Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Capaciteitstarief. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267546)

Patrick M 2 januari 2023 12:42

Capaciteitstarief.
 
Vanaf 01/01/2023 wordt je capaciteitstarief berekend voor uw verbruik van electriciteit.
Je betaald dan voor uw piekverbruik.
Maar als je een digitale meter hebt dan is dat gemakkelijk te berekenen.
Maar wat als je nog een analoge meter hebt?
Nemen ze het gemiddelde of hoe?

Bach 2 januari 2023 12:44

Weet er iemand hoeveel dat tarief eigenlijk is naargelang het piekverbruik?

Dadeemelee 2 januari 2023 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10093415)
Weet er iemand hoeveel dat tarief eigenlijk is naargelang het piekverbruik?

https://www.mijnenergie.be/capacitei...SAAEgK3ZPD_BwE

Citaat:

Hoeveel bedraagt het capaciteitstarief?

Hoeveel je betaalt voor het capaciteitstarief hangt af van je netbeheerder en is dus afhankelijk van je woonplaats. Vanaf 2023 betaal je voor 1 kW over heel Vlaanderen +/- volgende tarieven:

Op jaarbasis: 40.4 euro (exclusief btw)
Op maandbasis: 3.37 euro (exclusief btw)
Dus: piek 5 KW = 200€ + BTW

Dadeemelee 2 januari 2023 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10093413)
Vanaf 01/01/2023 wordt je capaciteitstarief berekend voor uw verbruik van electriciteit.
Je betaald dan voor uw piekverbruik.
Maar als je een digitale meter hebt dan is dat gemakkelijk te berekenen.
Maar wat als je nog een analoge meter hebt?
Nemen ze het gemiddelde of hoe?

https://www.mijnenergie.be/capacitei...K3ZPD_BwE#nine

Citaat:

Hoe wordt het capaciteitstarief berekend bij een analoge meter?

Een analoge meter registreert geen (verbruiks)pieken. Daardoor berekent men het capaciteitstarief niet a.d.h.v. het piekvermogen. De berekening splitst men op in twee delen:

Vast bedrag: Een analoge meter registreert geen verbruikspieken. Daardoor wordt het capaciteitstarief voor een analoge meter niet berekend aan de hand van je maandpieken. Daarom rekent men een vast bedrag aan dat overeenkomt met een maandpiek van 2.5 kW. Voor een doorsnee gezin bedraagt dat vast bedrag jaarlijks ongeveer 101.00 euro (exclusief btw).
Bedrag berekend op basis van je elektriciteitsverbruik (kWh): Je elektriciteitsverbruik verkrijg je door het aantal kilowatt (kW) te vermenigvuldigen met de tijd in uren dat je (een toestel) gebruikt. Een stofzuiger van 1100 watt verbruikt bijvoorbeeld gedurende een half uur 0.55 kWh(1.1 kilowatt x ½ uur).

Bach 2 januari 2023 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10093420)

Het gaat toch om het verbruik van het meest verbruikende kwartier per maand. Daarvan wordt dan een gemiddelde gemaakt per jaar als ik het goed begrepen heb.
De vraag is dus hoeveel je op zo'n kwartier mag verbruiken om in een bepaalde categorie te vallen. Dat is me niet duidelijk.

Patrick M 2 januari 2023 13:15

En wat gaan de energiemaatschappijen doen als ze zien dat door het capaciteitstarief de mensen minder moeten betalen dan ervoor?
De prijs van de stroom omhoog?

Skobelev 2 januari 2023 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10093437)
En wat gaan de energiemaatschappijen doen als ze zien dat door het capaciteitstarief de mensen minder moeten betalen dan ervoor?
De prijs van de stroom omhoog?

