Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267638)

Rudy 11 januari 2023 14:31

Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media
 
1 Bijlage(n)
Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa.


Bijlage 117398

Bron: VRT NWS

Ik vind dat straffe kost. Veel geld voor wat advertenties op sociale media. Worden dotaties hiervoor gebruikt ?

Zipper 11 januari 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098693)
Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa.


Bijlage 117398

Bron: VRT NWS

Ik vind dat straffe kost. Veel geld voor wat advertenties op sociale media. Worden dotaties hiervoor gebruikt ?

Eens ze dat geld gekregen hebben, is het natuurlijk hun persoonlijke bezit, en partijen doen uiteraard met hun geld wat ze willen.

Rudy 11 januari 2023 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10098696)
Eens ze dat geld gekregen hebben, is het natuurlijk hun persoonlijke bezit, en partijen doen uiteraard met hun geld wat ze willen.

Juist. Een belastingbetaler mag wel de bedenking maken of 1,7 miljoen euro uitgeven aan advertenties op sociale media verantwoord is.

Onzijdig 11 januari 2023 20:18

Schaf alle dodatisch voor de politieke partijen af. Einde probleem.

Rudy 11 januari 2023 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10098879)
Schaf alle dodatisch voor de politieke partijen af. Einde probleem.

Ik zou eerder denken aan dotaties beperken. 1,7 miljoen spenderen op sociale media vind ik van het goeie te veel.

De schoofzak 11 januari 2023 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10098879)
Schaf alle dodatisch voor de politieke partijen af. Einde probleem.

Je hebt je natuurlijk omstandig ingelicht waarom destijds die dotaties ingevoerd werden.
Wel wel ...

De schoofzak 11 januari 2023 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098693)

Ik vind dat straffe kost. Veel geld voor wat advertenties op sociale media. Worden dotaties hiervoor gebruikt ?

Ik vind dat helemaal geen straffe kost.

Ik zie het zo:
door mijn stem op de nva krijgt de nva jaarlijks van mijn belastingsgeld iets van vb. 3 euro ( of misschien 30 euro, wat kan het me schelen).

Dat is dus mijn geld, dat gaat naar mijn voorkeurspartij.

Wel, ik vind dat die partij daar mee mag doen wat ze denkt te moeten doen om hun succes in de toekomst te verzekeren: om het programma verder te kunnen realiseren ... bla bla ..

Ik, als nva-stemmer, heb me niet te moeien wat de andere partijen doen, met jouw (en niet mijn) belastingsgeld.
En vieze versa.

De schoofzak 11 januari 2023 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098896)
Ik zou eerder denken aan dotaties beperken. 1,7 miljoen spenderen op sociale media vind ik van het goeie te veel.

U zou dat doen.
Wel, het heeft al in veel draden op dit forum gestaan:
de nva heeft dat al vaak voorgesteld.
En ik meen, het vb ook al.

Maar de anderen hebben dat telkens weg gestemd.

Een keer hebben ze een ballonnetje opgelaten: ze wilden de grotere partijen meer doen inbinden, dan de kleinere partijen.
Dat is volksverlakkerij natuurlijk. Een stem is een stem.
Een elfje krijgt elf euro, een dertiger krijgt dertig euro. Elke kiezer is evenveel waard.

Rudy 11 januari 2023 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10098903)
Ik vind dat helemaal geen straffe kost.

Ik zie het zo:
door mijn stem op de nva krijgt de nva jaarlijks van mijn belastingsgeld iets van vb. 3 euro ( of misschien 30 euro, wat kan het me schelen).

Dat is dus mijn geld, dat gaat naar mijn voorkeurspartij.

Wel, ik vind dat die partij daar mee mag doen wat ze denkt te moeten doen om hun succes in de toekomst te verzekeren: om het programma verder te kunnen realiseren ... bla bla ..

Ik, als nva-stemmer, heb me niet te moeien wat de andere partijen doen, met jouw (en niet mijn) belastingsgeld.
En vieze versa.

