Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Waarom blijft friet duur als aardappel goedkoper wordt? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104900)

Savatage 24 april 2008 14:05

Waarom blijft friet duur als aardappel goedkoper wordt?
 
Frietkotbazen boos om onderzoek minister Van Quickenborne



Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) onderzoekt de prijs van een pakje frieten. Hij wil nagaan of die prijs wel correct is. De frietkotbazen zijn allesbehalve opgezet met het initiatief.


Vincent Van Quickenborne is niet de enige die het gemerkt heeft: in een jaar tijd is de aardappelprijs met meer dan de helft gezakt en toch betalen we niet minder voor een pakje friet. In de jaren waarin de aardappelen fors duurder worden, volgen de frieten die prijsstijging dan weer wel. Van Quickenborne laat de mededingingsautoriteiten nu onderzoeken of er al dan niet sprake is van prijsafspraken.

De frietbakkers reageren misnoegd. 'Door dit vooronderzoek aan te kondigen, formuleert de minister al een beschuldiging. Hij suggereert dat wij overdreven prijzen vragen', vindt voorzitter Bernard Lefèvre van Navefri, de Nationale Vereniging van Frituristen. 'Ik vind het goed dat de minister onze prijzen onderzoekt. Dan zal hij merken dat er niets aan de hand is. Maar hij zou het wel wat discreter mogen doen.'

Want er is absoluut geen sprake van prijsafspraken, beklemtoont de voorzitter van de frituristen. 'Wij doen totaal geen uitspraken meer over de frietprijs. We mogen dat ook niet. Bovendien is de prijsstructuur en manier van berekenen zo verschillend dat dergelijke afspraken zelfs onmogelijk zouden zijn.'

Lefèvre vindt het logisch dat de frietprijs niet zakt als de aardappelen goedkoper worden. 'De aardappelen maken maar een derde van de frietprijs uit. We kopen ze bovendien geschild en meestal voorgesneden aan: dat zélf doen mag van Ovam enkel als we ons afvalwater zuiveren of opvangen. Voor de meeste frietkoten vergt zoiets een te grote organisatie. De prijs van de voorbewerkte aardappel wordt zelf ook maar voor een kleiner deel bepaald door de knol zelf. Onze leveranciers lijden eveneens onder de gestegen brandstofkosten. Bovendien kan je hen niet verdenken van prijsafspraken: ze lusten elkaar rauw.'

En de aardappel mag dan goedkoper geworden zijn, de frietkotbaas zag zijn overige uitgavenposten wel fors duurder worden. Frietvet of -olie is in een half jaar tijd veertig procent duurder geworden. Ook de prijs van het gas waarmee de meeste frituristen hun vet verwarmen, is fors gestegen. Bovendien is ook het vlees in het frietkot zo'n veertig procent duurder geworden. 'Ik begrijp niet dat ik moet lezen dat de varkensboeren almaar minder verdienen, terwijl wij almaar meer betalen voor onze bouletten en frikandellen', zegt Lefèvre.

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=301R7AVU
___________________________________________

Interessant onderzoek. De verhoogde prijzen in de frituur zijn eerder een gevolg van de frituristen die mee willen profititeren van de inflatie, dan van de inflatie zelf. Het zal wel zo zijn dat de inkopen voor frituristen wel duurder zijn geworden, maar dat is geen excuus om het dubbel van die kosten door te rekenen aan de klant.

Heftruck 24 april 2008 14:08

:roll:

duveltje382 24 april 2008 14:08

Zeeeeeeeer goede vraag zé,wat een bandieten zijn die zelfstandige :evil:

C2C 24 april 2008 14:15

Zeer interessante case-study.

Zelfstandigen hebben het recht om de consument te bestelen. Dat is hun beroep.

Maar er zijn grenzen, en die mogen af en toe wel eens onderzocht worden.

De betaalbare friet is per slot van rekening het symbool van het Algemeen Belang, par excellence.

C2C 24 april 2008 14:16

En dammit, met die foto van dat pakske hebt ge mij écht goesting gegeven.

De friet zit zo diep ingebakken in ons brein. Het is echt niet te geloven.


Bon, naar de Jean.

duveltje382 24 april 2008 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3381507)
En dammit, met die foto van dat pakske hebt ge mij écht goesting gegeven.

De friet zit zo diep ingebakken in ons brein. Het is echt niet te geloven.


Bon, naar de Jean.

Als echte SOS kan dat nooit te duur zijn hé :evil:

Savatage 24 april 2008 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3381503)
Zeer interessante case-study.

Case study's naar het prijsvormingsproces van een goed zijn meestal interessant, hoewel er in dit geval niet zoveel procesverwerking bij komt kijken. De meeste frituristen kopen de aangesneden frieten in, frituren ze en verkopen die bijgevolg. Men zou kunnen argumenteren dat de initiële investeringskost van de installaties terugverdiend moet worden, maar het lijkt me sterk dat die kost even exponentieel is toegenomen als sommige frituren hun verkoopsprijzen.

Citaat:

Zelfstandigen hebben het recht om de consument te bestelen. Dat is hun beroep.

Maar er zijn grenzen, en die mogen af en toe wel eens onderzocht worden.

De betaalbare friet is per slot van rekening het symbool van het Algemeen Belang, par excellence.
Mja je kan er als consument gewoon niet meer bij langsgaan, dat is nog het meest efficiënte. Dat heb ik toch gedaan :-)

nun 24 april 2008 14:30

Duizenden kleine frietkoten die prijsafspraken maken? Lijkt mij toch niet erg waarschijnlijk. Als je met vele kleintjes prijsafspraken maakt, kan je niet sanctioneren als iemand de prijsafspraken niet volgt. En als jij als kleintje de prijsafspraken niet volgt, verhoogt dat je winst enorm. Waardoor niemand de prijsafspraken volgt en er dus geen prijsafspraken zijn.

