Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Confederatie Nederland-Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96604)

edwin2 26 mei 2018 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8724400)
Ik twijfel daar sterk aan. Daarnaast zie ik geen reden tot het herstel van feodale entiteiten. Welke relevantie hebben die in onze tijd eigenlijk nog? Als u consequent bent zou u trouwens ook het noorden en oosten van Nederland moeten hertekenen.

Ik ben inderdaad helemaal niet consequent over de toekomstige vorm, ik wik en weeg voorlopig nog.

Jacob Van Artevelde 26 mei 2018 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8724471)
Ik ben inderdaad helemaal niet consequent over de toekomstige vorm, ik wik en weeg voorlopig nog.

IK ben er anders wel uit maar het zit er niet in....:-(

edwin2 26 mei 2018 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8724488)
IK ben er anders wel uit maar het zit er niet in....:-(

Ik blijf positief denken, ondanks de tegenstand.

Jacob Van Artevelde 27 mei 2018 23:03

Veel leesplezier !
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8724067)
...dat het woord "Nederlands" een lange naamsgeschiedenis kende.

Maar ook de naam van ons land/onze landen zelf.

Opmerkenswaadig in dat verband is titel dit boekwerk waarin de geschiedenis en de beschrijving van provincies en steden uit de toenmalige Nederlanden weergegeven wordt:
Description de tous les Paysbas autrement appellez la Germanie Inférieure ou Basse Allemagne. door Loys Guicciardin uit 1609.

Ook De Franse Nederlanden komen hierin uiteraard aan bod, maar merkwaardig genoeg ook Wachtendonk én Aken (!)....

In 1611 verscheen een Nederlandstalige editie overgheset in de Nederduytsche Spraecke met de titel: Beschryvinghe van alle de Neder-landen, anderssins ghenoemt Neder-Duytslandt.

De auteur was weliswaar een buitenlander uit Florence, maar ook in de Nederlandstalige editie heeft men het over Neder-Duitsland !

Veel leesplezier: https://play.google.com/books/reader...nl&pg=GBS.PA16

Jacob Van Artevelde 28 mei 2018 00:03

Waarbij ik dan weer denk aan het Wilhelmus:
https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=10

edwin2 28 mei 2018 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8725226)
Maar ook de naam van ons land/onze landen zelf.

Opmerkenswaadig in dat verband is titel dit boekwerk waarin de geschiedenis en de beschrijving van provincies en steden uit de toenmalige Nederlanden weergegeven wordt:
Description de tous les Paysbas autrement appellez la Germanie Inférieure ou Basse Allemagne. door Loys Guicciardin uit 1609.

Ook De Franse Nederlanden komen hierin uiteraard aan bod, maar merkwaardig genoeg ook Wachtendonk én Aken (!)....

In 1611 verscheen een Nederlandstalige editie overgheset in de Nederduytsche Spraecke met de titel: Beschryvinghe van alle de Neder-landen, anderssins ghenoemt Neder-Duytslandt.

De auteur was weliswaar een buitenlander uit Florence, maar ook in de Nederlandstalige editie heeft men het over Neder-Duitsland !

Veel leesplezier: https://play.google.com/books/reader...nl&pg=GBS.PA16

Duitsers en Nederlandstaligen zijn Bruder der Deutsche Zunge, linksom of rechtsom.

Spinoza 2 juni 2018 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8724382)
En daar vergist u zich lelijk in. Ik werk veel met Brabanders samen en de meesten zien dit graag.

:lol:

Spinoza 2 juni 2018 15:30

Lang geleden was ik ook een voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen. Maar inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat elk realistisch scenario meer nadelen van voordelen heeft.
Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking? Vlaanderen en Nederland kunnen prima hun gemeenschappelijke doelen bereiken binnen of buiten de bestaande EU-structuren zonder te trouwen.

cato 2 juni 2018 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8729678)
Lang geleden was ik ook een voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen. Maar inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat elk realistisch scenario meer nadelen van voordelen heeft.
Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking? Vlaanderen en Nederland kunnen prima hun gemeenschappelijke doelen bereiken binnen of buiten de bestaande EU-structuren zonder te trouwen.

Eigenlijk heb je gelijk.

cato 2 juni 2018 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8725232)
Waarbij ik dan weer denk aan het Wilhelmus:
https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=10

In mijn kinderjaren leerden wij op school het Wilhelmus met "Dietse bloed"
en geen Duitse bloed.
Blijkbaar is dat later veranderd.

edwin2 3 juni 2018 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8729810)
In mijn kinderjaren leerden wij op school het Wilhelmus met "Dietse bloed"
en geen Duitse bloed.
Blijkbaar is dat later veranderd.

De betekenis is echter hetzelfde.

