Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nieuw-Caledonie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245848)

kelt 4 november 2018 08:04

Nieuw-Caledonie
 
Op dit eiland in de Stille Oceaan (naar verluid een juweeltje) wordt dit weekend van de 3de november een referendum gehouden of de inwoners verder tot Frankrijk willen behoren of niet.De tekst van het referendum is duidelijk genoeg.

Het referendum was al lang beloofd.In de jaren tachtig kwam het al tot gewelddadige confrontaties met verzetsgroepen onder de Kaldak,en het moet zijn dat de kwestie sedertdien niet meer weg geweest is...

De oorspronkelijke inwoners,de Kaldak,die zowat 40 procent van de bevolking uitmaken zijn over het algemeen voor onafhankelijkheid.

De Franse inwijkelingen ,de Caldoch,een gelijkaardige groep in omvang,zijn in meerderheid waarschijnlijk voor behoud met banden met de Republiek.

Er wordt geschat dat het dus de inwoners van "andere" afkomst zullen zijn die zullen uitmaken waarheen de pendel zwaait.

President Macron heeft al gezegd de uitkomst te zullen aanvaarden wat het ook weze ...

Ik kan van hieraf niet inschatten of alle stemmers dan de uitkomst zullen aanvaarden zo deze tegen hen in gaat.

Zeus 4 november 2018 08:13

Ook in Caledonië gaat het om plat centennationalisme.

De voorstanders van onafhankelijkheid denken te kunnen teren op de gigantische nikkelvoorraad (grotendeels in handen van het Franse Eramet) De realiteit is echter dat wanneer de nikkelprijs wat tegenvalt, Parijs telkens met miljarden moet smijten om de samenleving daar draaiende te houden

De schoofzak 4 november 2018 09:03

Het gaat de meer oorspronkelijke inwoners van dat eiland wellicht niet zoveel om de centen.
Maar het gaat de nieuwe inwoners, geïmmigreerd vanuit Frankrijk, wel degelijk om het verlies van hun niet-langer-officiële maar toch nog reële status van kolonisator.

lol : heel lang geleden stond ik op een camping in Frankrijk naast een gendarme die op dat ogenblik vernam dat hij enkele weken later mocht afreizen naar La Nouvelle Calédonie vppr een paar maanden. Zijn echtgenote was bezorgd, maar tegelijk wist ze wel dat dat goed betaalde.

DucDEnghien 4 november 2018 12:43

le «non» en tête avec près de 57% des voix!!
Vive la France!!!

kelt 4 november 2018 15:19

Er zal in de komende maanden voorzichtig gehandeld moeten worden want alles wijst er op dat de oorspronkelijke Kanaks onafhankelijkheid willen en gans die koterie aan Europese en Aziatische inwijkelingen niet....

:?

kojak 4 november 2018 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8849329)
le «non» en tête avec près de 57% des voix!!
Vive la France!!!

57 is niet zo heel veel.
Maw, niet echt uitgesproken voor. Zelfs geen 2/3 meerderheid.
Ik ga nu geen partij trekken voor wie of wat, doorvoor weet ik er te weinig van, maar ik kan alleen maar hopen dat het er rustig blijft.

kojak 4 november 2018 16:27

Oeps...57% van stemmen geteld is natuurlijk wat anders. :oops:

Elio di Supo 4 november 2018 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8849329)
le «non» en tête avec près de 57% des voix!!
Vive la France!!!

:lol:

Die Kanaakskes zijn nog niet rijp voor onafhankelijkheid he?

DucDEnghien 4 november 2018 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8849704)
:lol:

Die Kanaakskes zijn nog niet rijp voor onafhankelijkheid he?

Ze maken deel uit van een onafhankelijk land; Frankrijk

eno2 4 november 2018 19:49

Er zullen nog twee referenda gehouden worden voor 2023 volgens verdrag.

eno2 4 november 2018 19:59

Kaldak? Is het niet kanak?

De schoofzak 4 november 2018 21:14

Wel, tenminste heeft men er mogen stemmen. Net zoals Schotland.

In Franco-land ligt dat even anders.

Er zijn nu twee mogelijkheden voor Nieuw-Caledonië: men zoekt consensus of men zoekt het eigen grote gelijk.

DucDEnghien 4 november 2018 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8849816)
Wel, tenminste heeft men er mogen stemmen. Net zoals Schotland.

In Franco-land ligt dat even anders.

Er zijn nu twee mogelijkheden voor Nieuw-Caledonië: men zoekt consensus of men zoekt het eigen grote gelijk.

De meerderheid heeft gewonnen. Nee, geen onafhankelijkheid. Er valt geen consensus te zoeken. De beslissing van het volk dient gerespecteerd te worden.

eno2 4 november 2018 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8849823)
De meerderheid heeft gewonnen. Nee, geen onafhankelijkheid. Er valt geen consensus te zoeken. De beslissing van het volk dient gerespecteerd te worden.

Zoals ik al zei volgen er nog twee referenda. In 2020, en in 2022. Zodra 1/3 van de volksvertegenwoordigers daarom vraagt.

Gipsy 4 november 2018 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 8849857)
Zoals ik al zei volgen er nog twee referenda. In 2020, en in 2022. Zodra 1/3 van de volksvertegenwoordigers daarom vraagt.


Het is zoals Euromillions iedereen fantaseert dat ze eens gaan winnen. Kijk naar onze separatisten.

eno2 4 november 2018 22:28

Onze? Wiens?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be