Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Worden De Eerste Covid-19 Vaccins Wel Rechtvaardig Verdeeld? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=255171)

Kylero 16 september 2020 17:30

Worden De Eerste Covid-19 Vaccins Wel Rechtvaardig Verdeeld?
 
De verwachting is dat het eerste veilige vaccin tegen Covid 19 niet lang meer op zich laat wachten. Maar hoe bepalen we wie dat vaccin het eerste krijgt?

In een ideale wereld hebben 7,8 miljard mensen evenveel recht het vaccin tegelijkertijd te mogen krijgen. Maar het is nog maar de vraag of het vaccin meteen beschikbaar is in zulke grote getale en of het meteen onder de wereldbevolking gedistribueerd kan worden. Om toch prioriteiten te kunnen aangeven heeft een internationaal team van onderzoekers onder leiding van oncoloog en bioethicus dr. Ezekiel Emanuel, een model samengesteld zodat het vaccin in ieder geval het eerst gaat naar hen die het het meest nodig zullen hebben.

https://www.scientias.nl/worden-de-e...rdig-verdeeld/

gertc 16 september 2020 17:38

Met de huidige productiecapaciteit zal het ongeveer 5 jaar duren om een vaccin voor de volledige wereldbevolking te produceren.

Wordt leuk als we dat elk jaar moeten doen...

Kylero 16 september 2020 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9449816)
Met de huidige productiecapaciteit zal het ongeveer 5 jaar duren om een vaccin voor de volledige wereldbevolking te produceren.

Wordt leuk als we dat elk jaar moeten doen...

Heb je meer info over die bewering?

denkimi 16 september 2020 17:48

Diegenen die er het meest voor willen betalen zullen eerst bediend worden.

Kylero 16 september 2020 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door denkimi (Bericht 9449828)
Diegenen die er het meest voor willen betalen zullen eerst bediend worden.

Waarschijnlijk wel. De rijkste landen eerst

gertc 16 september 2020 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 9449818)
Heb je meer info over die bewering?

Ja:

Citaat:

Zelfs als er een werkend vaccin komt, zal het nog tot 2024 duren tot de hele wereldbevolking gevaccineerd is. Dat zegt de baas van de grootste vaccinproducent ter wereld, het Serum Institute of India.

De boosdoener is de productiecapaciteit. Die is er op dit moment niet en vaccinmakers investeren momenteel niet voldoende in fabrieken die een hogere productiecapaciteit aan zouden kunnen.

Het gaat vier of vijf jaar duren tot iedereen op de planeet gevaccineerd is’, zegt Poonawalla aan de Britse zakenkrant Financial Times. Hij schat dat, als het vaccin uit twee injecties bestaat, er 15 miljard dosissen nodig zijn.

Het Serum Institute heeft al deals gesloten met vijf grote bedrijven waaronder AstraZeneca en Novavax. Daarvan zullen ze er alvast 1 miljard produceren, of dat is tenminste de afspraak. De helft ervan gaat naar India.

Kylero 16 september 2020 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9449845)

Merci, ik las ook juist een soortgelijke bewering. Het zal dus inderdaad zo zijn dat de rijkste landen het vaccin eerst gaan krijgen. Het zal een economisch pokerspel worden.... zoveel is zeker.

morte-vivante 16 september 2020 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9449845)

waarol zou de hele wereldbevolking gevaccineerd moeten worden? groepsimmuniteit, waar we toch naar streven, houdt niet in dat 75% van de bevolking beschermd is via ziekte of vaccin. Dat % is veel te hoog, en houdt geen rekening met kruisbescherming

IJsboer 16 september 2020 19:06

Je moet enkel de oudjes vaccineren.

Ik moet er al geen hebben. Ik ben in mijn dertigers, werk niet in de zorg en ik heb geen medische voorgeschiedenis.

patrickve 16 september 2020 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kylero (Bericht 9449801)
De verwachting is dat het eerste veilige vaccin tegen Covid 19 niet lang meer op zich laat wachten. Maar hoe bepalen we wie dat vaccin het eerste krijgt?

