Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bouchez wil de NVA in de te vormen Federale regering. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253602)

Dadeemelee 24 mei 2020 14:45

Bouchez wil de NVA in de te vormen Federale regering.
 
Op RTL na het 1 uur journaal: grote coalitie nodig met NVA erin.
Als dat geen nieuws is.

VB en PTB mogen er niet bij.

Tavek 24 mei 2020 15:38

Ecolo ook ?

En wat wordt het programma van die regering ? Nu goed, staatshervormingen kunnen ze wel regelen, en ik heb wel oren naar Belgie 2.0 van Lachaert. Als Vandeput (een Belgicist) daar achter staat, ik ook.

Dadeemelee 24 mei 2020 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9340483)
Ecolo ook ?

En wat wordt het programma van die regering ? Nu goed, staatshervormingen kunnen ze wel regelen, en ik heb wel oren naar Belgie 2.0 van Lachaert. Als Vandeput (een Belgicist) daar achter staat, ik ook.

Hij sprak over een ‘grote meerderheid’. Opvallend dat Coens in de Zevende Dag ongeveer hetzelfde zei. En even voordien had Di Rupo nogal zalvend gesproken, tis te zeggen de NVA niet uitgesloten.

Shadowke 24 mei 2020 15:47

tot Mag-njet op TV komt en die smijt de deur weer dicht.
wie gelooft die mensen nog?

Dadeemelee 24 mei 2020 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 9340492)
tot Mag-njet op TV komt en die smijt de deur weer dicht.
wie gelooft die mensen nog?

Afwachten, ik hoor Lachaert nu ook al over ‘grote coalitie’ spreken.

Everytime 24 mei 2020 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9340415)
Op RTL na het 1 uur journaal: grote coalitie nodig met NVA erin.
Als dat geen nieuws is.

VB en PTB mogen er niet bij.

De N-VA zou dus verplicht worden België te accepteren en niet met hun zevers te komen. Anders kan ze vergeten lid van die coalitie te worden.

Dadeemelee 24 mei 2020 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9340498)
De N-VA zou dus verplicht worden België te accepteren en niet met hun zevers te komen. Anders kan ze vergeten lid van die coalitie te worden.

Ik weet het niet. Ik hoor vanalles. Verdere regionaliseringen en herfederaliseringen. Bijvoorbeeld regionaliseren Arbeid. En Crucke die komt zeggen dat de PS en Ecolo de kwaadste nog niet zijn...

Vrijheideerst 24 mei 2020 16:18

Er zijn openingen, dixit Conner.

Van de samenstelling trekt hij zich geen kloten aan. :magniet:

Boduo 24 mei 2020 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 9340492)
tot Mag-njet op TV komt en die smijt de deur weer dicht.
wie gelooft die mensen nog?

Een dikke 2 !!!

reservespeler 24 mei 2020 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9340494)
Afwachten, ik hoor Lachaert nu ook al over ‘grote coalitie’ spreken.

Hij sloot niemand uit, hij stelde ook geen voorwaarden over wie wel of wie niet mocht aanschuiven.

Eerder mossel nog vis.

vlijmscherp 24 mei 2020 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9340498)
De N-VA zou dus verplicht worden België te accepteren en niet met hun zevers te komen. Anders kan ze vergeten lid van die coalitie te worden.

N-VA is al een tijdje niet meer de partij die België kapot wil hoor, integendeel zelf.

Max van Dietschland 24 mei 2020 17:44

Voor mij kan NVA in een federale regering stappen, maar dan moet er wel een totale staatshervorming volgen. Dit mag zelfs in 2024, want een staatshervorming van dergelijk kaliber zal goed voorbereid moeten worden.

De Franstaligen hebben een allerlaatste kans om eindelijk eens wat respect te tonen aan de Vlamingen. Doen zij dat niet krijgen we in 2024 een Vlaams nationale meerderheid in het Vlaams Parlement die eenzijdig stappen zal zetten.

Het is ook heel noodzakelijk dat de Vlaamse Beweging voorbereidingen treft om een eventueel gewapend conflict in de toekomst op te vangen. De bedoeling is louter defensief, dit om een Catalaans scenario te vermijden.

Dadeemelee 24 mei 2020 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9340623)
Voor mij kan NVA in een federale regering stappen, maar dan moet er wel een totale staatshervorming volgen. Dit mag zelfs in 2024, want een staatshervorming van dergelijk kaliber zal goed voorbereid moeten worden.

De Franstaligen hebben een allerlaatste kans om eindelijk eens wat respect te tonen aan de Vlamingen. Doen zij dat niet krijgen we in 2024 een Vlaams nationale meerderheid in het Vlaams Parlement die eenzijdig stappen zal zetten.

