Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Acties met wapens kunnen niet (politieacties) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261956)

reservespeler 26 november 2021 08:07

Acties met wapens kunnen niet (politieacties)
 
Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (OVLD) misnoegd over politieprotest: “Acties met wapens kunnen niet”


Maaseik - De protestacties van de Limburgse politiediensten konden donderdag op weinig begrip van de burger rekenen. De controles zorgden voor ellenlange files en dat wekte ergernis, ook bij politici. De Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) was niet tevreden. “Hier is het stakingsrecht misbruikt.”

Tollenaere heeft begrip voor protesten en acties. “Maar hier zijn de stakingsrechten misbruikt. Ze hebben dit gedaan onder het mom van een verkeersactie, maar dat was het uiteraard niet omdat het syndicalisten zijn die dit hebben voorbereid en gepland. Als je wil betogen en protesteren heb ik daar geen problemen mee, maar doe dat op een correcte manier. Hier is dat gebeurd met overheidsmiddelen, in uniform terwijl ze hun wapen droegen. Gewapend protesteren is onaanvaardbaar en bovendien onwettelijk. Acties met wapens kunnen niet, nooit. Niemand staat boven de wet, ook de politie niet”, zegt de burgemeester.



Wat denken jullie?
Heeft deze burgemeester een punt?

Xenophon 26 november 2021 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9825218)
Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (OVLD) misnoegd over politieprotest: “Acties met wapens kunnen niet”


Maaseik - De protestacties van de Limburgse politiediensten konden donderdag op weinig begrip van de burger rekenen. De controles zorgden voor ellenlange files en dat wekte ergernis, ook bij politici. De Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) was niet tevreden. “Hier is het stakingsrecht misbruikt.”

Tollenaere heeft begrip voor protesten en acties. “Maar hier zijn de stakingsrechten misbruikt. Ze hebben dit gedaan onder het mom van een verkeersactie, maar dat was het uiteraard niet omdat het syndicalisten zijn die dit hebben voorbereid en gepland. Als je wil betogen en protesteren heb ik daar geen problemen mee, maar doe dat op een correcte manier. Hier is dat gebeurd met overheidsmiddelen, in uniform terwijl ze hun wapen droegen. Gewapend protesteren is onaanvaardbaar en bovendien onwettelijk. Acties met wapens kunnen niet, nooit. Niemand staat boven de wet, ook de politie niet”, zegt de burgemeester.



Wat denken jullie?
Heeft deze burgemeester een punt?

De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.

De schoofzak 26 november 2021 12:03

Die burgemeester heeft gelijk, maar hij is zelf een lafaard.

Hij spreekt nu, terwijl hij al zeer lang had moeten spreken. En niet alleen over het stakingswapen van de flikken, maar wel het stakingswapen van iedereen.

Voor mij persoonlijk, bijvoorbeeld, mogen er gerust redelijk wat beroepsgroepen (vooral in de ambtenarij) komen die geen stakingsrecht hebben.
Maar in ruil daarvoor moet er een mechanisme komen dat die beroepsgroepen automatisch, zonder te overdrijven in de ene of in de andere zin, mee kunnen genieten van de sociale vooruitgang.

En natuurlijk moeten er klare wettelijke afbakeningen komen, of - want er zijn er al vele - terug in ere gesteld worden, zoals vb. een verbod op het afsluiten van toegangen tot industriezones, autosnelwegen enz.

reservespeler 26 november 2021 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9825312)
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.

Hij gaat dat op de politieraad brengen.

Xenophon 26 november 2021 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9825546)
Hij gaat dat op de politieraad brengen.

Ja, dan kunnen die ook eens lachen.

reservespeler 27 november 2021 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9825558)
Ja, dan kunnen die ook eens lachen.

Op een politieraad wordt niet gelachen.

gertc 27 november 2021 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9825312)
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.

Allemaal arresteren. Verboden wapendracht is niet om mee te lachen.

reservespeler 27 november 2021 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 9826328)
Allemaal arresteren. Verboden wapendracht is niet om mee te lachen.