Daar bestaat een heel simpele methode voor: vraag en aanbod, marktwerking.

Schaarse dingen zijn duur, zodat net genoeg mensen dat kunnen betalen.

patrickve 16 september 2020 19:06

. dubbel

patrickve 16 september 2020 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9449957)
Je moet enkel de oudjes vaccineren.

Ik moet er al geen hebben. Ik ben in mijn dertigers, werk niet in de zorg en ik heb geen medische voorgeschiedenis.

In tegendeel, veel kans dat dat vaccin niet werkt bij ouderen.

patrickve 16 september 2020 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9449845)


5 jaar ! :-D

Gaat grappig zijn als ge om de 3 maanden een herhalingsspuitje moet krijgen wegens verdwijnende immuniteit :-)

"maatregelen tot aan een goed werkend vaccin" :lol:

Tegen dan is dat virus trouwens waarschijnlijk verandert als het er nog is.

Koenaard Depuydt 16 september 2020 20:34

Geachte heren

Leven jullie onder een steen? Veel mensen willen helemaal niet ingeënt worden. Wie weet zal bij een "veilige" inenting tegen de Kroonziekte iets anders mee het lichaam ingespoten worden.

Met mondvodwerende groet

SDX 16 september 2020 20:43

Daarin moet ik Mevr. Depuydt bijtreden.

Wie zegt dat heel de wereldbevolking dat vaccin wil hebben?

In pas er in elk geval voor.

Rudy 17 september 2020 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 9450087)
In pas er in elk geval voor.

Waarom ? Het schaadt niet.

Hoofdstraat 17 september 2020 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9449957)
Je moet enkel de oudjes vaccineren.

Ik moet er al geen hebben. Ik ben in mijn dertigers, werk niet in de zorg en ik heb geen medische voorgeschiedenis.

Het is zoals met de mondmaskers, het is voor anderen te beschermen dat je het moet doen. :-)

Ze gaan het toch maar testenop jonge gezonde mensen dus oudjes spuit je er best niet mee in. De jonge worden er al ziek van dus ongevaarlijk is het zeker niet.

SDX 17 september 2020 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9451177)
Waarom ? Het schaadt niet.

Hoe lang wordt zo'n vaccin normaal gezien getest op schadelijke nevenwerkingen voordat 't op de markt komt?

'n Paar maanden of 'n jaar rap ineengeflanst is lang niet lang genoeg om te weten of iets schaadt op lange termijn.

Ik pas, niet enkel om die reden.

Ik moet niks in m'n lijf, m'n immuunsysteem moet d'r werk maar doen.
Ik rook noch drink, leef & eet gezond, beweeg 'n beetje, niet fanatiek.

Met dat verplicht mondmasker dragen voel ik al dat m'n immuunsysteem bezig is te verzwakken, heb constant 'n snotneus, niezen & keelpijn, al kweenie hoe lang.
Terwijl ik nooit ziek was, zelfs geen gewone snotvalling/verkoudheid.

En dan heb ik zo'n masker enkel maar op, op plaatsen waar 't verplicht is, half uurtje in 'n supermarkt, half uurtje drukbevolkte straten in 't stadscentrum...

Universalia 18 september 2020 01:59

Worden De Eerste Covid-19 Vaccins Wel Rechtvaardig Verdeeld?

Zijn die er dan al de vaccins?

Twijfelachtige zaak.

kojak 18 september 2020 02:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9451177)
Waarom ? Het schaadt niet.

Bijwerkingen.
Onlangs hebben ze een ontwikkeling van een vaccin zelfs eventjes moeten stilleggen omdat er zo'n problemen bij kwamen.

Normaal gezien heb je voor een nieuw vaccin zo'n 10 jaar nodig voor het 'af' is.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be