Frieten zijn niet eens gezond en niet levensnoodzakelijk en lijkt me dus geen prioriteit te zijn voor de commissie voor mededinging.

Als de consument vindt dat zijn frieten te duur zijn in het frietkot en de prijs van aardappelen is veel lager, dan moe em maar ne zak patatten gaan kopen en zelf frieten maken.

duveltje382 24 april 2008 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3381541)
]Duizenden kleine frietkoten die prijsafspraken maken? Lijkt mij toch niet erg waarschijnlijk. Als je met vele kleintjes prijsafspraken maakt, kan je niet sanctioneren als iemand de prijsafspraken niet volgt. En als jij als kleintje de prijsafspraken niet volgt, verhoogt dat je winst enorm. Waardoor niemand de prijsafspraken volgt en er dus geen prijsafspraken zijn.

Frieten zijn niet eens gezond en niet levensnoodzakelijk en lijkt me dus geen prioriteit te zijn voor de commissie voor mededinging.

Als de consument vindt dat zijn frieten te duur zijn in het frietkot en de prijs van aardappelen is veel lager, dan moe em maar ne zak patatten gaan kopen en zelf frieten maken.

Lig nu niet uit Uw nek te lullen AUB

nun 24 april 2008 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3381551)
Lig nu niet uit Uw nek te lullen AUB

Leg maar eens uit waar ik zo fout ben.

duveltje382 24 april 2008 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3381556)
Leg maar eens uit waar ik zo fout ben.

Waarom zouden de duizende frituuruitbaters bleiten nu hun product veel meer op brengt :?

Positiefke 24 april 2008 14:38

Ik bak mijn frietjes liever zelf. :lol:

nun 24 april 2008 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3381568)
Waarom zouden de duizende frituuruitbaters bleiten nu hun product veel meer op brengt :?

Daar ging het artikel toch over. Volgens Quickenborne maken frituuruitbaters prijsafspraken waardoor de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden waardoor hun product veel meer opbrengt. Ik heb nergens gezegd dat ze bleiten...

duveltje382 24 april 2008 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3381590)
Daar ging het artikel toch over. Volgens Quickenborne maken frituuruitbaters prijsafspraken waardoor de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden waardoor hun product veel meer opbrengt. Ik heb nergens gezegd dat ze bleiten...

Maar "Quickenborne " heeft wel groot gelijk hé :evil:

nun 24 april 2008 14:45

Als je zou begrijpen hoe prijsafspraken werken, zou je zien dat prijsafspraken maken met duizenden kleintjes niet zo makkelijk is.

duveltje382 24 april 2008 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3381606)
Als je zou begrijpen hoe prijsafspraken werken, zou je zien dat prijsafspraken maken met duizenden kleintjes niet zo makkelijk is.

Mmmmmmmmmmmm
Als ex Kapper,medewerker,24 jaar 8O

MIS 24 april 2008 14:50

Citaat:

Als je zou begrijpen hoe prijsafspraken werken, zou je zien dat prijsafspraken maken met duizenden kleintjes niet zo makkelijk is.
Wat er tegenwoordig allemaal gezchreven wordt hou je niet voor mogelijk ... :-):-)

Citaat:

Natuurkundigen hebben na de relativiteitstheorie en het onzekerheidsprincipe van Heisenberg minder last van blokkades, maar menswetenschappen veel meer. Het Sociaal Cultureel Planbureau gebruikt nog steeds eenvoudige lineaire modellen voor de beschrijving van de dynamiek van de menselijke samenleving, nota bene de meest grillige en chaotische wezens die de natuur kent. Trouwens, ook het Centraal Plan-bureau doet nog steeds alsof economische grootheden als 'consumenten-optimisme' of 'spaarzin' of valutakoersen door lineaire processen bepaald worden, met nota bene cijfers achter de komma! Jammer dat ze zich door de politiek moeten laten prostitueren. De economie in het algemeen heeft met behulp van de chaostheorie inzichten kunnen krijgen in grillig en schijnbaar toevallig economisch gedrag

Savatage 24 april 2008 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nun (Bericht 3381590)
Daar ging het artikel toch over. Volgens Quickenborne maken frituuruitbaters prijsafspraken waardoor de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden waardoor hun product veel meer opbrengt. Ik heb nergens gezegd dat ze bleiten...

Quicky beweert niet dat er prijsafspraken gemaakt zijn (zoiets is op grote schaal quasi onmogelijk), maar stelt zich vragen bij de werkelijke productiekost van 1 bakje friet. Die insinuatie van gemaakte prijsafspraken (zo'n vorm van oligopolistische prijsvorming is theoretisch niet eens mogelijk op een markt van volkomen concurrentie) komt van die frituristenbond.

nun 24 april 2008 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3381474)
Vincent Van Quickenborne is niet de enige die het gemerkt heeft: in een jaar tijd is de aardappelprijs met meer dan de helft gezakt en toch betalen we niet minder voor een pakje friet. In de jaren waarin de aardappelen fors duurder worden, volgen de frieten die prijsstijging dan weer wel. Van Quickenborne laat de mededingingsautoriteiten nu onderzoeken of er al dan niet sprake is van prijsafspraken.


duveltje382 24 april 2008 14:59


En Uw antwoord,want dat doen ze hier normaal hoor ......


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be