Wie gaat die arrestaties verrichten?

Straf hé, actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.
Daar kan een gewone werkman alleen maar van dromen.

De schoofzak 27 november 2021 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826334)
Wie gaat die arrestaties verrichten?

Straf hé, actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.
Daar kan een gewone werkman alleen maar van dromen.

Een ambtenaar die staakt, wordt voor die dag niet betaald.
Een ambtenaar die verlof neemt, die wordt wel betaald.

Een ambtenaar die 'volgens het boekje werkt' (iets wat eigenlijk altijd zou moeten gebeuren, mochten de wetten fatsoenlijk ... bla bla ....), wordt wel betaald.

reservespeler 27 november 2021 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9826803)
Een ambtenaar die staakt, wordt voor die dag niet betaald.
Een ambtenaar die verlof neemt, die wordt wel betaald.

Een ambtenaar die 'volgens het boekje werkt' (iets wat eigenlijk altijd zou moeten gebeuren, mochten de wetten fatsoenlijk ... bla bla ....), wordt wel betaald.

Wie heeft het nu over ambtenaren?
Ik heb het over politieacties.

Henri1 27 november 2021 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9825312)
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.

Zegt de BAAS van de Politie……

Xenophon 27 november 2021 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9826927)
Zegt de BAAS van de Politie……

Die moet boeten.

Onzijdig 27 november 2021 21:31

Die burgemeester is een vijs kwijt. Stel dat de politieagenten tijdens hun actief toevallig op een internationaal geseinde brave jongen stuiten die wapengevaarlijk is. Kan altijd gebeuren. Wat dan?

De schoofzak 28 november 2021 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9826832)
Wie heeft het nu over ambtenaren?
Ik heb het over politieacties.

Ik repliceerde en schetste een juist kader op jouw sneer:
Citaat:

actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.

quercus 28 november 2021 11:11

Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!

Xenophon 28 november 2021 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9827267)
Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!

Hoop maar niet teveel op verbetering.

Met politie is de regel, ze worden niet veroordeeld. Als het toch niet anders kan, dan een voorwaardelijke straf.
Is ook dat niet mogelijk, zoals bij de flik die bewezen drugsdealer was, dan volgt de veroordelingen en wanneer zijn gevangenisstraf voorbij is, dan krijgt hij een vaste job als cipier.

De schoofzak 28 november 2021 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9827267)
Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!

Er bestaat geen wettekst omtrent het stakingsrecht.
Er bestaan alleen maar wat losse tekstflodders her en der.

Puur staken is een recht door het combineren van een paar grondrechten en wat afspraken omtrent het arbeidsrecht: een ontslag ten gevolge van een staking die formeel vooraf gegaan werd door de cao- en andere afspraken, wordt niet aanvaard door de arbeidsrechtbanken.

Betogen is een recht door het combineren van vrije meningsuiting en andere grondrechten, mits dan nog voldaan aan de voorwaarden van veiligheid enz. die de burgemeester kan opleggen ... bla bla ...

Maar de grenzen van dat alles: grote artistieke flou in la belziek.

Universalia 28 november 2021 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9826927)
Zegt de BAAS van de Politie……

Tjah, de burgemeester is inderdaad ook hoofd van de politie. :-D

De schoofzak 29 november 2021 15:52

De burgemeester is ook het administratieve hoofd van de brandweer.
Maar die hebben al meer betoogd met hun brandweerwagens en overheidsbrandstof, dan wat anders.

Wat is dan eigenlijk het verschil, als er bij die enen toevallig een overheidswapen aan hun buik bengelt?

fred vanhove 29 november 2021 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9828351)
De burgemeester is ook het administratieve hoofd van de brandweer.
Maar die hebben al meer betoogd met hun brandweerwagens en overheidsbrandstof, dan wat anders.

Wat is dan eigenlijk het verschil, als er bij die enen toevallig een overheidswapen aan hun buik bengelt?

Dat die brandweerman al snel kennismaakt met de matrak en het waterkanon.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be