Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaanderen bij het Koninkrijk der Nederlanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=132524)

jogo 12 december 2009 11:46

Vlaanderen bij het Koninkrijk der Nederlanden
 
Stel de mogelijkheid doet zich voor van om snel van België af te geraken

Hollander 12 december 2009 11:50

Ik kan me voorstellen dat het feit dat het Koninkrijk der Nederlanden reeds over een staatshoofd beschikt voor delen van de Vlaamse bevolking een twistpunt kan zijn, maar los daarvan zeg i: JA, als Vlaanderen zich als land wil aansluiten bij het Koninkrijk, dan is dat een goede zaak.

Ernst Niessen 12 december 2009 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4488840)
Stel de mogelijkheid doet zich voor van om snel van België af te geraken

Ik kan mij voorstellen dat Vlaanderen op dit moment niet wil opgaan in een territoriaal uitgebreid Nederland. Een verdedigbare werkhypothese is wel dat Vlaanderen een eigen staatsstructuur krijgt en als zodanig een gelijkwaardige partner wordt in een Nederlandse confederatie.

Dat zal het startpunt worden van een verdere integratie naar Europees model.

jogo 12 december 2009 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4488847)
Ik kan mij voorstellen dat Vlaanderen op dit moment niet wil opgaan in een territoriaal uitgebreid Nederland. Een verdedigbare werkhypothese is wel dat Vlaanderen een eigen staatsstructuur krijgt en als zodanig een gelijkwaardige partner wordt in een Nederlandse confederatie.

Dat zal het startpunt worden van een verdere integratie naar Europees model.

duidelijk antwoorden graag , daarom is het ook een dilemma
(in de realiteit zijn referendumvragen ook niet naar ieders wensen, zie Lange Wapper)

Hollander 12 december 2009 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4488853)
duidelijk antwoorden graag , daarom is het ook een dilemma
(in de realiteit zijn referendumvragen ook niet naar ieders wensen, zie Lange Wapper)

hij zegt "JA, zelfstandig en toch samen, als Vlaanderen dat wil"

DebianFox 12 december 2009 12:04

Ik vind Vlaanderen als autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden een prima idee. Het is eigenlijk ook een alternatief voor een confederatie Nederland-Vlaanderen. De meerwaarde is in beide situaties min of meer hetzelfde, hoewel deze afhankelijk is van de juridische/politieke structuur.

Jaani_Dushman 12 december 2009 12:05

Blauw bloed hoort op het schavot. Of het nu Nederlands, Frans, Belgisch of wat dan ook is.

Ernst Niessen 12 december 2009 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4488853)
duidelijk antwoorden graag , daarom is het ook een dilemma
(in de realiteit zijn referendumvragen ook niet naar ieders wensen, zie Lange Wapper)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4488847)
Ik kan mij voorstellen dat Vlaanderen op dit moment niet wil opgaan in een territoriaal uitgebreid Nederland. Een verdedigbare werkhypothese is wel dat Vlaanderen een eigen staatsstructuur krijgt en als zodanig een gelijkwaardige partner wordt in een Nederlandse confederatie.

Dat zal het startpunt worden van een verdere integratie naar Europees model.

Ja, dus. :grootned:

Jaani_Dushman 12 december 2009 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4488853)
duidelijk antwoorden graag , daarom is het ook een dilemma
(in de realiteit zijn referendumvragen ook niet naar ieders wensen, zie Lange Wapper)

Als je toch een dilemma wil, stel dan gewoon een ja-neen-vraag. Maar laat uw conclusies achterwege.

Een Koninkrijk der Nederlanden? Neen. Wat niet wil zeggen dat we verder moeten aanmodderen met België.
"Neen" kan beteken:
- Neen, een Republiek der Verenigde Nederlanden
- Neen, een onafhankelijk Vlaanderen
- Neen, aanmodderen met België
- Neen, om een andere reden
- ...

Hollander 12 december 2009 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4488868)
Als je toch een dilemma wil, stel dan gewoon een ja-neen-vraag. Maar laat uw conclusies achterwege.

Een Koninkrijk der Nederlanden? Neen. Wat niet wil zeggen dat we verder moeten aanmodderen met België.
"Neen" kan beteken:
- Neen, een Republiek der Verenigde Nederlanden
- Neen, een onafhankelijk Vlaanderen
- Neen, aanmodderen met België
- Neen, om een andere reden
- ...

Dat maakt 'JA' ook zo'n helder antwoord. ;-)

jogo 12 december 2009 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 4488861)
Ik vind Vlaanderen als autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden een prima idee. Het is eigenlijk ook een alternatief voor een confederatie Nederland-Vlaanderen. De meerwaarde is in beide situaties min of meer hetzelfde, hoewel deze afhankelijk is van de juridische/politieke structuur.

niet onder het dilemma willen uitmuizen ...
Vlaanderen zo autonoom als een Nederlandse provincie zeg maar

Scarabaeida 12 december 2009 12:44

Dilemma's zijn zo nutteloos, maar soit, ik maak er geen geheim van dat Nederland hier mijn voorkeur geniet.

system 12 december 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4488879)
Dat maakt 'JA' ook zo'n helder antwoord. ;-)

België is een aangenaam land. Goed om in te leven. Nu, let wel, met deze crisis moeten heel wat mensen op hun tanden bijten. Maar het blijft goed leven in België, een land waar de persoonlijke vrijheid hoog in het vaandel staat.

