Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Lichaam belangrijker dan geloof: ritueel besnijden is aantasting fysieke integriteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240479)

zwart op wit 20 september 2017 09:32

Lichaam belangrijker dan geloof: ritueel besnijden is aantasting fysieke integriteit
 
Het besnijden van jongens als religieus ritueel is een aantasting van hun fysieke integriteit. Dat heeft het Comité voor Bio-Ethiek na drie jaar overleg beslist.
Het Belgisch Raad*gevend Comité voor Bio-Ethiek ontving begin 2014 een vraag van enkele artsen uit de Brusselse Iris Ziekenhuizen Zuid. Of het wel correct was dat ze rituele besnijdenissen bij minderjarige jongens uitvoerden? Tenslotte ging het om een onomkeerbare ingreep zonder *medische noodzaak, waarbij de voorhuid van kinderen wordt weggesneden.
De leden van het Comité waren zich bewust van het delicate karakter van de vraag, vanwege de religieuze en culturele aspecten van besnijdenis, en bogen zich ruim drie jaar lang over hun advies. Gisteren stelden ze het voor.

Eindelijk een goede beslissing: ook bij jongens is besnijdenis een volledige verminking!

Pandareus 20 september 2017 09:34

Een logisch en zeer terecht standpunt.

JBM 20 september 2017 09:40

Tsja, waarom zou genitale verminking bij vrouwen een groot onrecht zijn en bij jongens niet? Volledig terecht om deze godsdienstige waanzin eindelijk te durven benoemen. Al zal het nog heel lang duren eer dit achterlijk gebruik de wereld uit zal zijn. Maar het is een begin.

TheFourHorsemen 20 september 2017 09:43

Inderdaad. Enkel medische redenen kunnen een dergelijke aantasting van het lichaam verantwoorden.

Jay-P. 20 september 2017 09:48

Eindelijk gesnapt ...
 
Gesnapt nu waarom bij de koshere beenhouwer nooit wordt gevraagd of het een stukje meer mag zijn.

fox 20 september 2017 11:31

3 jaar doen over het formuleren van een antwoord op een vraag die eigenlijk als retorisch bestempeld mag worden. Kan je jezelf als instituut nog nuttelozer bezig houden, vraag ik mij dan af.

De schoofzak 20 september 2017 11:42

In DS on line van vandaag, een reactie van een vooraanstaande Jood.
Ik heb er geen probleem mee om te zeggen: "Vaarwel, sjaloom en de wind van achter".

Citaat:

‘Een slag in ons gezicht’

‘Zonder besnijdenis geen jodendom. Het besnijden van een man maakt hem tot jood, het is deel van zijn identiteit. Het advies van het Comité voor Bio-ethiek is daarom een slag in ons gezicht, want het raakt aan de kern van ons geloof. Het is respectloos.’

‘Ik heb zelf vier zonen en ze zijn alle vier besneden. Want zo luidt het religieuze gebod: acht dagen na de geboorte, op voorwaarde dat het kind sterk genoeg is, gaat de moheel in de synagoge over tot de rituele besnijdenis van de penis. Deze eeuwen*oude traditie verbieden, is voor ons totaal onaanvaardbaar.’

‘En zoeken naar een nieuwe symboliek die niet raakt aan het lichaam? Het is ijdele hoop te denken dat de Joodse gemeenschap over deze traditie in gesprek wil gaan. Het is zo en het blijft zo, of er is in de toekomst geen plaats meer voor het jodendom in België. Ik denk dat het Comité zich niet bewust is van het belang en de mogelijke impact van zijn advies. Wordt mannen*besnijdenis verboden in België, dan vertrekt de gemeenschap.’

‘De bedenkingen bij de *terug*betaling door het Riziv van een besnijdenis om niet-medische redenen, begrijp ik wel. Ik vind niet dat de samenleving moet betalen voor wat ik uit geloofsovertuigingen beslis.’ (vsa)

De schoofzak 20 september 2017 11:45

En idem dito voor de Moslim-medeburger. Volledig idem-dito.
Nog straffer, maar voor beiden: "veel beloven en weinig geven, doet de zotten in vreugde leven".

Voor de Schoof is diversiteit in de samenleving geen doel op zichzelf. Wel iets dat mogelijk is, dat toegelaten moet worden, dat voordelen kan opleveren mits voorzichtigheid bla bla .... maar hier is Vlaanderen en hier moet het op zijn Vlaams gaan.

Citaat:

‘Waar zal dit eindigen?’

