Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Merkel wil Europees leger en één asielprocedure (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246003)

Steben 13 november 2018 18:15

Merkel wil Europees leger en één asielprocedure
 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...ees-parlement/

Uiteraard is dat een goed idee.

Zipper 13 november 2018 18:30

27 verschillende talen, 27 verschillende landen met elk hun mentaliteit. Een Bulgaarse sergeant die een Portugese soldaat een militair bevel gaat geven ?? Dat wordt nog lachen. Engels als voertaal ?? Voor officieren zal dat wel lukken. Maar voor de gewone soldaten ?? Meestal zijn dat geen "genieën", nietwaar ? En van een miltair bevel hangen meestal levens af. Die moeten dus goed en duidelijk verstaan worden.
Komt daarbij dat er helemaal geen "Europa-gevoel" is bij de bevolking zoals er wel een USA-gevoel is in de VS.
Soit, zo'n "Europees" leger komt er nooit, daarvoor zijn er veel te veel tegenstellingen onder die 27 landen.

Steben 13 november 2018 19:12

U vergeet dat bv BE, NL, DU en FR al veel militaire zaken samen organiseren. NL heeft zelfs een tankdivisie binnen de Duitse structuur, waarbij ze Duitse tanks "leasen".

JeeBee 13 november 2018 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8857294)
27 verschillende talen, 27 verschillende landen met elk hun mentaliteit.

Het werkt wel - op kleinere schaal - in het Belgische leger.

Steben 13 november 2018 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 8857334)
Het werkt wel - op kleinere schaal - in het Belgische leger.

En Zwitsers

Bobke 13 november 2018 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8857338)
En Zwitsers

Zelfs in het Luxemburgs.

kelt 13 november 2018 20:52

Als niet de fout wordt gemaakt de kar voor het paard te spannen zal het wel lukken.NIET echter als de huidge generatie "toppolitici" de boel verder verknalt.....poco-zielepoten...

Wat is VEEL erger dan "taalproblemen" ?
BEMOEI-problemen,van landelijke politici.

Daarom liever het Amerikaanse model: Over een FEDERAAL ( US-Federaal )agenstchap,dienst,korps,wathever,gelijk waar een afdeling gevestigd is,heeft de "lokale overheid" NIKS te zeggen,(wel integendeel)...Het is Washington en uitsluitend Washington waaraan verantwoording moet afgelegd worden.

Als DAT principe niet aanvaard wordt binnen de EU ,dan begint men beter niet aan "Europese legers"..US-president Trump heeft gelijk momenteel met gans dat idee van een Europees Leger bijna te spotten,verwijzend ook naar de kans om tenminste ons NATO-deel te doen(wat ook niet gebeurt)

Daarom,uitentreuren,vergeet momenteel dat "Europees leger" gedoe,laat ons eens een paramilitair korps zoals de USCG proberen op te richten en laten functioneren...

Binnen 10 jaar zien we dan wel of het verder kan....


Wat die "asiel"procedure betreft,wel,eigenlijk is die voor niks nodig.Wat wel nodig is ,is een stijve Europese ruggengraat.De Italianen tonen ons,noodgedwongen al voor hoe het moet en verschillende Oost-Europese naties,geheel begrijpelijk,zijn in "defence-modus" gegaan en krijgen daar momenteel alleen maar kritiek voor....

Dat is "Europa" momenteel,het Europa van de "Moffenmadam","We are all going down together?"

TheFourHorsemen 14 november 2018 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8857294)
27 verschillende talen, 27 verschillende landen met elk hun mentaliteit. Een Bulgaarse sergeant die een Portugese soldaat een militair bevel gaat geven ?? Dat wordt nog lachen. Engels als voertaal ?? Voor officieren zal dat wel lukken. Maar voor de gewone soldaten ?? Meestal zijn dat geen "genieën", nietwaar ? En van een miltair bevel hangen meestal levens af. Die moeten dus goed en duidelijk verstaan worden.
Komt daarbij dat er helemaal geen "Europa-gevoel" is bij de bevolking zoals er wel een USA-gevoel is in de VS.
Soit, zo'n "Europees" leger komt er nooit, daarvoor zijn er veel te veel tegenstellingen onder die 27 landen.

Als Perzië daar 2500 jaar geleden in slaagde, als het Romeinse Rijk daar meer dan 2000 jaar geleden in slaagde, als de Habsburgers daar in slaagden... dan lukt dat anno 2018 zeker.

Xenophon 14 november 2018 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857780)
Als Perzië daar 2500 jaar geleden in slaagde, als het Romeinse Rijk daar meer dan 2000 jaar geleden in slaagde, als de Habsburgers daar in slaagden... dan lukt dat anno 2018 zeker.

Jammer genoeg hebben we geen Darius of Cesar meer.

Ook het gegeven dat meer en meer mensen de Europese politici kotsbeu zijn en op anti-Europese partijen stemmen speelt meer en meer mee.

Zipper 14 november 2018 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857780)
Als Perzië daar 2500 jaar geleden in slaagde, als het Romeinse Rijk daar meer dan 2000 jaar geleden in slaagde, als de Habsburgers daar in slaagden... dan lukt dat anno 2018 zeker.

je mag ook inhoudelijk reageren, hoor.

TheFourHorsemen 14 november 2018 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8857850)
je mag ook inhoudelijk reageren, hoor.

