 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4542477)
Doet dat nu terzake ?
Wel moet die hulp strak geregisseerd worden, geen geld, maar goederen en manschappen.

Daar zijn we het zonder meer over eens.

Ik was erg teleurgesteld door het gebrek aan daadwerkelijke hulp tbv de Tsunami slachtoffers terwijl geld in overvloed aanwezig was.

Maar Haïti heeft hulp nodig. Zonder meer.

Savatage 13 januari 2010 22:39

'Meer dan honderdduizend doden na aardbeving Haïti'

bron: DS

:?

Dat is toch niet mogelijk, zoveel doden?

Raven 13 januari 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4542580)
'Meer dan honderdduizend doden na aardbeving Haïti'

bron: DS

:?

Dat is toch niet mogelijk, zoveel doden?

daar zijn veel krottenwijken die dicht bevolkt zijn, maar tegerlijktijd zijn dat nu ruines van puin zo ver het oog kan reiken. Het was een schok van meer dan 7 op richter, dat is enorm, daarmee vlieg je van de ene muur tot de andere

kgeefgenefok 13 januari 2010 23:55

Citaat:

Haiti Disaster Capitalism Alert: Stop Them Before They Shock Again
By Naomi Klein - January 13th, 2010
Readers of the The Shock Doctrine know that the Heritage Foundation has been one of the leading advocates of exploiting disasters to push through their unpopular pro-corporate policies. From this document*, they're at it again, not even waiting one day to use the devastating earthquake in Haiti to push for their so-called reforms:

"Congress should immediately begin work on a package of assistance, trade, and reconstruction efforts needed to put Haiti on its feet and open the way for deep and lasting democratic reforms."
* http://blog.heritage.org/2010/01/13/...es-to-the-u-s/

Jos Verhulst 14 januari 2010 01:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4542041)
In Haïti wordt gevreesd duizenden doden, de stad Port-au-Prince ligt bijna volledig in puin.
Geld lijkt mij niet voor de hand liggen, het land is daar te corrupt en politiek te onstabiel voor.
Noodhulp in de vorm van tenten, medicamenten en voedsel lijkt me de eerste optie.
Daarna een lange weg van wederopbouw.

Helpen kan via het Rode Kruis:

http://www.rodekruis.be/NR/rdonlyres...evingHaiti.jpg

Nynorsk 14 januari 2010 02:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4542580)
'Meer dan honderdduizend doden na aardbeving Haïti'

bron: DS

:?

Dat is toch niet mogelijk, zoveel doden?

meer dan 2 miljoen inwoners op een heel kleine oppervlakte, met veel slechtgebouwde huizen gebouwd op heuvels, en dan komt daar ineens zo'n zware aardbeving die de helft doet instorten...

1 hotel zakt in elkaar: maar 100 van de 300 personen raken buiten. Ziekenhuizen die volledig in elkaar storten, die mensen zullen ook wel niet makkelijk even uit bed gesprongen zijn.
Enzovoort. Zo telt het wel allemaal snel op eh.

Jozef Ostyn 14 januari 2010 10:36

Directe noodhulp die door goed werkende internationale organisaties gecontroleerd wordt.
De heropbouw op lange termijn lijkt mij een vreselijke uitdaging.

Derk de Tweede 14 januari 2010 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4542580)
'Meer dan honderdduizend doden na aardbeving Haïti'

bron: DS

:?

Dat is toch niet mogelijk, zoveel doden?

Het zou nog kunnen oplopen tot wellicht een half miljoen, hoewel die getallen nauwelijks te controleren zijn.
Directe hulp is nu onderweg, zowel Nl als B hebben vliegtuigen met hulpgoederen en manschappen gestuurd.
Voor de Nederlanders: Giro 5555
http://www.giro555.nl/nl-NL/default.aspx

Herr Flick 14 januari 2010 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4542580)
'Meer dan honderdduizend doden na aardbeving Haïti'

bron: DS

:?

Dat is toch niet mogelijk, zoveel doden?

Ha nee, ... een aardbeving die bijna een volle minuut duurt, hebt ge er enig idee van wat dat is, ...

ik heb er eens eentje meegemakt van 5 gedurende iets van een 20 a 30 seconden en de hele buurt was al in paniek, ik voelde de structuur zo trillen, ge kon goed voelen waar het beton gespannen was hoor, geen noemenswaardige schade, hier en daar een klokketoren beschadigd, maar dat was in Europa in een geciviliseerd gebied waar ze rekening houden met dergelijke situaties.

Dus een minuut aan 7 of meer in een derde wereld land, ... een baksteen op uw kop krijgen is genoeg he, ge moet daarvoor niet een compleet huis op uw test krijgen.

Wat er ook gebeurd in zo`n situaties is dat gas en brandstofleidingen scheuren, een vonkje erbij (van losgetrokken leidingen ) en je hebt er nog branden bij ook.

dus die hoeveelheid doden is helemaal niet zo onmogelijk


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be