Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Voor wanneer eindelijk de politieke moed: rookverbod in kaffees? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114065)

De schoofzak 27 oktober 2008 15:44

Voor wanneer eindelijk de politieke moed: rookverbod in kaffees?
 
Uit een parlementaire vraag van Sarah Smeyers, geeft Onkeldings, die zich zou moeten bezig houden met volksgezondheid, toe dat er een probleem is van luchtkwaliteit in kaffees waar gerookt wordt.

Bron: nieuwsbrief van nva over parlementaire initiatieven

Tsja, het vraagt wat moed om op te treden in het algemeen belang. Sommigen vrezen "den arbaaider" die wel via zijn vakbond een veilige werkplek eist (en nog terecht ook nondedju), maar voor de rest in onwetendheid gelaten wordt en dus nogal kortzichtig reageert.

Zolang er onwetendheid is, "is het geen probleem waar de mensen mee bezig zijn".



Vrijheid en blijheid, zegt het spreekwoord

Maar vrijheid in onwetendheid, is dat ook blijheid? En is dat wel vrijheid?



Citaat:

In horecazaken waar gerookt wordt, is de hoeveelheid fijn stof in de lucht gemiddeld bijna 20 keer hoger dan het maximale gemiddelde die de Europese richtlijn Luchtkwaliteit voorschrijft en stijgt ook de concentratie aan schadelijke stoffen als benzenen. Dat blijkt uit metingen van het Centrum voor Preventieve Gezondheidszorg (KUL) in ons land. De cijfers van het Leuvense onderzoekscentrum bevestigen eerdere conclusies uit een gelijklopend Nederlands onderzoek. Dat gaf minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) toe in haar antwoord op een vraag van Sarah Smeyers. Sarah, die een wetsvoorstel indiende dat het huidige rookverbod wil uitbreiden naar alle horecazaken, is blij met deze nieuwe gegevens: ‘De naakte cijfers over de ongezondheid van tabaksrook zijn een goed middel om het brede publiek wakker te schudden. Wie deze cijfers ziet, kan niet anders dan instemmen met een algemeen rookverbod: iedereen wint erbij wanneer sigaretten uit alle gebouwen worden geweerd.’

Mambo 27 oktober 2008 17:10

t' is hier nog niet genoeg failliet aan het gaan dat ze er nog een schepje bovenop moeten doen.

tsss...

Wat een enorm triestig land is dit hier.

Patsy Stone 27 oktober 2008 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3770558)
Voor wanneer eindelijk de politieke moed: rookverbod in kaffees?

Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Dan kan ik ook eens op café gaan zonder na een half uur met tranende ogen en stinkende kleren te moeten vluchten. Ik begrijp niet dat dat al niet véél langer verboden is.

hommel 27 oktober 2008 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770868)
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Dan kan ik ook eens op café gaan zonder na een half uur met tranende ogen en stinkende kleren te moeten vluchten. Ik begrijp niet dat dat al niet véél langer verboden is.

zegt Patsy Stone.

Rookvrije cafées zijn overigens toch niet verboden?

Patsy Stone 27 oktober 2008 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hommel (Bericht 3770918)
zegt Patsy Stone.

Rookvrije cafées zijn overigens toch niet verboden?

Nee, maar als er in je vriendenkring ook maar één roker zit, laat ik je raden welke cafés er bezocht worden en welke niet. Het zijn zo goed als altijd de niet-rokers die toegeven aan de rokers. Je ziet zelden het omgekeerde.

Scherven A. Mok 27 oktober 2008 18:06

Dat ze liever roken op straat verbieden en in cafés niet. Een café hoef ik niet binnen maar de straat op wel, en die ligt dan nog vol peuken ook.

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770868)
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen. Dan kan ik ook eens op café gaan zonder na een half uur met tranende ogen en stinkende kleren te moeten vluchten. Ik begrijp niet dat dat al niet véél langer verboden is.

Je zou je ook niet kunnen aanstellen?

Tavek 27 oktober 2008 18:08

De EU is er werk van het maken....

Even geduld en Belgie wordt gedwongen ;)

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770928)
Nee, maar als er in je vriendenkring ook maar één roker zit, laat ik je raden welke cafés er bezocht worden en welke niet. Het zijn zo goed als altijd de niet-rokers die toegeven aan de rokers. Je ziet zelden het omgekeerde.

Uw vrienden zijn klootzakken [als ze zo weinig rekening met u houden, dat je na een half uur al met tranende ogen weg moet]. Ik raad je nieuwe vrienden aan.

Patsy Stone 27 oktober 2008 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3770969)
De EU is er werk van het maken....

Even geduld en Belgie wordt gedwongen ;)

Dan is die EU toch nog eens voor iets goed. :-D

Patsy Stone 27 oktober 2008 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3770967)
Je zou je ook niet kunnen aanstellen?

8O Pardon?

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770975)
8O Pardon?

Wat er staat, he.

Patsy Stone 27 oktober 2008 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3770978)
Wat er staat, he.

Vind jij dat iemand die tranende ogen krijgt in een café vol sigarettenrook zich aanstelt?

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770980)
Vind jij dat iemand die tranende ogen krijgt in een café vol sigarettenrook zich aanstelt?

Tuurlijk dat. Het is immers nogal idioot om zo'n plekken op te zoeken als je wéét dat dat gaat gebeuren, he.

Iemand die elke week op een skateboard kruipt & dan achteraf komt zagen hoeveel pijn hij heeft, vind ik ook aanstellen. Wie het risico keer op keer opzoekt & dan begint te janken, stelt zich imo aan, ja.

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:14

Ik raad nog steeds nieuwe vrienden aan, als ze jou zo hard dwingen naar plekken te gaan waar je na een half uur al met tranende ogen buiten moet gaan.

Patsy Stone 27 oktober 2008 18:15

Zoek maar met iemand anders ruzie. Hier heb ik ècht geen zin in.

AdrianHealey 27 oktober 2008 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770989)
Zoek maar met iemand anders ruzie. Hier heb ik ècht geen zin in.

U gaat nieuwe vrienden zoeken? Of u gaat gewoon cafes ontwijken?

Ik hoop dat ik u heb geholpen met uw tranende-ogen probleem. En kijk - geen overheid nodig! Wat een verademing moet dat zijn: naar jezelf kijken om je eigen problemen op te lossen!

Glad I could help!

hommel 27 oktober 2008 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone (Bericht 3770928)
Nee, maar als er in je vriendenkring ook maar één roker zit, laat ik je raden welke cafés er bezocht worden en welke niet. Het zijn zo goed als altijd de niet-rokers die toegeven aan de rokers. Je ziet zelden het omgekeerde.

Dan moeten die niet-rokers een assertiviteitscursusje volgen?

Jukes 27 oktober 2008 18:35

Dit weekend ben ik toevallig binnengestapt in een volledig (en vrijwillig) rookvrij etablissment in Deurne bij Antwerpen, en het zat daar tjokvol. De patron beweerde dat hij méér volk had dan vroeger, in plaats van minder. En ik kwam er buiten zonder de zure stank van verschaalde rook in mijn kleding. Zalig.

Duvelke 27 oktober 2008 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3770845)
t' is hier nog niet genoeg failliet aan het gaan dat ze er nog een schepje bovenop moeten doen.

tsss...

Wat een enorm triestig land is dit hier.

euh, dit heeft te maken met de algemene gezondheid e.
Het zou idd goed zijn moesten ze dit eindelijk verplichten


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be