Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Moet het Cordon tegen het Blok verdwijnen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5758)

William 18 september 2003 16:17

Dat de beruchte cordon sanitair tegen het Vlaams Blok ondemocratisch is, is al langer dan vandaag bekend en daar begint ook de bevolking achter te komen.
Want hoe kan je nog over een 'actieve' welvaartstaat spreken, waarover onze anti-vlaamse premier telkens weer opnieuw over zevert, wanneer een partij van meer dan 760.000 kiezers wordt uitgesloten.
Dit bestaat trouwens nergens in Europa bij mijn weten, enkel hier in ons apeland kunnen zulke wanpraktijken nog voorvallen.
En nu dat het gerucht stillaan blijkt waar te zijn zal dat cordon sanitair stilletjes uit doven want onze rechtse collega's, het Liberaal Appel, denkt eraan om mee in zee te gaan met het Vlaams Blok volgend jaar bij de Vlaamse verkiezingen.

En daarmee doen we ook een oproep aan onze andere Vlaamse Collega's zoals de NV-A en CD&V om dat belachelijk cordon sanitair te verbreken!

Celebfin 18 september 2003 17:09

Ik heb licht de indruk, dat ge nog al zwart wit zijt.Waarom zou een partij een coalitie moeten vormen, met een partij waar de ideeen compleet anders zijn.

William 18 september 2003 17:18

ja, ik begrijp je reactie maar het is niet omdat het cordon sanitair weg is dat je daarvoor automatisch een coalitie moet gaan vormen.
Het cordon heeft als enkel doel om het Vlaams Blok te vernietigen door elke onderhandeling te ontzeggen en te vermijden met een andere partij.

M'n partij wil niet met alle Vlaamse partijen direct een coalitie vormen maar een gesprek of een dialoog aangaan is nu vaak onmogelijk dankzij die ondemocratische cordon.

Wij willen graag voor iedereen open staan, mss samenwerken, mss een coalitie vormen, mss onderhandelen of gewoonweg discusiëren; maar dat zal enkel voor 100% werken als dat belachelijk cordon van de baan wordt geschoven.

Celebfin 18 september 2003 18:34

Ik hoop uit de grond van m'n hard dat het Vlaams Blok nooit in een regering terecht komt, maar je zou andere partijen idd niet mogen verbieden om een coalitie te vormen.
Ik denk eigenlijk al dat het cordon is gevallen, partijen als SPa, Agalev, en een groot deel van VLD en CD&V willen gewoon niet met het Vlaams Blok besturen.

Bruno* 18 september 2003 18:50

Het cordon moet uiteraard blijven. Die 82% moeten niet buigen voor 18% fanatici.

Pieter de Coninck 18 september 2003 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Ik hoop uit de grond van m'n hard dat het Vlaams Blok nooit in een regering terecht komt, maar je zou andere partijen idd niet mogen verbieden om een coalitie te vormen.
Ik denk eigenlijk al dat het cordon is gevallen, partijen als SPa, Agalev, en een groot deel van VLD en CD&V willen gewoon niet met het Vlaams Blok besturen.

Vergeet echter niet dat straks de partijen niet meer nodig zullen zijn. Met enkele verkiezingen hebben ze de absolute meerderheid in Vlaanderen. En dan zal niet Di Rupo maar het Blok njet zeggen.

rabauw 18 september 2003 19:14

Het is een waarheid als een koe dat het cordon sanitaire ondemocratisch is.
Het is één van de grondregels van de democratie dat het volk beslist wie in het parlement en de senaat zetelt.
Dus als 760.00 burgers kiezen voor het vlaams blok is het democratisch dat deze partij die 760.00 mensen hun stem vertegenwoordigt.
Deze stemmen dan ook mag vertegenwoordigen, dit is nu eenmaal de democratie.
En vermits we in een democratie leeft moeten we deze ook naleven.

Seba 18 september 2003 21:31

Citaat:

Het cordon moet uiteraard blijven. Die 82% moeten niet buigen voor 18% fanatici.
:roll:

Citaat:

Het is een waarheid als een koe dat het cordon sanitaire ondemocratisch is.
Het is één van de grondregels van de democratie dat het volk beslist wie in het parlement en de senaat zetelt.
Dus als 760.00 burgers kiezen voor het vlaams blok is het democratisch dat deze partij die 760.00 mensen hun stem vertegenwoordigt.
Deze stemmen dan ook mag vertegenwoordigen, dit is nu eenmaal de democratie.
En vermits we in een democratie leeft moeten we deze ook naleven.
Ik ga akkoord dat het cordon ondemocratisch is, maar je doet alsof het Blok niet vertegenwoordigt wordt in het parlement en de senaat, wat natuurlijk niet waar is, de mensen hun stem is dus wel vertegenwoordigt. Ik ben fel anti-cordon, maar hoop gewoon dat het Blok nooit aan de macht komt omdat ze maar drie goed uitgewerkte thema's hebben, en omdat ze gewoonweg het verstand niet in huis hebben om deftig te kunnen besturen

Welvaart&Veiligheid 18 september 2003 21:44

W&V verzet zich tegen het ondemocratische cordon sanitaire.

giserke 18 september 2003 22:44

laat onmiddelijk het crdon wegvallen. Laat ze op hun bek gaan. Net als Pimmetje en haider in tirol

Seba 19 september 2003 12:48

Citaat:

laat onmiddelijk het crdon wegvallen. Laat ze op hun bek gaan. Net als Pimmetje
Euh, Pimemtje zou helemaal niet op z'n bek gevallen zijn indien een Volkert van de graaf hem niet zou vermoord hebben. Ik ben er zeker van dat hij veel steun zou blijven krijgen, zelf al was hij aan de macht

circe 19 september 2003 14:22

Het LPF is natuurlijk wel op zijn bek gegaan, vooral door hun politieke onervarenheid en onderlinge twisten (was waarschijnlijk niet gebeurd indien Fortuyn niet was vermoord....)