Jan van den Berghe 3 juni 2018 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8729678)
Lang geleden was ik ook een voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen. Maar inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat elk realistisch scenario meer nadelen van voordelen heeft.
Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking? Vlaanderen en Nederland kunnen prima hun gemeenschappelijke doelen bereiken binnen of buiten de bestaande EU-structuren zonder te trouwen.

Rekening houdend met de huidige toestand lijkt het inderdaad beter om een nauwe samenwerking na te streven, eerder dan een gezamenlijk staatsproject. Vlaanderen kampt in haar bestuur trouwens nog teveel met bepaalde Belgische ziektes. Die moeten er eerst uit voor we een versnelling hoger kunnen schakelen.

cato 3 juni 2018 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8730383)
De betekenis is echter hetzelfde.

Het werd toen anders uitgelegd.
"Duitse bloed" was naar WOII een vreselijk taboe en beslist ongewenst.
Voor veel mensen is het nog steeds een probleem om de tekst te zingen.

Jacob Van Artevelde 3 juni 2018 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8729678)
Lang geleden was ik ook een voorstander van een hereniging van Nederland en Vlaanderen. Maar inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat elk realistisch scenario meer nadelen van voordelen heeft.

Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8729678)
Vlaanderen en Nederland kunnen prima hun gemeenschappelijke doelen bereiken binnen of buiten de bestaande EU-structuren zonder te trouwen.

West- en Oost-Duitsland zagen hun hereniging dan toch wel anders anders.

Jacob Van Artevelde 3 juni 2018 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8730573)
Rekening houdend met de huidige toestand lijkt het inderdaad beter om een nauwe samenwerking na te streven, eerder dan een gezamenlijk staatsproject. Vlaanderen kampt in haar bestuur trouwens nog teveel met bepaalde Belgische ziektes. Die moeten er eerst uit voor we een versnelling hoger kunnen schakelen.

Welke zijn die vele Belgische ziektes waar ge aan denkt ?

Spinoza 4 juni 2018 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 8730662)
Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking? West- en Oost-Duitsland zagen hun hereniging dan toch wel anders anders.

Andere context en andere geschiedenis. Dat anderen het ook doen vind ik niet echt een goed argument.
Nogmaals: Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking?

edwin2 4 juni 2018 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8731057)
Andere context en andere geschiedenis. Dat anderen het ook doen vind ik niet echt een goed argument.
Nogmaals: Welke voordelen biedt een confederatie boven een hechte samenwerking?

Schaalgrootte en invloed. Met uw denkwijze zou je Nederland ook kunnen opsplitsen, uw vraag zou ik dus kunnen herhalen voor Nederland.

edwin2 4 juni 2018 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8730660)
Het werd toen anders uitgelegd.
"Duitse bloed" was naar WOII een vreselijk taboe en beslist ongewenst.
Voor veel mensen is het nog steeds een probleem om de tekst te zingen.

Dat we in het verleden deel uitmaakte van het Heilige Roomse rijk der Duitse natie is een feit evenals het feit dat de oude naam voor de Nederlandse taal Nederduits of Plattenduits was. Gewoon feiten. En feiten kun je wellicht niet leuk vinden, maar blijven feiten.

Spinoza 5 juni 2018 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 8731365)
Schaalgrootte en invloed. Met uw denkwijze zou je Nederland ook kunnen opsplitsen, uw vraag zou ik dus kunnen herhalen voor Nederland.

Nederland bestaat nu eenmaal al.\
De kosten en risico's van een 'fusie' wogen destijds ruimschoots op tegen de nadelen in de strijd tegen onze vijanden.
Vandaag de dag is de wereld er heel anders aan toe. Volgens mij hebben de Vlamingen nu meer last van binnenlandse dan van buitenlandse overheersing.
Bovendien is het nog maar de vraag of Vlaanderen en Nederland samen meer stemrecht/invloed zouden hebben in de EU/VN/NAVO dan ieder apart.

edwin2 6 juni 2018 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 8732173)
Nederland bestaat nu eenmaal al.\
De kosten en risico's van een 'fusie' wogen destijds ruimschoots op tegen de nadelen in de strijd tegen onze vijanden.
Vandaag de dag is de wereld er heel anders aan toe. Volgens mij hebben de Vlamingen nu meer last van binnenlandse dan van buitenlandse overheersing.
Bovendien is het nog maar de vraag of Vlaanderen en Nederland samen meer stemrecht/invloed zouden hebben in de EU/VN/NAVO dan ieder apart.

De fusie van destijds werd opgelegd door Napoleon, koning Willem I hoefde feitelijk alleen wat papierwerk te regelen. Denk dat Vlaanderen het leuk vindt zichzelf te pijnigen met de Franstaligen. De kosten van een hereniging zullen meevallen, zowel Nederland als vlaanderen hebben een gezonde economie. Het grote probleem van Vlaanderen is alleen Wallonië en Brussel die onderhouden moeten worden. Door Wallonië en Brussel is de staatsschuld zo hoog.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be