Goed. Voor alle duidelijkheid, ik ben de NVA niet ongenegen.
Maar, stel dat ik communist ben, en stem op een prutspartij, dan betaal ik belastingbetaler ook voor de dotaties van NVA (bijvoorbeeld).
Dan hebben we het nog niet over wie niet of niet wilt stemmen.

daiwa 11 januari 2023 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10098904)

Een keer hebben ze een ballonnetje opgelaten: ze wilden de grotere partijen meer doen inbinden, dan de kleinere partijen.

Toen de drie klassieke partijen nog de grootste waren stelden ze dat natuurlijk niet voor.

daiwa 11 januari 2023 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10098696)
Eens ze dat geld gekregen hebben, is het natuurlijk hun persoonlijke bezit, en partijen doen uiteraard met hun geld wat ze willen.

Inderdaad !

Dadeemelee 11 januari 2023 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098693)
Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees)

Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa.


Bijlage 117398

Bron: VRT NWS

Ik vind dat straffe kost. Veel geld voor wat advertenties op sociale media. Worden dotaties hiervoor gebruikt ?

Het onnozele eraan is dat zowat iedereen zich ergert aan die advertenties.

Lukkas 11 januari 2023 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098896)
Ik zou eerder denken aan dotaties beperken. 1,7 miljoen spenderen op sociale media vind ik van het goeie te veel.

En wat met de gratis reclame voor de traditionele partijen op de VRT (op kosten van de belastingbetaler) en andere MSM? Hun politieke tegenstander(s) worden dan ook nog eens afgebroken voor 'hetzelfde geld'.

daiwa 11 januari 2023 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 10098929)
En wat met de gratis reclame voor de traditionele partijen op de VRT (op kosten van de belastingbetaler) en andere MSM? Hun politieke tegenstander(s) worden dan ook nog eens afgebroken voor 'hetzelfde geld'.

Rousseau is daar kind aan huis.
Om die te promoten moeten wij ook betalen.

De schoofzak 12 januari 2023 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098914)
Goed. Voor alle duidelijkheid, ik ben de NVA niet ongenegen.
Maar, stel dat ik communist ben, en stem op een prutspartij, dan betaal ik belastingbetaler ook voor de dotaties van NVA (bijvoorbeeld).
Dan hebben we het nog niet over wie niet of niet wilt stemmen.

Neen ! Fictief-theoretisch gesproken: de communist zijn belastingsgeld wordt voor de partijdotatie overgemaakt aan de communistische partij,
en mijn belastingsgeld ... voor de nva.

De schoofzak 12 januari 2023 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10098927)
Het onnozele eraan is dat zowat iedereen zich ergert aan die advertenties.

Ik ben ook geneigd om dat te geloven.
Net zoals al die reclame voor wasproducten.
Maar .... ???

De schoofzak 12 januari 2023 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 10098929)
En wat met de gratis reclame voor de traditionele partijen op de VRT (op kosten van de belastingbetaler) en andere MSM? Hun politieke tegenstander(s) worden dan ook nog eens afgebroken voor 'hetzelfde geld'.

In een andere draad, herhaal ik graag nog eens mijn visie over de niet-noodzaak om een staatstelevisiezender te hebben.

reservespeler 12 januari 2023 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10098914)
Goed. Voor alle duidelijkheid, ik ben de NVA niet ongenegen.
Maar, stel dat ik communist ben, en stem op een prutspartij, dan betaal ik belastingbetaler ook voor de dotaties van NVA (bijvoorbeeld).
Dan hebben we het nog niet over wie niet of niet wilt stemmen.

Eigenlijk niet.

Uw stem voor het prutspartijke kost evenveel al mijn stem voor de N-VA
Alleen het aantal stemmen is bepalend voor de totale dotatie.

Henri1 12 januari 2023 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10098696)
Eens ze dat geld gekregen hebben, is het natuurlijk hun persoonlijke bezit, en partijen doen uiteraard met hun geld wat ze willen.

Het gaat over geld van de kiezer dat zeer slecht besteed is.

De schoofzak 12 januari 2023 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10099178)
Het gaat over geld van de kiezer dat zeer slecht besteed is.

Jij zou toch wel gelukkig zijn, mocht de nva haar centen, die ze van mij gekregen heeft, zeer slecht besteden???
En dubbel gelukkig dat jouw voorkeurspartij dit veel beter zou doen met jouw centen ??

Wat is dan het probleem?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be