Maar het LPF is helemaal niet verdwenen. Nu het nieuwe kabinet heel onvriendelijke besparingen moet doorvoeren (wat trouwens OOK door Pim Fortuyn al werd voorspeld) kan het goed zijn dat bij de volgende verkiezingen LPF weer groter uit de hoek zal komen.

Celebfin 19 september 2003 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Ik hoop uit de grond van m'n hard dat het Vlaams Blok nooit in een regering terecht komt, maar je zou andere partijen idd niet mogen verbieden om een coalitie te vormen.
Ik denk eigenlijk al dat het cordon is gevallen, partijen als SPa, Agalev, en een groot deel van VLD en CD&V willen gewoon niet met het Vlaams Blok besturen.

Vergeet echter niet dat straks de partijen niet meer nodig zullen zijn. Met enkele verkiezingen hebben ze de absolute meerderheid in Vlaanderen. En dan zal niet Di Rupo maar het Blok njet zeggen.

Ik kan moeilijk geloven dat tegen dan, heel Vlaanderen, Vlaams-nationalistische rascisten zijn.

Libertus 20 september 2003 12:15

Het cordon-sanitair is niet ondemocratisch!!!!
Wat wel daarentgen ondemocratisch is,is dat sommige functionarissen van bepaalde partijen niet met mandatarissen van het Blok op een beschaafde manier willen debatteren, dat is pas ondemocratisch. Er is volgens mij niks ondemocratisch aan het feit dat politieke partijen met een bepaalde partij niet wil regeren. Want als kiezer van een zogenaamde democratische partij onderschrijft men dat zijn gekozen partij niet regeert met het Vlaams Blok.

pistoléke 20 september 2003 16:08

Het Cordon Sanitair is volledig ondemocratisch,want op die manier krijgen de kiezers van het vlaams blok geen gehoor,het Vlaams Blok is de 3de grootste partij en zit in de opositie,naargelang het aantal kiezers mogen ze normaal gezien een minister afleveren,maar door de vriendekespolitiek gaat dat niet :!:
politieke partijen die samenhokken tegen 1 ander partij is iets dat dus niet kan,want de partijen die samenhokken hebben ook ieder hun eigen programma :!:
Dus dat is louter en alleen de kiezer verraden dat ze doen,een kiezer die op SPA/SPIRIT stemd,stemd niet op VLD of noem maar op :!: (op die manier worden alle kiezers op de ogenblik dus veraden...)

Het Cordon Sanitair is ontstaan omdat men bang heeft van het Blok,wel mijn waarde schaf die Cordon af en geef het Blok wat het verdient,zodat de burger wel degelijk kan zien waar ze voor staan,en als da dan zo slecht is willen we dan wedden dat het Blok met de verkiezingen erop zware klappen gaat krijgen :?:

Seba 20 september 2003 16:14

Het cordon is is sé ondemocratisch, maar de opheffing ervan zal geen verschil maken voor het VB, er is namenlijk voorlopig nog geen enkele partij die met het VB wil samenbesturen, en het is iedere partij z'n goed recht dat te beslissen, daar is niets ondemocratisch aan.

Bluelagune 29 september 2003 15:28

Inderdaad weg met dat belachelijke "cordon sanitaire". Het is geweten dat het cordon nog steeds een levensverzekering is voor het Vlaams Blok en zolang dat blijft bestaan zal ook het Blok blijven bestaan. Van mij mogen ze gerust hun "mooie praat" eens proberen in de praktijk te zetten. Ze houden het nog géén jaar vol.

Kotsmos 29 september 2003 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Het cordon is is sé ondemocratisch, maar de opheffing ervan zal geen verschil maken voor het VB, er is namenlijk voorlopig nog geen enkele partij die met het VB wil samenbesturen, en het is iedere partij z'n goed recht dat te beslissen, daar is niets ondemocratisch aan.

Duh, dat is de definitie van het CS. Geen enkele partij wil samen met het Blok regeren, dus het Blok komt nergens in het bestuur.

Peter De Ryck 29 september 2003 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Inderdaad weg met dat belachelijke "cordon sanitaire". Het is geweten dat het cordon nog steeds een levensverzekering is voor het Vlaams Blok en zolang dat blijft bestaan zal ook het Blok blijven bestaan. Van mij mogen ze gerust hun "mooie praat" eens proberen in de praktijk te zetten. Ze houden het nog géén jaar vol.

Het Vlaams Blok misbruikt het cordon sanitaire,om haar eigen incompetentie te verbergen.

Het Vlaams Blok is een zweeppartij en geen beleidspartij.

Zonder cordon sanitaire gaat het Vlaams Blok zich na 26 jaar,eindelijk ééns moeten bewijzen(een natte droom die eindigt in een nachtmerrie).

Het Vlaams Blok verdwijnt samen met het cordon sanitaire.

Peter De Ryck 29 september 2003 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Het cordon is is sé ondemocratisch, maar de opheffing ervan zal geen verschil maken voor het VB, er is namenlijk voorlopig nog geen enkele partij die met het VB wil samenbesturen, en het is iedere partij z'n goed recht dat te beslissen, daar is niets ondemocratisch aan.

Duh, dat is de definitie van het CS. Geen enkele partij wil samen met het Blok regeren, dus het Blok komt nergens in het bestuur.

Daarom heeft men o.a. Leefbaar Antwerpen opgericht.

Zij die ooit hebben geroepen''nooit met het blok''lijden geen gezichtsverlies.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be