Dat heb ik gedaan. Ik heb geargumenteerd dat het taalprobleem geen probleem hoeft te zijn, zeker niet anno 2018.

Wat betreft het gebrek aan voldoende 'cohesie' tussen de landen, kan ik uw standpunt zeker begrijpen. Ik vind enkel dat het taalgegeven geen tegenargument is.

Anna List 14 november 2018 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8857294)
27 verschillende talen, 27 verschillende landen met elk hun mentaliteit. Een Bulgaarse sergeant die een Portugese soldaat een militair bevel gaat geven ?? Dat wordt nog lachen. Engels als voertaal ?? Voor officieren zal dat wel lukken. Maar voor de gewone soldaten ?? Meestal zijn dat geen "genieën", nietwaar ? En van een miltair bevel hangen meestal levens af. Die moeten dus goed en duidelijk verstaan worden.
Komt daarbij dat er helemaal geen "Europa-gevoel" is bij de bevolking zoals er wel een USA-gevoel is in de VS.
Soit, zo'n "Europees" leger komt er nooit, daarvoor zijn er veel te veel tegenstellingen onder die 27 landen.

hoezo Engels?

in welke EU lidstaat spreken ze Engels mss?

TheFourHorsemen 14 november 2018 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8857860)
hoezo Engels?

in welke EU lidstaat spreken ze Engels mss?

Het VK, Ierland en Malta indien ik me niet vergis.

Anna List 14 november 2018 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857861)
Het VK, Ierland en Malta indien ik me niet vergis.

ierland en malta dus ... logischerwijze wordt Engels dus stevig in vraag gesteld.

TheFourHorsemen 14 november 2018 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8857867)
ierland en malta dus ... logischerwijze wordt Engels dus stevig in vraag gesteld.

Duits dan hé. Er is geen enkele taal binnen de EU met zoveel moedertaalsprekers. ;)

Zipper 14 november 2018 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857858)
Dat heb ik gedaan. Ik heb geargumenteerd dat het taalprobleem geen probleem hoeft te zijn, zeker niet anno 2018.

Wat betreft het gebrek aan voldoende 'cohesie' tussen de landen, kan ik uw standpunt zeker begrijpen. Ik vind enkel dat het taalgegeven geen tegenargument is.

Taal is slechts één van de hinderpalen. Er zijn ook nog de grote tegenstellingen tussen de lidstaten en het gebrek aan een echt "EU-gevoel" bij de bevolking (merk op dat ik EU gebruik, en niet Europa) om een echt "Europees Leger" op de been te brengen.
En Merkel is zo goed als voltooid verleden tijd, terwijl Macron nooit echt iets zal worden.

TheFourHorsemen 14 november 2018 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8857881)
Taal is slechts één van de hinderpalen. Er zijn ook nog de grote tegenstellingen tussen de lidstaten en het gebrek aan een echt "EU-gevoel" bij de bevolking (merk op dat ik EU gebruik, en niet Europa) om een echt "Europees Leger" op de been te brengen.
En Merkel is zo goed als voltooid verleden tijd, terwijl Macron nooit echt iets zal worden.

Er lijken me inderdaad te veel andere hinderpalen te zijn om (op korte tijd) tot een Europees leger te komen.

Meer investeren in defensie en nauwere samenwerking tussen de lidstaten lijkt me (voorlopig) veel nuttiger.

Zipper 14 november 2018 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857907)
Er lijken me inderdaad te veel andere hinderpalen te zijn om (op korte tijd) tot een Europees leger te komen.

Meer investeren in defensie en nauwere samenwerking tussen de lidstaten lijkt me (voorlopig) veel nuttiger.

en vooral ophouden met 27 zelfvoldane, volgevreten en overbetaalde ambtenaren baas te laten spelen over de lidstaten. Alsook stoppen dat de "groten" de les gaan spellen aan de "klein", zoals Duitsland en Frankrijk voortdurend doen. Maak goeie en lucratieve economische vedragen die voor zover als mogelijk voordelig zijn voor iedereen, maar laat elk land zijn eigen politiek voeren. Een beetje zoals de VS, waar elke staat afzonderlijk een zeer ruime autonomie geniet.
En voor de rest, betaal uw bijdrage aan de NAVO, ipv tijd en geld te verspillen aan een eigen leger dat nooit iets zou voorstellen.

Bad Attila 14 november 2018 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8857907)
Er lijken me inderdaad te veel andere hinderpalen te zijn om (op korte tijd) tot een Europees leger te komen.

Meer investeren in defensie en nauwere samenwerking tussen de lidstaten lijkt me (voorlopig) veel nuttiger.

De integratie is reeds begonnen, hoor. Het zal nog een lang proces worden, maar onmogelijk is het zeker niet.

Indien het gerealiseerd wordt, zal de EU zonder enige mogelijke discussie de tweede militaire macht in de wereld zijn. Het zal dus wel van belang zijn dat de EU een duidelijke militaire doctrine ontwikkeld rond de rol van dat leger.

TheFourHorsemen 14 november 2018 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8857919)
De integratie is reeds begonnen, hoor. Het zal nog een lang proces worden, maar onmogelijk is het zeker niet.

Indien het gerealiseerd wordt, zal de EU zonder enige mogelijke discussie de tweede militaire macht in de wereld zijn. Het zal dus wel van belang zijn dat de EU een duidelijke militaire doctrine ontwikkeld rond de rol van dat leger.

Ik hoop het. Ik ben er alleszins voorstander van.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be