En dat laatste kan men niet zeggen van een leven in het regelnevende Nederland, waar een mens zich vooral niet boven de korenmaat mag laten zien. Want dan zeggen ze: "Héb je me nou, doe maar gewoon joh. Doe zoals je buren in de straat, hou je gedeisd en vergeet je minigrasperk niet water te geven in de zomer. Maar niet knoeien. En vooral elke week niet vergeten je tuinpaadjes te verlossen van onkruid, want anders ben je maar een slonsje".

Hosannah, hosannah, wat ben ik blij dat ik in België leef.

quercus 12 december 2009 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo
Vlaanderen bij het Koninkrijk der Nederlanden

--------------------------------------------------------------------------------
Stel de mogelijkheid doet zich voor van om snel van België af te geraken

Ik zeg ja. Het is evenwel een "ja maar", in die zin dat ik een regelrechte fusie niet zo zie zitten. Het zou veel verstandiger zijn om eerst een soort NVU (Nederlands-Vlaamse Unie) te maken. Een beetje op de idee van de Europese Unie, dus een ver reikend en bindend verdrag tussen twee souvereine staten die aanleiding geeft tot een instelling die de twee staten supra-nationaal met elkaar engageert. Als dat tot tevredenheid van een democratische meerderheid in elke staat functioneert, dan kunnen we eraan denken om een stap verder te gaan en een confederatie vormen.

quercus 12 december 2009 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system
België is een aangenaam land. Goed om in te leven. Nu, let wel, met deze crisis moeten heel wat mensen op hun tanden bijten. Maar het blijft goed leven in België, een land waar de persoonlijke vrijheid hoog in het vaandel staat.

En dat laatste kan men niet zeggen van een leven in het regelnevende Nederland, waar een mens zich vooral niet boven de korenmaat mag laten zien. Want dan zeggen ze: "Héb je me nou, doe maar gewoon joh. Doe zoals je buren in de straat, hou je gedeisd en vergeet je minigrasperk niet water te geven in de zomer. Maar niet knoeien. En vooral elke week niet vergeten je tuinpaadjes te verlossen van onkruid, want anders ben je maar een slonsje". Hosannah, hosannah, wat ben ik blij dat ik in België leef.

Een schitterend voorbeeld van spirituele beschouwing. Echt Belgicistische mystiek.

system 12 december 2009 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 4488959)
Een schitterend voorbeeld van spirituele beschouwing. Echt Belgicistische mystiek.

Mystiek is een buitenwerkelijke ervaring. Maar wat ik beschrijf, is de vaak de realiteit. Het is niet voor niets dat er veel Nederlanders in België komen wonen. Omgekeerd is het al heel wat minder.

Scarabaeida 12 december 2009 13:04

De dictatuur van de modus, maar erger voorgesteld dan die is, daarover heb ik ook al horen klagen. Wat er ook allemaal van zij: Vlaanderen heeft haar grootsheid niet te danken aan België IMO. Goe leven in Vlaanderen, en daar stopt het ook voor België.
Nederlanders zijn volgens enquêtes trouwens één der gelukkigste mensen in Europa, net zoals Vlamingen.

http://www.nu.nl/algemeen/908074/ned...an-europa.html

quercus 12 december 2009 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Blauw bloed hoort op het schavot. Of het nu Nederlands, Frans, Belgisch of wat dan ook is.

Uw opinie werd geconcretiseerd in 1649 in Engeland en in 1793 in Frankrijk. Sedert die tijd zijn we in Europa wel iets minder wreedaardig geworden.

De Prodigy 12 december 2009 13:11

Het kan mij allemaal geen bal schelen.

In een Be, Nl, Vl, Nl-Vl of hoe dan ook welke context, we zullen moeten blijven omgaan met Franstaligen, Vlamingen , Brusselaars, Belgen, Walen, Wannabe Nederlanders of -Fransen, Germania dreamers en ook mensen die er allemaal hun voeten aan vegen...

Sorry als ik hier een paar groepen vergeten ben :lol:

Ernst Niessen 12 december 2009 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 4488900)
niet onder het dilemma willen uitmuizen ...
Vlaanderen zo autonoom als een Nederlandse provincie zeg maar

Neen, Vlaanderen met een eigen staatsstructuur, waarvan het nu al werk maakt met een 'Vlaams Parlement' en een 'Vlaamse regering' als gelijkwaardige partner binnen een Nederlands-Vlaamse Unie als voorloper van een Nederlands-Vlaamse confederatie.

De Nederlandse Taalunie moet uitgebouwd worden met een Culturele Unie Nederland-Vlaanderen voor taal, onderwijs, universitaire samenwerking en samenvoeging, wetenschap en onderzoek en er moet een economische unie tot stand gebracht worden voor verdere uitwerking van de waterverdragen, havenaangelegenheden, aanpak werkloosheid, samenwerking van de Kamers van Koophandel, bundeling van werkgevers- en werknemersverenigingen en het behartigen van de belangen van de bedrijfswereld en ondernemingszin in Nederland en Vlaanderen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be