Waar haal je dat uit, minder betalen? Dat is alvast niet de bedoeling.
Nope, u nog eens voor een paar honderd Euro extra per jaar rollen, DAT is de bedoeling.

reservespeler 2 januari 2023 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10093413)
Vanaf 01/01/2023 wordt je capaciteitstarief berekend voor uw verbruik van electriciteit.
Je betaald dan voor uw piekverbruik.
Maar als je een digitale meter hebt dan is dat gemakkelijk te berekenen.
Maar wat als je nog een analoge meter hebt?
Nemen ze het gemiddelde of hoe?

Basispiek is 2.5KW

Dadeemelee 2 januari 2023 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10093430)
Het gaat toch om het verbruik van het meest verbruikende kwartier per maand. Daarvan wordt dan een gemiddelde gemaakt per jaar als ik het goed begrepen heb.
De vraag is dus hoeveel je op zo'n kwartier mag verbruiken om in een bepaalde categorie te vallen. Dat is me niet duidelijk.

Men bepaalt per maand het piekvermogen over een kwartier. Als je een digitale meter hebt dan kan je dat op mijnfluvius bekijken.
Vervolgens hangt het ervan af of je maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks afgerekend wordt.
Tenzij je een warmtepomp, zware airco of andere seizoensafhankelijke verbruiker hebt gaat dat relatief constant zijn gedurende een jaar

reservespeler 2 januari 2023 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10093430)
Het gaat toch om het verbruik van het meest verbruikende kwartier per maand. Daarvan wordt dan een gemiddelde gemaakt per jaar als ik het goed begrepen heb.
De vraag is dus hoeveel je op zo'n kwartier mag verbruiken om in een bepaalde categorie te vallen. Dat is me niet duidelijk.

< 2,5 KWh

reservespeler 2 januari 2023 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10093437)
En wat gaan de energiemaatschappijen doen als ze zien dat door het capaciteitstarief de mensen minder moeten betalen dan ervoor?
De prijs van de stroom omhoog?

Minder betalen?
Te veel boekskes van de Gebroeders Grimm gelezen?

reservespeler 2 januari 2023 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10093456)
Men bepaalt per maand het piekvermogen over een kwartier. Als je een digitale meter hebt dan kan je dat op mijnfluvius bekijken.
Vervolgens hangt het ervan af of je maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks afgerekend wordt.
Tenzij je een warmtepomp, zware airco of andere seizoensafhankelijke verbruiker hebt gaat dat relatief constant zijn gedurende een jaar

Hoezo constant?

Dadeemelee 2 januari 2023 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10093443)
Waar haal je dat uit, minder betalen? Dat is alvast niet de bedoeling.
Nope, u nog eens voor een paar honderd Euro extra per jaar rollen, DAT is de bedoeling.

Het is mogelijk, maar praktisch moeilijk haalbaar. Met 5 kW piek zit je ongeveer op break even.
Je kan een simulatie doen op:
https://www.mijnenergie.be/capacitei...SAAEgK3ZPD_BwE

Dadeemelee 2 januari 2023 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10093459)
Hoezo constant?

Weinig fluctuatie.

reservespeler 2 januari 2023 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10093462)
Weinig fluctuatie.

Geloof ik dus niets van.

Vakantie, werken, school gaan, winter, lente, zomer, herfst, ...
Allemaal dingen die invloed hebben op het verbruik.

Bach 2 januari 2023 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10093456)
Men bepaalt per maand het piekvermogen over een kwartier. Als je een digitale meter hebt dan kan je dat op mijnfluvius bekijken.
Vervolgens hangt het ervan af of je maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks afgerekend wordt.
Tenzij je een warmtepomp, zware airco of andere seizoensafhankelijke verbruiker hebt gaat dat relatief constant zijn gedurende een jaar

Dat snap ik maar ik zou dat concreter willen. Wat als ik bv een keramische oven heb op 380 volt van 8000 watt. En ik gebruik die slechts 1 keer per maand. Dan heb ik dus elke maand een paar uren continu gebruik. En de rest niet veel. Hoeveel extra gaat mij dat kosten?