Het is ook heel noodzakelijk dat de Vlaamse Beweging voorbereidingen treft om een eventueel gewapend conflict in de toekomst op te vangen. De bedoeling is louter defensief, dit om een Catalaans scenario te vermijden.

Ik denk dat men in Franstalig Belgie grote kuis wil maken met hun Gemeenschappen en Gewesten. Dat is meteen ook de kans om via een Staatshervorming een grote kuis te doen.
Dat zou wel eens de insteek kunnen zijn.

vlijmscherp 24 mei 2020 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9340723)
Ik denk dat men in Franstalig Belgie grote kuis wil maken met hun Gemeenschappen en Gewesten. Dat is meteen ook de kans om via een Staatshervorming een grote kuis te doen.
Dat zou wel eens de insteek kunnen zijn.

Daarvoor hebben ze toch geen staatshervorming op federaal niveau nodig? In Vlaanderen is dat direct gebeurd.

Dadeemelee 24 mei 2020 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9340732)
Daarvoor hebben ze toch geen staatshervorming op federaal niveau nodig? In Vlaanderen is dat direct gebeurd.

Neen, maar ik denk dat men meteen ook een opkuis wil doen tussen federaal en regionaal.
En dat allemaal samen kan men een Grote Staatshervorming noemen.

Tavek 24 mei 2020 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9340508)
Ik weet het niet. Ik hoor vanalles. Verdere regionaliseringen en herfederaliseringen. Bijvoorbeeld regionaliseren Arbeid. En Crucke die komt zeggen dat de PS en Ecolo de kwaadste nog niet zijn...

Milieu, energie, 5G, enz...zijn kandidaten voor herfederaliseringen. Op regionaal niveau wordt daar een rommeltje van gemaakt en de impact zit vaak federaal (parijs-akkoord, internationale akkoorden).

Arbeid (RVA) kan geregionaliseerd worden in ruil om de NVA content te stemmen ?

Dadeemelee 24 mei 2020 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9340742)
Milieu, energie, 5G, enz...zijn kandidaten voor herfederaliseringen. Op regionaal niveau wordt daar een rommeltje van gemaakt en de impact zit vaak federaal (parijs-akkoord, internationale akkoorden).

Arbeid (RVA) kan geregionaliseerd worden in ruil om de NVA content te stemmen ?

Zoiets ja. Iedereen wat gunnen.

Boduo 24 mei 2020 19:44

Bouchez is nogal jong.
Hij moet nog véél leren maar heeft wel een typisch francofone wijde mond.
Hij heeft een groot gedacht van zichzelf.

De Prof 24 mei 2020 20:19

Uit de laatste peiling zou blijken dat VB en N-VA in Vlaanderen een meerderheid hebben.
Ondanks dat men van de daken schreeuwt, dat N-VA in een oppositie niks kan beginnen met een VB (die altijd straffer uit de hoek zal komen). Is men volgens mij doodsbenauwd dat dit ooit bewaarheid wordt.

Bij een volgende regeringsvorming in Vlaanderen kan De Wever dreigen met wat hij maar wil.

En dat is wat de andere partijen ten stelligste willen voorkomen.
Vandaar dat N-VA nu het bad mee in moet.

Een volgende nationale regering zal zwaar in onze geldbeugel tasten, wanneer N-VA in de oppositie beland. Ja, dan mag je er zeker vanuit gaan dat die peiling wel eens zou kunnen uitkomen...met nog hogere cijfers voor VB en N-VA

Zipper 24 mei 2020 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9340779)
Uit de laatste peiling zou blijken dat VB en N-VA in Vlaanderen een meerderheid hebben.
Ondanks dat men van de daken schreeuwt, dat N-VA in een oppositie niks kan beginnen met een VB (die altijd straffer uit de hoek zal komen). Is men volgens mij doodsbenauwd dat dit ooit bewaarheid wordt.

Bij een volgende regeringsvorming in Vlaanderen kan De Wever dreigen met wat hij maar wil.

En dat is wat de andere partijen ten stelligste willen voorkomen.
Vandaar dat N-VA nu het bad mee in moet.

Een volgende nationale regering zal zwaar in onze geldbeugel tasten, wanneer N-VA in de oppositie beland. Ja, dan mag je er zeker vanuit gaan dat die peiling wel eens zou kunnen uitkomen...met nog hogere cijfers voor VB en N-VA

De Prof heeft dat goed gezien. Mee moeten regeren om enigzins verzwakt naar verkiezingen 2024 te gaan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be