‘Binnen de islam zijn er minder strikte voorschriften dan bij het jodendom: de rituele besnijdenis vindt doorgaans plaats na één �* twee jaar. Dat gebeurt altijd in overleg met een arts én in een ziekenhuis. We betreuren dit advies, want hierin zit een mogelijke aantasting van de godsdienstvrijheid. Het verbaast ons ook, want zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie heeft zich al positief uitgelaten over besnijdenis, zij het dan om hygiënische redenen. Ik heb bovendien nog nooit signalen opgevangen dat er problemen zouden zijn met besnijdenis als praktijk.’

‘Vanuit de Moslimexecutieve gaan we ons niet laten opjutten. We kiezen niet voor de clash, maar voor de serene pragmatiek. We betreuren wel de maatschappelijke verharding. Vandaag gaat het over rituele besnijdenis, daarnet nog over de twintig niet-erkende moskeeën, daarvoor over onverdoofd slachten en het hoofd*doekendebat. Als signaal kan dat tellen. Waar eindigt dit, vragen veel moslims zich af. Op de duur wordt samenleven in diversiteit toch iets denkbeeldigs en niet iets waar we allemaal naar streven. We zullen zien wat de toekomst brengt, maar vanuit de islamitische eredienst hebben we uiteraard een andere mening dan dit advies.’ (vsa)

Mohamed Achaibi Ondervoorzitter Moslimexecutieve

Dadeemelee 20 september 2017 12:05

Als men bij honden de staart niet mag knippen, dan mag men in de piemel van kinderen ook niet knippen.

De schoofzak 20 september 2017 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8530775)
Als men bij honden de staart niet mag knippen, dan mag men in de piemel van kinderen ook niet knippen.

Zelfs niet als het argument is dat god daarmee toch zo blij is ?

Xenophon 20 september 2017 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8530634)
Een logisch en zeer terecht standpunt.

Een advies dat zonder twijfel genegeerd zal worden door de wetgever.

Dadeemelee 20 september 2017 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8530788)
Een advies dat zonder twijfel genegeerd zal worden door de wetgever.

Ik ben ervan overtuigd dat de regering in de komende weken met een wetsontwerp komt dat besnijden verbiedt.

/sarcasm

Skobelev 20 september 2017 12:19

Verbieden. Iedere bevolkingsgroep die zich daar niet kan in stellen bolt het maar af, Joden EN islamieten om te beginnen.

Xenophon 20 september 2017 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8530791)
Verbieden. Iedere bevolkingsgroep die zich daar niet kan in stellen bolt het maar af, Joden EN islamieten om te beginnen.

Afbollen zal beperkt zijn tot even naar Nederland gaan en het daar laten doen.

En de ziekenkas zal het nog steeds terug betalen, want we zijn in Belgie waar de wetten verschillend zijn al naargelang wie je bent.

Anna List 20 september 2017 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8530790)
Ik ben ervan overtuigd dat de regering in de komende weken met een wetsontwerp komt dat besnijden verbiedt.

/sarcasm

5 minuten politieke moed en dat wetsontwerp is gestemd.

Skobelev 20 september 2017 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8530795)
Afbollen zal beperkt zijn tot even naar Nederland gaan en het daar laten doen.

En de ziekenkas zal het nog steeds terug betalen, want we zijn in Belgie waar de wetten verschillend zijn al naargelang wie je bent.

Database van, op de dag van vandaag, besneden lullen aanleggen.
Iedere in B geregistreerde kleine laat bij terugkomst verplicht zijn piemel of pruim inspecteren aan de grens.
Gigantische boete indien besneden.

Anna List 20 september 2017 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8530813)
Database van, op de dag van vandaag, besneden lullen aanleggen.
Iedere in B geregistreerde kleine laat bij terugkomst verplicht zijn piemel of pruim inspecteren aan de grens.
Gigantische boete indien besneden.

watje, wat is er mis met niet meer binnen laten mss? :p

Zipper 20 september 2017 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8530796)
5 minuten politieke moed en dat wetsontwerp is gestemd.

van waar komen die gevleugelde woorden ook al weer .......???? :-)

Skobelev 20 september 2017 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8530816)
watje, wat is er mis met niet meer binnen laten mss? :p

ok, niet meer binnen laten. :-P

Al kunnen we met besneden lullen op die manier het gat in de begroting dichtrijden, niet?

Anna List 20 september 2017 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8530821)
ok, niet meer binnen laten. :-P

ik dacht al dat je soft geworden was! ;-)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be