Lijkt me zo oneerlijk om het meest verbruikende kwartier te gebruiken als referentie en daar alle andere plus minus 3000 kwartieren van de maand aan gelijk te stellen. Zeker als je dan ziet dat iemand anders evenveel belast wordt voor zijn piekverbruik terwijl die bijvoorbeeld alle 3000 kwartieren zijn oven zou gebruiken.

Maar goed. Een ding is oneerlijkheid of eerlijkheid. Een ander is dat je een zicht krijgt op de reële kosten.

Bach 2 januari 2023 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10093466)
Geloof ik dus niets van.

Vakantie, werken, school gaan, winter, lente, zomer, herfst, ...
Allemaal dingen die invloed hebben op het verbruik.

Zelfs al heb je maximaal toegestane zonnepanelen ga je wel eens een groot kwartier verbruik hebben op een maand. Onrechtstreeks worden zonnepanelen ontraden door het capaciteitstarrief.

Dadeemelee 2 januari 2023 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10093466)
Geloof ik dus niets van.

Vakantie, werken, school gaan, winter, lente, zomer, herfst, ...
Allemaal dingen die invloed hebben op het verbruik.

Mijn piekvermogens voor 2022 liggen tussen 3 kW en 4 kW (in de zomer wat meer omwille van de (kleine) airco.
Enkel voor oktober is er een uitschieter van 5 kW. Kan ik enkel verklaren door de wasmachine die tegelijk met de boilers en de andere verbruikers aanstonden. Sindsdien zorg ik ervoor dat tijdens de was de boilers afgeschakeld staan.

Dadeemelee 2 januari 2023 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10093469)
Dat snap ik maar ik zou dat concreter willen. Wat als ik bv een keramische oven heb op 380 volt van 8000 watt. En ik gebruik die slechts 1 keer per maand. Dan heb ik dus elke maand een paar uren continu gebruik. En de rest niet veel. Hoeveel extra gaat mij dat kosten?

Lijkt me zo oneerlijk om het meest verbruikende kwartier te gebruiken als referentie en daar alle andere plus minus 3000 kwartieren van de maand aan gelijk te stellen. Zeker als je dan ziet dat iemand anders evenveel belast wordt voor zijn piekverbruik terwijl die bijvoorbeeld alle 3000 kwartieren zijn oven zou gebruiken.

Maar goed. Een ding is oneerlijkheid of eerlijkheid. Een ander is dat je een zicht krijgt op de reële kosten.

Ja het gaat om het vermogen, Watt dus. En dat fornuis van 8 kW gaat ongeveer 320€ extra per jaar kosten als je het elke maand langer dan 15 minuten op volle vermogen laat draaien.

reservespeler 2 januari 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10093469)
Dat snap ik maar ik zou dat concreter willen. Wat als ik bv een keramische oven heb op 380 volt van 8000 watt. En ik gebruik die slechts 1 keer per maand. Dan heb ik dus elke maand een paar uren continu gebruik. En de rest niet veel. Hoeveel extra gaat mij dat kosten?

Lijkt me zo oneerlijk om het meest verbruikende kwartier te gebruiken als referentie en daar alle andere plus minus 3000 kwartieren van de maand aan gelijk te stellen. Zeker als je dan ziet dat iemand anders evenveel belast wordt voor zijn piekverbruik terwijl die bijvoorbeeld alle 3000 kwartieren zijn oven zou gebruiken.

Maar goed. Een ding is oneerlijkheid of eerlijkheid. Een ander is dat je een zicht krijgt op de reële kosten.

Welke Reële kosten?

Feit is dat ons net niet berekend is op het huidige verbruik, laat staan op het toekomstige verbruik (elektrisch stoken en elektrisch rijden).

Wie heeft de mogelijkheid om constant z'n verbruik in het oog te houden?
Degene die met de houtkachel stookt heeft alvast minder verbruik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be